2013-12-30, 19:42
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej det skrev jag inte. Vad jag var ute efter är där muslimen ser skolor och barn bombas bort och svennebanan råkar se en somalisk kvinna får båda att känna hat inom sig. Till den grad att de kanske tar till våld. I det fallet förstår jag muslimens situation bättre än svennen.

Skrik du. Gaphalsar har inget vettigt att tillföra. Det är just anledningen till skrikandet.

Er? Jag är dharmisk ateist. Jag följer ingen religion.

Ja det är sant. Drömmen om en utopi. Precis som västerlänningen drömmer om.

Men det har du? Jag tror det är där problemet ligger. När båda alltid har rätt är det svårt att nå en kompromiss och förståelse.

Fanatikerna resonerar så ja. Vilket jag också tog upp två gånger...
Nej jag tror inte att terroristen bryr sig nämnvärt om det. Jag skrev aldrig att det är ett problem som utlöser terrorattacker. Det var en jämförelse mellan muslimen i mellanöstern och varför denne kanske blir en galning och svennen som blir en galning av helt andra grunder, mycket mildare sådana. Där förstår jag muslimen bättre.

Varför skulle jag göra det? Varför sådan fokus på somalier helt plötsligt?
Det verkar som om jag missuppfattade ditt tidigare inlägg. Inget mer att tillägga.

Vad är en dharmisk ateist?
Citera
2013-12-30, 19:45
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det verkar som om jag missuppfattade ditt tidigare inlägg. Inget mer att tillägga.

Vad är en dharmisk ateist?
Att jag inte tror på någon Gud, men jag försöker följa dharma och dess bud, för jag tror det är bäst för mig och samhället och mänskligheten och djur och natur. Jag försöker minimera min skadliga påverkan på allt detta.

Dharma här syftas på den naturliga eviga vägen. Den är alltid där, har alltid varit där och kommer alltid vara där. Den beskrivs i lite olika perspektiv inom hiduism, buddhism, jainism, sikhism, men den är där ändå. Evig.

Den fanns också i europa innan abrahamismen tog över. Den finns i andra världsdelar på samma sätt. Vi talar olika språk, har olika ritualer och religioner och traditioner kan skilja sig, men dharma är eller var åtminstånde där på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av Golachab 2013-12-30 kl. 19:49.
Citera
2013-12-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Sunni är tyvärr problemet. Alla salafister och wahabister är sunni-muslimer. Al-qaida är sunni muslimer.

Sen är Hizbollah ingen terror-organisation, även om den har klassats som en av västvärlden. Hizbollah är en organisation bildad för att försvara landet, men den utför aldrig terrorattacker för att skrämma. Utan endast i form av självförsvar eller offensiv.

Shia-muslimer är mer oftast organiserade och inte lika barbariska av sig, iallafall inte mot oskyldiga. Det finns en anledning till varför Ryssland och Iran samarbetar med Shia-muslimer.

Självmordsbombning är även det förbjudet inom Shia-sekten.

Majoriteten av alla muslimer, cirka 90%, är sunniter.
Excuse me? Vilka terrorister är det som anfaller Israel från Libanon hela tiden då? Passande nick du har valt, för du är så blåögd som man kan bli. Förblindelse är en synd som kommer inifrån och gör människan oren.
Citera
2013-12-30, 20:39
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Excuse me? Vilka terrorister är det som anfaller Israel från Libanon hela tiden då? Passande nick du har valt, för du är så blåögd som man kan bli. Förblindelse är en synd som kommer inifrån och gör människan oren.
Hen säger ju det. Men Hizbollah är ett försök att hålla ihop nationen, inte spränga den eller andra i småbitar genom dynamitfyllda bälten och västar. Vem som anfaller vem kan diskuteras. Än räknas väl det som en ockupation internationellt sett vad Israel sysslar med på golanhöjderna? Menar du att man inte har rätt att försvara sig mot ockupanter? Även utan armé? Var exakt finner du att Israel har rätt att annektera detta landområde?
Citera
2013-12-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag såg en stor demonstration i Malmö för en dryg vecka sedan. Det var shiamuslimer som gick och hyllade någon Imam Hussein. På plakaten stod bland annat:
"Imam Hussein lärde oss om mänskliga rättigheter"
"Nej till terrorism"
Dessutom stod det en massa på arabiska som jag inte kunde förstå. Jag gick fram och fick ett infoblad (jag blev också bortmotad av en herre i lustig mössa, men det är en annan historia). I infobladet stod att Imam Hussein var emot våld, att han var den rättmätige efterföljaren till Muhammed och mycket mer. Jag kollade upp Imam Hussein på nätet och fick där lära mig lite mer.

Intrycket av demonstrationen var att de var relativt fredliga. Givetvis gick män och kvinnor för sig, men de skötte sig väl. Inga hemska slagord på svenska.

Det fick mig att fundera över konflikten mellan shia och sunni. Det verkar som om de flesta självmordsbombare är just sunnimuslimer.

Visst är Hizbollah shiamuslimer, men de har ju å andra sidan bildats för att försvara Libanon mot israelisk terror.

Kanske fb:s muslimer kan upplysa mig lite om de religiösa och ideologiska skillnaderna mellan dessa två grupperingar.

Vilka är mest våldsamma?
Vilka är i majoritet i Sverige?
Borde svenska staten försöka medla mellan dessa grupper, så vi slipper ett framtida religionskrig i Sverige, eller är loppet redan kört? Borde vi satsa på att ta in shia-, framför sunnimuslimer och i så fall varför?
Sunnimuslimer är majoritet i Sverige och i världen. Jag tror aldrig att svenska staten skulle kunna medla mellan grupperna, de skulle aldrig lyckas, konflikten är för djupt rotad för att svenska staten ska kunna lösa den.

Shia-muslimerna är ju kända för att vara våldsamma mot sig själva när de under Ashur högtiden slår sig själva med olika tillhyggen. (alla gör inte det men många)
Citera
2013-12-30, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Fast det är inga bevis, det tyder på evolution men man har inte kunnat betrakta evolution av våra arter. Och nej, religion har en djupare innebörd än skapelsen, har du inte fattat det än kan du gräva ner dig själv ytterligare ett par meter

Snacka om idiotiskt resonemang. Prova att vända på det; vilken gud tror du på? Jehova, allah? Finns bevis, djupare innebörd?

Du har grävt en djup grav.
Citera
2013-12-30, 23:20
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartEricsson
Snacka om idiotiskt resonemang. Prova att vända på det; vilken gud tror du på? Jehova, allah? Finns bevis, djupare innebörd?

Du har grävt en djup grav.

Läs genom hela diskussionen innan du kommer upp ur hålet du kom från Mitt resonemang har hela tiden varit att religion är så mycket mer än skapelseberättelsen. Det är en vägledning för ett bättre liv för väldigt många
Citera
2013-12-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varken sunni eller shia är problemet, fanatisk islam och västvärldens girighet är.

Problemet är då att det knappt existerar sunni som inte är wahhabism eller har spår av wahhabism. Även i Sverige är i princip alla mosker sunni och alla har starka kopplingar till wahhabism.
Citera
2013-12-30, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Läs genom hela diskussionen innan du kommer upp ur hålet du kom från Mitt resonemang har hela tiden varit att religion är så mycket mer än skapelseberättelsen. Det är en vägledning för ett bättre liv för väldigt många

Har läst tråden men du har valt att duckat för samtliga av mina frågor. Ska jag ta dem igen? Skäms du?

Edit,
Är du muslim?
Senast redigerad av LennartEricsson 2013-12-30 kl. 23:31.
Citera
2013-12-30, 23:35
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartEricsson
Har läst tråden men du har valt att duckat för samtliga av mina frågor. Ska jag ta dem igen? Skäms du?

Edit,
Är du muslim?

Har inte duckat för en enda fråga. Du lever ju bara i en tom och trång värld framför datorn, lite sorgligt faktiskt. Vad har min religiösa åskådning med det hela att göra?
Citera
2013-12-30, 23:58
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Problemet är då att det knappt existerar sunni som inte är wahhabism eller har spår av wahhabism. Även i Sverige är i princip alla mosker sunni och alla har starka kopplingar till wahhabism.
Nej jag brukar säga detsamma. Islam var bättre förr. Alla var inte sura disktrasor som bara väntar på att explodera förut.
Citera
2013-12-31, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Precis. Självmordsbombning är förbjudet. Det är ju det som är det sjuka, att ni verkar ha hittat små kryphål inom era extrema salafism- och wahabistsekter för att undgå dessa förbud. Sånt har jag aldrig hört talas om från Shiiter.

Påstår du att wahabister och salafister inte är sunniter?

Det finns forums medlem som har thunderman som nick och jag frågade han om just det då det kändes som han fick orgasm när han skrev sjukt vridna åsikter om kriget i syrien. tråden i utrikespolitik.

Jag skrev att inom de 3 stora religionerna så är det synd att begå sjäälvmord dessutom att döda oskyldiga. Han mena att det är okej att döda sig själv i krig
Thunderman skrev mycket om hur han ville tortera och våldta kvinnor utan att åka fast dessutom.

Han var väl inte i sitt sinnesfulla bruk.

Minns inte ordagrant hans svar men det var något liknande han svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in