Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Och inflationen i bostadspriser har också ställt till med att den förlorade köpkraften särskilt tydligt drabbat ungdomarna. Deras sparande har inte räckt långt. Kraften i sparandet har gröpts ur. Har återstått att göra sig kraftigt belånad och även ute på landsorten tynger det.
Det kan vända i händelse av en krasch, som vore välkommen, men samtidigt drabba många naiva stackare som till slut drivits av spekulativ desperation att göra en affär oavsett hur dålig den var, som det visade sig i efterhand.
Höjda tillgångspriser är feber och tecken på sjukdom. Sänkta tillgångspriser är den hårda och nödvändiga vägen till återhämtning.
Jag tittade på mitt gamla studentrum. Det ser ut att ha öka i hyra med ca 5,3% per år sedan jag flyttade in där, vilket är ett tag sedan. Det var allmännytta då och det är allmännytta nu. Så där går inte att tala om någon hyresökning pga spekulation eller så. Det ska motsvara fastighetsbolagets kostnader.
Så kostnaderna för allmännyttan att förvalta/renovera mm dessa studentrum har då ökat med i snitt 5,3% per år sedan dess.
Tittar jag sedan på hur mycket prisökning det varit under min bostadskarriär så är det också ca 5.3% per år i snitt.
Tittar jag sedan på hur mycket ingångslönerna har ändras sedan jag gick ut så verkar de ha stigit med ca 5,3% per år också.
Men kilopriset på malet kaffe (typ Gevalia) har stigit något i stil med endast 2,3% per år. (Vilket har sin orsak i ökad internationell konkurrens bland producenterna. T ex har Vietnam kommit in där sedan USA slutade bomba ihjäl dom).
Mycket elektronik har istället fallit i pris sedan dess. Det pga mycket stora investering i innovationer och processutveckling. Inte så mycket pga flytt till låglöneländer då många delar inte är arbetsintensiva.
Men många andra produkter har fallit i pris pga internationell konkurrens (och i det ingår flytt till låglöneländer). En elhyvel som idag kostar 350:- kostade förr kanske 1350:-. Låt vara att det kan vara smärre skillnader i kvalitet. Men det är inte precis några prisökningar.
Summa summarum verkar boende exklusive spekulation och bubbla stigit i paritet med löner. Medan många varor inte har stigit lika mycket eller snarare fallit i pris. På så vis kostar boendet lika mycket som tidigare medan vi fått en standardökning pga globalisering.
(OBS att det jag skriver ovan inte på något sätt exkluderar en "bubbla" i priser för borätter/villor i vissa områden. Jag bara gör vissa konstateranden och tar stöd i uppmätt fakta. Men visst kan man fråga sig varför hyran för studentrum i allmännyttans regi stiger lika mycket som villor i bubbelområden).