2013-12-30, 14:43
Moderator
OYs avatar
FUP s.569

KJ samt okänd man kör in på en skogsväg, spanarna följde efter till fots men kunde inte lokalisera bilen. Kan vi reda ut exakt var den här vägen är och är det området ordentligt undersökt, vad fan skulle de där att göra egentligen?

EDIT;Tidigare samma dag så plockar KJ upp en okänd man i bilen inne i Boden.

Vad kan det vara för en Mr X vi har att göra med?
Senast redigerad av OY 2013-12-30 kl. 14:48.
Citera
2013-12-30, 14:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror fadern inte litade på sonen - säkert av erfarenhet - och ville ha koll så han inte försvann med några verktyg. Det var av den anledning som sonen inte fick ha tillgång till garaget på egen hand - givet jag läst FUP:en rätt.

Men vadå, KJ kunde ju smussla undan ett verktyg i fickan när hans pappa vände ryggen till vid något tillfälle. Nej, det stämmer inte att det är anledningen till att låsa in KJ i garaget. Jag tror att det var för att t ex. mor, bror eller granne inte skulle störta in i garaget och ta KJ med fingrarna i syltburken, förlåt, blodburken menar jag.

Jag tror att det var operation rengöring av bil och släp som pågick i garaget.
Citera
2013-12-30, 15:06
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det stämmer att domen ej är avkunnad än. När RPU:n är klar kan domstolen fastställa påföljden (fängelse eller rättspsykiatrisk vård). Vad gäller tingsrättens syn i själva skuldfrågan har dock följande framkommit i protokollet 2013-11-18:

Det kan inte inte dröja allt för länge nu tills RPU:n är klar. I morgon är det precis sex veckor sen RPU:n beställdes, men med tanke på juldagar kan det ju hända att denna RPU har tagit något längre tid att genomföra än vad som är brukligt.

De fick förlängt till den 3:e. På torsdag bör någonting luftas i media.
Citera
2013-12-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men vadå, KJ kunde ju smussla undan ett verktyg i fickan när hans pappa vände ryggen till vid något tillfälle. Nej, det stämmer inte att det är anledningen till att låsa in KJ i garaget. Jag tror att det var för att t ex. mor, bror eller granne inte skulle störta in i garaget och ta KJ med fingrarna i syltburken, förlåt, blodburken menar jag.

Jag tror att det var operation rengöring av bil och släp som pågick i garaget.

Just i detta fall - där det rörde sig om 10 minuter - tror jag inte att det var städning som pågick. JJ ville bara ha kontroll över KJ under den korta sväng han gjord till huset.

Huset, garaget och stugan har ju dammsugits utan att man funnit någon teknisk bevisning.
Citera
2013-12-30, 15:40
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Just i detta fall - där det rörde sig om 10 minuter - tror jag inte att det var städning som pågick. JJ ville bara ha kontroll över KJ under den korta sväng han gjord till huset.

Huset, garaget och stugan har ju dammsugits utan att man funnit någon teknisk bevisning.

Jag tror också vi ska ta polisens uppgift om att "låsa in" med en nypa salt. Pappan kanske bara kände på låset, provade en nyckel eller vad som helst.
Citera
2013-12-30, 15:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tror också vi ska ta polisens uppgift om att "låsa in" med en nypa salt. Pappan kanske bara kände på låset, provade en nyckel eller vad som helst.

Kan så vara, tog kanske ut nyckeln bara, KJ får ju inte ha den.
Citera
2013-12-30, 15:52
Medlem
Citat:
FUP s.569

KJ samt okänd man kör in på en skogsväg, spanarna följde efter till fots men kunde inte lokalisera bilen. Kan vi reda ut exakt var den här vägen är och är det området ordentligt undersökt, vad fan skulle de där att göra egentligen?

EDIT;Tidigare samma dag så plockar KJ upp en okänd man i bilen inne i Boden.

Vad kan det vara för en Mr X vi har att göra med?

Exakt vem medpassageraren är vet jag inte. KJ visste däremot att han hade span efter sig och lyckades "trixa bort" dom genom att ta en liten skogsbilväg för att nå huset från baksidan. Span upptäckte honom först när han blev synlig i köksfönstret. Om jag inte missminner mig.
Citera
2013-12-30, 16:14
Medlem
Citat:
Är det juristsvenskan som spökar, eller menar man faktiskt en(sing.) åtalad gärning? KJ har åtalats för mord och brott mot griftefriden, inbegriper gärning både och?

KJ vill kanske avvakta och se vilken av gärningarna han kommer att fällas för och därefter fortsätta prata?

Jag har inte en susning, men du verkar insatt, därför jag frågar.

mvh
Med gärning avses mordet. Ett griftefridsbrott är i regel inte häktningsgrundande och definitivt inte i sju månader. Jämför mordet på Ida där "kumpanerna" som åtalats för att ha hjälpt till att undanröja kroppen inte är häktade.
Citera
2013-12-30, 16:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Med gärning avses mordet. Ett griftefridsbrott är i regel inte häktningsgrundande och definitivt inte i sju månader. Jämför mordet på Ida där "kumpanerna" som åtalats för att ha hjälpt till att undanröja kroppen inte är häktade.

Brott mot griftefrid kan ge fängelse i två år.
Citera
2013-12-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Med gärning avses mordet. Ett griftefridsbrott är i regel inte häktningsgrundande och definitivt inte i sju månader.

Det är möjligt att singularisformuleringarna av "gärning" avser endast mordet.

Men jag håller inte med dig i ditt påstående om att griftefridsbrott inte skulle utgöra tillräcklig häktningsgrund.

Straffskala griftefridsbrott:
Citat:
"Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år."
(Brottsbalken (1962:700), 16 kap. 10 §, notisum)

I Bodenfallet har vi dessutom att göra med misstankar om ett synnerligen grovt brott mot griftefriden.

Allmänt om häktning och påföljd:
Citat:
"1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas,"
(Rättegångsbalken (1942:740), 24 kap 1 §, lagen.nu[/url])

Det kan också vara värt att nämna att Mats Alm dömdes av tingsrätten för brott mot griftefriden till 18 månaders fängelse.

Häktningsrekvisitet är alltså uppfyllt.

Edit: Såg först nu att MBoudine redan hade svarat.
Citera
2013-12-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Brott mot griftefrid kan ge fängelse i två år.
Det kan även grovt rattfylleri ge...
Citera
2013-12-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det är möjligt att singularisformuleringarna av "gärning" avser endast mordet.

Men jag håller inte med dig i ditt påstående om att griftefridsbrott inte skulle utgöra tillräcklig häktningsgrund.

Straffskala griftefridsbrott:
(Brottsbalken (1962:700), 16 kap. 10 §, notisum)

I Bodenfallet har vi dessutom att göra med misstankar om ett synnerligen grovt brott mot griftefriden.

Allmänt om häktning och påföljd:
(Rättegångsbalken (1942:740), 24 kap 1 §, lagen.nu[/url])

Det kan också vara värt att nämna att Mats Alm dömdes av tingsrätten för brott mot griftefriden till 18 månaders fängelse.

Häktningsrekvisitet är alltså uppfyllt.

Edit: Såg först nu att MBoudine redan hade svarat.
Ni kan ju leta er fördärvade och inse att ingen hittills har suttit häktad enbart för brott mot griftefriden, inte ens Alm. De som har lite juridisk kunskap vet att det utöver häktningsgrund krävs häktningsskäl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in