2014-08-12, 08:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magon
ISIS/ISIL/IS = Sunnis
Taliban = Sunnis
Al Qaeda = Sunnis
Boko Haram = Sunnis
Al Nusra = Sunnis
Al Shabab = Sunnis
Hamas = Sunnis
Ansar al-Deen Front = Sunnis
Naqshbandi Army = Sunnis
Ansar al-Islam = Sunnis
Jama'at al-Tawhid wa-al-Jihad = Sunnis
FSA = Sunnis

Schack matt.

"Schack matt" för den blinda som inte kan se hela spelbrädan.
Citera
2014-08-12, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Schack matt" för den blinda som inte kan se hela spelbrädan.

jag har inte sagt att shia är änglar. men sunni är värre, det är fakta.
Citera
2014-12-15, 17:50
Medlem
sunni och shiamuslimer är lika
Citera
2014-12-17, 17:35
Medlem
rex144s avatar
När börjar den stora slakten bland muslimer? Shia vs Sunni

Iran vs Saudiarabien, mullorna i Iran väntar på att den saudiske kungen ska dö,
de hoppas på inbördeskrig hos shejkerna,
Irak, shiiterna där känner sig starka tack vare grannskapet,
Libanon, Hezbollah, guds armé

vetskapen om varandras existens gör att muslimerna ligger sömnlösa av hat, här handlar det inte om att försöka övertyga varandra eller komma till nån teologisk kompromiss, den andra gruppens blotta existens anses vara ett hån mot profeten Mohammed, de måste utrotas snarast möjligt!
Helst genom en mycket smärtsam slakt!

så när börjar den stora muslimska slakten? alla tecken tyder på att det kommer hända snart
Citera
2014-12-17, 17:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Hur menar du?
Vad menar du med när?

Shia vs. Sunni har pågått ett bra tag...
Citera
2014-12-17, 17:56
Medlem
rex144s avatar
Jag menar ett storskaligt krig..., det kommer troligen börja med massiva självmordsbombningar med efterföljande inbördeskrig och sedan strider med reguljära styrkor
Citera
2014-12-17, 17:59
Medlem
Ismails avatar
Varför vill du veta det?
Citera
2014-12-17, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Varför vill du veta det?

Tydligen vill h*n uppgradera gängkriget mellan muslimer till att vara ett gängkrig mellan alla muslimer och "andra".

H*n surfar på islams inre käbblande och försökar värva anhängare till vad-det-nu-är h*n själv vill propagera.
Citera
2014-12-17, 20:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag menar ett storskaligt krig..., det kommer troligen börja med massiva självmordsbombningar med efterföljande inbördeskrig och sedan strider med reguljära styrkor
Tänder du på hat, lidande och storskalig död?
Citera
2014-12-18, 01:11
Medlem
Apologists avatar
Det kommer nog börja ganska snart eftersom Shia muslimerna vill ha sitt eget kalifat. Sunni har ju redan börjat bygga sitt via IS m.fl.
Citera
2014-12-18, 07:37
Medlem
Jag tror att uppenbarelsebokens "profetior" redan har hänt... (Preterism)

De enda sanna profetiorna är profetior som förutspår det som redan hänt.

Därför behöver vi inte bekymra oss över ev religionskrig. Vi lever redan i Guds Rike, där fred råder. Det är bara smulor kvar av de stora katastroferna!

Man kan även se det som att uppenbarelseboken hände i Nazityskland, och att Hitler var anti-krist, så nu råder det fred här också från den typen av krig, vilket uppenbarelseboken förutspår.

Men alla platser och kulturer kan ha sin egen "final battle" mellan ont och gott, där det goda rimligen kommer att härska efter att de krigiska dödat varandra. Jag vet inte om detta skett inom islam, men både Iran och Saudi Arabien är fredliga nationer som inte invaderar andra. De har inget intresse av att pådyvla sin tro på sina grannländer. Islamska regimer är i sig fredliga.
Den mest krigiska nationen är väl USA.
Citera
2014-12-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwiche29
Först och främst så hoppas jag att vi kan hålla oss borta från rasistiska kommentarer och hålla oss till ämnet.

Min familj i Turkiet är ganska stor, och alla som ingår i vår familj är åt "Sunni" hållet medan jag, min mamma och min bror tror mer på Shia. Detta är inget min mamma försökt lura oss på utan hon sa helt enkelt, läs skillnaderna och välj det ni tror på.

Första och stora anledningen till att att muslimerna splittrades och blev två stora grupper är pga man inte var överens om vem som skulle styra efter profetens död. Ena delen tyckte att det var en självklarhet att Hans kusin/svärson skulle styra eftersom han bodde med Profeten under största delen av sitt liv och att Profeten hade lärt honom allt.

Andra delen tyckte att "Abu Bakr" skulle styra eftersom han var äldst och hade störst kunskap.

Min fråga till er som inte är muslimer, eftersom ni har lika stor rätt att yttra er om detta som vi muslimer eftersom man inte behöver vara muslim för att kunna tycka och säga till om en sak som detta. Vad tycker ni?

Jag tänker så här:
Självklart är det mannen som bort med profeten under hela sin uppväxt som skall ta över. Det sägs även att profeten själv vid flera tillfällen har krävt att Ali skulle styra efter hans död (kan mycket väl vara osanning, men vi tar med detta ändå). Han var med profeten vartenda dag och tog lärodom av profetens sätt att leva mm, hur skulle någon annan kunna jämföra sig själv med en som levt och växt upp med självaste profeten?

Säg mig, de resterande kungariken världen om, hade inte dessa samma tankesätt? "Blod, tjockare än vatten", var det inte familjen som tog över? Så varför skulle just den här situationen var annorlunda?
Jag tvivlar inte för en sekund att Abu Bakr själv visste att det var så, att familjen tog över, att det även var så världen om. Men ändå så utsåg han sig själv som första kalifen?

Är det inte så än idag, att det med störst makt/pengar, är de som tar makten? Av precis den anledningen så anser jag att Abu Bakr fick makten då, pga att han var just "störst" då, han hade makten, han hade pengarna. Ali var ju bara en simpel man.

Jag vill inte starta något här, bara undrar vad ni Icke-muslimer anser om detta?

vad vill du egentligen komma fram till?det förvånar när folk delar muslimerna i olika grupper.står det i koranen om shia/sunni? absolut inte. är emot varken sunnii/shia för det är inte enligt koranen. i koranen står det vem som är muslim och en muslim är en person som dyrkar Allah och lyder profet mohamad saw.

Det här med abu bakr och omar,shia anser väl att de är islams fiende! det handlar inte bara om abu bakr och omar helt fel utan det handlar alla profetens följeslagare mm

om man läser på dina kommentarer så märker man att du skyller på sunni musllimerna som är egentligen dina systrar/bröder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in