Citat:
Ursprungligen postat av
bjursa
jag hade ett förslag på blankett som betydligt skulle förenkla för biologiska pappor som vill ha delad vårdnad. Du gav inget svar om vad du anser om ett sådant förfarande, utan valde istället att ifrågasätta förslaget genom att lyfta en annan, om än starkt relaterad fråga; vad göra med män som inte vill bli pappor.
Varför är det helt åt skogen att underlätta för fäder att få delad vårdnad?
Absolut inte åt skogen, jag anser faktiskt att det just är en fråga man jobbar med.
Kruxet är att vi har en mor som rätt garanterat ( pga aborträtt etc) vill vara mor både på pappret och i praktisk hands on mening då bebis anländer, plupp.
Vi har en far som ibland det är betydligt mer osäkert kring, ens vem som är far eller om vederbörande vill ta sig an uppgiften. eller hur? Langa över 2 veckors liten kotte till en sån man är ingen bra idé i alla lägen, håller du med?
Därför man måste låta en tredje officiell part reda ut och ta individuell hänsyn till specifikt fall.
Så fort fader hittats via DNA så kan jag tycka han är automatisk far och äger "presumptivt delat vårdnadsansvar" Men är denna nyhet helt ny för honom, han är extremt ovillig far etc. etc så
ska man inte langa över en bebis på honom. Utan utreda först.
Är han däremot fullt villig och själaglad far som genast kutar ut till närmsta blöjdepå, så är det ju coolt. Då ska han få bebisen hemlevererad så snart det bara går så han och kotten har samma möjligheter bonda som mamman och kotten.
Men faderskap och praktiskt delad vårdnad omgående till alla fäder....?
Nej det är inget bra.