2013-12-30, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Du besvarade inte min fråga. Vilken är primärkällan? Jag googlade "The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab." Varenda artikel som skriver om detta har ingen hänvisning till källan. Kan du ge mig källan?

Kan du dessutom förklara för mig var de kristna i al-Hassakeh provisen är? Din källa redovisar 70% kurder, 30 % araber. Var är de kristna?

Jag kommer inte försöka hitta demografiska uppgifter om al-Hassakeh provinsen. Jag vet att källorna kring demografin på detta område inte har dokumenterats. Det finns ingen statistik på antalet kristna, kurder eller araber i denna region, i alla fall inte på engelska.
Jag misstänker att du inte besökt al-Hassakeh provinsen? Hade du besökt nordöstra Syrien hade du förstått att 70% kurder inte är en trovärdig siffra.

Om det är någon som inte låter trovärdig så är det du, dina påståenden är byggda på egna erfarenheter, "omöjligt att kristna inte är fler, dom äger ju badhus och restauranger". Vill du få tag på fler källor eller själva primärkällan så får du faktiskt själv leta, tänker inte ägna mig åt någonting bara för att försöka övertyga dig. Tro det eller ej, ungefär så.

EDIT: Ganska komiskt dock att du fortfarande inte är övertygad, trots våra källor. Kartan som Zagrosi länkade är väl också, enligt dig, inkorrekt?
Senast redigerad av KAF8 2013-12-30 kl. 02:45.
2013-12-30, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag skrev "Er". Jag riktade mig mot båda, eftersom jag hade anmärkningar på både ditt och hans inlägg. De kristna militära grupperna i nord östra Syrien utgörs inte enbart av Assyrier om du trodde det, utan även syrianer, kaldéer, armenier, arameér, "levanties" o.s.v.

Som jag skrev ovan har jag inga källor för siffrorna, utan det var ungefärliga siffror, utifrån mina erfarenheter från provinsen samt historiska händelser.
Jag vill veta var du fått att 70% av befolkningen i al-Hassakeh utgörs av kurder. Är artiklarna som citerar varandra din källa? I såna fall anser jag att den inte är trovärdig. Kan du ge mig en uppskattning på antalet kristna och araber i regionen? Har du varit i al-Hassakeh provinsen?
Jag har dock inte sagt några procentsatser till skillnad från alla ni andra. Däremot så har jag länkat till en karta där procentsatser finns.

Du har varit i två städer i en provins med oändligt många byar och en handfull städer. Detta är inte tillräckligt tillfredsställande och dessutom så föredrar jag någon annan form av bevismaterial. En persons subjektiva uppfattning väger inte tungt, i vilket fall. Sedan att du själv också är kristen gör inte saken bättre precis. Du förväntas röra dig bland den kristna kretsen mer än någon annan.
2013-12-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Ni assyrier sa samma sak om KRG. Vi får hursomhelst se vem som till slut hade rätt, den kurdiska autonomin kommer att deklareras som officiell under Geneve II förhandlingarna, tills dess kan du väl fortsätta ignonera detta axiom. Bli dock inte sinnesförvirrad din verklighetsfrånvarande tomte.

Ja. Han är som ett litet barn, vägrar ta in information som inte passar honom. Hans argument har ju i stort sett bara varit "jo jag har rätt" "nej du har fel" osv, inge fakta eller källor som belägg.
Nu är vi inte intresserade av Arbil-Sleimanie, Men så länge era gränser inte når in på Mesopotamisk mark(Assyrisk) så håller vi oss lugna. Arbil är en Assyrisk stad förövrigt.

Vilken information snälla, Ja Kurder är 2 milj i Syrien, Ja YPG styr cissa delar av Hassake.
Men mer än så är det inte. Vi vet när folk försöker leka med våra siffror, Dom kartorna lr "källorna" är allt påhitt och propoganda.

Det är inga 70% kurder i Hassake. Ni kurder som snackar i tråden är alla Sorani kurd Irakier, Ni vet inget om hur det ser ut på marken. Bara i Qamishli stad har Assyrier 40% av hela staden.

Jag är absolut inte imponerad av Kurder, Ni har inte gjort ett piss. Och jag tror alla håller med mig inkl kurder, Ni är 30 milj på en koncentrerad yta, Ni har inte haft ngt land(Någonsin), Ni bor bland fellow muslimer, Ni har inte skapat eller bidragit eller tillfört något till världen.
Plus att marken ni försöker ta är någon annans som ni har mördat och fördrivit då dom har varit i underläge. Så vad vad är ni stolta över exakt ?

När jag skriver Assyrier så är det hela den Mesopotamiska kristna befolkningen. Dom andra namnen är påhittade för att bromsa Assyriska intressen.
2013-12-30, 03:03
Avslutad
Hur har det sett ut de senaste veckorna. Har Assad-regimen blivit starkare?
2013-12-30, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Nu är vi inte intresserade av Arbil-Sleimanie, Men så länge era gränser inte når in på Mesopotamisk mark(Assyrisk) så håller vi oss lugna. Arbil är en Assyrisk stad förövrigt.

Vilken information snälla, Ja Kurder är 2 milj i Syrien, Ja YPG styr cissa delar av Hassake.
Men mer än så är det inte. Vi vet när folk försöker leka med våra siffror, Dom kartorna lr "källorna" är allt påhitt och propoganda.

Det är inga 70% kurder i Hassake. Ni kurder som snackar i tråden är alla Sorani kurd Irakier, Ni vet inget om hur det ser ut på marken. Bara i Qamishli stad har Assyrier 40% av hela staden.

Jag är absolut inte imponerad av Kurder, Ni har inte gjort ett piss. Och jag tror alla håller med mig inkl kurder, Ni är 30 milj på en koncentrerad yta, Ni har inte haft ngt land(Någonsin), Ni bor bland fellow muslimer, Ni har inte skapat eller bidragit eller tillfört något till världen.
Plus att marken ni försöker ta är någon annans som ni har mördat och fördrivit då dom har varit i underläge. Så vad vad är ni stolta över exakt ?

När jag skriver Assyrier så är det hela den Mesopotamiska kristna befolkningen. Dom andra namnen är påhittade för att bromsa Assyriska intressen.

Du förtjänar dock ett lycka till med ert upprättande av "Assyrien". Hur ska detta gå? Assyrier är först och främst alldeles för några (ni minskar i antal mer än något annat folkslag i MÖ), ni har heller inget inflytande i vare sig politiken eller inom det militära, någon allians har ni inte heller, dvs ingen bryr sig ett skit om hur det går för er. Dessutom har ni blivit assimilerade i arabvärlden, folk ser er som underklassaraber.
2013-12-30, 03:06
Medlem
Citat:

Allt detta är dock oväsentligt, men vet du vad som är väsentligt? Det är att kurder kommer vara med i Geneve2 förhandlingarna och där kommer man enbart driva kurdfrågan. Ditt beteende är så löjligt, barnsligt och pinsam. YPG har stridit mot massa aktörer i den här konflikten och man har gjort bra ifrån sig. Man har skaffat sig territoriell makt, politisk makt och nu ska man delta i en internationell förhandling. Då kommer du in i bilden och gnäller som en unge och verkar avundsjuk på vår framgång. Du eller ni har inte gjort något hittills.
2013-12-30, 03:15
Medlem
Citat:

Du förtjänar dock ett lycka till med ert upprättande av "Assyrien". Hur ska detta gå? Assyrier är först och främst alldeles för några (ni minskar i antal mer än något annat folkslag i MÖ), ni har heller inget inflytande i vare sig politiken eller inom det militära, någon allians har ni inte heller, dvs ingen bryr sig ett skit om hur det går för er. Dessutom har ni blivit assimilerade i arabvärlden, folk ser er som underklassaraber.
Han verkar helt verklighetsbefriad och fattar inte riktigt hur situationen ser ut för dom kristna i mellanöstern. Dom flyr till KRG av egen vilja och Barzani säger god jul till dom. Samtidigt så sprängs 37 kristna i Bagdad. Alltså vad tror han hade hänt ifall inte YPG hade funnits? Vad hade ISIS och Al-nusra haft för sig nu i Hasaka och Qamishli? Dom fattar inte hur saker och ting ligger till, men det är för att dom inte är där nere. Dom kristna som lever där har nog en annan uppfattning.
2013-12-30, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Hur har det sett ut de senaste veckorna. Har Assad-regimen blivit starkare?
Det kan man hävda, men det handlar inte om stora förändringar. Det dör lite fler rebeller än regimstyrkor.
2013-12-30, 03:28
Medlem
Citat:

Assyrien finns i framtiden, Först ska det smälla ordentligt i mellanöstern, Detta är bara förätten, Allt går enligt planerna. Och bara för att ni försvarar Hassake mot ISIS menas det inte att det kmr bli erat, Vinner Assad så är det över, Men ni kmr få leva där som fullskaliga medborgare med alla rättigheter.

Nej du har rätt kan man säga, Men det militära och politiska kan ändras väldigt snabbt, Skulle Assyrier bestämma sig och presentera 300 tusen soldater till te.x Ryssland hade situationen ändrats väldigt snabbt, Och det är fullt möjligt, Det är bara vissa faktorer som måste stämma.

Här ser man ditt riktiga kurdiska ansikte och kallar Assyrier för underklass araber. Assyrier är varken assimilerade lr underklass araber. Dom är kristna Assyrier helt enkelt med en anrik historia ingen kan mäta sig med.
2013-12-30, 03:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Om det är någon som inte låter trovärdig så är det du, dina påståenden är byggda på egna erfarenheter, "omöjligt att kristna inte är fler, dom äger ju badhus och restauranger". Vill du få tag på fler källor eller själva primärkällan så får du faktiskt själv leta, tänker inte ägna mig åt någonting bara för att försöka övertyga dig. Tro det eller ej, ungefär så.

EDIT: Ganska komiskt dock att du fortfarande inte är övertygad, trots våra källor. Kartan som Zagrosi länkade är väl också, enligt dig, inkorrekt?

Tack!
Jag skriver som sagt utifrån mina erfarenheter i regionen. Mina kusiner bor i nordöstra Syrien.
Jag tycker dock inte det är mitt jobb att försöka hitta primärkällan till din källa, utan det var du som lade fram artikeln och jag förväntar mig därför att du kan stödja den. Vad baseras procentsatsen 70 % på?

Jag skrev innan att jag inte kommer kunna ge dig källor på mina spekulationer, jag är ärlig på denna punkten. Jag drar som sagt slutsatserna utifrån min erfarenhet samt historien i regionen. Arabiseringspolitiken i norra Syrien har pågått i 30 år, under denna tid har det funnits en stor kristen grupp i området, att denna kristna grupp tillsammans med araberna som kommit till följd av arabiseringspolitiken ligger på totalt 30% anser jag är osannolik.

Kan Ni inte vara hederliga och erkänna att fakta kring detta område är marginell och att era artiklar som citerar varandra inte bör ses som fakta?
2013-12-30, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Alltså vad tror han hade hänt ifall inte YPG hade funnits? Vad hade ISIS och Al-nusra haft för sig nu i Hasaka och Qamishli?

Förmodligen detta: http://www.aina.org/news/20130707141558.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Dom fattar inte hur saker och ting ligger till, men det är för att dom inte är där nere. Dom kristna som lever där har nog en annan uppfattning.

Ja absolut. Som jag skrev tidigare, låt dig inte luras av assyrierna här i Sverige, dom är inte representativa för dom kristna i Syrien. Dom kristna i Syrien är mycket mer verklighetstrogna och realistiska. Medan personer som Shido lever i fantasier, det är tryggheten i Sverige som har gett han utrymmet till det.

Citat:
Assyrien finns i framtiden, Först ska det smälla ordentligt i mellanöstern, Detta är bara förätten, Allt går enligt planerna. Och bara för att ni försvarar Hassake mot ISIS menas det inte att det kmr bli erat, Vinner Assad så är det över, Men ni kmr få leva där som fullskaliga medborgare med alla rättigheter.

Nej du har rätt kan man säga, Men det militära och politiska kan ändras väldigt snabbt, Skulle Assyrier bestämma sig och presentera 300 tusen soldater till te.x Ryssland hade situationen ändrats väldigt snabbt, Och det är fullt möjligt, Det är bara vissa faktorer som måste stämma.

Här ser man ditt riktiga kurdiska ansikte och kallar Assyrier för underklass araber. Assyrier är varken assimilerade lr underklass araber. Dom är kristna Assyrier helt enkelt med en anrik historia ingen kan mäta sig med.

Nej inget av detta kommer att ske i framtiden. Du fantiserar bara, du är totalt verklighetsbefriad.
2013-12-30, 03:47
Medlem
Citat:

Börja inte snacka om ansikte när du själv syftar på att kurder och andra folk ska utrotas i ett eventuellt framtida krig i MÖ.

Du hävdade innan att assyriska befolkningen i hela världen bestod av 5,3 miljoner eller vad du sa. Är det ens rimligt att ni kan skrapa ihop en arme på 300 000, om du räknar med hela befolkningen? Jämför med alaviterna som har 2,5 miljoner människor.

I Irak är finns det 200 000 kristna kvar och då vet jag inte hur många av dessa som är assyrier. I Syrien enligt kartan jag länkade till så utgör ni 1,1% av befolkningen. Jag vet att du bara kör på nu och spekulerar hejvilt, men är det inte dax att få fotfäste?

Förresten du påstod innan i ett inlägg att assyrier från utlandet anslutit sig till er arme i Hasaka. Har du någon källa på detta påstående? För om detta stämmer så är detta något nytt som tidigare inte har iakttagits. Det har kommit muslimer från utlandet till Syrien för att kriga jihad, men detta fenomen har man inte sett hos dom andra stridande parterna.

Sedan så är det på sin plats att fråga hur dessa individer lyckades ta sig till Hasaka? Det har varit ett övergripande embargo mot provinsen och dessutom så har dom rört sig i fiende mark på vägen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in