2014-01-17, 23:14
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8

Och din fråga och svar och allmänna raljerande har med trådämnet att göra hur då?
Citera
2014-01-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irq05
Hur bra koll har ni som är icke muslimer på skillnaden mellan sunni och shia?
Mer eller mindre ingen. När jag studerade religion hade jag bra koll, men nu minns jag knappt något. Vad som skiljer sunni från shia är nog inte mer intressant för mig än vad som skiljer protestanter från katoliker, vänsterpartister från socialdemokrater eller vilken annan 'isms' undergrupper man än väljer som referens.

Det handlar endast om subjektivt tycke och smak.
Citera
2014-01-18, 04:13
Medlem
anjoh66s avatar
Trådar sammanfogade

//MOD
Citera
2014-01-19, 16:08
Medlem
MetalTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Sunni = araber och Shia = perser. Att påstå att sunni är fredliga är att ignorera eller förtiga sanningen. Sunni har tvingat sig på i x antal länder och det har alltid (?) varit på våldsamt vis. Fråga perserna eller för all del indierna! Sen att vissa inom shia har blivit mer extrema är inget märkligt med tanke på allt djävulskap de varit med om t. ex. krig. De finner väl en tröst i att vara noga/stränga. Läs serien PERSEPOLIS av Marjane Satrapi så får du en inblick i Iran och shiiternas historia.

Sunni = Araber? Nja. Kanske i stort sett men killen jag pratar om är från Sudan. Det kan ju vara därför det hela vart lite skevt nu. De Sunni Araber du pratar om kanske är väldigt extrema av sig medans de Sunni Muslimer han växt upp med i Sudan varit väldigt fredliga? Ser nu att många andra också gjort inlägg om att Sunni Muslimerna är mer extrema, men det kanske har att göra med i vilka länder Sunni eller Shia Muslimerna finns? De i arabländerna är kanske mer extrema än andra Sunni Muslimer? Vet inte men det kan ju ligga nånting i det
Citera
2014-01-20, 11:44
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalTomten
Sunni = Araber? Nja. Kanske i stort sett men killen jag pratar om är från Sudan. Det kan ju vara därför det hela vart lite skevt nu. De Sunni Araber du pratar om kanske är väldigt extrema av sig medans de Sunni Muslimer han växt upp med i Sudan varit väldigt fredliga? Ser nu att många andra också gjort inlägg om att Sunni Muslimerna är mer extrema, men det kanske har att göra med i vilka länder Sunni eller Shia Muslimerna finns? De i arabländerna är kanske mer extrema än andra Sunni Muslimer? Vet inte men det kan ju ligga nånting i det
När jag skriver sunni = araber så menar jag att sunni grundades bland araberna och sedan spred araberna det vidare.

På samma sätt som sunni har invaderat t. ex. Indien och Iran så har de också invaderat Sudan och påtvingat det sudanesiska folket sin religion (sunni islam). Det har uppstått krig pga det. I Indien blev de så aggressiva att landet fick delas upp.

"The Nubian Christian kingdoms of Nobatia, Makuria and Alodia fell to the Islamic invasions in 650, 1312 and 1504, respectively. From 1504, northern Sudan was ruled by the Muslim Funj Sultanate.

Southern Sudan, i.e. South Kordofan and what is now South Sudan, is part of Sub-Saharan Africa and was neither Christianized nor Islamized until the 19th century. This region fell under Islamic rule under Muhammad Ali, and there has been religious and ethnic conflict ever since; the Mahdiyah uprisings (1881-1899) can even be seen as the origin of political Islamism and resulted in British control during 1899-1955. Racial and religious conflicts between the Arab Muslim north and the Black African Christian South re-erupted in the First Sudanese Civil War (1955-1972), the Second Sudanese Civil War (1983-2005), the War in Darfur (2003-2010) and the ongoing conflict (since 2011)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Sudan

Personligen finner jag det märkligt att svarthyade vill vara muslimer då de står lägst i rank bland muslimerna. I den islamska himlen finns endast vithyade kvinnor, ej svarta.
Citera
2014-01-20, 13:09
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
När jag skriver sunni = araber så menar jag att sunni grundades bland araberna och sedan spred araberna det vidare.
Men detta gäller väl även shia?
Citera
2014-01-21, 20:30
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
vilka är wahhabisterna?

Ursäkta, hade helt missat detta inlägg.

Ja i mina ögon så är det Saudiarabien med tillhörande propagandamaskin, även al-Qaa´idah dras ju med utav den vågen och använder den i sitt syfte att propagera Jihad.
Citera
2014-01-21, 21:34
Medlem
I koranen står det att man INTE får slå sig vilket shia muslimer gör under deras högtid Aashura.
I auktoritativa shiatexter uppges:

Imamerna har kunskap om allt som har skett i det förflutna och om allt som kommer att ske i framtiden,

och ingenting är dolt för dem.11

Imamerna har kunskap om alla uppenbarade böcker, oavsett vilka språk de har uppenbarats på.12

Imamerna vet när de kommer att dö och de väljer själva när de vill dö.13

Hela jorden tillhör imamerna.14

Sunni är den rätta vägen enligt mig och JAG tycker det dom gör är fel
Blev nyligen Muslim och jag är Sunni!
Läs: http://islam.se/livsaskadning/shia/
Citera
2014-01-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoghurtz
I koranen står det att man INTE får slå sig vilket shia muslimer gör under deras högtid Aashura.
I auktoritativa shiatexter uppges:

Imamerna har kunskap om allt som har skett i det förflutna och om allt som kommer att ske i framtiden,

och ingenting är dolt för dem.11

Imamerna har kunskap om alla uppenbarade böcker, oavsett vilka språk de har uppenbarats på.12

Imamerna vet när de kommer att dö och de väljer själva när de vill dö.13

Hela jorden tillhör imamerna.14

Sunni är den rätta vägen enligt mig och JAG tycker det dom gör är fel
Blev nyligen Muslim och jag är Sunni!
Läs: http://islam.se/livsaskadning/shia/

Imamerna vet allt som kommer att hända i framtiden? Vad snackar du om gosse?
Citera
2014-01-21, 21:53
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Imamerna vet allt som kommer att hända i framtiden? Vad snackar du om gosse?

H*n menar de tolv imamerna som shia tror skulle ta över efter Muhammed.

Att det däremot skulle stå i koranen att man inte får slå sig kan jag inte riktigt minnas.
Citera
2014-01-22, 14:41
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Ursäkta, hade helt missat detta inlägg.

Ja i mina ögon så är det Saudiarabien med tillhörande propagandamaskin, även al-Qaa´idah dras ju med utav den vågen och använder den i sitt syfte att propagera Jihad.
Ja den wahabiska skolan börjar bli mainstream tråkigt nog. Det är därför jag brukar säga att jag gillar islam, så som den var förr. Nu är det äckligt med hatet som växer för var dag genom det wahabiska inflytandet.
Citera
2014-01-22, 14:44
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
H*n menar de tolv imamerna som shia tror skulle ta över efter Muhammed.

Att det däremot skulle stå i koranen att man inte får slå sig kan jag inte riktigt minnas.
"Slå" är en liten underdrift till vad de gör. Men det är också extremer. De flesta shia sysslar inte med självspäkning och snitt av rygg så som man kan se i vissa videoklipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in