Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Så länge man inte har ett vittne som sett hela skeendet går detaljerna alltid att bestrida, i varje fall. Det finns naturligtvis alltid en möjlighet att en ensam galning tagit sig in till mprdoffret och med tur lyckas undkomma upptäckt. Ska man resonera på det viset kan man aldrig döma någon. Se bara på Ida i Trollhättan. Finns ju alla möjligheter till alternativa gm om man resonerar på det viset. Eller valfritt annat fall där man inte har ögonvittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fin
Så är det. Det är därför tillägget "utom rimligt tvivel" finns nedskrivet.
Ett visst mått av tvivel finns i alla mordfall, oberoende av definitionen. Om tvivlet visar sig större än "rimligt", frias den åtalade.
Det vore kul om Quarrel, Fnurran eller någon annan kunde spotta ur sig ett exempel på en fullständig utredning på ett indiciefall där exakt varje potentiell gm kunnat uteslutas. Det sunda förnuftet säger mig att det aldrig har skett, men jag kanske har fel?
I fallet med Ida kan det t.ex finnas uppgifter om 1000-tals alternativa gm i hennes telefon, som polisen (vad jag vet) inte lyckades öppna.
Ändå är det få som pratar om alternativa gm i det fallet.
Det är också få, utanför denna tråd, som pratar om alternativa gm i detta fall.
Man kan undra varför just det snacket endast förekommer här, i denna tråd.
Det handlar om sannolikheter och logiskt resonemang inget annat.
Man anser tex att en okänd inte tar sig denna tid efter mordet med alla arrangemang för det finns bara anledning för en nära att försöka dölja ett mord.
Det är många små finesser med logiskt och rimligt tänkande, och alla besitter inte den färdigheten helt enkelt därför blir det konstiga overkliga teorier.
Som tur är brukar domstolen resonera hyfsat då det gäller rimlighet, som i Boden tex där man då har 100 tals olika teorier för hur annan gm skulle mördat offret. Ett va att bevisen som fanns mot den häktade va planterade. Så där ser rimlighetstänket ut, och det säger sig självt att sånt inte håller.
Eller som killen i Borås som började yra om andra gm inför HR och det gjorde domstolen ganska klart att man inte trodde på. Man lämnar skitprat och fantasier därhän-