2013-12-30, 14:34
Medlem
Gubbskems avatar
Ett första steg vore ju att tillsätta en utredningsgrupp som kan titta närmare på olika förslag. En utredningsgrupp som inte är handplockad från Södertörns Högskola.

Kanske kan man göra det ekonomisk tufft för en kvinna att inte uppge fader. Bostadsbidrag/barnbidrag kan ryka. Ifall inte detta biter utan hon låter den ekonomiska knipan hon hamnar i drabba sitt barn så kan man ta hjälp av lagen. Egenmäktighet med barn t.ex ligger nära till hands när en mor inte vill ge sitt barn eller pappan chansen att knyta band med varandra. Kanske LVU kan vara ett steg längst ner på skalan. De flesta vill undvika det. Nog skulle väl namn klämmas fram med hot om det?

Man kanske får slå hårt mot hårt ett tag om inte barnets rättigheter kommer högre upp på egoistmorsornas lista. Vet man att man inte kommer undan med ett sådant beteende kommer det förmodligen att minska på sikt.
Citera
2013-12-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
jag hade ett förslag på blankett som betydligt skulle förenkla för biologiska pappor som vill ha delad vårdnad. Du gav inget svar om vad du anser om ett sådant förfarande, utan valde istället att ifrågasätta förslaget genom att lyfta en annan, om än starkt relaterad fråga; vad göra med män som inte vill bli pappor.

Varför är det helt åt skogen att underlätta för fäder att få delad vårdnad?

Absolut inte åt skogen, jag anser faktiskt att det just är en fråga man jobbar med.
Kruxet är att vi har en mor som rätt garanterat ( pga aborträtt etc) vill vara mor både på pappret och i praktisk hands on mening då bebis anländer, plupp.
Vi har en far som ibland det är betydligt mer osäkert kring, ens vem som är far eller om vederbörande vill ta sig an uppgiften. eller hur? Langa över 2 veckors liten kotte till en sån man är ingen bra idé i alla lägen, håller du med?
Därför man måste låta en tredje officiell part reda ut och ta individuell hänsyn till specifikt fall.

Så fort fader hittats via DNA så kan jag tycka han är automatisk far och äger "presumptivt delat vårdnadsansvar" Men är denna nyhet helt ny för honom, han är extremt ovillig far etc. etc så
ska man inte langa över en bebis på honom. Utan utreda först.
Är han däremot fullt villig och själaglad far som genast kutar ut till närmsta blöjdepå, så är det ju coolt. Då ska han få bebisen hemlevererad så snart det bara går så han och kotten har samma möjligheter bonda som mamman och kotten.

Men faderskap och praktiskt delad vårdnad omgående till alla fäder....?
Nej det är inget bra.
Citera
2013-12-30, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kruxet är att vi har en mor som rätt garanterat ( pga aborträtt etc) vill vara mor både på pappret och i praktisk hands on mening då bebis anländer, plupp.
Du ger en romantiserad bild av verkligheten. Finns tyvärr en hel del kvinnor som inte är särskilt intresserade av att vara mammor, men av ett eller annat skäl skaffar barn ändå. Kanske p.g.a. ren lathet att inte orka göra ett aktivt val, oj då jag blev gravid, jaha, då får jag väl skaffa barn då ... eller av egoistiska skäl: jag kommer nog att må bättre och ha mer kul med ett barn ...
Citat:
Vi har en far som ibland det är betydligt mer osäkert kring, ens vem som är far eller om vederbörande vill ta sig an uppgiften. eller hur? Langa över 2 veckors liten kotte till en sån man är ingen bra idé i alla lägen, håller du med?
Därför man måste låta en tredje officiell part reda ut och ta individuell hänsyn till specifikt fall.
Ja, ibland är det mer osäkert kring mannens vilja att vara pappa, och ibland så är pappan en betydligt bättre pappa än vad mamman är. Men du förutsätter att mammor alltid är bra mammor och att pappor bara är det ibland, varför då? Varför inte låta mammorna bli utredda av en officiell part, för att se om de är tillräckligt bra mammor? så som du föreslår att pappor ska utredas.
Citat:
Men faderskap och praktiskt delad vårdnad omgående till alla fäder.... Nej det är inget bra.
Praktiskt delad vårdnad omgående till alla fäder som vill detta. Bra förslag?
Senast redigerad av bjursa 2013-12-30 kl. 15:48.
Citera
2013-12-30, 15:48
Medlem
Citat:
Du ger en romantiserad och förenklad bild av verkligheten. Finns tyvärr en hel del kvinnor som inte är särskilt intresserade av att vara mammor, men av ett eller annat skäl skaffar barn ändå. Kanske p.g.a. ren lathet att inte orka göra ett aktivt val, oj då jag blev gravid, jaha, då får jag väl skaffa barn då ... eller av egoistiska skäl: jag kommer nog att må bättre och ha mer kul med ett barn ...

Ja, ibland är det mer osäkert kring mannens vilja att vara pappa, och ibland så är pappan en betydligt bättre pappa än vad mamman är. Men du förutsätter att mammor alltid är bra mammor och att pappor bara är det ibland, varför då? Varför inte låta mammorna bli utredda av en officiell part, för att se om de är tillräckligt bra mammor? så som du föreslår att pappor ska utredas.

Praktiskt delad vårdnad omgående till alla fäder som vill detta. Bra förslag?

Visst finns det det. Men anser du att dessa är fler än ovilliga fäder?
Nej jag förutsätter inte det, men! hon har haft full valmöjlighet eller hur? så den blanketten du pratar om för män har hon liksom inbyggt såtillvida hon har möjlighet ta sig till ett sjukhus och bor i land med aborträtt förvisso.

Jag tror det är lika många män som kvinnor som är fullt kapabla ta hand om småttisar.

ja, bra förslag.
Citera
2013-12-30, 15:58
Medlem
Citat:
Nej jag förutsätter inte det, men! hon har haft full valmöjlighet eller hur? så den blanketten du pratar om för män har hon liksom inbyggt såtillvida hon har möjlighet ta sig till ett sjukhus och bor i land med aborträtt förvisso.

Jag tror det är lika många män som kvinnor som är fullt kapabla ta hand om småttisar.

ja, bra förslag.

Jag är ju för att det ska inrättas folk med utbildning där man inser viken av god kontakt med båda föräldrarna att hjälpa till att medla där problem uppstår. Dessa bör också ha möjlighet att påverka domslut angående umgängesrätt och vårdnadsrätt.

Det finns ju faktiskt män som anser att barnen ska bo varannan vecka när barnen är praktiskt taget nyfödda och det måste ju förhindras likaväl som möjlighet att barnet får träffa båda föräldrarna från det är nyfött är otroligt viktigt, för barnets möjlighet till nära kontakt med båda föräldrarna.

Att något system skulle uppfinnas där alla skulle bli nöjda och att allt alltid skulle bli rätt är dock inte troligt.
Citera
2013-12-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Jag är ju för att det ska inrättas folk med utbildning där man inser viken av god kontakt med båda föräldrarna att hjälpa till att medla där problem uppstår. Dessa bör också ha möjlighet att påverka domslut angående umgängesrätt och vårdnadsrätt.

Det finns ju faktiskt män som anser att barnen ska bo varannan vecka när barnen är praktiskt taget nyfödda och det måste ju förhindras likaväl som möjlighet att barnet får träffa båda föräldrarna från det är nyfött är otroligt viktigt, för barnets möjlighet till nära kontakt med båda föräldrarna.

Att något system skulle uppfinnas där alla skulle bli nöjda och att allt alltid skulle bli rätt är dock inte troligt.

Forskare på bebisars behov får väl luska vidare på detta. Men jag kan kanske tänka mig att den forskning vi lutar oss på så starkt idag har samma färgning av vår syn på kön som det mesta annat.

En sprillans nyfödd, med amningspump, och inte alltför långt mellan föräldrarnas bostäder och ett fungerande samarbete och ömsesidig respekt för varandras kompetens kan nog funka att "dela" på från scratch.
Citera
2013-12-30, 16:15
Bannlyst
Citat:

ja, bra förslag.

Finns säkerligen fler dåliga fäder jämfört med dåliga mödrar, men det har ingen betydelse hur vanligt det är. Det faktum att det finns bra fäder och dåliga mödrar är nog för att visa att nuvarande system vilar på förlegade fördomar om män och kvinnor.

Ja, mamma har "blanketten" inbyggd, just därför som den bara ska skickas till pappa.

Kul att vi är eniga :-)
Citera
2013-12-30, 16:17
Medlem
Citat:
Finns säkerligen fler dåliga fäder jämfört med dåliga mödrar, men det har ingen betydelse hur vanligt det är. Det faktum att det finns bra fäder och dåliga mödrar är nog för att visa att nuvarande system vilar på förlegade fördomar om män och kvinnor.

Ja, mamma har "blanketten" inbyggd, just därför som den bara ska skickas till pappa.

Kul att vi är eniga :-)

Tror jag egentligen vi varit hela tiden, vi bara gillar omvägarna för att komma dit.
Citera
2013-12-30, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

Ja, folk med utbildning är bra som stödfunktion. Men från ett mansperspektiv så är det väldigt tveksamt att lämna över mycket makt till sådana stödfunktioner så att de blir myndighetsutövare med makt över män och deras barns liv och framtid. Ett sådant system, i hög grad baserat på subjektiva överväganden, har vi idag och det är gynnsamt för kvinnor och ogynnsamt för män, eftersom personal på sådana ställen till 95 % är kvinnor, som för det mesta tar kvinnors parti ...
Citera
2013-12-30, 16:52
Medlem
Citat:
Det är så det är, men inte så det bör vara, sett från ett progressivt mansperspektiv. Fortfarande idag så verkar kvinnor och feminister tro att allt endast handlar om att få knulla för män. men om du läser mina frågeställningar, handlar samtliga om rätten att få knulla? Eller huvudsakligen om andra frågor?
Burros och FyPharao har rätt i att obligatoriskt faderskapstest (dna-test) vore en billig och enkel lösning, att nuvarande förfarande andas 1800-tal, och att nuvarande förfarande antagligen inte kommer att ändras eftersom kvinnor och feminister inte vill se några förändringar.

Dna-test löser dock bara frågan om faderskap. Behövs även en förändring som betydligt förenklar mäns rättigheter och möjligheter att vårda sina egna barn. Även detta andas 1800-tal. Lagen baseras nämligen på detta perspektiv: Pappa är mammas plånbok. Mamma vårdar barnen.

Vill man inte bli pappa har man helt enkelt möjligheten att undvika det. Annars är det bara att gilla läget! Detta är ett område där vi aldrig kommer att bli fullständigt jämlika.
Senast redigerad av Hiitsme 2013-12-30 kl. 16:54.
Citera
2013-12-30, 16:58
Bannlyst
En intressant fråga som bevisar att feminister inte är för jämlikhet. I många fall väljer man att med lagstiftning gå in och förändra orättvisor pga biologin mellan könen.

I denna fråga hänvisar man till att vår biologi skiljer sig åt så det finns vettigt att göra åt det.

Män har blivit förtryckta som fäder i hundratals år. Klart det måste ske en förändring via lagar innan männen hunnit ikapp i samhället och blivit lika bra fäder som kvinnor, visst håller ni med feminister?

Nej just det hycklande små snorungar är ni ja.
Citera
2013-12-30, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vill man inte bli pappa har man helt enkelt möjligheten att undvika det. Annars är det bara att gilla läget! Detta är ett område där vi aldrig kommer att bli fullständigt jämlika.

Håll käften din jävla flata, du vet själv hur jävla hycklande mycket dubbelmoral du sprider ur dig jag föreslår att du håller käften om du inte vill ha pannbenet inslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in