2013-12-29, 16:29
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tack. Då väntar jag bara på att du ska visa att samtliga av de resterande av de 613 INTE ska gälla. Och på samma gång förklara varför jesus säger att lagen INTE ska ändras eller upphävas.

Jag har redan svarat, scrolla upp så ser du. Det står redan där, hela lagen är fullbordad i att du ska älska din nästa. End of story. Som sagt jag kan bibeln, jag har varit kristen. Ni som säger att bibeln inte har en riktlinje och att man kan tolka den på 1000 olika är lika dåliga som någon som tror sig kunna fiska eftersom i din fiske bok står det att du kan stå på huvudet och fiska, att du kan ligga med huvudet åt fel håll och fiska men det betyder inte att det är så man fiskar.
Citera
2013-12-29, 16:30
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jesus citerar dom tydligt när en person går fram och säger till honom vad ska göra för att bli frälst. Då citerar Jesus budorden och samtidigt att han fullbordar lagen till en ny lag. Nämligen du ska älska din nästa.

Vers?
Citera
2013-12-29, 16:32
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Ok... 3% alltså... vi avrundar, 12 000 000 människor i sverige. Det är alltså då 120 000 personer som skiter fan i sin nästa och bara gör det som gagnar dem. Tja kanske, Men låt oss gå på era 3%. Det räcker för att kvadda ett samhälle som är så här stort alldeles utmärkt

Eftersom befolkningen i Sverige inte än överstigit 10M så är det rätt underligt att avrunda till 12M. Sedan så är nog inte procenträkning din starka sida direkt. Slutligen vill jag inte minnas att det sas att 3% var fullkomliga sociopater som "skiter fan i sin nästa och bara gör det som gagnar dem" utan så som jag förstod det hade sociopatiska tendenser.
Citera
2013-12-29, 16:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse. Romarbrevet 13:8-10

Galaterbrevet 5:14 Ty hela lagens uppfyllelse ligger i ett enda budord, nämligen detta: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.»

Jakobsbrevet 2:8 Om I, såsom skriften bjuder, fullgören den konungsliga lagen: »Du skall älska din nästa såsom dig själv», då gören I visserligen väl.

Du vet att du håller på diskutera med någon som i princip höll på bli en profet för en kyrka. Jag var så bra på bibeln så varenda en trodde jag var utvald. Det var jag, jag blev fri!

Vad hände med de första buden om att man t ex inte får dyrka andra gudar, eller snida dem till skulpturer, eller budet om en dag då man inte får arbeta? Och varför är det fel att ha begär? Att älska sin nästa som sig själv är ju i princip omöjligt; varför begär guden det omöjliga av oss?
Citera
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag har redan svarat, scrolla upp så ser du. Det står redan där, hela lagen är fullbordad i att du ska älska din nästa. End of story.

Du menar att paulus inkluderar de 613 i kärleksbudet???
Citera
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vers?

Mark 10: 17-31

Du har inte läst bibeln, jäkla hycklare!

7 När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: ”Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?” 18 Jesus sade till honom: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud. 19 Buden känner du: Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor.” 20 Mannen sade: ”Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung.” 21 Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig.” 22 Vid de orden blev mannen illa till mods och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket. - See more at: http://www.christianmolk.se/2011/08/markus-1017-31-%E2%80%93-jesus-och-den-rike-mannen/#sthash.q7lU8kom.dpuf

Nu visar du hur lite du kan. Jag råder dig att lägga ned nu, för nu är du inne på ett område INGEN någonsin har vunnit över mig på. Inte ens präster. Jag vet den kristna läran så pass bra att jag hade fått 10000+++++++ till gud om jag velat.
Citera
2013-12-29, 16:38
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Men vad ska man kalla folk för som säger de är vetande och säger det finns ingen Gud?
Måste finnas ett begrepp för dessa individer.

Vad jag har lärt mig är att en ateisten säger att det inte finns någon gud.
Eller som sagt avsaknaden av tro.....som nämns ovan.
När det gäller agnostikern säger "Vi kan inte veta om det finns någon Gud" eller "Jag vet inte om Gud finns".

Så vad ska vi kalla dessa "vetande" människor i frågan om Gud finns?

Ateister. Men det var ju knappast det vi opponerade oss emot. Det vi opponerade oss mot var att du uttryckte att(alla) ateister ansåg sig vetande vilket är fel.

I övrigt skulle jag ha svar på följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
så istället för de tror på ateismen, så vet de om ateismen, för det finns bevis för det.
När det gäller Gud så vet de att Gud inte finns, för de tror inte på Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Vad är den ateismen du snackar om? Vad anser dessa som du anser tror på denna ateismen bevisar att denna ateismen är sann? Hur kan de säga sig veta att det du benämner "Gud" inte finns enbart för att de inte tror på denna entitet?
Citera
2013-12-29, 16:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bogomil

Jag är ateist och jag fattar också kristna, och jag vet tydligt vad den kristna riktlinjen är tillskillnad ifrån er.

Och som ateist refererar du till andra ateister som "NI".

Och nu som "er".

Du är allt en riktig skojare.
Citera
2013-12-29, 16:41
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och som ateist refererar du till andra ateister som "NI".

Och nu som "er".

Du är allt en riktig skojare.

Jag är inte där ni är. Jag är en ateist som lever som en ateist. Fruktar inget kosmiskt straff. MEN! jag sitter inte och inbillar mig att jag kan hålla ut bättre en kristen när det kommer till skit. För det går inte.
Citera
2013-12-29, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som sagt jag kan bibeln, jag har varit kristen. Ni som säger att bibeln inte har en riktlinje och att man kan tolka den på 1000 olika är lika dåliga som någon som tror sig kunna fiska eftersom i din fiske bok står det att du kan stå på huvudet och fiska, att du kan ligga med huvudet åt fel håll och fiska men det betyder inte att det är så man fiskar.

Viist, visst. Det samma sägar alla andra extremister om SIN extremism.
Citera
2013-12-29, 16:44
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Viist, visst. Det samma sägar alla andra extremister om SIN extremism.

Har du läst bibeln? har du varit kristen, kan du buden? vet du vilket det största budet är? Vet du vad man ska göra för att få evigt liv?

Allt detta står svart på vitt. Men att idioter inte läser den och går ut och predikar sin egen fantasi är ingenting som hör till kristendomen.
Citera
2013-12-29, 16:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Mark 10: 17-31

Du har inte läst bibeln, jäkla hycklare!

7 När Jesus fortsatte sin vandring, sprang en man fram, föll på knä för honom och frågade: ”Gode Mästare, vad skall jag göra för att ärva evigt liv?” 18 Jesus sade till honom: ”Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud. 19 Buden känner du: Du skall inte mörda, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån någon det som är hans, Hedra din far och din mor.” 20 Mannen sade: ”Mästare, allt detta har jag hållit sedan jag var ung.” 21 Jesus såg på honom och fick kärlek till honom och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga, så skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig.” 22 Vid de orden blev mannen illa till mods och gick bedrövad sin väg, ty han ägde mycket.

Sakta i backarna. Han citerar bara några bud. Och jag ser inte hur han samtidigt sammanfattar lagen i kärleksbudet. Du visade inte det du skulle visa.

Citat:
Nu visar du hur lite du kan. Jag råder dig att lägga ned nu, för nu är du inne på ett område INGEN någonsin har vunnit över mig på.

Nånting säger mig att det är du själv som har varit domaren. Du framstår inte som särskilt kunnig faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in