2013-12-30, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vill man inte bli pappa har man helt enkelt möjligheten att undvika det. Annars är det bara att gilla läget! Detta är ett område där vi aldrig kommer att bli fullständigt jämlika.
Egentligen alldeles för dumt för att ens bemöta ...

Sedan åtminstone 1960-talet så har vårt samhälle en bejakande attityd till sex. Att helt avstå från sex som ett sätt att undvika att bli pappa är helt främmande för ett modernt liberalt samhälle.

Det finns också olika former av preventivmedel, vilket gör att vi kan ha sex utan att få barn mest hela tiden. Men t.ex. kondomer kan gå sönder, vi har sex när vi är fulla och kanske glömde att skydda oss, ja det finns många sätt att bli pappa mot sin vilja om man inte valt att leva ensam i en grotta i skogen.

Att gilla läger är precis det vi INTE ska göra. Det är det sista vi män bör göra! Varför skulle vi gilla ett läge som formats helt utifrån kvinnors intressen? Utan hänsyn till män, barn och jämställdhet och jämlikhet? Det är snarare könskamp som gäller!
Citera
2013-12-30, 17:12
Medlem
Preventivmedel för män som inte försämrar den sexuella upplevelsen för endera part torde ändå vara en rätt trevlig och enkel väg att gå för att undvika oönskade barn?
Citera
2013-12-30, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blankout
Manliga preventivmedel som inte försämrar den sexuella upplevelsen för endera part torde ändå vara en rätt trevlig och enkel väg att gå för att undvika oönskade barn?
Ja, ett manligt preventivmedel skulle förändra frågan radikalt. Då får män full kontroll att bestämma om och när och med vem de vill ha barn ....

samt att de kan lura kvinnor. Det är lugnt, jag käkar p-piller .. och så blir ditt ons gravid radikalt förändrad spelplan som sagt var
Citera
2013-12-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Ja, ett manligt preventivmedel skulle förändra frågan radikalt. Då får män full kontroll att bestämma om och när och med vem de vill ha barn ....

samt att de kan lura kvinnor. Det är lugnt, jag käkar p-piller .. och så blir ditt ons gravid radikalt förändrad spelplan som sagt var

Att lura folk att en tar preventivmedel är naturligtvis rätt vidrigt, men finns det möjligheter för båda parter att skydda sig så blir det ju rätt enkelt att negligera sånt trams.

Med tanke på att det redan finns både manliga p-piller och andra ännu effektivare preventivmetoder (dock krävs det såklart lite fler ingående studier för att säkerställa att det inte uppstår en massa tråkiga komplikationer) för män som inte involverar att gömma kuken i gummi, så handlar det mest om att försöka få ut det på marknaden så fort som möjligt. Då skulle dessa fem sidor av flams aldrig ha kommit till.
Citera
2013-12-30, 17:26
Medlem
Jag känner mig lite tveksam till hela begreppet "reproduktiva rättigheter" faktiskt. Jag tycker t.ex. inte att det är självklart att folk som inte kan få barn på naturligt vis absolut måste få hjälp på artificiellt vis för att det är en rättighet att få barn. Är det verkligen det, en rättighet?

När barnet sedan finns, anser jag att goda föräldrar fokuserar på vad som är bäst för barnet och inte på sina egna rättigheter. Nu är ju dessvärre goda föräldrar inte något som alla blir automatiskt, och det är där detta eviga tjat om rättigheter dyker upp, tycker jag.

Vad sägs om att tänka lite mer på skyldigheterna man har som förälder istället? Visserligen är det ju en överväldigande majoritet som gör det redan - 90% nånting tvistar ju aldrig om vårdnaden utan kommer överens - men det skadar inte att påminna om det.

Ett problem med barn är ju att de är individer med en egen vilja och egna behov. Det är inte alltid det bästa att trycka in ett mjukt, runt barn i en fyrkantig lagstiftning för att man vill hävda sin rätt.
Citera
2013-12-30, 17:27
Bannlyst
Citat:
Att lura folk att en tar preventivmedel är naturligtvis rätt vidrigt, men finns det möjligheter för båda parter att skydda sig så blir det ju rätt enkelt att negligera sånt trams.
Ja precis, båda parter har då full kontroll. Inte som idag när ditt ons vill knulla utan kondom för att hon vill skaffa barn ensam ... eller din flickvän slutar att käka p-piller för att tvinga på dig barn, familj och volvo ....
Citat:
Med tanke på att det redan finns både manliga p-piller och andra ännu effektivare preventivmetoder (dock krävs det såklart lite fler ingående studier för att säkerställa att det inte uppstår en massa tråkiga komplikationer) för män som inte involverar att gömma kuken i gummi, så handlar det mest om att försöka få ut det på marknaden så fort som möjligt. Då skulle dessa fem sidor av flams aldrig ha kommit till.
Nej. Preventivmedel för män löser bara problemet med att män blir pappor mot sin vilja, men har ingen effekt på att pappor som vill vårda sina barn inte alltid får det eftersom mamma inte vill ...
Citera
2013-12-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa

Nej. Preventivmedel för män löser bara problemet med att män blir pappor mot sin vilja, men har ingen effekt på att pappor som vill vårda sina barn inte alltid får det eftersom mamma inte vill ...

Säg mig, vad har du egentligen för källa på detta, ditt ständigt upprepade påstående att pappor som vill, inte får lov bli pappor enkom begrundat på mammors vilja?
Enligt mig, så går man till domstol och domstolen bestämmer om enskild vårdnad eller inte.
Citera
2013-12-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Forskare på bebisars behov får väl luska vidare på detta. Men jag kan kanske tänka mig att den forskning vi lutar oss på så starkt idag har samma färgning av vår syn på kön som det mesta annat.

En sprillans nyfödd, med amningspump, och inte alltför långt mellan föräldrarnas bostäder och ett fungerande samarbete och ömsesidig respekt för varandras kompetens kan nog funka att "dela" på från scratch.
Fast att bolla runt med en liten benis skulle förmodligen vara katastrofalt för anknytningen. Skulle bebisen vara halva tiden med mamma och halva med pappa skulle den förmodligen aldrig hinna knyta an till någon och inte känna sig trygg hos någon av dem.
Citera
2013-12-30, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag känner mig lite tveksam till hela begreppet "reproduktiva rättigheter" faktiskt. Jag tycker t.ex. inte att det är självklart att folk som inte kan få barn på naturligt vis absolut måste få hjälp på artificiellt vis för att det är en rättighet att få barn. Är det verkligen det, en rättighet?
Begreppet är bara min kortform av det mer korrekta: rättigheter inom den reproduktiva sfären. Instämmer att det inte är en rättighet att få barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
När barnet sedan finns, anser jag att goda föräldrar fokuserar på vad som är bäst för barnet och inte på sina egna rättigheter. Nu är ju dessvärre goda föräldrar inte något som alla blir automatiskt, och det är där detta eviga tjat om rättigheter dyker upp, tycker jag.

Vad sägs om att tänka lite mer på skyldigheterna man har som förälder istället? Visserligen är det ju en överväldigande majoritet som gör det redan - 90% nånting tvistar ju aldrig om vårdnaden utan kommer överens - men det skadar inte att påminna om det.

Ett problem med barn är ju att de är individer med en egen vilja och egna behov. Det är inte alltid det bästa att trycka in ett mjukt, runt barn i en fyrkantig lagstiftning för att man vill hävda sin rätt.
Goda föräldrar och barnets perspektiv är inte trådens ämne. Trådens tema är mäns rättigheter inom den reproduktiva sfären. Vilket ska förstås i kontexten av att kvinnor idag har betydligt fler och starkare rättigheter inom den reproduktiva sfären. Vilket kan problematiseras och kritiseras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Både mannens och kvinnans perspektiv kan sedan givetvis problematiseras och kritiseras utifrån barnets perspektiv, men det får så fall ske i en egen tråd, och då förhoppningsvis inte med syftet att gynna kvinnor och barn på mäns bekostnad utan snarare gynna barn på mäns och kvinnors bekostnad.
Citera
2013-12-30, 17:39
Bannlyst
Citat:

Det är inte samma sak om en kvinna lurar en man. Om en man lurar en kvinna att han tar p-piller bör det förslagvis läggas under brottsrubriceringen grov kvinnofridskränkning.

Om en kvinna lurar en man att bli far så händer det inte något med mannen. Han förlorar bara lite spermier vilket han skulle gjort endå. Han vill spruta, alltså får han skylla sig själv.

Kvinnan å andra sidan blir gravid och måste bära ett foster i 9månader. Att lura henne att bli gravid är mycket värre och bör straffas hårt.

Citera
2013-12-30, 17:40
Medlem
Citat:
Säg mig, vad har du egentligen för källa på detta, ditt ständigt upprepade påstående att pappor som vill, inte får lov bli pappor enkom begrundat på mammors vilja?
Enligt mig, så går man till domstol och domstolen bestämmer om enskild vårdnad eller inte.

En röst på Folkpartiet ger i alla fall en del pappor rätt till tre så kallade pappamånader.

Men det brukar ju klagas på det med.
Citera
2013-12-30, 17:41
Bannlyst
Citat:
Det har jag aldrig sagt. Som du säger så får pappor kämpa i domstol för att få delad vårdnad, medans mammor automatiskt får ensam vårdnad. Det är en fråga om hur stort motstånd det är för män, hur stor sannolikheten är att förlora i domstol, vilka juridiska fördelar som kvinnor har enligt dagens lagstifning vilken inte är könsneutral, osv. För att få bättre förståelse för sådant så får vi nog vända oss till en större mansjour som har statistik o.d. på sånt, om det nu finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in