2013-12-30, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Hur ser läget ut? Precis samma som för en månad sedan? Har inte följt konflikten på en månad och hade uppskattat en liten summering från någon som orkar.
Jag kan inte på rak arm säga någon ny stad eller by intagits av regimen, men det dör något fler rebeller än regimen.

YPG har nyligen inlett sin offensiv mot Tal Hamis. Man har bland annat tagit över en stad och 17 byar. Tal Hamis är omringad sedan i onsdag/torsdag så vi väntar på rapporter därifrån.

ISIS har definitivt försvagats en hel del och detta över hela kartan och även i Irak. Det verkar som att dom har akut brist på manskap och dom har bland annat lämnat över kontrollen av visa områden till andra islamistiska grupper.
2013-12-30, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Vi borde ha rensat ut SAA helt och hållet från början, för då hade vi sluppit den här stämpeln. Nu får vi betala för att vi valde att vara resonliga och valde ickevåld framför våld.

Detta kommer förhoppningsvis att ske när YPG är färdiga med islamisterna. Dessutom är SAA isolerade i både Qamishli och Hasakah, dom kontrollerar ett par statliga byggnader och områden i bägge städerna men inte mer än så. Dom har alltså ingen väg ut utan att stötta på YPG, eller rebellerna för den delen längre söderut. I grunden utgör dom inget hot men när kriget mot islamisterna är över då ska varenda kameljuckande SAA soldat ut från Qamishli och Hasakah.
2013-12-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Detta kommer förhoppningsvis att ske när YPG är färdiga med islamisterna. Dessutom är SAA isolerade i både Qamishli och Hasakah, dom kontrollerar ett par statliga byggnader och områden i bägge städerna men inte mer än så. Dom har alltså ingen väg ut utan att stötta på YPG, eller rebellerna för den delen längre söderut. I grunden utgör dom inget hot men när kriget mot islamisterna är över då ska varenda kameljuckande SAA soldat ut från Qamishli och Hasakah.
Det hade varit jävligt gött att slippa dom och dom får gärna ta med sig sin "arabiska bälte". Jävla facistsvin som tror att dom kan arabisera Kurdistan. Det finns inhemska araber som bott i området och alla dom är allierade med YPG, men dom här som blev inflyttade av staten är inte det. ISIS/FSA har ständigt försökt beväpna dom och få dom att angripa sina kurdiska granar. Dom inflyttade är mer eller mindre på islamisterna och regimens sida.

Tyvärr så tillåter inte omständigheterna att slänga ut SAA. Kanske kan man nå en överenskommelse i Geneve2. Om inte så får vi nog vänja oss tills vidare. Dom två ungdomarna från KCK som tillfångatogs i Qamishli släpptes igår. Dom hade tydligen blivit torterade av kräken.

Edit: Jag menade TCK.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-30 kl. 16:34.
2013-12-30, 16:47
Bannlyst
Citat:
Det hade varit jävligt gött att slippa dom och dom får gärna ta med sig sin "arabiska bälte". Jävla facistsvin som tror att dom kan arabisera Kurdistan. Det finns inhemska araber som bott i området och alla dom är allierade med YPG, men dom här som blev inflyttade av staten är inte det. ISIS/FSA har ständigt försökt beväpna dom och få dom att angripa sina kurdiska granar. Dom inflyttade är mer eller mindre på islamisterna och regimens sida.

Ja. YPGs sjätte bataljon är döpt efter en arabisk YPG soldat, Meter Abd al-Hanan, som torterades till döds av Jabhat al-Nusra. Bataljonen består till mestadels av araber. Dessutom börjar fler och fler icke-kurder att ansluta sig till YPG (istället för SAA ).

http://vvanwilgenburg.blogspot.se/2013/08/ypg-creates-arab-battalion-meter-abd-al.html
http://www.hawarnews.com/kurdi/index.php?option=com_content&view=article&id=6807: 120-ciwanen-ereb-li-til-hemis-tevli-ypge-bun&catid=39:manet

Citat:
Dom två ungdomarna från KCK som tillfångatogs i Qamishli släpptes igår. Dom hade tydligen blivit torterade av kräken.

Hoppas dessa sinnessjuka pan-arabiska facister blir lika torterade av rebellerna.
Senast redigerad av KAF8 2013-12-30 kl. 16:56.
2013-12-30, 17:35
Medlem
På tal om regimens försök att ta på sig äran för YPG's övertag. Det är patetiskt bara. Jag hoppas verkligen inte att vår sida sjunker så här lågt i framtiden.
Citat:
A YPG media centre statement on 30.10.2013 denies this regime media reports of a Syrian government channel that the regime captured several villages from insurgent groups in the Hasakah province. There were also reports by Orient TV and Yekiti media that the regime supported the YPG in their recent campaigns. Apparently the regime shot some video footage in the Arab villages still under their control of south of Qamishli. The YPG says they didn't allow any media in the YPG-captured city of Tel Brak and that if any regime journalist would enter the frontline areas, they would immediately be arrested on the charges of espionage. The YPG appealed to media organizations not to believe the media organizations of the 'criminal system'. Moreover, the YPG criticized the media in the KRG for using the regime reports and that this helps the ISIS and the Assad regime. The YPG denies that any Syrian soldier or regime supported them in their armed campaigns against Islamist insurgent groups.
http://vvanwilgenburg.blogspot.se/2013/12/ypg-warns-assad-regime-journalists.html
2013-12-30, 17:54
Medlem
Citat:
Kartan är väldigt bra och detaljerad enligt mig och detta för att jag jämför den i relation till dom andra kartorna som finns tillgängliga för oss. Den är missvisande ur ditt perspektiv och detta för att du vill att alla kristna klumpas ihop till samma grupp. Jag tycker som sagt om detaljer och det är mer relevant i den här diskussionen om Assyrier. För det är i huvudsak i Hasaka regionen som assyrierna finns och på kartan får man en uppfattning om deras storlek och område dom bebor.

Jag tycker hela diskussionen är meningslös, men Shido kom med en "massa" påståenden och jag ifrågasatte alla dom. Går du igenom mina inlägg så kan du se att jag besvarat alla hans påståenden med fakta, medan hans påståenden är baserade på "jag vet inte vad faktiskt".

Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu och fokuserar på kriget.

Men din karta är en falsk propaganda karta.
Assyrier är Assyrier/Syrianer/Kaldéer/Mandéer, Kristna Mesopotamier, punkt.
Enbart 300 tusen Öst-Assyrier från Irak har kommit till Syrien sen 2004, Hur kan hela den Assyriska befolkningen vara 240 tusen ? Nu när ni går in på sektliknande saker, Något du Zagrosi inte gillar då du inte vill jag ska benämna er som Sorani, Kurmanj osv.

Enbart den Syrisk Ortodoxa Kyrkan, Alltså Syrianer/Väst-Assyrier har enbart 750 000 anhängare i Syrien, Och alla dessa är från Mesopotamien, Lägg till några hundra tusen Öst-Assyrier och ngr tusen Kaldéer, Så ser man att den siffran hamnar på den siffran som Zuparn la upp, Alltså runt 0.9-1.3 milj, Tänk då också att 500 000+ bor i Väst världen också som just kmr från Hassake.

Du kmr med källor som inte stämmer, Det har alltid förts en konspiration mot Assyrier och kristna generellt i mellanöstern, Speciellt om deras antal. Du borde veta detta som Kurd då det är kurders specialitet, Kurders våta dröm är att Assyrier inte finns, Då är det fritt fram helt och ta över deras mark.

Och kalla inte Mesopotamien eller Hassake för den delen "Kurdistan".

Sen hur känns det att Kurder inte har byggt en enda stad i Hassake ? Sen kmr ni och kallar det för Kurdistan, Hur kan ni leva med er själva ?

Men vi ska inte behöva prata om detta, Det pågår ett krig i Syrien. Men när folk går runt och säger att Hassake är 70% kurdiskt och kurdistan, Då måste man rätta till läget.
2013-12-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Men din karta är en falsk propaganda karta.
Assyrier är Assyrier/Syrianer/Kaldéer/Mandéer, Kristna Mesopotamier, punkt.
Enbart 300 tusen Öst-Assyrier från Irak har kommit till Syrien sen 2004, Hur kan hela den Assyriska befolkningen vara 240 tusen ? Nu när ni går in på sektliknande saker, Något du Zagrosi inte gillar då du inte vill jag ska benämna er som Sorani, Kurmanj osv.

Enbart den Syrisk Ortodoxa Kyrkan, Alltså Syrianer/Väst-Assyrier har enbart 750 000 anhängare i Syrien, Och alla dessa är från Mesopotamien, Lägg till några hundra tusen Öst-Assyrier och ngr tusen Kaldéer, Så ser man att den siffran hamnar på den siffran som Zuparn la upp, Alltså runt 0.9-1.3 milj, Tänk då också att 500 000+ bor i Väst världen också som just kmr från Hassake.

Du kmr med källor som inte stämmer, Det har alltid förts en konspiration mot Assyrier och kristna generellt i mellanöstern, Speciellt om deras antal. Du borde veta detta som Kurd då det är kurders specialitet, Kurders våta dröm är att Assyrier inte finns, Då är det fritt fram helt och ta över deras mark.

Och kalla inte Mesopotamien eller Hassake för den delen "Kurdistan".

Sen hur känns det att Kurder inte har byggt en enda stad i Hassake ? Sen kmr ni och kallar det för Kurdistan, Hur kan ni leva med er själva ?

Men vi ska inte behöva prata om detta, Det pågår ett krig i Syrien. Men när folk går runt och säger att Hassake är 70% kurdiskt och kurdistan, Då måste man rätta till läget.
Det mesta som förts fram här i tråden tyder på just att kurderna är majoritetsbefolkning i Hasaka och jag är ledsen att verkligheten inte överensstämmer med din fantasi. Dom var majoritet för hundra år sedan och det är dom nu med.

Gör en tråd om assyrien så kan du föra dom här diskussionerna där. Jag kommer till den här tråden enbart för att följa konflikten som pågår just nu. Jag bryr mig inte om att du är avundsjuk på kurderna och jag orkar inte med det här hävdandet. Starta en ny tråd!
2013-12-30, 20:37
Medlem
ZuparNs avatar
Vad står det på denna bild och vad menas?

http://i41.tinypic.com/2rhr24p.jpg
2013-12-30, 20:57
Medlem
Citat:
Det mesta som förts fram här i tråden tyder på just att kurderna är majoritetsbefolkning i Hasaka och jag är ledsen att verkligheten inte överensstämmer med din fantasi. Dom var majoritet för hundra år sedan och det är dom nu med.

Gör en tråd om assyrien så kan du föra dom här diskussionerna där. Jag kommer till den här tråden enbart för att följa konflikten som pågår just nu. Jag bryr mig inte om att du är avundsjuk på kurderna och jag orkar inte med det här hävdandet. Starta en ny tråd!

Nämn en stad ni har byggt i Hassake ? Inte ens eran så kallade huvudstad Arbil har ni byggt som förövrigt är ett Assyrisk ord "Dom 4 lejonen".
Vad ska man vara avundsjuk på ? Mer besviken på att det inte förs en seriösare kamp mot kurder.

Ska bli gött när SAA sätter er på plats, Inte en chans i världen att dom överlåter Hassake till er som sitter på 60% av Syriens olja.

Det kurderna kmr få efter kriget är sina rättigheter,skolor,språk osv, Och egna polisstyrkor i sina egna områden. Men ingen Armé eller ngn egen autonomi.
2013-12-30, 21:17
Medlem
GodModes avatar
Är det någon som har en bra länk till SAA uniformer. Alltså från Republican Guards till Navy? Finns det special forces förband? Hur opererar de?
2013-12-30, 21:24
Moderator
vfs avatar
Släpp detta med assyriers, kurders och kristnas historia i Syrien. Tråden handlar om den nuvarande konflikten/Mod
2013-12-30, 22:56
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Libanon skjuter på syriska regeringsplan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18100088.ab

Lebanese army fires on Syrian government planes crossing the border, first time in Syrian civil
war

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-25551103#TWEET998621

Vad gör libaneserna?

Spännande. Varför skjuter man inte mot israeliska plan som har lekstuga i libanesiskt luftrum?
Är det någon slump att Libanon attackerar flygplanen dagen efter att Saudiarabien har lovat att ge $3b till Libanon för att skydda landet mot extremism?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in