2013-12-30, 14:15
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Enligt de Pro Kurdiska siterna är Al Qaeda helt omringat i Tel Hamis inklusive deras nya förstärkningar som kom igår.
Terroristerna försöker fly genom fälten och många har dött under flykten, stora vapen förråd ska ha tagits över i byarna runt omkring av Kurderna.
Man ska dock ta deras nyheter med en nypa salt.
Tal Hamis har varit omringad i några dagar men det verkar som terroristerna är starka där , YPG fick dra sig tillbaka och artilleri i Qamishli bombade området i 10-12tim med granater och raketer, attackhelikoptrar körde också några varv och nu är området igen omringad och på nytt försöka att rensa byn .
2013-12-30, 14:21
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Vi vet att det är en tvättgubbe från London och att han jobbar med SOHR samtidigt som han utför sitt vanliga jobb. Det är komiskt men det innebär inte att han per automatik är dålig på det han gör. Dock så inhämtar han sin information främst från aktivister i Syrien. Men knappast arabiska tv-kanaler och jihadsidor. Då hade alla dödsoffer varit hizbolla och rebellerna hade tagit över Gouta för 1 månad sen.
Han sållar info han hittar, kryddar lite här och lite där så det ser fint ut .
Citat:
Däremot så kommer du med en intressant grej om Al-nusra. Har du några källor på det här? Och vad är Al-Aroor?
Alla som har följt konflikten vet vem al-Aroor är,en av de mest drivande krafterna på TV, han ligger bakom tusentals jihadister och fatwas.

Citat:
Men det står ju 25 000 på citatet som du bemöter här.
Har jag fel eller stod det att de nykomlingarna utgjorde 10% av den kurdiska populationen i al-Jazira.

Citat:
Jag fattar inte vad det är med er egentligen. Ni försöker nästla in er och få lite ära för det som YPG utför i området.
Nää du fattar inte ,alla andra har fel , som jag skrev tidigare ,du och din skugga är som två nyfödda hundvalpar som precis börjat öppna ögonen .... spännande va
Senast redigerad av soria 2013-12-30 kl. 14:23.
2013-12-30, 14:23
Medlem
ZuparNs avatar
Den syriska armén har evakuerat 5 000 civila från staden Adra nära Damaskus
Citat:
Den syriska militären har evakuerat 5 000 civila från staden Adra nära Damaskus, meddelade regeringen på måndagen.

Enligt regeringen hade milismän tagit kontroll över delar av staden och terroriserat befolkningen.

Adra ligger nordost om Damaskus, intill en av de viktigaste vägarna till huvudstaden. Enligt regeringen attackerades stadens industriområde av rebeller och jihadister den 11 december.

Enligt den oppositionsanknutna gruppen Syriska observatoriet för mänskliga rättigheter dödades minst 32 civila när rebellerna intog området.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18099684.ab

Adra är en viktig stad i nordöstra Damaskus. Det är här de stora vägarna sammanbinds. Är det någon som vet något om offensiven här? Om armén evakuerar de civila från staden kan vi vänta oss en offensiv.
2013-12-30, 14:25
Medlem
ZuparNs avatar
Libanon skjuter på syriska regeringsplan
Citat:
Den libanesiska armén skjuter mot syriska regeringsplan som korsar gränsen till landet, uppger BBC.

Det är första gången det inträffar sedan inbördeskriget i Syrien började för två år sedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18100088.ab

Lebanese army fires on Syrian government planes crossing the border, first time in Syrian civil
war

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-25551103#TWEET998621

Vad gör libaneserna?

Spännande. Varför skjuter man inte mot israeliska plan som har lekstuga i libanesiskt luftrum?
Senast redigerad av ZuparN 2013-12-30 kl. 14:27.
2013-12-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det beror på hur du och din karta definierar "assyrier". Enligt andra källor uppgår den assyriska befolkningen i Syrien till 0,9-1,2 miljoner, d.v.s. inte 250 000 eller 1,1%.

Din källa hänvisar till 250 000 assyrier, vilket är en relativt trovärdig källa för den assyriska gruppen som talar det de kallar östassyriska. Du har sedan Syriacs, d.v.s. syrianer, de talar touroyo, det assyrierna kallar för "västassyriska". Dessa s.k "västassyrier" utgör en större grupp och det är antagligen detta min källa om 0,9-1,2 miljoner talar om.
Källan visar inte de som benämns som "levanties" i din karta, för den kristna gruppen utgör ungefär 2,5 miljoner invånare, inte 1,2.

http://worldpopulationreview.com/countries/syria-population/

Problemet du inte får göra är att särskilja på assyrier/syrianer och "levanties". De din karta benämner som levanties är kristna som inte talar assyriska/syrianska, men som har samma kultur. Min pappas släkt talar syrianska medan min mammas talar arabiska. Den kristna befolkningen gifter sig med varandra och talet om nationalistiskt tänkande är enbart löjligt. De kristna i dessa områden har alltid sätt sig som en familj och det kommer också fortsätta på det sättet. Alla de kristna som talar arabiska brukar ofta även kunna någorlunda bra assyriska eller syrianska, då det alltid finns en släkting som talar det.

Jag vet att det finns några patrioter här hemma i Sverige som vill återuppliva det assyriska riket, men dessa är oftast de som inte ens har varit i Syrien. Du skall därför ta deras nationalism med en nypa salt. Vi vill självklart ha ett land, men vi är redan marginaliserade i regionen och invasionen i Irak har försatt oss i en ännu svårare situation. Vi är inte lika politiskt, ekonomiskt och militärt etablerade men vi är oftast väldigt enade och de flesta i kristna i Syrien identifierar sig utifrån sin religiösa tillhörighet, inte sin dialekt. Kartan delar upp de kristna i flera små grupper och det får den att se väldigt liten ut. Jag anser därför att kartan är missvisande.
Kartan är väldigt bra och detaljerad enligt mig och detta för att jag jämför den i relation till dom andra kartorna som finns tillgängliga för oss. Den är missvisande ur ditt perspektiv och detta för att du vill att alla kristna klumpas ihop till samma grupp. Jag tycker som sagt om detaljer och det är mer relevant i den här diskussionen om Assyrier. För det är i huvudsak i Hasaka regionen som assyrierna finns och på kartan får man en uppfattning om deras storlek och område dom bebor.

Jag tycker hela diskussionen är meningslös, men Shido kom med en "massa" påståenden och jag ifrågasatte alla dom. Går du igenom mina inlägg så kan du se att jag besvarat alla hans påståenden med fakta, medan hans påståenden är baserade på "jag vet inte vad faktiskt".

Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu och fokuserar på kriget.
2013-12-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Tal Hamis har varit omringad i några dagar men det verkar som terroristerna är starka där , YPG fick dra sig tillbaka och artilleri i Qamishli bombade området i 10-12tim med granater och raketer, attackhelikoptrar körde också några varv och nu är området igen omringad och på nytt försöka att rensa byn .
Det känns som att jag frågar dig efter källor jämnt och ständigt. Du får skärpa dig nu. SAA har inte nämnts en enda gång i samband med YPG's offensiv, vad är det du sysslar med?

Edit: För några veckor sedan så kom du med ett påstående om att en högt upsat YPG general blivit avrättad av maskerade män, på öppen gata i Hasaka. Jag väntar fortfarande på källa till detta, för det har nämligen inte hänt någon avrättning alls i Hasaka.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-30 kl. 14:42.
2013-12-30, 14:42
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Libanon skjuter på syriska regeringsplan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18100088.ab

Lebanese army fires on Syrian government planes crossing the border, first time in Syrian civil
war

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-25551103#TWEET998621

Vad gör libaneserna?

Spännande. Varför skjuter man inte mot israeliska plan som har lekstuga i libanesiskt luftrum?

Bra fråga. Varför skjuter man mot Syriska plan i huvudtaget?

Att Israelerna blir glada av denna handling råder ingen tvekan om.
2013-12-30, 14:48
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Kartan är väldigt bra och detaljerad enligt mig och detta för att jag jämför den i relation till dom andra kartorna som finns tillgängliga för oss. Den är missvisande ur ditt perspektiv och detta för att du vill att alla kristna klumpas ihop till samma grupp. Jag tycker som sagt om detaljer och det är mer relevant i den här diskussionen om Assyrier. För det är i huvudsak i Hasaka regionen som assyrierna finns och på kartan får man en uppfattning om deras storlek och område dom bebor.

Jag tycker hela diskussionen är meningslös, men Shido kom med en "massa" påståenden och jag ifrågasatte alla dom. Går du igenom mina inlägg så kan du se att jag besvarat alla hans påståenden med fakta, medan hans påståenden är baserade på "jag vet inte vad faktiskt".

Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu och fokuserar på kriget.

Jag menade dock främst att den assyriska gruppen hade delats upp. I din källa utgjorde de 250 000, medan min säger 0,9-1,2 miljoner. Då menade jag helt enkelt att dina 250 000 enbart räknade östassyrierna medan mina siffror på 0,9-1,2 miljoner räknade in assyrier och syrianer. Det var min poäng.

Jag anser att fakta kring demografi och siffror på detta område är väldigt svagt. Det finns många anledningar, flyktingströmmar, förlust av medborgarskap och mycket annat.

Jag håller med dig, vi lämnar detta.
2013-12-30, 15:17
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Hur ser läget ut? Precis samma som för en månad sedan? Har inte följt konflikten på en månad och hade uppskattat en liten summering från någon som orkar.
2013-12-30, 15:32
Bannlyst
Det finns inga SAA styrkor i området i Tal Hamis, det är regimpropaganda. Dom förde samma sorts propaganda när YPG erövrade Ras al-Ayn, man påstod att det var SAA som erövrade staden och inte YPG vilket resulterade i att den kurdiska säkerhetstjänsten tillfångatog två regimanställda.

Som sagt, det är möjligt att regimens flygvapen har flygbombat området men det finns inga SAA styrkor på marken, allting har utförts av YPG och allting runt om kring Tal Hamis kontrolleras av YPG. Riktigt tragiskt att regimen för detta propagandakrig mot kurderna.

http://asayisarojava.com/?p=259
Senast redigerad av KAF8 2013-12-30 kl. 15:35.
2013-12-30, 15:45
Bannlyst
Citat:
Det känns som att jag frågar dig efter källor jämnt och ständigt. Du får skärpa dig nu. SAA har inte nämnts en enda gång i samband med YPG's offensiv, vad är det du sysslar med?

Edit: För några veckor sedan så kom du med ett påstående om att en högt upsat YPG general blivit avrättad av maskerade män, på öppen gata i Hasaka. Jag väntar fortfarande på källa till detta, för det har nämligen inte hänt någon avrättning alls i Hasaka.

Det är regimpropaganda.
2013-12-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Det finns inga SAA styrkor i området i Tal Hamis, det är regimpropaganda. Dom förde samma sorts propaganda när YPG erövrade Ras al-Ayn, man påstod att det var SAA som erövrade staden och inte YPG vilket resulterade i att den kurdiska säkerhetstjänsten tillfångatog två regimanställda.

Som sagt, det är möjligt att regimens flygvapen har flygbombat området men det finns inga SAA styrkor på marken, allting har utförts av YPG och allting runt om kring Tal Hamis kontrolleras av YPG. Riktigt tragiskt att regimen för detta propagandakrig mot kurderna.

http://asayisarojava.com/?p=259
Det är möjligt men det finns inga uppgifter på detta öht. Åter igen inga andra grupper har nämnts i samband med YPG's offensiv mot Tal Hamis. Soria är en efterbliven apa som inte skäms för sitt beteende då han gång efter gång försöker att inkludera SAA i alla avancemang som YPG gör i Hasaka. Det är dom här hönshjärnorna som sprider rykten om att YPG samarbetar med diktaturregimen. Följden har blivit att folk verkligen tror på det här och har en misstänksam inställning. Detta är ISIS och resten av gänget jävligt duktiga på att exploatera fullt ut.

Vi borde ha rensat ut SAA helt och hållet från början, för då hade vi sluppit den här stämpeln. Nu får vi betala för att vi valde att vara resonliga och valde ickevåld framför våld.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in