2013-12-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Jag är tjej. Det är klart att jag fattar att de intagna snackar men skulle jag gå runt och tänka på det och bry mig så hade jag nog blivit knäpp. Så jag bryr mig inte om vad de "kanske snackar om". Jag har aldrig fått en riktigt grov kommentar från någon och har således aldrig skrivit rapport för det heller. Vi har inte riktigt den stämningen på öppen, jag tror att du skulle bli rätt förvånad om du hamnade på öppen en dag. Så länge vi är schyssta och normala i vårt sätt att behandla intagna så får vi samma bemötande tillbaka.

Du vet alla som siter e inte idiot o snacka skit om plitar spesiell inte om kvinnor. de ställen ja suttit på vi gör straffet utan problem. vi planera för frammtiden o lär käna ny personer. vi pratar med plit när vi behöva o så länge plit e ok vi också ok. du göra helt rätt. inge skilnad på öppen och sluten. ja vet på ungdomms avdelning mycke snack om plitar men de e fortfarande barn.
Citera
2013-12-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LayLow
Du vet alla som siter e inte idiot o snacka skit om plitar spesiell inte om kvinnor. de ställen ja suttit på vi gör straffet utan problem. vi planera för frammtiden o lär käna ny personer. vi pratar med plit när vi behöva o så länge plit e ok vi också ok. du göra helt rätt. inge skilnad på öppen och sluten. ja vet på ungdomms avdelning mycke snack om plitar men de e fortfarande barn.

Jo men jag har samma uppfattning som du. Jag tror det handlar mycket om inställning från början. De som vi får in som har haft myndighetskontakt sedan tidig ålder (soc i synnerhet) är mer hatiska. De som har suttit tidigare och har träffat på kassa vårdare är inte heller alltid så enkla i början. Och så har vi de som har kollat på OZ och Sleepers och tror att verkligheten alltid är så... Sedan HAR vi kassa vårdare (plitar enligt mig) sim verkligen förstör för oss som är kriminalvårdare. Men som sagt, man får låta bli att ta saker personligt, vi vårdare är ju oftast mellanhänder. Besluten tas över oss med. Sedan har vi såklart mycket makt. Om jag hade velat jävlas med en intagen så har jag ju möjlighet att lägga både knark och vapen i cellen och så är det knall och hejdå till utsluss. Men är man så jävlig är man ju inte populär hos många kollegor. Jag har aldrig varit med om det där jag jobbar.

Däremot att kvinnlig personal kärar ner sig i intagna, det händer då och då. Inte optimalt men jag kan förstå det. Vi är alla människor.
Citera
2013-12-30, 00:06
Medlem
Citat:
Däremot att kvinnlig personal kärar ner sig i intagna, det händer då och då. Inte optimalt men jag kan förstå det. Vi är alla människor.
I synnerhet sommarpersonal, som inte har den erfarenheten, och är ofta mycket lättare att komma in på livet. Givetvis finns det undantag, men man kunde se en annan typ av blick hos de tjejerna som bara sommarvikade.

Citat:
Det är ganska ovanligt även om det är svårt att sortera "kan inte" och "vill inte" från varandra. Vägrar man så räknas det som positivt och KAN leda till knall. Är man positiv så ÄR det knall.
Är de sk studsvärdena helt borta?
Citera
2013-12-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Är du kvinna elr manlig plit? Om kvinnlig sådan, märker du av hur fångarna talar bakom ryggen om er? Som intagna pratar om kvinnorna i uniform, det kan ni inte ha undgått va? O vad tkr du o det? Ska inte säga nåt här, men det e det grovsta man kan komma på. Kvinliga plitar ses som inte ens horor, som djur, kackerlackor. Det snällaste jag hört en intagen säga om en kvinnlig plit är nog "om den horan ger mig order straffknullar jag fittan bara" o detta e nog det mildaste då. Blir det nånsin rapporter elr nått för sånt här?
Vadå, på vilket sätt skulle hennes klädsel, i detta fallet, påverka synen på henne?

Uniform är det inte vi som tänder på, i regel, om det var det du menade. Eller du kanske var på en avdelning för undergivna bs-killar?
Citera
2013-12-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
I synnerhet sommarpersonal, som inte har den erfarenheten, och är ofta mycket lättare att komma in på livet. Givetvis finns det undantag, men man kunde se en annan typ av blick hos de tjejerna som bara sommarvikade.

Är de sk studsvärdena helt borta?

Jag har bara sett studsvärden på thc efter positiva inställelseprov. De kan gå nedåt för att nästa visa negativt och sedan "studsa" upp något och sedan bli negativt. Men det är vi ju medvetna om. Det är skillnad om man har fyllt på igen.
Citera
2013-12-30, 11:38
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Är du kvinna elr manlig plit? Om kvinnlig sådan, märker du av hur fångarna talar bakom ryggen om er? Som intagna pratar om kvinnorna i uniform, det kan ni inte ha undgått va? O vad tkr du o det? Ska inte säga nåt här, men det e det grovsta man kan komma på. Kvinliga plitar ses som inte ens horor, som djur, kackerlackor. Det snällaste jag hört en intagen säga om en kvinnlig plit är nog "om den horan ger mig order straffknullar jag fittan bara" o detta e nog det mildaste då. Blir det nånsin rapporter elr nått för sånt här?

Jag hoppas att du själv och ni andra som läser denna tråd förstår sambandet mellan en person som är så jävla otrevlig och enkelspårig i sin inställning till plitar och dennes uppfattning om att alla plitar är svin!
Beter man sig som folk så gör plitarna det också. Självklart finns det de som är är strikta eller tom idioter, men kan säga att de som andra hade mest problem med var några av de absolut trevligaste då man väl lärt känna dem lite och visat att man själv var trevlig och pålitlig!
De som hade mest problem med plitarna var de som redan från början hade bestämt sig för att alla plitar var svin och ständigt skulle vara kaxiga, otrevliga och omedgörliga.
Självklart varierar detta också från anstalt till anstalt. Kirseberg har jag inte hört mycket gott om och en dålig atmosfär medför ju också allmän osämja för alla inblandade så där är säkert många plitar otrevliga, men också de intagna! Det ena göder det andra och man får en ond cirkel. Jag satt på Beateberg och där var det helt annorlunda. Den allmänna stämningen var god, det fanns lite att klaga på och de intagna såg i de flesta fall fram emot en relativt snar frihet, antingen pga kort straff eller redan avtjänad huvuddel. Att anstalten är liten och har väldigt små avdelningar gör ju sitt det med. Visst fanns det vissa som hade problem med plitarna där med, men det låg som sagt hos dem själva och vi som uppförde oss och behandlade plitarna väl hade allt att vinna på det!

Nu menar jag absolut inte att man skall behöva vara golare eller på annat sätt göra bort sig för att vara inställsam utan bara att man bör fatta att pliten är där för att göra ett jobb och helt enkelt är en vanlig person som alla andra. Om någon på ditt jobb dag ut och dag in är otrevlig mot dig och ständigt gör ditt jobb svårt och påfrestande, hur länge orkar du vara trevlig tillbaka mot denne?
Citera
2013-12-30, 11:47
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
ni som suttit inne , blev ni tvingade till nåt av andra fångar?

vad finns det för hierarkier i svenskt fängelse?

I min begränsade erfarenhet så är svaret nej. Så länge man sköter sina bitar så är det ingen risk. Det hände ju dock att folk drog på sig skulder eller gjorde bort sig genom att vara otrevliga mot fel folk eller stal från andra intagna och dessa fick ju problem. Om du oroar dig för sexuella övergrepp så kan du släppa det, förekommer knappast på svenska fängelser. Får du skulder eller gör bort dig så kan det väl däremot säkert hända att du krävs på någon sorts kompensation vilket kan vara en handling, kanske ta in något om du går på permis t ex. Men den vanligaste bestraffningen där jag satt var "rumsarrest" helt enkelt. Den som stulit eller snackat skit fick inte lämna sitt rum på någon vecka och var tvungen att vara påhittig för att få mat...
Citera
2013-12-31, 23:57
Medlem
Citat:
Jag har bara sett studsvärden på thc efter positiva inställelseprov. De kan gå nedåt för att nästa visa negativt och sedan "studsa" upp något och sedan bli negativt. Men det är vi ju medvetna om. Det är skillnad om man har fyllt på igen.
Det beror ju att (som du säkert redan vet) så sätter det sig i fettvävnaden, och kan frigöras vid ex fysisk aktivitet.

Alltså, om en röker så in i helvete veckorna han ställer in sig, så kan han röka måttligt därinne och ändå ha sänkta värden och komma undan med sk studsvärden.

Du blir inte negativ i urinen på några veckor på långt thc-rökande.

"THC är fettlösligt och kan hos en van brukare lagras i kroppens fettvävnad i flera veckor"

"Sporadisk användning kan normalt spåras i upp till 4 dagar via urinen medan långvarigt användande kan påvisas längre tid än 4 veckor i urinprov - om det har förelegat stora doser under lång tid. Det har funnits enstaka fall där cannabisbruk har kunnat spåras nästan tre månader efter senaste intag".

http://www.drugsmart.com/artikel/hur-lange-sitter-thc-i-kroppen
Senast redigerad av xtroverto 2014-01-01 kl. 00:02.
Citera
2014-01-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Det beror ju att (som du säkert redan vet) så sätter det sig i fettvävnaden, och kan frigöras vid ex fysisk aktivitet.

Alltså, om en röker så in i helvete veckorna han ställer in sig, så kan han röka måttligt därinne och ändå ha sänkta värden och komma undan med sk studsvärden.

Du blir inte negativ i urinen på några veckor på långt thc-rökande.

"THC är fettlösligt och kan hos en van brukare lagras i kroppens fettvävnad i flera veckor"

"Sporadisk användning kan normalt spåras i upp till 4 dagar via urinen medan långvarigt användande kan påvisas längre tid än 4 veckor i urinprov - om det har förelegat stora doser under lång tid. Det har funnits enstaka fall där cannabisbruk har kunnat spåras nästan tre månader efter senaste intag".

http://www.drugsmart.com/artikel/hur-lange-sitter-thc-i-kroppen

Jo precis. Därför är det nästan smartare att inställa sig positiv än att sluta några veckor innan (om man nu har rökt länge). Då kan vi se ett sjunkande värde istället för att se ett negativt inställelseprov och sedan ett positivt (pga studsvärde) några dagar senare. Då ser det ju ut som att man har rökt på anstalten och då blir det knall.
Citera
2014-01-01, 01:46
Medlem
Citat:
Jo precis. Därför är det nästan smartare att inställa sig positiv än att sluta några veckor innan (om man nu har rökt länge). Då kan vi se ett sjunkande värde istället för att se ett negativt inställelseprov och sedan ett positivt (pga studsvärde) några dagar senare. Då ser det ju ut som att man har rökt på anstalten och då blir det knall.
Precis, det var det jag åsyftade.
Citera
2014-01-01, 08:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursäkta en dum fråga men vad är "studsvärde" för något.
(jag har googglat men inte hittat något av värdet)
Citera
2014-01-01, 12:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ursäkta en dum fråga men vad är "studsvärde" för något.
(jag har googglat men inte hittat något av värdet)

förmodligen menar han att studsvärde är när det ger ett positivt högt utslag på mycket thc när du i själva verket inte rökt någonting alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in