2013-12-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag kan dock försäkra Er att denna karta är väldigt missvisande. Den assyriska, kaldéeiska och syrianska folkgruppen tillsammans ligger verkligen inte på 1,1% av den syriska befolkningen. De kristna som skrivs in som "Levanties" brukar väldigt ofta identifiera sig med assyrierna, kaldéerna och syrianerna. Vi kristna är en i Syrien. Det spelar ingen roll om man talar assyriska, syrianska, kaldeiska, arameiska, armeniska, utan vi identifieras oftast av vår religiösa tillhörighet, kristen. Lite komiskt att det står "armenians" med en liten pil på Hassake, när den armeniska befolkningen i al-Qamishli är väldigt stor. Nej, tydligen bor det "Levanties" där, när det egentligen är den syrianska (syriac på kartan) befolkningen som är störst där av de kristna folkgrupperna.

I nordöstra Syrien uppgår den kristna befolkningen till cirka 30-40%, kurderna kanske ligger runt 50-60%, resten är araber. Jag anser därför att kartan inte riktigt stämmer.
Nordöstra Syrien är inte lika homogent på sättet som framställs i kartan.

År 2010 så uppgick dom kristna i Aleppo till 22 % utav 2.2 milj invånare.
Det är skitsnack också att det bara finns 2.5 milj kristna i hela Syrien, Jag har sett varenda håla i Syrien. Bara i centrala Syrien, Damascus,Homs,Aleppo,Kusten,Daraa,WadiELnasara är utan tvekan 2.5 milj.
Den kristna befolkingen ligger snarare på 3.5 milj.
2013-12-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Assyrier är inte för få, Vart har du fått det tramset ifrån ? Men du har rätt i att dom har varken den militära eller politiska makten att förändra saker just nu på plats. Men sådana saker ändras snabbt.

Och jo det kommer påverka er, Ni får se. Men vi tackar för underskattningen.

Men tiden för ett Assyrien är inte inne än, Först ska ett storkrig ske i mellanöstern där folk kmr rensa varandra, Under tiden kmr vi titta på och träna upp en Armé, Ngt som redan sker.
Hassake provinsen är inget bra ställe när det är storkrig, Finns inga berg, Bara platt odlingsmark, Man kan flygbomba skiten och då finns det ingen 60 tusen YPG. Ni är giriga, Ni har era berg i Irak, Håll er till dom. Ni har inte ens utropas ert land, Och ni går redan och snor andras mark.

Oavsett vad så kmr ni inte få Hassake. Du får se, YPG kanske rensa ISIS dag in dag ut, Men när det väl kmr till kritan, Kmr motståndet vara för stort.
Dina argument håller inte, du argumenterar som ett barn.
2013-12-30, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Oavsett vad så kmr ni inte få Hassake. Du får se, YPG kanske rensa ISIS dag in dag ut, Men när det väl kmr till kritan, Kmr motståndet vara för stort.

Ni assyrier sa samma sak om KRG. Vi får hursomhelst se vem som till slut hade rätt, den kurdiska autonomin kommer att deklareras som officiell under Geneve II förhandlingarna, tills dess kan du väl fortsätta ignonera detta axiom. Bli dock inte sinnesförvirrad din verklighetsfrånvarande tomte.

Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Dina argument håller inte, du argumenterar som ett barn.

Ja. Han är som ett litet barn, vägrar ta in information som inte passar honom. Hans argument har ju i stort sett bara varit "jo jag har rätt" "nej du har fel" osv, inge fakta eller källor som belägg.
2013-12-30, 01:19
Bannlyst
Citat:
Jag kan dock försäkra Er att denna karta är väldigt missvisande. Den assyriska, kaldéeiska och syrianska folkgruppen tillsammans ligger verkligen inte på 1,1% av den syriska befolkningen. De kristna som skrivs in som "Levanties" brukar väldigt ofta identifiera sig med assyrierna, kaldéerna och syrianerna. Vi kristna är en i Syrien. Det spelar ingen roll om man talar assyriska, syrianska, kaldeiska, arameiska, armeniska, utan vi identifieras oftast av vår religiösa tillhörighet, kristen. Lite komiskt att det står "armenians" med en liten pil på Hassake, när den armeniska befolkningen i al-Qamishli är väldigt stor. Nej, tydligen bor det "Levanties" där, när det egentligen är den syrianska (syriac på kartan) befolkningen som är störst där av de kristna folkgrupperna.

I nordöstra Syrien uppgår den kristna befolkningen till cirka 30-40%, kurderna kanske ligger runt 50-60%, resten är araber. Jag anser därför att kartan inte riktigt stämmer.

Kurder representerar 70 % av befolkningen i Hasakah-provinsen. Ska ni assyrier fortsätta förneka detta? Trots att vi har kommit med både kartor och artiklar som källhänvisning?

Citat:
The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab. The fighting there deepens sectarian and ethnic faultlines in Syria and threatens to draw neighboring powers into the country's civil war.

http://news.yahoo.com/kurdish-militants-tighten-grip-syrias-northeast-161024961.html
Senast redigerad av KAF8 2013-12-30 kl. 01:24.
2013-12-30, 01:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
Kurder representerar 70 % av befolkningen i Hasakah-provinsen. Ska ni assyrier fortsätta förneka detta? Trots att vi har kommit med både kartor och artiklar som källhänvisning?

http://news.yahoo.com/kurdish-militants-tighten-grip-syrias-northeast-161024961.html

Jag för nekar inte att kurder utgör en stor grupp i nord östra Syrien. Du hänvisar mig dock till en artikel där följande skrivs "The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab."

Förnekar du den kristna gruppens existens i Hassakeh provinsen? Ordet "Christian" nämns inte ens i artikeln. Sedan när blev araber och kristna indelade i samma grupp? Det var ett absurt stycke du hänvisade till som fakta.

Jag kollade precis i Aron Lunds bok "Drömmen om Damaskus". Läste lite i kapitlet om kurder. Hittade inga källor på demografin i nord östra Syrien. Lyckas heller inte hitta det på nätet. Det enkla skälet är att det är väldigt svårt att dokumentera, demografin har antagligen inte dokumenterats. Vilken källa använde Khaled Yacoub Oweis i artikeln du länkade mig? Kan du ge mig den?
Senast redigerad av ZuparN 2013-12-30 kl. 01:44.
2013-12-30, 01:51
Medlem
Citat:

Dock så snackar vi om assyrier nu och inte alla kristna eller levanties i hela Syrien. Shido talar här om assyrisk nationalism och inte religion.

Förresten har du källor på dom här procentsatserna som du spekulerar om?
2013-12-30, 02:01
Bannlyst
Citat:
"Christian" nämns inte ens i artikeln. Sedan när blev araber och kristna indelade i samma grupp? Det var ett absurt stycke du hänvisade till som fakta.

Citat:
Ras al-Ain is in Syria's northeastern province of Hasakah bordering Iraq and Turkey. Its population is 70 percent Kurdish and 30 percent Arab.

Citat:
The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab.

http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=76063
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/10/27/Kurdish-militants-tighten-grip-on-Syria-s-northeast.html

Finns många fler artiklar att hämta som bekräftar att kurderna är 70 % av befolkningen i Hasakah-provinsen.
2013-12-30, 02:11
Medlem
Citat:
Syria Kurds to announce autonomy ahead of Geneva II
The autonomy administration of the Syrian Kurds will be completed in the 7 to 10 days and they plan to announce their autonomy ahead of the upcoming Geneva II.

We are planning to announce our autonomy in the three Kurdish regions of Syria after the solving problems over the way of controlling the regions, a member of Syria Kurds autonomic parliament administration council Abdulkarim Omar was quoted by Hawar news as saying.
http://kurdpress.com/En/NSite/FullStory/News/?Id=6237#Title=%0A%09%09%09%09%09%09%09%09Syria%20 Kurds%20to%20announce%20autonomy%20ahead%20of%20Ge neva%20II%0A%09%09%09%09%09%09%09

Verkar som att dom deklarerar autonomin flera dagar innan Geneve2. Om några månader kommer det ju hållas demokratiska val i Afrin, Kobane och Hasaka. Då kan man få en uppfattning om hur stor den assyriska befolkningen är i Hasaka, för dom assyriska partierna kommer nämligen att delta.

Jag tror inte den assyriska befolkningen är så stor som vissa hävdar, tror till och med att den arabiska befolkningen är större än dom. Kartan som jag länkade till innan är inte falsk eller gjorts i propaganda syfte.
2013-12-30, 02:20
Medlem
BEIRUT. Minst 19 rebeller dödades på söndagen i strider om en militär flygbas i Deir Ezzor i östra Syrien, uppger oppositionella Syriska människorättsobservatoriet. Hoppas de kan hålla matk och inte låta den tillfalla islamisterna.

Islamisterna har intagit en by säkert med civila några hundra meter från flygbasen så det är inte över ännu! Härligt med minst 19 döda islamister!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article18096867.ab
2013-12-30, 02:23
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAF8
http://www.vision.org/visionmedia/article.aspx?id=76063
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/10/27/Kurdish-militants-tighten-grip-on-Syria-s-northeast.html

Finns många fler artiklar att hämta som bekräftar att kurderna är 70 % av befolkningen i Hasakah-provinsen.

Du besvarade inte min fråga. Vilken är primärkällan? Jag googlade "The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab." Varenda artikel som skriver om detta har ingen hänvisning till källan. Kan du ge mig källan?

Kan du dessutom förklara för mig var de kristna i al-Hassakeh provisen är? Din källa redovisar 70% kurder, 30 % araber. Var är de kristna?

Jag kommer inte försöka hitta demografiska uppgifter om al-Hassakeh provinsen. Jag vet att källorna kring demografin på detta område inte har dokumenterats. Det finns ingen statistik på antalet kristna, kurder eller araber i denna region, i alla fall inte på engelska.
Jag misstänker att du inte besökt al-Hassakeh provinsen? Hade du besökt nordöstra Syrien hade du förstått att 70% kurder inte är en trovärdig siffra.

Jag har inga källor för att redovisa procentantalen, utan de siffror jag redovisade bygger på vad jag ungefär tror det ligger på. Jag skrev "kanske", av den anledningen att jag inte visste. Hade jag haft en källa för mitt påstående hade jag redovisat det. Ni kurder har flera gånger påtalat Assadregimens arabiseringspolitik. Det stämmer att Assad bosatt araber i nordöstra Syrien. Hur skall då araberna tillsammans med de kristna, som är en stor grupp i al-Hassakeh provinsen utgöra 30% tillsammans? Jag antar att "30% araber" även innefattar kristna i din artikel. Detta innebär i princip att de kristna utgör cirka 15% av befolkningen i al-Hassakeh provinsen. Det är en absurd siffra och om du hade varit från detta område hade du själv förstått det. Jag har spenderat 90% av min tid i Syrien i just al-Hassakeh provinsen. Alla badhus vid flygplatsen till al-Qamishli ägs av kristna, 7 av 7 badhus, de kändaste i al-Qamishli. Gruppen utgör 15 %?
I al-Hassakeh och al-Qamishli ägs även de kändaste och mest väletablerade restaurangerna och industrierna av just kristna. Hade du varit någorlunda insatt i den nordöstra provinsen hade du förstått att artiklarna som skriver exakt samma sak, är felaktiga.
Senast redigerad av ZuparN 2013-12-30 kl. 02:31.
2013-12-30, 02:25
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Dock så snackar vi om assyrier nu och inte alla kristna eller levanties i hela Syrien. Shido talar här om assyrisk nationalism och inte religion.

Förresten har du källor på dom här procentsatserna som du spekulerar om?

Jag skrev "Er". Jag riktade mig mot båda, eftersom jag hade anmärkningar på både ditt och hans inlägg. De kristna militära grupperna i nord östra Syrien utgörs inte enbart av Assyrier om du trodde det, utan även syrianer, kaldéer, armenier, arameér, "levanties" o.s.v.

Som jag skrev ovan har jag inga källor för siffrorna, utan det var ungefärliga siffror, utifrån mina erfarenheter från provinsen samt historiska händelser.
Jag vill veta var du fått att 70% av befolkningen i al-Hassakeh utgörs av kurder. Är artiklarna som citerar varandra din källa? I såna fall anser jag att den inte är trovärdig. Kan du ge mig en uppskattning på antalet kristna och araber i regionen? Har du varit i al-Hassakeh provinsen?
Senast redigerad av ZuparN 2013-12-30 kl. 02:28.
2013-12-30, 02:37
Medlem
Citat:
Du besvarade inte min fråga. Vilken är primärkällan? Jag googlade "The northeastern province of Hasakah, which borders Iraq and Turkey, has a population of over one million, 70 percent Kurdish and 30 percent Arab." Varenda artikel som skriver om detta har ingen hänvisning till källan. Kan du ge mig källan?

Kan du dessutom förklara för mig var de kristna i al-Hassakeh provisen är? Din källa redovisar 70% kurder, 30 % araber. Var är de kristna?

Jag kommer inte försöka hitta demografiska uppgifter om al-Hassakeh provinsen. Jag vet att källorna kring demografin på detta område inte har dokumenterats. Det finns ingen statistik på antalet kristna, kurder eller araber i denna region, i alla fall inte på engelska.
Jag misstänker att du inte besökt al-Hassakeh provinsen? Hade du besökt nordöstra Syrien hade du förstått att 70% kurder inte är en trovärdig siffra.

Jag har inga källor för att redovisa procentantalen, utan de siffror jag redovisade bygger på vad jag ungefär tror det ligger på. Jag skrev "kanske", av den anledningen att jag inte visste. Hade jag haft en källa för mitt påstående hade jag redovisat det. Ni kurder har flera gånger påtalat Assadregimens arabiseringspolitik. Det stämmer att Assad bosätt araber i nordöstra Syrien. Hur skall då araberna tillsammans med de kristna, som är en stor grupp i al-Hassakeh provinsen utgöra 30% tillsammans? Jag antar att "30% araber" även innefattar kristna i din artikel. Detta innebär i princip att de kristna utgör cirka 15% av befolkningen i al-Hassakeh provinsen. Det är en absurd siffra och om du hade varit från detta område hade du själv förstått det. Jag har spenderat 90% av min tid i Syrien i just al-Hassakeh provinsen. Alla badhus vid flygplatsen till al-Qamishli ägs av kristna, 7 av 7 badhus, de kändaste i al-Qamishli. Gruppen utgör 15 %?
I al-Hassakeh och al-Qamishli ägs även de kändaste och mest väletablerade restaurangerna och industrierna av just kristna. Hade du varit någorlunda insatt i den nordöstra provinsen hade du förstått att artiklarna som skriver exakt samma sak, är felaktiga.
Alltså det här bevisar ju ingenting och dessutom så tog du upp Hasaka där det finns assyrier enligt kartan jag hänvisade till. Sedan att badhus och restauranger ägs av kristna är inte bevis och man kan inte utgå ifrån att detta skulle speglas i befolkningssammansättning. Det är allmänt känt vid det här laget att diktaturens samhälle var diskriminerande mot kurderna i och med att dom inte ingick i den arabiska nationalismen. Du har ju själv konstaterat att det kristna folkets rättigheter är säkrade i konstitutionen medan den kurdiska folket inte är det. Så med detta sagt så kan man inte hävda att kommersiell egendom på något sätt kan användas som bevis.

Sedan så har du tidigare inte visat så värst mycket intresse för hasaka provinsen, men jag antar att detta inte speglar dina 90% tid som du spenderat där?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in