2013-12-30, 13:30
Medlem
Pellejonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
?

Det var hos shia den moderna självmordsbombningen började sedan spred sig "seden" till sunni.

Oj, det visste jag inte om. Ber om ursäkt för mitt korkade uttalande.

Nåja, ska man jämföra vem det som utför flest självmordsbombningar idag så vågar jag slå vad om att det är sunniter.
Citera
2013-12-30, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalJack
båda bär lika mycket ansvar. Jag tycker det är fel säga vem som bär ansvaret, utan båda shia och sunni muslimer bär ansvaret för krig i Irak, Libanon och andra länder. Båda har terroristorganisationer , Hizzbollah bland shiamuslimer och Al Qaida & co bland sunnimuslimer.
Varför de egentligen bråkar om har jag inte fattat, men jag förväntar mig inte heller en bra förklaring.

Dock tillsammans med USA som invaderat snart varje land och oskyldiga Sverige som bara säljer lite vapen. Eller får man inte skriva så?
Citera
2013-12-30, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
?

Det var hos shia den moderna självmordsbombningen började sedan spred sig "seden" till sunni.
detta tyder på att båda sidorna är delaktiga i den blodiga omänskliga kriget som är emot islams fundamentala förnuft.
Citera
2013-12-30, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av varabajare
Dock tillsammans med USA som invaderat snart varje land och oskyldiga Sverige som bara säljer lite vapen. Eller får man inte skriva så?
Sant, all vapen till Mellanöstern kommer från västvärlden och Ryssland.
USA skapa Al Qaida under kalla kriger mot Sovjetunionen.
USA gav vapen till islamister under syrekonflikten.
USA invadera Irak för anklagelser som de inte har gjort.
FN gav Israel ett eget stat på palestinskt mark utan ersättning till palestinier.
Segrarmakten efter första världskriget gjorde gränserna i mellansöstern och tvingade sunni muslimer och shia muslimer att leva i samma land och kurderna fick inte ett eget land, kurdiska konflikten kommer sendan in i bilden.
Citera
2013-12-30, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Precis. Självmordsbombning är förbjudet. Det är ju det som är det sjuka, att ni verkar ha hittat små kryphål inom era extrema salafism- och wahabistsekter för att undgå dessa förbud. Sånt har jag aldrig hört talas om från Shiiter.

Påstår du att wahabister och salafister inte är sunniter?
jag vet inte vad wahabister och salafister är för något, är inte så insatt i muslimska sekter. Men shiamuslimer är de som uppfann självmordbombningen.
Citera
2013-12-30, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Oj, det visste jag inte om. Ber om ursäkt för mitt korkade uttalande.

Nåja, ska man jämföra vem det som utför flest självmordsbombningar idag så vågar jag slå vad om att det är sunniter.
Sunniter är också en mycket större grupp är shia. Sunnimuslmer har väldigt många terroristorganisationer runt om i mellansöstern alltifrån al shabab i somalia till Al Nusra i syrien.
Bara blod och krig inget annat. Mellanöstern var en gång i tiden civilisationens vagga, men någonting gick fel, det var inte islam det är fel på, utan det var västvärldens inblandning och som skapade obalans. Islam hjälpte folket under medeltiden att utveckla och bli en stormakt, jag tycker inte människor ska anklaga på islams för att det finns våld i mellanöster.

De som utför terror för guds namn är inte muslimer egentligen, inte teoretiskt. Gud är inte hungrig efter blod. Om det finns ett muslimskt gud så tror jag inte gud skulle vilja att shia och sunnimuslimer ska kriga mot varandra, båda religionerna är ju identiska med varandra. Men det är ingen som tänker på detta, om folk tänkte så skulle kriget upphöra.
Citera
2013-12-30, 14:12
Medlem
zaimans avatar
Att Islam bara predikar fred är gammalt sen länge. Tyvärr finns det extremister som utför extremvål i religionens namn, på samma sätt som Brittiska imperialister tog ny mark genom övervåld i Kristendomens namn. De s.k "korstågen"
Citera
2013-12-30, 14:56
Medlem
Golachabs avatar
Varken sunni eller shia är problemet, fanatisk islam och västvärldens girighet är. Båda muslimska sekter exploderar mer än vad himmelen gör på nyårsafton. Givetvis är det västvärldens fel att dessa dynamitspäckade galningar spränger varandra i bitar medan de skriker allahu akbar dag ut och dag in, år efter år Det är alltid andras fel när det kommer till dessa muslimer. Och de har delvis rätt.

Den imperisalistiska snabeln från väst har trängt djupt in i mellanöstern och styckat länderna och kulturerna samtidigt som man sugit ut tillgångar. Så väst är mycket skyldigt till att eländet började. Men muslimerna får ta eget ansvar också, inte skylla ifrån sig hela tiden. Det sker det också. Hur ska man få bukt på galningarna och dessa tankeströmmar som sprider sig mest bland ungdomen? Det görs fösrök överallt att komma till rätta med detta men med ganska klena resultat än. Beroende på att medel i inte riktigt finns. Samt blir det lätt att man får börja om på ruta ett när en drönare råkat spränga ytterligare ett gäng skolbarn eller ett muslimskt land invaderas igen av samma gamla koalition som alltid.

På sätt och vis kan jag ibland förstå galningarna. Inte handlingarna de utför men frustrationen och hatet som det grundas på.

Jag menar, här på FB sitter någon svennebanan bakom tangentbordet och skriver hatisk propaganda mot muslimer för att när han var på väg till systembolaget först spinga in i kiosken brevid för en dosa grovt. fick stå bakom en somalisk kvinna. Hela dagen är förstörd! Så pass att de alla ska utvisas eller rent av förintas! Så efter ett par starköl har svennebanan mod nog att hata ut fullt och önska död och förintelse åt alla människor från MENA. Jag förstår muslimens situation och handlingar bättre om jag ska vara ärlig...
Citera
2013-12-30, 15:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som Svensk så fattar man nog inte hur mycket sunni & shia hatar varandra. Det känns ibland som om hatet mellen dessa grupper är större än hatet mot kristna & judar.

Ett litet festligt exempel är detta där en sunnitiskt Egyptisk TV-kock blir "trollad" i direktsändning av en shiamuslim.
Citera
2013-12-30, 15:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Varken sunni eller shia är problemet, fanatisk islam och västvärldens girighet är. Båda muslimska sekter exploderar mer än vad himmelen gör på nyårsafton. Givetvis är det västvärldens fel att dessa dynamitspäckade galningar spränger varandra i bitar medan de skriker allahu akbar dag ut och dag in, år efter år Det är alltid andras fel när det kommer till dessa muslimer. Och de har delvis rätt.

Den imperisalistiska snabeln från väst har trängt djupt in i mellanöstern och styckat länderna och kulturerna samtidigt som man sugit ut tillgångar. Så väst är mycket skyldigt till att eländet började. Men muslimerna får ta eget ansvar också, inte skylla ifrån sig hela tiden. Det sker det också. Hur ska man få bukt på galningarna och dessa tankeströmmar som sprider sig mest bland ungdomen? Det görs fösrök överallt att komma till rätta med detta men med ganska klena resultat än. Beroende på att medel i inte riktigt finns. Samt blir det lätt att man får börja om på ruta ett när en drönare råkat spränga ytterligare ett gäng skolbarn eller ett muslimskt land invaderas igen av samma gamla koalition som alltid.

På sätt och vis kan jag ibland förstå galningarna. Inte handlingarna de utför men frustrationen och hatet som det grundas på.

Jag menar, här på FB sitter någon svennebanan bakom tangentbordet och skriver hatisk propaganda mot muslimer för att när han var på väg till systembolaget först spinga in i kiosken brevid för en dosa grovt. fick stå bakom en somalisk kvinna. Hela dagen är förstörd! Så pass att de alla ska utvisas eller rent av förintas! Så efter ett par starköl har svennebanan mod nog att hata ut fullt och önska död och förintelse åt alla människor från MENA. Jag förstår muslimens situation och handlingar bättre om jag ska vara ärlig...
Det är svennebananens fel att sunni spränger shia i luften. Okej...

Ta ansvar vill jag skrika i ditt öra. Gör något åt situationen!!!

Eran religion skapar död och förintelse. Det verkar som om hatet och drömmen om kalifatet har förgiftat många muslimers sinne. Vissa verkar befinna sig på barnstadiet, där man får slå och hota meningsmotståndare. Jag har själv märkt att det inte GÅR att problematisera islam inför en muslim. Muslimer verkar alltid ha rätt. Det är judarnas och USAs fel allt sammans. Och nu svenskarnas. Som inte gillar somalier. Nämn några arabiska muslimer som har respekt för somaliska Abdi.
Citera
2013-12-30, 15:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är svennebananens fel att sunni spränger shia i luften. Okej...
Nej det skrev jag inte. Vad jag var ute efter är där muslimen ser skolor och barn bombas bort och svennebanan råkar se en somalisk kvinna får båda att känna hat inom sig. Till den grad att de kanske tar till våld. I det fallet förstår jag muslimens situation bättre än svennen.

Citat:
Ta ansvar vill jag skrika i ditt öra. Gör något åt situationen!!!
Skrik du. Gaphalsar har inget vettigt att tillföra. Det är just anledningen till skrikandet.

Citat:
Eran religion skapar död och förintelse.
Er? Jag är dharmisk ateist. Jag följer ingen religion.

Citat:
Det verkar som om hatet och drömmen om kalifatet har förgiftat många muslimers sinne. Vissa verkar befinna sig på barnstadiet, där man får slå och hota meningsmotståndare.
Ja det är sant. Drömmen om en utopi. Precis som västerlänningen drömmer om.

Citat:
Jag har själv märkt att det inte GÅR att problematisera islam inför en muslim. Muslimer verkar alltid ha rätt.
Men det har du? Jag tror det är där problemet ligger. När båda alltid har rätt är det svårt att nå en kompromiss och förståelse.

Citat:
Det är judarnas och USAs fel allt sammans.
Fanatikerna resonerar så ja. Vilket jag också tog upp två gånger...
Citat:
Och nu svenskarnas. Som inte gillar somalier.
Nej jag tror inte att terroristen bryr sig nämnvärt om det. Jag skrev aldrig att det är ett problem som utlöser terrorattacker. Det var en jämförelse mellan muslimen i mellanöstern och varför denne kanske blir en galning och svennen som blir en galning av helt andra grunder, mycket mildare sådana. Där förstår jag muslimen bättre.

Citat:
Nämn några arabiska muslimer som har respekt för somaliska Abdi.
Varför skulle jag göra det? Varför sådan fokus på somalier helt plötsligt?
Citera
2013-12-30, 16:26
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Religion lär en att blint tro och inte acceptera vetenskapliga bevis.

Varför kan man inte vara religiös och inte tro på vetenskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som Svensk så fattar man nog inte hur mycket sunni & shia hatar varandra. Det känns ibland som om hatet mellen dessa grupper är större än hatet mot kristna & judar.

Ett litet festligt exempel är detta där en sunnitiskt Egyptisk TV-kock blir "trollad" i direktsändning av en shiamuslim.

Ja Sunnimuslimer snackar mycket skit om Shia-muslimerna och i grunden beror det på att vissa fundamentala trosläror inom grenarna skiljer sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in