Citat:
Ursprungligen postat av
KAF8
Du besvarade inte min fråga. Vilken är primärkällan? Jag googlade "The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab." Varenda artikel som skriver om detta har ingen hänvisning till källan. Kan du ge mig källan?
Kan du dessutom förklara för mig var de kristna i al-Hassakeh provisen är? Din källa redovisar 70% kurder, 30 % araber. Var är de kristna?
Jag kommer inte försöka hitta demografiska uppgifter om al-Hassakeh provinsen. Jag vet att källorna kring demografin på detta område inte har dokumenterats. Det finns ingen statistik på antalet kristna, kurder eller araber i denna region, i alla fall inte på engelska.
Jag misstänker att du inte besökt al-Hassakeh provinsen? Hade du besökt nordöstra Syrien hade du förstått att 70% kurder inte är en trovärdig siffra.
Jag har inga källor för att redovisa procentantalen, utan de siffror jag redovisade bygger på vad jag ungefär tror det ligger på. Jag skrev "kanske", av den anledningen att jag inte visste. Hade jag haft en källa för mitt påstående hade jag redovisat det. Ni kurder har flera gånger påtalat Assadregimens arabiseringspolitik. Det stämmer att Assad bosatt araber i nordöstra Syrien. Hur skall då araberna tillsammans med de kristna, som är en stor grupp i al-Hassakeh provinsen utgöra 30% tillsammans? Jag antar att "30% araber" även innefattar kristna i din artikel. Detta innebär i princip att de kristna utgör cirka 15% av befolkningen i al-Hassakeh provinsen. Det är en absurd siffra och om du hade varit från detta område hade du själv förstått det. Jag har spenderat 90% av min tid i Syrien i just al-Hassakeh provinsen. Alla badhus vid flygplatsen till al-Qamishli ägs av kristna, 7 av 7 badhus, de kändaste i al-Qamishli. Gruppen utgör 15 %?
I al-Hassakeh och al-Qamishli ägs även de kändaste och mest väletablerade restaurangerna och industrierna av just kristna. Hade du varit någorlunda insatt i den nordöstra provinsen hade du förstått att artiklarna som skriver exakt samma sak, är felaktiga.