2013-12-29, 13:19
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vill att mördaren döms, bortom rimligt tvivel. Hittills har jag inte sett tvivlet släckas.
Du behöver inte vänta så länge till.
Just i det här fallet finns inga rimliga tvivel på vem som är GM vad jag vet.
Det finns många som blivit dömda till fleråriga fängelsestraff på betydligt svagare grunder än FS.
Det ska inte vara nåt förbannat undantag för mördare.
Citera
2013-12-29, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så länge man inte har ett vittne som sett hela skeendet går detaljerna alltid att bestrida, i varje fall. Det finns naturligtvis alltid en möjlighet att en ensam galning tagit sig in till mprdoffret och med tur lyckas undkomma upptäckt. Ska man resonera på det viset kan man aldrig döma någon. Se bara på Ida i Trollhättan. Finns ju alla möjligheter till alternativa gm om man resonerar på det viset. Eller valfritt annat fall där man inte har ögonvittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Så är det. Det är därför tillägget "utom rimligt tvivel" finns nedskrivet.
Ett visst mått av tvivel finns i alla mordfall, oberoende av definitionen. Om tvivlet visar sig större än "rimligt", frias den åtalade.

Det vore kul om Quarrel, Fnurran eller någon annan kunde spotta ur sig ett exempel på en fullständig utredning på ett indiciefall där exakt varje potentiell gm kunnat uteslutas. Det sunda förnuftet säger mig att det aldrig har skett, men jag kanske har fel?

I fallet med Ida kan det t.ex finnas uppgifter om 1000-tals alternativa gm i hennes telefon, som polisen (vad jag vet) inte lyckades öppna.
Ändå är det få som pratar om alternativa gm i det fallet.

Det är också få, utanför denna tråd, som pratar om alternativa gm i detta fall.
Man kan undra varför just det snacket endast förekommer här, i denna tråd.
Visst kan man binda någon med direkta bevis utan ögonvittnen. Fingeravtryck på mordvapnet brukar räcka långt. Men ska man döma någon på indicier måste alternativ uteslutas. Och med alternativa gärningsmän menar jag inte mig själv personligen eller en marsian, utan rimliga GM.

För drygt ett år sedan inträffade ett dubbelmord på Öland. GM dömdes på indicier därför att TR uteslöt den ende rimlige alternative GM.
Citera
2013-12-29, 13:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så länge man inte har ett vittne som sett hela skeendet går detaljerna alltid att bestrida, i varje fall. Det finns naturligtvis alltid en möjlighet att en ensam galning tagit sig in till mprdoffret och med tur lyckas undkomma upptäckt. Ska man resonera på det viset kan man aldrig döma någon. Se bara på Ida i Trollhättan. Finns ju alla möjligheter till alternativa gm om man resonerar på det viset. Eller valfritt annat fall där man inte har ögonvittnen.

Citat:
Så är det. Det är därför tillägget "utom rimligt tvivel" finns nedskrivet.
Ett visst mått av tvivel finns i alla mordfall, oberoende av definitionen. Om tvivlet visar sig större än "rimligt", frias den åtalade.

Det vore kul om Quarrel, Fnurran eller någon annan kunde spotta ur sig ett exempel på en fullständig utredning på ett indiciefall där exakt varje potentiell gm kunnat uteslutas. Det sunda förnuftet säger mig att det aldrig har skett, men jag kanske har fel?

I fallet med Ida kan det t.ex finnas uppgifter om 1000-tals alternativa gm i hennes telefon, som polisen (vad jag vet) inte lyckades öppna.
Ändå är det få som pratar om alternativa gm i det fallet.

Det är också få, utanför denna tråd, som pratar om alternativa gm i detta fall.
Man kan undra varför just det snacket endast förekommer här, i denna tråd.

Det handlar om sannolikheter och logiskt resonemang inget annat.
Man anser tex att en okänd inte tar sig denna tid efter mordet med alla arrangemang för det finns bara anledning för en nära att försöka dölja ett mord.

Det är många små finesser med logiskt och rimligt tänkande, och alla besitter inte den färdigheten helt enkelt därför blir det konstiga overkliga teorier.

Som tur är brukar domstolen resonera hyfsat då det gäller rimlighet, som i Boden tex där man då har 100 tals olika teorier för hur annan gm skulle mördat offret. Ett va att bevisen som fanns mot den häktade va planterade. Så där ser rimlighetstänket ut, och det säger sig självt att sånt inte håller.

Eller som killen i Borås som började yra om andra gm inför HR och det gjorde domstolen ganska klart att man inte trodde på. Man lämnar skitprat och fantasier därhän-
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-29 kl. 13:33.
Citera
2013-12-29, 13:44
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Visst kan man binda någon med direkta bevis utan ögonvittnen. Fingeravtryck på mordvapnet brukar räcka långt. Men ska man döma någon på indicier måste alternativ uteslutas. Och med alternativa gärningsmän menar jag inte mig själv personligen eller en marsian, utan rimliga GM.

För drygt ett år sedan inträffade ett dubbelmord på Öland. GM dömdes på indicier därför att TR uteslöt den ende rimlige alternative GM.
Kan inte ett ögonvittne ljuga?Ett rimligt tvivel?

Kan inte mordvapnet användas av någon annan än den som sist lämnar fingeravtryck på vapnet?Ett rimligt tvivel?
Tex GM använder handskar skjuter ihjäl offret lämnar tillbaks vapnet utan vapnets ägares vetskap.Enbart vapnets ägares fingeravtryck finns på vapnet.Kan vapnets ägare då dömas för mord?
Citera
2013-12-29, 13:57
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Det som är så sjukt här är att det handlar om en MTGM som på alla sätt är så fruktansvärt svår att tycka om, som beskrivs som manipulativ och nästan psykopat.
Ändå har denne man en grupp som till varje pris vill försvara honom.
Mannen hade inga vänner, absolut inget socialt skyddsnät då M mördades,
Ingen tyckte om honom!
-ändå har mannen dessa som ursinnigt stångar sig genom tråden för hans skull.
Det är väldigt fascinerande.
Varför?
Jag önskar att jag begrep varför Q (som är ganska smart i mina ögon) väljer att försvara F så här.
Jag har försökt vara objektiv men kan inte se något annat än "domestic violence" här. Vad heter det? "Våld i hemmet", "relationsvåld"?

Som sagt:
Mycket fascinerande
David vs goliat-känslan? Även den utsatte behöver tydligen någon försvarare ala stockholm-syndromet.
Varför tror du alla dessa kvinnor har släppt in FS i sina hem och sedan blivit bestulna och t om våldtagna?
Citera
2013-12-29, 13:57
Medlem
Citat:

Nu börjar vi förstå varandra!
Så nu är det alltså rimliga alt gm som gäller, inte bara potentiella eller random.
Har också du börjat inse orimligheten i ditt tidigare resonemang, och flyttat gränserna?

Menar du att det finns 176 rimliga alternativa gm i Marinas upphittade telefon, när FS finns för handen?
Citera
2013-12-29, 13:59
Medlem
Citat:
Nej, jag bad dig inte att belägga ett scenario, jag bad dig komma med ett rimligt. Hur ska jag kunna komma med ett scenario när inte ens åklagaren kan? Jag har inte alls hans resurser.

Jag vill att mördaren döms, bortom rimligt tvivel. Hittills har jag inte sett tvivlet släckas.
Din vilja kommer HR att uppfylla med råge i januari 2014, Fredrik Svensson kommer att dömas för överlagt mord. Du får uppfinna hur spekulativa teorier du vill det finns ingen annan gärningsman till avrättningen av MJ.
Citera
2013-12-29, 14:04
Medlem
olovpalmes avatar
Det som talar mycket starkt för att FS är GM är att datorerna lämnades kvar.
En alternativ GM hade tagit med sig datorerna i första hand.Det är viktigare än att föra bort kroppen.
Där gjorde FS ett allvarligt misstag.FS skulle givetvis kastat bort datorerna omgående.
Varför skulle inte en alternativ GM kasta bort datorerna?
Citera
2013-12-29, 14:04
Medlem
Konservatics avatar
Se gärna min bild, den lade maskroos upp på Fb efter en blöt utekväll.
Detta är inte bara ett hån emot de människor som har utsatts för FS plötsligt uppkomna vrede utan emot hela rättssystemet.

Minns hur jag stod på jobbet och hörde hur de gav ut nyheten, vilken glädje som uppkom, man fick ny tilltro till svenskt rättssystem igen.

Kroppen hittades i skogen, dumpat likt slaktavfall. Har man läst igenom fupen så inser man att det bara kan finnas en misstänkt, det är inget fel i att som jag ser det peka ut den person som nu återigen sitter häktad, att HD tar detta beslut är inte för skoj skull, de var tvugna efter de nya bevisen som har kommit fram, all tilltro till domstolarna hade annars gått förlorad för många.
Citera
2013-12-29, 14:06
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Kan inte ett ögonvittne ljuga?Ett rimligt tvivel?

Kan inte mordvapnet användas av någon annan än den som sist lämnar fingeravtryck på vapnet?Ett rimligt tvivel?
Tex GM använder handskar skjuter ihjäl offret lämnar tillbaks vapnet utan vapnets ägares vetskap.Enbart vapnets ägares fingeravtryck finns på vapnet.Kan vapnets ägare då dömas för mord?

Vapnet som dessutom FS hade stulit/lånat av MJ tidigare, detta enligt Patryk.
Undra vad han behövde det till den gången? Bota sin paranoia?
Citera
2013-12-29, 14:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nu börjar vi förstå varandra!
Så nu är det alltså rimliga alt gm som gäller, inte bara potentiella eller random.
Har också du börjat inse orimligheten i ditt tidigare resonemang, och flyttat gränserna?

Menar du att det finns 176 rimliga alternativa gm i Marinas upphittade telefon, när FS finns för handen?
Alla kontakter är rimliga, åtminstone tills man vet vilka det är. Skulle t.ex. någon vara avliden kan man avföra denna som orimlig.
Citera
2013-12-29, 14:11
Medlem
Konservatics avatar
Allting pekar emot FS men här är vad som slutligen kommer att knäcka FS och hans käre försvare som fick promenadseger förra gången.

12. Vittnesförhör med Lennart Jonsson ang. hans iakttagelser natten mot den 28 juli 2010 på Spekeröds rastplats av en bil som han uppfattade likadan som Marina Johanssons och en person med signalement som väl överensstämmer med Fredrik Svenssons som slängde föremål i en soptunna. I bilen fanns vad Jonsson uppfattade som en stor låda täckt av plast vilket väl överensstämmer med utseendet av emballaget med Marina Johanssons kropp. Jonsson ska också höras om sina iakttagelser natten mot den 29 juli 2010 av en bil likadan som Marina Johanssons på pendelparkeringen i Stora Höga.

Den kommer de inte att rå på, inte ens med att försöka nervärdera vittnet, försöker man dra "pundarkortet" så nervärderar man ju även FS egna trovärdighet, mannen som har sysslat med tyngre grejer än cannabis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in