2013-12-27, 12:14
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag betvivlar nämligen att det är något aktivt surfande på Expressen.se, mer troligt att man slentriansurfar och klickar en eller två länkar för att sedan dra. Med förtroendet kommer läsare och om ljugmedia tappar stort på båda.

Jag tror verkligen du slår huvudet på spiken här: jag behöver bara se hur mina egna surfvanor ser ut. En snabb titt om det är någon rubrik som är tilltalande. En eventuell snabb genomläsning av artikeln och sedan snabbt vidare till flashback eller liknande för att jämföra information/se andra synvinklar etc etc.

De flesta annonsörer måste väl förövrigt misstänka att dagens mediekonsumenter "lärt sig" att bortse ifrån reklam, till skillnad från hur det såg ut förr när folk såg annonser i print? Ofta läste jag själv annonser när jag läst ut dagens tidning, inte så mycket för att jag var genuint intresserad utan för att jag redan slukat all övrig information i tidningen. När jag är färdig med en internetsite så lämnar jag ögonblickligen siten för att söka information eller fördjupa mig på någon annan site.

Den negativa spiralen tycks alltså vara nästan exponentiell: Inte nog med att mediekonsumenter bortser från reklam i allt högre utsträckning, färre och färre besökare stannar på sidor över längre tidsspann. Slutligen så är det inte längre möjligt att ta betalt för nyheterna som var fallet med print.

Journalister sitter med andra ord i en riktig rävsax: å ena sidan måste de slåss om arbetsgivarnas gunst för att slippa dras med i vågen av avsked å andra sidan innebär den påtvingade likriktningen att de flesta alster blir snarlika och tillrättalagda och därmed ointressanta för läsare. De journalister som blir kvar är också se som bidrar mest till att gemene man tröttnar och byter surfvanor.

Cirkeln av självförvållat förfall är sluten och i samverkan med de fallande priserna på annonser samt informationsfriheten på internet så är tidningarna dödsdömda ur printhänseende och kommer föra en tynande tillvaro även på nätet.

Slutresultatet kommer troligen bli ett bloggliknande format med inköpta nyheter från när och fjärran, snabböversatta med framtidens teknologi...
Citera
2013-12-27, 16:55
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Den negativa spiralen tycks alltså vara nästan exponentiell: Inte nog med att mediekonsumenter bortser från reklam i allt högre utsträckning, färre och färre besökare stannar på sidor över längre tidsspann. Slutligen så är det inte längre möjligt att ta betalt för nyheterna som var fallet med print.
Spiraln ser ut som så att när ljugmedias agena inte diskuteras i en grupp så slutar de att läsa skiten. I takt med att färre läser vad ljugmedia producerar försvinner anledningen att läsa deras skit, om du jämför med golf så tror jag knappast att alla som spelar verkligen älskar sporten; det handlar om att passa in i ett sammanhang och det sociala samspelet mellan folk. I takt med att färre och färre läser skiten försvinner motiven för någon annan att läsa, har du ingen att snacka med det om är det bortkastade pengar för något annat värde finns inte i produkten.

Snart kommer brytnivån där en kritisk massa uppstår och det kommer inte längre att röra sig om tapp på ett par procent utan läsargrupper i storleken 10% som försvinner på en månad, fundera på hur många läsare DN's senaste hatspalt skulle ha om folket på flashback totalignorerade allt hat de sprider.

Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Journalister sitter med andra ord i en riktig rävsax: å ena sidan måste de slåss om arbetsgivarnas gunst för att slippa dras med i vågen av avsked å andra sidan innebär den påtvingade likriktningen att de flesta alster blir snarlika och tillrättalagda och därmed ointressanta för läsare. De journalister som blir kvar är också se som bidrar mest till att gemene man tröttnar och byter surfvanor.

Cirkeln av självförvållat förfall är sluten och i samverkan med de fallande priserna på annonser samt informationsfriheten på internet så är tidningarna dödsdömda ur printhänseende och kommer föra en tynande tillvaro även på nätet.

Slutresultatet kommer troligen bli ett bloggliknande format med inköpta nyheter från när och fjärran, snabböversatta med framtidens teknologi...
Hatjournalister kan inget annat än att hata, hela deras karriär har byggt på att passa in i den hatkultur som råder och de kan endast producera de lögner de gör. Tanken att en redaktion skall kunna ställa om med nuvarande folk som meriterat sig och fått jobbet av att rapportera likt de gör är inte vidare trolig. De behöver byta ut folk till hederliga journalister och dem vill de inte ha för de stör maktordningen. Hatjournalisterna kommer att bli mer extrema i framtiden, de tror på allvar att folk vill läsa deras skit och har nog hundratalet svar på varför de tappar läsare och varför de är avskydda av folk i allmänhet. De ser sig som godhetens riddare och när en hel redaktion tänker så kan du nog gissa dig till hur det kommer se ut till sommaren.

Ni som tror att det endast är en fråga om pappersblaskor skall försöka svara på varför FT och AP är med i topp 100 på alexas statistik över Sverige. De är små redaktioner utan någon kapitalstark bakom sig som bara skriver för vanligt folk. Fundera på Realisten som är öppen nazistmedia, de bryr sig inte ens om att försöka dölja detta utan kör på som inget och var bland de 150 mest besökta sajterna jag senast kollade. Slutet för ljugmedias dominans är nära och vad som sker efter detta är upp till er, antagligen klarar de av att ställa om till internet eller så förvandlas de till portaler för youtube videos, bloggande feminister, kränkta utläningar och annat i den klassen. Alla som vänder dem ryggen och gör klart för folk de känner att de gjort så slår mot ljugmedia, det kommer inte att vara ett knockoutslag likt vad Mike Tyson levererade utan tusentals droppar som urholkar deras dominans. Redan nu ser man tecken på att vissa politiska partier tar ett steg från ljugmedia och försöker etablera nya kontakter med väljarna, tror att 2014 kommer bli brytåret för samarbetet politiker-ljugmedia för ljugmedia kommer troligen inte behövas längre efter valet.

Citera
2013-12-27, 20:18
Medlem
GoEks avatar
Citat:
... Slutet för ljugmedias dominans är nära och vad som sker efter detta är upp till er...

Exakt, den stora risken är att vi i Sverige kommer få uppleva vår egen Der Untergang innan det är över.
Citera
2013-12-28, 22:43
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
Exakt, den stora risken är att vi i Sverige kommer få uppleva vår egen Der Untergang innan det är över.

Skulle vara trevligt om någon orkade göra en film med Jan Helin rollen som Hitler i bunkern, gormande över vikande försäljningssiffror, minskade reklamintäkter, internet och "näthatare".
Citera
2013-12-28, 23:10
Medlem
Annonseringen i dagspress fortsatte ner i november enligt Mediabyråbarometern. -25% för kvällstidningar.

http://www.sverigesmediebyraer.se/mediebyrabarometern/mediebyrabarometern-november-2013/

Men det intressanta är inte utvecklingen för förra månaden, utan den totala utvecklingen för annonseringen. Om nedgången på 5% står sig året ut kommer det att ha investerats i annonser för 12.5 miljarder år 2013. Det kan jämföras med 12.3 miljarder för 2008. På fem år har alltså annonsmarknaden bara växt med 1%, vilket i praktiken innebär att marknaden krymper pga inflationen.

Varför är det intressant? Jo, om företagens totala annonsering minskar men deras försäljning ökar så innebär det att man har hittat effektivare sätt att nå sina kunder. Det kan bero på prispress på annonser eller på bättre verktyg, tex mer riktad reklam.

Oavsett så är det dåligt för tidningarna. Annonspriserna kommer pressas då det är troligt att övriga media minskar sina marginaler för att kompensera intäktsbortfallet, samtidigt som tidningarna nu ska slåss online mot multinationella jättar med användarproducerat innehåll (ett innehåll som är billigt att producera vilket innebär att man kan ha höga marginaler och samtidigt pressa annonspriserna).

Alltså kommer vi få räkna med kraftigt minskade intäkter från annonser för tidningarna framöver, oavsett om de är kvar i tryckt form eller online.
Citera
2013-12-28, 23:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
Annonseringen i dagspress fortsatte ner i november enligt Mediabyråbarometern. -25% för kvällstidningar.

http://www.sverigesmediebyraer.se/mediebyrabarometern/mediebyrabarometern-november-2013/

Men det intressanta är inte utvecklingen för förra månaden, utan den totala utvecklingen för annonseringen. Om nedgången på 5% står sig året ut kommer det att ha investerats i annonser för 12.5 miljarder år 2013. Det kan jämföras med 12.3 miljarder för 2008. På fem år har alltså annonsmarknaden bara växt med 1%, vilket i praktiken innebär att marknaden krymper pga inflationen.

Varför är det intressant? Jo, om företagens totala annonsering minskar men deras försäljning ökar så innebär det att man har hittat effektivare sätt att nå sina kunder. Det kan bero på prispress på annonser eller på bättre verktyg, tex mer riktad reklam.

Oavsett så är det dåligt för tidningarna. Annonspriserna kommer pressas då det är troligt att övriga media minskar sina marginaler för att kompensera intäktsbortfallet, samtidigt som tidningarna nu ska slåss online mot multinationella jättar med användarproducerat innehåll (ett innehåll som är billigt att producera vilket innebär att man kan ha höga marginaler och samtidigt pressa annonspriserna).

Alltså kommer vi få räkna med kraftigt minskade intäkter från annonser för tidningarna framöver, oavsett om de är kvar i tryckt form eller online.
Nya riktade annonseringsmetoder på nätet är väsentligt effektivare om man vill nå en specifik målgrupp än att sätta in annonser i pappersmedia.
Däremot kan pappersmedia funka bra om man vill gå ut brett.
Det flesta vill inte det så givetvis kommer annonseringen minska i pappersmedia.
Citera
2013-12-29, 00:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Du har inte vidare koll på vilka som arbetar inom den statliga HBTQ/U industrin ser jag, det är nästan uteslutande politikerungar som rör sig i projekt för ensamkommande barn, utsatta zigenare och annat skit. Att journalisterna skall klara av att slå sig in där är helt omöjligt som jag ser det, folk sitter och fikar dagarna i ända och skriver en projektbeskrivning när det passar. Lätta pengar! Journalisterna som fattade läget och kunde gå har redan dragit. Kvar är de som satsar på att glida in i pensionsåldern eller är för korkade för att klara annat. Att Arnstad är ett stort namn inom Bonnier kommer av att ingen riktig historiker vill skriva i blaskan, de får ta den som finns tillhands och urvalet av politiskt övertygade historiker som hittar på när det behövs verkar inte vara för stort..

Bara så att du vet. Jag själv arbetar inom nämnda industri och har full koll var pengarna går ... och varför. Just nu efterfrågas de med journalistisk bakgrund. Och detta kommer att öka.
Citera
2013-12-29, 04:38
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Bara så att du vet. Jag själv arbetar inom nämnda industri och har full koll var pengarna går ... och varför. Just nu efterfrågas de med journalistisk bakgrund. Och detta kommer att öka.

Detta låter oroväckande. är det så att man fortsätter propagandan med andra medel nu när folk inte tror på vad som sägs i slaskmedia?

Jag skulle inte bli förvånad om vänsterinfesterade organisationer anställer journalister för att indoktrinera medarbetare, kunder och andra som kommer i kontakt med dem. Med tanke på supervalåret finns det ju starka incitament för vänsterdräggen att sätta in en attack mot allt sunt förnuft.
Citera
2013-12-29, 06:58
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen

Japp. Ta Swedbank som exempel. Folk surfar till deras sida och betalar räkningar. Där får de erbjudanden och reklam direkt från källan. Folk använder Swedbank-appen. Loggan bräns in på näthinnan.

Eller Telia. Surfa in på deras sida och kolla din faktura. Där finns dessutom ALLTID erbjudanden.

För att inte tala om prisjakt... behöver du en tvättmaskin? Skumma igenom reklampappersbilagan till Aftonbladet eller kolla prisjakt.nu?
Citera
2013-12-29, 11:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Japp. Ta Swedbank som exempel. Folk surfar till deras sida och betalar räkningar. Där får de erbjudanden och reklam direkt från källan. Folk använder Swedbank-appen. Loggan bräns in på näthinnan.

Eller Telia. Surfa in på deras sida och kolla din faktura. Där finns dessutom ALLTID erbjudanden.

För att inte tala om prisjakt... behöver du en tvättmaskin? Skumma igenom reklampappersbilagan till Aftonbladet eller kolla prisjakt.nu?
Äsch - företag har alltid gett erbjudanden i samband man har kontakt med dem. Om du gick in i en bank så fanns, och finns, det alltid erbjudanden om nya eller andra produkter och tjänster. Att det dykt upp erbjudanden på deras web, appar och fakturor är bara en vidareutvecklingen av den traditionen.

Däremot, det tidningarna förlorat annonser till är nätet i form av konkurrens av google, facebook, yt och andra nätplatser som folk hänger på mycket. Den exponerade reklamytan har ökat enormt och tidningarna inkl deras nätplatser har inte lyckats behålla sin andel av den. Värdet på tidningarnas reklamyta har sjunkit.
Senast redigerad av Madagascar 2013-12-29 kl. 11:54.
Citera
2013-12-29, 13:42
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag skrev tidigare i tråden att en något slumpartad effekt av nätifieringen är att annonsörer till sist kanske kan få svar på vilken halva av marknadsföringsbudgeten som är bortkastad (enligt det gamla uttrycket). Man experimenterar med att kapa 25% av tidningsannonserna och ökar samtidigt internet-annonseringen med ungefär motsvarande. Resultatet kommer sannolikt bli = ingen påverkan på försäljningen. Av detta kan man då dra slutsatsen som alla är livrädda för, nämligen att reklam i dagstidningar har en ytterst låg effektivitet i normalfallet. Denna slutsats kommer relativt oberoende av hur man värderar internet-annonseringen, dvs "vi kapade en fjärdedel av reklamköpen i print och ingenting förändrades".

Misstänker att denna insikt kan spela in om den totala volymen reklamköp nu står still eller minskar något.

För övrigt anser jag att nät-reklam är ännu mer ineffektiv än tidningsreklam, men det är mest min personliga åsikt.

-F.G
Citera
2013-12-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Äsch - företag har alltid gett erbjudanden i samband man har kontakt med dem. Om du gick in i en bank så fanns, och finns, det alltid erbjudanden om nya eller andra produkter och tjänster. Att det dykt upp erbjudanden på deras web, appar och fakturor är bara en vidareutvecklingen av den traditionen.

Det är en viss skillnad på "banken ligger i stan och jag åker dit en gång i månaden med fakturorna" jämfört med "banken ligger i min ficka och jag besöker dem lite då och då". Däremot håller jag med om att det är en relativt liten pusselbit, jämfört med Google Adwords och Facebook.

Undrar om inte Flashback har plockat en hel del presumtiva kvällstidningsläsare i den yngre generationen. Forumet fungerar utmärkt inte bara för djuplodande samtal om samhällsutvecklingen, utan också för en snabb uppdatering om de senaste JVM-matcherna, bankrånen och såpopera-skandalerna. Det är 30,000 personer inloggade här just nu. Hur många läsare har AB just i detta ögonblick?

Deras upplaga är ca 170,000. Om vi antar att ett exemplar får i snitt 30 läsarminuter, och fördelar det på 14 timmar, så har de 6,000 samtidiga läsare. Jag skulle tro att Flashback redan idag är ett större medium än AB på papper. (Deras webb är en annan historia, förstås. Än så länge iallafall.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in