2013-12-30, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
En röst på Folkpartiet ger i alla fall en del pappor rätt till tre så kallade pappamånader.

Men det brukar ju klagas på det med.
Ditt tankefel: alltid någon som klagar på varje förslag och någon annan som gillar förslaget ... men det är inte samma personer som klagar på de olika förslagen, vilket du förutsätter ....
Senast redigerad av bjursa 2013-12-30 kl. 17:48.
Citera
2013-12-30, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Fast att bolla runt med en liten benis skulle förmodligen vara katastrofalt för anknytningen. Skulle bebisen vara halva tiden med mamma och halva med pappa skulle den förmodligen aldrig hinna knyta an till någon och inte känna sig trygg hos någon av dem.

Fast om den är halva dagen med den ena och halva dagen med den andra? Så bebisen knyter an helt naturligt till bägge.
Vad jag menar är att man får hitta en praktiskt lösning och tänka lite nytt.
kanske ska man, om man kan, skaffa en liten lägenhet tillsammans där bebisen bor och komma dit
och ta hand om sitt barn halva tiden var och naturligt överlappa varandra för info. Eller kanske tom "flytta ihop" fast man inte är ett par den första tiden. jag menar herregud, vi är ju vuxna människor, så jäkla svårt behöver det ju inte vara.
Fixa så man bor grannar, bygga en vägg i en större lägenhet? Finns tonvis med lösningar om man bara vill.
Citera
2013-12-30, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Fast att bolla runt med en liten benis skulle förmodligen vara katastrofalt för anknytningen. Skulle bebisen vara halva tiden med mamma och halva med pappa skulle den förmodligen aldrig hinna knyta an till någon och inte känna sig trygg hos någon av dem.
Det får forskningen i så fall visa, precis som Merapi säger. Varför ska vi ta ditt påstående som sanning, som saknar annan grund än könsstereotypa fördomar och patriarkala teorier ...
Senast redigerad av bjursa 2013-12-30 kl. 17:49.
Citera
2013-12-30, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Det har jag aldrig sagt. Som du säger så får pappor kämpa i domstol för att få delad vårdnad, medans mammor automatiskt får ensam vårdnad. Det är en fråga om hur stort motstånd det är för män, hur stor sannolikheten är att förlora i domstol, vilka juridiska fördelar som kvinnor har enligt dagens lagstifning vilken inte är könsneutral, osv. För att få bättre förståelse för sådant så får vi nog vända oss till en större mansjour som har statistik o.d. på sånt, om det nu finns?

Får män verkligen "kämpa" i domstol om de bevisligen är pappan och inte har nån form av brottsregister ellar annan problemtik?
de allra flesta löser ju tom delad vårdnad utanför domstol idag, helt av sig självt.
Så? har du exempel på man som fått barn via ett ONS och inte fått lov till delad vårdnad fast han vill?

Nått sådant fall måste ju finnas om det nu enligt dig är så vanligt.
Citera
2013-12-30, 17:58
Bannlyst
Att fulare kvinnor är kåta på dom snygga männen som är över deras liga, men som endå kan tänka sig att bara ha sex med henne blir rätt problematiskt när kvinnor kan lura männen att dom äter p-piller.
Citera
2013-12-30, 18:00
Medlem
Citat:
Begreppet är bara min kortform av det mer korrekta: rättigheter inom den reproduktiva sfären. Instämmer att det inte är en rättighet att få barn.

Goda föräldrar och barnets perspektiv är inte trådens ämne. Trådens tema är mäns rättigheter inom den reproduktiva sfären. Vilket ska förstås i kontexten av att kvinnor idag har betydligt fler och starkare rättigheter inom den reproduktiva sfären. Vilket kan problematiseras och kritiseras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Både mannens och kvinnans perspektiv kan sedan givetvis problematiseras och kritiseras utifrån barnets perspektiv, men det får så fall ske i en egen tråd, och då förhoppningsvis inte med syftet att gynna kvinnor och barn på mäns bekostnad utan snarare gynna barn på mäns och kvinnors bekostnad.

OK! Det var inte mycket av mitt inlägg som var on topic då, med andra ord. Kanske ett "och", typ.

Sorry!
Citera
2013-12-30, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Får män verkligen "kämpa" i domstol om de bevisligen är pappan och inte har nån form av brottsregister ellar annan problemtik?
de allra flesta löser ju tom delad vårdnad utanför domstol idag, helt av sig självt.
Så? har du exempel på man som fått barn via ett ONS och inte fått lov till delad vårdnad fast han vill?
Nått sådant fall måste ju finnas om det nu enligt dig är så vanligt.
Jag föredrar att svara så här: Om män inte behöver kämpa så är teorin om patriarkala strukturer felaktig.

Men du vill ha ett empiriskt svar: Jag har dålig koll på praktiska fall, sånt man läser om i tidningen ibland men inte lägger på minnet, eller hör om någon avlägsen bekant. Jag har en manlig vän som har barn med sitt ex. med delad vårdnad. Hon bråkar stenhård på alla nivåer från psykisk terror (elaka sms, använda barnen mot pappan, känsloutbrott när han hämtar barnen när det är hans vecka, osv.) till att hon har anlitat advokat för att försöka få ensam vårdnad. Så min vän måste även han skaffa advokat, som säger att hon egentligen inte har så mycket att komma med för att få enskild vårdnad, men att han trots det behöver vara lite orolig eftersom kvinnor har ett stort övertag i dylika tvister.
Senast redigerad av bjursa 2013-12-30 kl. 18:07.
Citera
2013-12-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast om den är halva dagen med den ena och halva dagen med den andra? Så bebisen knyter an helt naturligt till bägge.
Vad jag menar är att man får hitta en praktiskt lösning och tänka lite nytt.
kanske ska man, om man kan, skaffa en liten lägenhet tillsammans där bebisen bor och komma dit
och ta hand om sitt barn halva tiden var och naturligt överlappa varandra för info. Eller kanske tom "flytta ihop" fast man inte är ett par den första tiden. jag menar herregud, vi är ju vuxna människor, så jäkla svårt behöver det ju inte vara.
Fixa så man bor grannar, bygga en vägg i en större lägenhet? Finns tonvis med lösningar om man bara vill.
Nä, man brukar rekommendera bara nån timme i taget. Först när barnet är helt tryggt med den ena kan man försiktigt vänja det med att bli lika tryggt med den andra.

Men klarar man att flytta ihop så är det väl toppen.
Citera
2013-12-30, 18:41
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av munsprut
Ja fast nu är det ju så att det är kvinnan som blir gravid och hon har ju rätt att bestämma över sin egen kropp ( eller är du en grottmänniska som inte tycker det ). Din fråga känns lite konstruerad och inte ett riktigt problem .

men en gravid kvinna består av två kroppar, varav den ena även bär gener från fadern.
alltså är det inte riktigt samma sak som om det hade gällt en njure.
Citera
2013-12-30, 21:49
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
men en gravid kvinna består av två kroppar, varav den ena även bär gener från fadern.
alltså är det inte riktigt samma sak som om det hade gällt en njure.
Visst men fri abort är inom ett visst antal veckor jag har inte koll på hur många, inom dessa veckorna har man alltså juridiskt definierat fostret som tillhörande kvinnans kropp vilket jag tycker verkar rimligt

Dvs, inom dessa veckorna är det precis som en njure eller annan del av kroppen
Citera
2013-12-30, 22:07
Medlem
Citat:
Egentligen alldeles för dumt för att ens bemöta ...

Sedan åtminstone 1960-talet så har vårt samhälle en bejakande attityd till sex. Att helt avstå från sex som ett sätt att undvika att bli pappa är helt främmande för ett modernt liberalt samhälle.

Det finns också olika former av preventivmedel, vilket gör att vi kan ha sex utan att få barn mest hela tiden. Men t.ex. kondomer kan gå sönder, vi har sex när vi är fulla och kanske glömde att skydda oss, ja det finns många sätt att bli pappa mot sin vilja om man inte valt att leva ensam i en grotta i skogen.

Att gilla läger är precis det vi INTE ska göra. Det är det sista vi män bör göra! Varför skulle vi gilla ett läge som formats helt utifrån kvinnors intressen? Utan hänsyn till män, barn och jämställdhet och jämlikhet? Det är snarare könskamp som gäller!

Hur ofta går kondomer sönder? För mig har det endast hänt 2 gånger och jag har varit sexuellt aktiv ett tag. Visst kan du ha sex på fyllan t.ex men vad skall du göra om en kvinna blir gravid? Tvinga henne till abort?
Citera
2013-12-30, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur ofta går kondomer sönder? För mig har det endast hänt 2 gånger och jag har varit sexuellt aktiv ett tag.
Se där, 2 gånger bara för dig, då har det nog hänt några miljoner gånger bara i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Visst kan du ha sex på fyllan t.ex men vad skall du göra om en kvinna blir gravid? Tvinga henne till abort?
Någon möjlighet att tvinga kvinnor till abort finns inte och bör inte heller finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in