2013-12-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
"Vita kränkta kvinnor" har fått ett tydligt ansikte i Zlatangate
Vita kränkta kvinnor kontra självgod blatte. PK-media verkar ge fördelar till de förstnämnda.
Senast redigerad av INGASVORDOMAR 2013-12-29 kl. 19:09.
Citera
2013-12-29, 19:04
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Det är kanske så att vi inte är på den (låga) nivå som Italien/Frankrike gällande kvinnosyn?

Det verkar som om alla länder har en hemskt låg nivå utom Sverige. Det är åtminstone vad sådana som du och sveriges journalistkår egentligen tycker - att de är något slags moraliskt ljus. Storhetsvansinnets galenskap där man inte kan förstå att man själv befinner sig i extremen och det mest moraliska inte är att dra saker hur långt till sin extrem som möjligt.
Citera
2013-12-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag är kvinna så jag respekterar mer än vad du tror. Däremot kan jag skilja på äpplen och päron.
Jämbördiga blir aldrig damer och herrar då det gäller fotbollsspel. Det fattar en idiot.
Du tycker det är strunt för att du inte har förmågan att tolka vad han egentligen säger.

Jo, relevansen för deras äktenskap drog du upp i och med ditt tjafs om kvinnosyn. Däremot har hans mor inte med saken att göra.

Hans mors utsvävningar har med hans kvinnosyn att göra, då det möjligtvis har lämnat spår i honom och inte hans religion, som andra var inne på. DET var vad jag egentligen ville få fram här.

Och om vi ska snacka om hans äktenskap, hur förklarar du att Helena lagt sig helt platt, som jag tolkar det, från att ha varit så jäkla framgångsrik och driftig?

Och visst fattar jag vad han säger mellan raderna, om man känner till hans ursprung och sätt, så vet man mycket väl vad han menar. Zlatan är inte imponerad av något som inte har med honom själv att göra. Tror att damfotboll hamnar långt ner på hans tuffa lista.
Citera
2013-12-29, 19:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det verkar som om alla länder har en hemskt låg nivå utom Sverige. Det är åtminstone vad sådana som du och sveriges journalistkår egentligen tycker - att de är något slags moraliskt ljus. Storhetsvansinnets galenskap där man inte kan förstå att man själv befinner sig i extremen och det mest moraliska inte är att dra saker hur långt till sin extrem som möjligt.

r_o_n vet inget och kan inget, det är redan konstaterat at "ron" inte borde prata med folk.
Citera
2013-12-29, 19:17
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelie30
Ursprungligen postat av Wheelie30
"Ser att många jämför dam och herrfotboll. Antar att ingen av ingen av ni som gör det tittar/tittade på Anja Persson, Carolina Klyft, Kajsa Bergqvist eller Annica Sörenstam för att nämna några för de är ju sämre än sina manliga motsvarigheter. Deras medaljer var ju inget att glädjas åt....eller?

Eller är det sporten i sig som river upp så mycket känslor? Se till vad det är dam resp. herridrott."
________

Just fotbollen är extra svår för kvinnor att bemästra.

Tror mer på att det är svårt för alldeles för många män att bemästra att kvinnor spelar just fotboll. Kvinnor kastar kortare, springer långsammare och hoppar inte lika högt men gör det deras prestation mindre värd? Ja tydligen enligt dig.

Det finns en avsevärd skillnad och det är att många andra damidrotter faktiskt har kompetenta idrottare. Men att någon kan tycka något sådant finns förstås inte i pk-människans sinnevärd. Där finns bara kvinnohatare eller rättroende - svart eller vitt.

Jag har tidigare i tråden nämnt marathon. Kvinnorna är inte så bra som männen, men de springer ändå på väldigt respektabla tider på drygt två timmar. Det är inte många ens extremt vältränade män som gör det. Elitsoldater i specialstyrkor kan inte matcha det tempot ens för en mil.

Men damfotbollen är bisarrt usel. Jag känner själv flera bekanta, med normal fotbollsbakgrund, som utan tvekan (trots rostighet och medioker kondition) skulle gå rakt in i elvan i damlaget. Faktum är att vilken manlig fotbollsspelare som helst, som spelar i någonting mer organiserat än korpfotboll med ölkväll efteråt, skulle ha goda utsikter att ta en plats i damlandslaget. Och de vassare utövarna både i lägre divisioner och pojklag över 15 år skulle se ut som messi på Steroider mot damspelare på landslagsnivå.

Så varför ska någon då respektera deras så kallade fotboll? Undermeningen är att den måste respekteras enbart för att de är kvinnor. Kvinnor har någon slags självklar rätt att få sitt idrottsutövande legitimerat, enbart för att de är kvinnor. Även om ingen av dem överhuvudtaget träffar bollen ska de hyllas enbart för att de har bröst. Jag tycker det är pinsamt ärligt talat. Och inte minst är det sexistiskt. Är man dålig så är man dålig oavsett vilket kön man har.

Istället kan man fråga sig vad det är för totalitärt samhälle vi lever i egentligen när en person som nämner detta faktum plötsligt är nyhetsvärdig motsvarande en jordbävning eller ett mindre krig, och släppas flera dagar genom pressens bästa sidor och omskrivs av otaliga krönikörer. Åsiktsbrott verkar onekligen ligga högt på agendan i Sverige.
Senast redigerad av El Capitano 2013-12-29 kl. 19:30.
Citera
2013-12-29, 19:46
Medlem
Euronymous68s avatar
En liten paralell. HaHaHaHa........
http://www.fotbollskanalen.se/dam/nathat-i-england-efter-kvinnlig-programledare/
Citera
2013-12-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixy2
Hade damerna spelat på sjumanna planer så kan jag slå vad om att damfotboll hade blivit nästan, eller lika, populärt som herrfotboll.
I tyngdlyftning, höjdhopp etc har damerna en lägre nivå - eftersom sporterna ursprungligen är konstruerade för den manliga kroppen. Så i nuläget kan man säga damerna i fotboll "hoppar höjdhopp på manliga höjder/ försöker lyfta de tyngder män lyfter".
Man måste anpassa sporten fotboll efter damernas förutsättningar tycker jag. Men det kommer antagligen aldrig att hända....

Jag köper ditt resonemang om sjumanna. Själv har jag spelat beachfotboll i Marocko många gånger och sett tjejer med otrolig teknik och bollkontroll (trots att de troligen aldrig spelat någon form av tävlingsfotboll). Troligen därför att de inte alltför mycket försöker efterhärma männens fysiska spelstil.

Jag tycker damerna själva borde ha allt intresse att byta regler (inkl. planens mått, bollens storlek och tyngd osv). Om de har roligt när de spelar på stora planer (som inte alls passar dem), hur kul kommer de då inte ha när fotbollen anpassas efter deras förutsättningar!
Citera
2013-12-29, 20:52
Medlem
OldWolfs avatar
En blogg tillägnad svenska jorurnalister och feminister på svag läsförståelse
http://genusdebatten.se/zlatan-i-genusbrak-om-damfotbollen/
Citera
2013-12-29, 22:26
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Åsiktsbrott verkar onekligen ligga högt på agendan i Sverige.

Självfallet. Rätt åsikter utgör själva hörnstenen i det svenska samhällsbygget och bryter man mot svenska folkets åsikter så blir man ett paria- som ju Zlatan alltid har varit, trots alla mediala PK-priser han vunnit.
Folket har aldrig gillat Zlatan som person, utan det är hans spelförmåga som fotbollsspelare vi gillar.

Helst vill vi givetvis ha en svensktalande fotbollshjälte utan blattebrytning i framtiden.
Citera
2013-12-29, 23:06
Medlem
fizzles avatar
Tror ni Lotta Schelin kommer vara med i TV4s nya program De Största Äventyret, där 8:e av de största idrottstjärnorna deltar?
Citera
2013-12-30, 00:03
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Damerna har blivit mycket bättre rent fysiskt, men däremot gör de fortfarande elementära tekniska missar, även i oträngda lägen - och sådant sätter ned underhållningsvärdet. Jag kikade på en del av matcherna i damernas EM och det var väl egentligen bara det danska laget som bjöd på njutbart spel. Det svenska spelet var ofta slafsigt, utan tempoväxlingar och med brist på kreativitet. Det hade talats om att Damallsvenskan skulle få en "EM-boost" publikmässigt, men istället sjönk publiksnittet ytterligare, till 740 personer per match, vilket är en elftedel av Allsvenskans och en fjärdedel av Superettans snitt. Ju mer utrymme damfotbollen får i media, desto mindre attraktiv blir den alltså som publiksport. Och jag tror inte trenden vänder efter det här.
Ja man undrar varför inte dom mängder med människor som "rasat" mot Zlatan de senaste dagarna går och kollar på Damallsvenskan om dom nu brinner så hett för detta?!

Med högre publiksiffror skulle ju damfotbollen få högre status/fler sponsorer och i förlängningen kunna bära sina egna kostnader - men bevisligen är det inte tillräckligt "attraktivt" att gå och pröjsa för att se tjejer spela fotboll - inte ens för de mest rabiata feministerna...
Citera
2013-12-30, 06:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det handlar inte alls om pengar. Det handlar om attityden. Som lagkapten har man ett uppdrag, det uppdraget är inte likvärdigt med en ordförande- eller VD-post men som lagkapten så får man INTE marknadsföra åsikter som går stick i stäv med uppdragsgivarens.

Problemet med Zlatan (sett ur den här frågans perspektiv) är att hans åsikter är starkt färgade av hans uppväxtmiljö. Zlatan är inte uppvuxen i någon feministisk korrekt miljö, han är uppväxt i en starkt invandrarfärgad machomiljö där män kommer först...och långt efter kommer kvinnorna.

Zlatan har inte heller tjänat sina pengar på att vara den skarpaste kniven i lådan. Avståndet mellan hjärnan och tungan är hos Zlatan väl kort vilket Fotbollförbundet har känt till länge.

Att ha Zlatan som lagkapten var (och är) ett misstag som Fotbollförbundet nu får sota för.

Så vad påstår du är svff:s ståndpunkt?

Att det är viktigt att damlandslaget ges större respekt och förbundsmedel än deras relativa och absoluta kvaliteter motiverar från alla inom fotbollssverige eller de mest inflytelserika inom fotbollssverige?

Och att motsatsen ska gälla för herrlandslaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in