2013-12-30, 03:49
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Alltså det här bevisar ju ingenting och dessutom så tog du upp Hasaka där det finns assyrier enligt kartan jag hänvisade till. Sedan att badhus och restauranger ägs av kristna är inte bevis och man kan inte utgå ifrån att detta skulle speglas i befolkningssammansättning. Det är allmänt känt vid det här laget att diktaturens samhälle var diskriminerande mot kurderna i och med att dom inte ingick i den arabiska nationalismen. Du har ju själv konstaterat att det kristna folkets rättigheter är säkrade i konstitutionen medan den kurdiska folket inte är det. Så med detta sagt så kan man inte hävda att kommersiell egendom på något sätt kan användas som bevis.

Sedan så har du tidigare inte visat så värst mycket intresse för hasaka provinsen, men jag antar att detta inte speglar dina 90% tid som du spenderat där?

Det jag skrev var inga bevis, utan det var mina uppskattningar.

Det stämmer att kurder haft sämre civila rättigheter. Det går dock inte att förneka de kristnas ekonomiska inflytelse i al-Qamishli och övriga al-Hassake. Min tes var att de kristna inte kan utgöra mindre än 30% vilket källan ni gav mig antyder på. Tillsammans med araberna skulle de kristna kanske utgöra 15-20% enligt er källa. Anser du att detta är trovärdigt? Jag frågade er om ni hade besökt al-Hassakeh p.g.a. detta. För den som varit i denna region är 15-20% en otrovärdig siffra.

Jag har hus i al-Qamishli. Det är staden jag alltid besöker när jag är där. Jag har ej visat stort intresse för regionen då jag anser att den är relativt isolerad från kriget. Det finns inte mycket att följa i denna region förutom vissa slag mellan YPG och ISIS, slag som ofta inte spelar en avgörande roll i kriget som helhet.

Vidare har jag många kurdiska vänner i staden, att jag enbart skulle se de "kristna" delarna stämmer därför inte, utan jag har rest runt stora delar av regionen.
Jag förstår att du som kurd vill se ett demografiskt överlägset al-Hassakeh, men siffrorna ni hänvisar till i artikeln anser jag inte är bevis. Om du vill peka på artiklarna som trovärdiga vill jag att du i sådana fall redovisar primärkällan. Anser du att artiklarna som citerar varandra är att ses som fakta?

Edit: Skriver från mobilen så det blir lite rörigt, svaret på ditt tidigare inlägg försökte jag klumpa in här.
Senast redigerad av ZuparN 2013-12-30 kl. 03:52.
2013-12-30, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Tack!
Jag skriver som sagt utifrån mina erfarenheter i regionen. Mina kusiner bor i nordöstra Syrien.
Jag tycker dock inte det är mitt jobb att försöka hitta primärkällan till din källa, utan det var du som lade fram artikeln och jag förväntar mig därför att du kan stödja den. Vad baseras procentsatsen 70 % på?

Jag skrev innan att jag inte kommer kunna ge dig källor på mina spekulationer, jag är ärlig på denna punkten. Jag drar som sagt slutsatserna utifrån min erfarenhet samt historien i regionen. Arabiseringspolitiken i norra Syrien har pågått i 30 år, under denna tid har det funnits en stor kristen grupp i området, att denna kristna grupp tillsammans med araberna som kommit till följd av arabiseringspolitiken ligger på totalt 30% anser jag är osannolik.

Kan Ni inte vara hederliga och erkänna att fakta kring detta område är marginell och att era artiklar som citerar varandra inte bör ses som fakta?
Vilken källa är det som KAF8 har använt som hänvisar till en källa som jag har använt?
2013-12-30, 03:56
Medlem
Dom som verkligen är verklighetsfrånvarande är ni, Att ni på riktigt tror att Hassake kmr lämnas över till kurder är skrattretande.

Kolla på denna videon http://www.youtube.com/watch?v=08Ql9H4ToLI
Tror du verkligen YPG kan sätta ngt emot ifall dom börjar bli för stöddiga ?
2013-12-30, 03:59
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Vilken källa är det som KAF8 har använt som hänvisar till en källa som jag har använt?

Jag ber om ursäkt. Du har inte använt hans källa. Jag antar att jag råkade läsa ihop era inlägg.
Du länkade till kartan, men denna karta rörde dock den religiösa/etniska demografin i hela landet, inte specifikt i al-Hassakeh.
2013-12-30, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det jag skrev var inga bevis, utan det var mina uppskattningar.

Det stämmer att kurder haft sämre civila rättigheter. Det går dock inte att förneka de kristnas ekonomiska inflytelse i al-Qamishli och övriga al-Hassake. Min tes var att de kristna inte kan utgöra mindre än 30% vilket källan ni gav mig antyder på. Tillsammans med araberna skulle de kristna kanske utgöra 15-20% enligt er källa. Anser du att detta är trovärdigt? Jag frågade er om ni hade besökt al-Hassakeh p.g.a. detta. För den som varit i denna region är 15-20% en otrovärdig siffra.

Jag har hus i al-Qamishli. Det är staden jag alltid besöker när jag är där. Jag har ej visat stort intresse för regionen då jag anser att den är relativt isolerad från kriget. Det finns inte mycket att följa i denna region förutom vissa slag mellan YPG och ISIS, slag som ofta inte spelar en avgörande roll i kriget som helhet.

Vidare har jag många kurdiska vänner i staden, att jag enbart skulle se de "kristna" delarna stämmer därför inte, utan jag har rest runt stora delar av regionen.
Jag förstår att du som kurd vill se ett demografiskt överlägset al-Hassakeh, men siffrorna ni hänvisar till i artikeln anser jag inte är bevis. Om du vill peka på artiklarna som trovärdiga vill jag att du i sådana fall redovisar primärkällan. Anser du att artiklarna som citerar varandra är att ses som fakta?
Jag har sagt flera gånger nu att jag inte vet vad du snackar om. Jag har bara hänvisat till en karta. Ingen artikel.

Sedan så måste du även räkna med att YPG inte kommer ta över dom arabiska områdena i den allra sydligaste delen av provinsen. Den framtida kurdiska provinsen Hasaka kommer alltså ha betydligt mindre andel sunni araber och större andel kurder.

Arabiseringspolitken implementerades 1961.

Jag orkar inte kolla efter siffror och procentsatser nu. Får bli imorgon istället. Men från minnet så vet jag att Muslim sagt att områdena dom kontrollerar har 75% kurdisk befolkning. Då har man inte tagit kontroll över stora kurdiska områden väster om Jarbulus bland annat.
2013-12-30, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Dom som verkligen är verklighetsfrånvarande är ni, Att ni på riktigt tror att Hassake kmr lämnas över till kurder är skrattretande.

Snart är det dags för Geneve II, kommer du följa utvecklingen? Kommer assyrierna att vara närvarande?
2013-12-30, 04:27
Medlem
[quote=Zagrosi|46802952]
Citat:
Börja inte snacka om ansikte när du själv syftar på att kurder och andra folk ska utrotas i ett eventuellt framtida krig i MÖ.
Nu syftar jag inte på kurder som folkgrupp, Utan det kmr ske ett storkrig ngt utöver det vanliga, Och den som befinner sig på plats och är inte beväpnade upp till tänderna med S400 system och liknande saker borde se sig om.
Citat:
Du hävdade innan att assyriska befolkningen i hela världen bestod av 5,3 miljoner eller vad du sa. Är det ens rimligt att ni kan skrapa ihop en arme på 300 000, om du räknar med hela befolkningen? Jämför med alaviterna som har 2,5 miljoner människor.
Det är fullt rimligt att man kan skrapa fram 300 tusen, Man skulle kunna skrapa fram 400 tusen också.
Men självklart behövs en riktig mobilisering och organisering och uppbackning av ngn stormakt som te.x Ryssland.

Citat:
I Irak är finns det 200 000 kristna kvar och då vet jag inte hur många av dessa som är assyrier. I Syrien enligt kartan jag länkade till så utgör ni 1,1% av befolkningen. Jag vet att du bara kör på nu och spekulerar hejvilt, men är det inte dax att få fotfäste?
Det du måste förstå att hur många som bor i hemlandet är inte prio nummer ett. Allt går enligt planerna, Det håller på att tömmas på Assyrierna där och dom flesta är i säkerhet nu. Nu ska dom växa sig starka i Väst och utbildas till Kemister,Fysiker,Ekonomer,Militärofficerare osv. Nationalismen frodas bland Assyrier i Väst, Dom får tillbaka sin tro på sig själva. Dom okuvar sig själva. Att leva i mellanöstern under Araber,Turkar,Kurder som kristen Assyrier är onyttigt, Man måste börja om.

Citat:
Förresten du påstod innan i ett inlägg att assyrier från utlandet anslutit sig till er arme i Hasaka. Har du någon källa på detta påstående? För om detta stämmer så är detta något nytt som tidigare inte har iakttagits. Det har kommit muslimer från utlandet till Syrien för att kriga jihad, men detta fenomen har man inte sett hos dom andra stridande parterna.
Källa finns inte, Men det är ungefär 5 st från Sverige och ngr till från andra EU länder. Länk om Assyriern som var militär utbildare i Schweisiska Armén finns ute men hittar den inte.

Citat:
Sedan så är det på sin plats att fråga hur dessa individer lyckades ta sig till Hasaka? Det har varit ett övergripande embargo mot provinsen och dessutom så har dom rört sig i fiende mark på vägen.
Det sker genom gränssmuggling med hjälp av MFS och YPG. Men det är inga stora siffror, Det är frivilliga bara som vill åka ner och hjälpa till.
2013-12-30, 05:21
Medlem
Citat:
Förresten du påstod innan i ett inlägg att assyrier från utlandet anslutit sig till er arme i Hasaka. Har du någon källa på detta påstående? För om detta stämmer så är detta något nytt som tidigare inte har iakttagits. Det har kommit muslimer från utlandet till Syrien för att kriga jihad, men detta fenomen har man inte sett hos dom andra stridande parterna.

Sedan så är det på sin plats att fråga hur dessa individer lyckades ta sig till Hasaka? Det har varit ett övergripande embargo mot provinsen och dessutom så har dom rört sig i fiende mark på vägen.
[/quote]
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=671163809565281&set=a.6334930699990 22.1073741828.633474350000894&type=1&theater
2013-12-30, 10:13
Medlem
squeakys avatar
Assad Is the Least Worst Option

USA:s fd ambassadör i Syrien Ryan C. Crocker är inte så övertygad att Assad kommer att falla.
Citat:
Better armed, organized, supported and motivated, Assad isn’t going. Most likely, he will get the country back, inch by bloody inch. Perhaps Al Qaeda will hold a few enclaves in the north. But he will hold Damascus

Ryan ger även en känga till Obama administrationen
Citat:
President Obama's bold declaration in 2011 that Assad must go violated a fundamental principle of foreign affairs: if you articulate a policy, you had better be sure you have the means to carry it out. In Syria, we clearly did not.

Har Ryan C. Crocker rätt eller?
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2013/12/21/for-peace-in-syria-will-assad-have-to-stay/assad-is-the-least-worst-option-in-syria
2013-12-30, 11:41
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Assad Is the Least Worst Option

USA:s fd ambassadör i Syrien Ryan C. Crocker är inte så övertygad att Assad kommer att falla.

Ryan ger även en känga till Obama administrationen

Har Ryan C. Crocker rätt eller?
http://www.nytimes.com/roomfordebate/2013/12/21/for-peace-in-syria-will-assad-have-to-stay/assad-is-the-least-worst-option-in-syria

Visst har han det. Bra att han sätter fingret på Obamas dåliga Mellanösternpolitik. Eller snarare bristen på politik och en klar strategi överhuvudtaget. Libyen, Egypten, Irak, Saudiarabien och Syrien. Vem är vän, vem är fiende, vilken är den långsiktiga strategin osv? Att Obama inte är den frälsaren som media så ensidigt propagerat står helt klart nu. Snarare framstår han som den amatör han verkligen är.
2013-12-30, 12:46
Medlem
Det var något mongo tidigare som påstod att det bara välde in kurder från Turkiet i början av 1900-talet. Vidare så menade denna person att det inte fanns kurder i Hasaka innan och att kurderna kom och tog deras land. Denna person som känner sig utpekad kan rensa ut sitt öronvax och få igång blodcirkulationen i området för här kommer lite fakta för dina sinen att ta in.
Citat:
In the 1920s after the failed Kurdish rebellions in Kemalist Turkey, there was a large influx of Kurds to Syria’s Jazira province. It is estimated that 25,000 Kurds fled at this time to Syria.[12] These Kurdish newcomers, constituted no more than 10% of the Kurdish population of Jazira at the time and all were granted citizenship by the French mandate authorities who recognized their agricultural skills.[13]

Even though Kurds have a long history in Syria, the government has used the fact that many Kurds fled to Syria during the 1920s to claim that Kurds are not indigenous to the country and to justify the government’s discriminatory policies against them.[14][15]
Så det blev 10% extra kurder i Hasaka provinsen och det är detta som du bölar om som den snorungen du är. Men jag har noterat att du inte har förmåga till vare sig eftertänksamhet eller ödmjukhet. Om du hade haft funktionella hjärnceller så hade du vetat om att konsekvenserna som följde senare var långt mycket värre för kurderna och det drabbade fler än bara 25 000 människor.
Citat:
Jazira census

On 23 August 1962, the government conducted a special population census only for the province of Jazira, which was predominantly Kurdish. As a result, around 120,000 Kurds in Jazira (20% of Syrian Kurds) were stripped of their Syrian citizenship. In fact, the inhabitants had Syrian identity cards and were told to hand them over to the administration for renewal. However, many of those Kurds who submitted their cards received nothing in return. Many were arbitrarily categorized as ajanib ('aliens'), while others who did not participate in the census were categorised as maktumin ('unregistered'), an even lower status than the ajanib; for all intents and purposes, these unregistered Kurds did not exist in the eyes of the state. They could not get jobs, become educated, own property, participate in politics, or even get married. In some cases, classifications varied even within Kurdish families: parents had citizenship but not their children, a child could be a citizen but nor his or her brothers and sisters. Those Kurds who lost their citizenship were often dispossessed of their lands, which were given by the state to Arab settlers.[28] A media campaign was launched against the Kurds with slogans such as Save Arabism in Jazira! and Fight the Kurdish Menace!.[29]
Utöver detta så skappades arabiska horungskamel bältet. Då man tvångsförflyttade kurder och ersatta dom med beduiner.
Citat:
Arab cordon

In 1965, the Syrian government decided to create an Arab cordon (Hizam Arabi) in the Jazira region along the Turkish border. The cordon was 300 kilometers long and 10-15 kilometers wide, stretched from the Iraqi border in the east to Ras Al-Ain in the west. The implementation of the Arab cordon plan began in 1973 and Bedouin Arabs were brought in and resettled in Kurdish areas. The toponymy of the area such as village names were Arabized. According to the original plan, some 140,000 Kurds had to be deported to the southern desert near Al-Raad. Although Kurdish farmers were dispossessed of their lands, they refused to move and give up their houses. Among these Kurdish villagers, those who were designated as alien are not allowed to own property, to repair a crumbling house or to build a new one.[31]
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurds_in_Syria

Man behöver inte anstränga sig för att tillgodose sig själv med fakta och därmed undvika att ljuga när man talar om saker och ting. Du hade bara behövt gå in på wikipedia.

När jag frågade den här mentalt skadade personen ifall han hade fakta på sina påståenden om att kurder inte tidigare fanns i området och sedan bara välde in för att stjälla mark, så svarade han följande:
Citat:
95% av alla kurder i Syrien idag kmr från Turkiet när gränserna öppnades. Vi vet, Vi såg allt med egna ögon. Vi kan dessa områden som våra egna fickor, Det är våra områden.
Med egna ögon så finns det även fakta och information som man kan läsa om.
Citat:
It is estimated that at the beginning of the 20th century around 12,000 Kurds lived in Damascus; an unknown number of Kurds lived in the Kurd-Dagh region; 16,000 Kurds lived in the Jarabulus region; and an unknown number lived in the Jazira province where they were likely the majority.[11]
Notera att detta är i början av 1900-talet och redan så ansågs dom utgöra majoritetsbefolkningen i Hasaka. Det var något långsökt att ta upp det här, men det fanns även information om att kurder funnits i området långt tidigare än modern tid. Du kan läsa själv om du vill.

Det finns en tes och du bekräftar den fullt ut. Assyrier börjar prata skit om kurder så fort dom kommer till västvärlden.

Du är sur för att YPG hamnat i rampljuset och varit framgångsrika. Du hade velat att ditt folk var i deras position. Men dom gjorde inget och stod med armarna i kors.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-30 kl. 12:52.
2013-12-30, 13:08
Medlem
Här är samma karta fast 2 år gammal version och den är publicerad i Washingtonpost i samband med en artikel om en eventuell sekteristiskt krig i Syrien. Det är fortfarande samma siffror här med. Kurderna är 8,9% av befolkningen och Assyrierna är 1,1%. Det finns drygt 1,95 miljoner kurder och det finns 241 000 assyrier. Om inte någon hittar bättre information än detta så är det bättre att inte säga något öht.

(Kartan) http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/files/2013/08/Levant_Ethnicity_lg-smaller11.jpg
(Artikeln) http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/08/27/the-one-map-that-shows-why-syria-is-so-complicated/

Notera här att källan är CIA.
Citat:
Arabs 90%, other ethnic groups such as Kurds 9%, Syriacs/Arameans/Assyrians,[9] Armenians, Circassians, and Syrian Turkmen 1% [4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Syria#cite_note-9

Jag har kollat igenom massa sidor och artiklar nu och det som är iögonfallande är att Assyrierna alltid är runt 1%. Det verkar inte finnas någon tvivel om att det är en väldigt liten minoritet i Syrien.

Dom räknas alltid tillsammans med Kaldeer och syrianer. Antagligen så är dom alltså en mindre del av det jag presenterat här.
Senast redigerad av Zagrosi 2013-12-30 kl. 13:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in