Citat:
Ursprungligen postat av
Zagrosi
Kartan är väldigt bra och detaljerad enligt mig och detta för att jag jämför den i relation till dom andra kartorna som finns tillgängliga för oss. Den är missvisande ur ditt perspektiv och detta för att du vill att alla kristna klumpas ihop till samma grupp. Jag tycker som sagt om detaljer och det är mer relevant i den här diskussionen om Assyrier. För det är i huvudsak i Hasaka regionen som assyrierna finns och på kartan får man en uppfattning om deras storlek och område dom bebor.
Jag tycker hela diskussionen är meningslös, men Shido kom med en "massa" påståenden och jag ifrågasatte alla dom. Går du igenom mina inlägg så kan du se att jag besvarat alla hans påståenden med fakta, medan hans påståenden är baserade på "jag vet inte vad faktiskt".
Jag tycker vi lägger ner den här diskussionen nu och fokuserar på kriget.
Jag menade dock främst att den assyriska gruppen hade delats upp. I din källa utgjorde de 250 000, medan min säger 0,9-1,2 miljoner. Då menade jag helt enkelt att dina 250 000 enbart räknade östassyrierna medan mina siffror på 0,9-1,2 miljoner räknade in assyrier och syrianer. Det var min poäng.
Jag anser att fakta kring demografi och siffror på detta område är väldigt svagt. Det finns många anledningar, flyktingströmmar, förlust av medborgarskap och mycket annat.
Jag håller med dig, vi lämnar detta.