Citat:
Ursprungligen postat av
KriminalvardenKV
Är du kvinna elr manlig plit? Om kvinnlig sådan, märker du av hur fångarna talar bakom ryggen om er? Som intagna pratar om kvinnorna i uniform, det kan ni inte ha undgått va? O vad tkr du o det? Ska inte säga nåt här, men det e det grovsta man kan komma på. Kvinliga plitar ses som inte ens horor, som djur, kackerlackor. Det snällaste jag hört en intagen säga om en kvinnlig plit är nog "om den horan ger mig order straffknullar jag fittan bara" o detta e nog det mildaste då. Blir det nånsin rapporter elr nått för sånt här?
Jag hoppas att du själv och ni andra som läser denna tråd förstår sambandet mellan en person som är så jävla otrevlig och enkelspårig i sin inställning till plitar och dennes uppfattning om att alla plitar är svin!
Beter man sig som folk så gör plitarna det också. Självklart finns det de som är är strikta eller tom idioter, men kan säga att de som andra hade mest problem med var några av de absolut trevligaste då man väl lärt känna dem lite och visat att man själv var trevlig och pålitlig!
De som hade mest problem med plitarna var de som redan från början hade bestämt sig för att alla plitar var svin och ständigt skulle vara kaxiga, otrevliga och omedgörliga.
Självklart varierar detta också från anstalt till anstalt. Kirseberg har jag inte hört mycket gott om och en dålig atmosfär medför ju också allmän osämja för alla inblandade så där är säkert många plitar otrevliga, men också de intagna! Det ena göder det andra och man får en ond cirkel. Jag satt på Beateberg och där var det helt annorlunda. Den allmänna stämningen var god, det fanns lite att klaga på och de intagna såg i de flesta fall fram emot en relativt snar frihet, antingen pga kort straff eller redan avtjänad huvuddel. Att anstalten är liten och har väldigt små avdelningar gör ju sitt det med. Visst fanns det vissa som hade problem med plitarna där med, men det låg som sagt hos dem själva och vi som uppförde oss och behandlade plitarna väl hade allt att vinna på det!
Nu menar jag absolut inte att man skall behöva vara golare eller på annat sätt göra bort sig för att vara inställsam utan bara att man bör fatta att pliten är där för att göra ett jobb och helt enkelt är en vanlig person som alla andra. Om någon på ditt jobb dag ut och dag in är otrevlig mot dig och ständigt gör ditt jobb svårt och påfrestande, hur länge orkar du vara trevlig tillbaka mot denne?