2013-12-28, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Uppplägget är ganska klassiskt och Zlatan föll för det. Troligen vet han inte ens om vad som har hänt förrän det är över. Det hela handlar om att media tar en folkkär kändis och skapar hans fall och återfödelse:

1. Framställ kändisen som osympatisk genom att selektivt tolka fram en kontroversiell uppfattning/beteende han har. Man får gärna anspela på att beteende är omoraliskt, fördärvar ungdomen eller allmänt antisocialt. Mediedrevet är nu igång.

2. Få kändisen att framstå som ännu värre som person genom att återge hur upprörda branschkollegor och andra kändisar är över hans beteende så att gemene man förstår hur indignerad han själv ska vara. Gemene man kan trots allt inte veta om beteende är okej bland kändisar och annat offentligt folk.

3. Låt de egna branschkollegorna kommentera hur olämplig kändisen har betett sig, gärna i en pseudoobjektiv ton då man trots allt själv skapade drevet. Maximal effekt får man om man samlar ihop ett proffstyckare - gärna chefredaktörer, kolumnister och författare - och låta dem myndigt förklara för det goda folket just hur avvikande och omoraliskt kändisen har betett sig och de allvarliga samhällskonsekvenserna utav detta.

4. Ge kändisen en möjlighet till botgöring och återfödelse som folkkär ikon genom att få det att verka som han ber om ursäkt för sitt beteende när han i själva verket har gjort det ena eller andra.

5. Undvik eventuella mediekritiska diskussioner med skeptikerna genom att framhäva att media endast har rapporterat sanningen eller bara har tillhandahållit det folket vill ha.

6. Håva in presstöd och klickpengar.

Du glömde det mest väsentliga, utan media blir kändisen ingen kändis.
Citera
2013-12-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Du glömde det mest väsentliga, utan media blir kändisen ingen kändis.
Frågan är här vem som började - journalisten att skriva om idrott eller idrottaren att idrotta. En 'vem var först; hönan eller ägget?' fråga.

Man kan ju misstänka att de flesta sporter började på byvägar eller kvartersgator, där den närmaste omgivningen var och hejade på, med ingen journalist i sikte. Så småningom när någon sport spridit sig till många nog kom journalisten in,för då började sporten bli en nyhet.
Jag tror knappast att journalister uppfann en sport och senare raggade ihop deltagare till den sporten. Det var säkerligen inte den normala gången. Jag tror därför att journalisten är mer beroende av idrottaren, än idrottaren av dem.
Media har skapat sådant som gladiatorerna, som knappast kan kallas för sport.
När Björn Borg bollade sig till världsbäst i tennis mot en garageport, då var inte media där. De var och tog bilder 20 år senare på garageporten och gjorde artiklar om den,och hade med det räddat sin dag.
Senast redigerad av Sikfiskaren 2013-12-28 kl. 21:23.
Citera
2013-12-28, 20:55
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trixy2
Grejen är att damfotboll och damidrott (om vi bortser från tennis, friidrott, golf) är så dåligt att damerna borde vara glada att de överhuvudtaget tillåts fortsätta med det de gör.....
Det handlar väl inte om att det är dåligt. Däremot borde de kanske finansiera sin sport med egna medel? Vad man försöker göra här är att jämställa dam och herr fotboll, mena att damfotbollen förtjänar samma uppmärksamhet, betalning samt priser, trots att de går minus och lever på vad herr fotbollen drar in.

Är det rättvist? Borde vi kanske göra så i övriga samhället med? Vi gör såhär, vi låter alla få lika mycket i kassan, oavsett vem som jobbar eller inte?
Citera
2013-12-28, 20:57
Medlem
OldWolfs avatar
Kan bara konstatera att Zlatan säger det jag sagt hela tiden. Läsförståelsen bland svenska journalister är extremt låg. Jag kan inte se en åudel så långt ögat når
Citera
2013-12-28, 21:07
Medlem
OldWolfs avatar
Nu har Wegerup hostat också
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wegerup/article18092700.ab
Citera
2013-12-28, 21:10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Bara för att det finns feministisk literatur betyder det varken att innehållet är sant eller att dess läsare låter sig bli övertygad. Har mycket svårt att se att Zlatan skulle "vakna upp" och bli en genusmedveten, postmodernistisk halvman med plötsliga behov att spöka ut sig med örhängen och läppstift.

Och kom inte och säg att Zlatan inte hade blivit erbjuden lite bullfetta om han plötsligt uppenbarade sig i farstun

Där kan du fatiskt ha rätt. Till skillnad från Marcus Birro (som ju förändrats genom att läsa svenska böcker) skulle Zlatan förmodligen förbli samma tattare som alltid i kvinnofrågor.

För mig har Zlatan väldigt låg status, så jag skulle nog passa iväg mansgrisen till någon av mina mindre begåvade väninnor. Så ingen bullfitta för den halvfiguren.
Citera
2013-12-28, 21:13
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Där ser man. Från DN:

”De senaste dagarna har det förts diskussioner om min intervju i Expressen. Jag vill gärna förtydliga att min kritik var och är riktad mot media och hur saker och ting vinklas. Damfotbollen har min fulla respekt och de har levererat fantastiska resultat. Jag har inte på något sätt snackat skit om damlandslaget. Om någon påstår något, vänligen läs intervjun i sin helhet.”

”Jag tycker däremot att Anders Svensson har blivit orättvist behandlad i media och det är det mitt uttalande bygger på. Cykeln var ett skämt, om än dåligt, mellan mig och journalisten och jag utgick ifrån att han förstod att det var ett skämt. I tryck blev det inte riktigt lika kul. Det var inte min mening att trampa någon på tårna.”

svensk skit media och deras otroliga bedrift att vara i särklass sämst i hela europa,pixlas det inte och mörkläggs,ja då skriver man och vinklar i stort sett allt,att vara journalist på expressen måste vara att jobba i en hög med trögflytande skit.Men man för ju alltid följa rebecca stella ???? Vem fan är hon ?????
Citera
2013-12-28, 21:13
Medlem
Shit vilken soppa det har blivit. Eller en mycket stark storm, som fortfarande rasar i vattenglaset. SVFF kunde knappast ana vad deras gåva till Svensson skulle resultera i. Det verkar som Z är mest arg över att folk jämför honom med damerna. Kan man inte bara erkänna att herrfotbollen är BÄTTRE än damfotboll?
Citera
2013-12-28, 21:28
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikfiskaren
Så en manlig skidåkare som kommer på 20:e plats i en herrtävling, och som skulle slå Charlotte Kalla med flera minuter på hennes specialdistans 10 km fritt, borde äras mer för sin 20:e plats än Charlotte Kalla, som kommer bland de tre bästa i sin klass. Men tänk, det tycker inte jag.
I år blev Lotta Schelin nominerat till bästa fotbollsspelare i världen, men Zlatan var ej nominerad, och har aldrig blivit utsedd till världens bäste spelare. Pia Sundhage har däremot i fjol blivit utsedd till världens bästa tränare, och blev i år nominerad igen. Svenska manliga fotbollstränare har inte varit i närheten ens, någonsin, att ha nått så långt för sina insatser.
Alla svenska idrottare i lättare klasser i idrotter som brottning, boxning osv som vunnit OS och VM medaljer skulle alla förlorat stort mot en medelmåtta i den tyngsta klassen i sin sport. Frank Andersson (80 kg), som vann tre VM guld då han var som bäst, skulle inte ha haft en chans mot super tungviktare som Tomas Johansson (+125 kg) i brottning, och inte mot någon annan sämre brottare i super tungvikten heller. Således var Frank Andersson egentligen en nolla i brottning, enligt många som skriver här.
Man måste bedöma herr och damfotbollen som olika klasser naturligtvis.

Det finns lite drygt 2 miljoner amatörer/proffs bland manliga skidåkare. Det finns lite drygt 1.8 miljoner amatörer/proffs bland kvinnliga skidåkare. Att vara bland de bästa bland tjejer och killar är ungefär samma bedrift.

Det finns lite drygt 250 miljoner registrerade herrfotbollspelare och ungefär lika många amatörer. Det finns 27 miljoner registrerade damfotbollsspelare. Kan du förstå varför det är svårare för Zlatan att lyckas och varför jämförelsen mot Charlotte Kalla haltar?
Citera
2013-12-28, 21:31
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Nu har Wegerup hostat också
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wegerup/article18092700.ab

Ja, en mycket välformulerad och klartänkt artikel från Jennifer W! Hon är klockren i sin analys.

Och Z gör sig bäst på planen, med munnen stängd! Men det visste vi ju redan...
Citera
2013-12-28, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Joda, det skrivs lite om det i bl.a. tysk media:

http://www.bild.de/ka/p/ugc/33991384/comment/popular

För er som kan tyska, läs gärna kommentarerna. Jag har hittills inte hittat en enda som fördömmer hans uttalande. Lite smaroligt och storm i ett vattenglas verkar man mest tycka i Sveriges största grannland.

När Franz Beckenbauer ibland slänger ur sig grejor som att "man borde stoppa hela laget i en säck och sparka pa den. Det skulle inte träffa nagon oskyldig" blir det inte heller nagot större rabalder. Det är "der Kaiser halt" och sen är det nog diskuterat om det.

Hittade ett fyndigt inlägg på Bild.de.

Zlatan skulle istället för en signerad cykel ge nagelackbortagningsmedel och en signerad handväska till damerna som grinar ut i svensk press.

De är skojiga de där tyskarna och helt riktigt tycker att Schweden utan Zlatan inte är mycket att hänga i julgranen.
Citera
2013-12-28, 21:37
Medlem
OldWolfs avatar
Jämställdhetsfeministern är i gång igen
http://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem