2013-12-29, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Bullshit, då är det inte kristna enligt bibeln,

Som sagt: No true scotsman. Och när blev du plötslig bibel-exeget? Du som knappt kan definiera ateismen.

Citat:
det är som Ateister som vänder andra kinden till för att de är rädd för gud tyst och innerst inne.

Och clairvoyant på köpet; nu kan du se in i ateisters medvetande.

Men: Speak for yourself.
Citera
2013-12-29, 16:14
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Det-bara-är-så"?

Jag måste ha missat den bibeltolkningen.

kan du ge ett exempel på denna djupa insikt?

No true scotsman.

Vad sägs om att du slutar med hoten och fokuserar på sakfrågan?

Jag väntar fortfarande på att du ska citera mig när jag sagt dessa saker.

Jo, faktiskt.

Inte alltid.

No true scotsman.

No true scotsman.

Nyss sa du ju att GT inte gällde? Så budorden står även i NT? Vilken vers då?

Jesus citerar dom tydligt när en person går fram och säger till honom vad ska göra för att bli frälst. Då citerar Jesus budorden och samtidigt att han fullbordar lagen till en ny lag. Nämligen du ska älska din nästa.

Men du har inte läst den, du kan den inte. Jag kommer endast att svara i helhet till dig. Du får inte svar som du skriver så du vet.

Att ni ateister sitter och säger att ni förstår kristna är lika värdelöst som kristna som säger att de förstår ateism.

Bogodil

Har du läst bibeln? har du varit kristen?
Citera
2013-12-29, 16:14
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nyss sa du ju att GT inte gällde? Så budorden står även i NT? Vilken vers då?

Bara för att jävlas: Matteus 5:18.
Citera
2013-12-29, 16:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Bara för att jävlas: Matteus 5:18.

Matt 5:18 säger bara att GT-lagen gäller, inget annat, vilket TS förnekar. Så jag vill veta hur han kan kasta bort hela GT men behålla buden.
Citera
2013-12-29, 16:18
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Matt 5:18 säger bara att GT-lagen gäller, inget annat, vilket TS förnekar. Så jag vill veta hur han kan kasta bort hela GT men behålla buden.

Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse. Romarbrevet 13:8-10

Galaterbrevet 5:14 Ty hela lagens uppfyllelse ligger i ett enda budord, nämligen detta: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.»

Jakobsbrevet 2:8 Om I, såsom skriften bjuder, fullgören den konungsliga lagen: »Du skall älska din nästa såsom dig själv», då gören I visserligen väl.

1 Johannesbrevet 3:10 Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder.

Matteus 22:39 Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.'

Du vet att du håller på diskutera med någon som i princip höll på bli en profet för en kyrka. Jag var så bra på bibeln så varenda en trodde jag var utvald. Det var jag, jag blev fri!
Senast redigerad av Neon666 2013-12-29 kl. 16:24.
Citera
2013-12-29, 16:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Jo, det vore ju intressant. Men skulle kräva ett visst mått av logik eller konsekvens, så håll inte andan.
Citera
2013-12-29, 16:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bogodil

Har du läst bibeln?

Ja, och med ett visst mått av självgodhet är jag inte så tokig på bibeldoktrin-granskning.

Citat:
har du varit kristen?

Dom först 14 år av mitt liv, i sin helhet nånstans mellan ljummen och strikt traditions-baserat kristendom.
Citera
2013-12-29, 16:23
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Det du inte fattar är att det finns inga kristna brottslingar, för då är de inte kristna. Det finns brottslingar som är ateister. Tillex mig. Jag är en lätt brottsling. Jag sysslar med dåliga saker, men jag tjänar på det och vet hur jag undviker lagen.

Det finns det ju visst det. Sen är det ju bara för en kristen att ångra sina synder och bli förlåten och då finns det ju ett kryphål för kristna att begå brott

"Proverbs 28:13
He that covereth his sins shall not prosper: but whoso confesseth and forsaketh them shall have mercy.

- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition"
Citera
2013-12-29, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att ni ateister sitter och säger att ni förstår kristna är lika värdelöst som kristna som säger att de förstår ateism.

"NI ateister"?

Jag trodde det var "vi" ateister.
Citera
2013-12-29, 16:26
Medlem
Neon666s avatar
Bogomil

Jag är ateist och jag fattar också kristna, och jag vet tydligt vad den kristna riktlinjen är tillskillnad ifrån er.

Scrolla upp så får du se, har redan svarat.
Citera
2013-12-29, 16:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Stå inte i skuld till någon utom i kärlek till varandra. Ty den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen. Dessa bud: Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte mörda, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär, och alla andra bud sammanfattas i detta ord: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken gör inte något ont mot sin nästa. Alltså är kärleken lagens uppfyllelse. Romarbrevet 13:8-10

Tack. Då väntar jag bara på att du ska visa att samtliga av de resterande av de 613 INTE ska gälla. Och på samma gång förklara varför jesus säger att lagen INTE ska ändras eller upphävas.
Citera
2013-12-29, 16:27
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"NI ateister"?

Jag trodde det var "vi" ateister.

"NI" stämmer nog rätt bra i det här fallet, med tanke på att du antagligen har rätt om att TS är closet teist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in