2013-12-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
mer smekmånad. Dock varierar studietempot och svårigheten beroende på vad man har för erfarenhet innan och hur disciplinerad man är. Har man ingen erfarenhet som är relevant så är det väl ett par terminer som är rätt tuffa, väggen, muren och T7an framför allt, men alla av olika orsaker än att de är svårare.

väggen - för det är första gången ni läser på stora tentor.
muren för att man måste tenta plugga 2-3 veckor för ab
T7an - för att mauro zamboni är knäpp i skallen o rättshistorian är superflummig.

Lycka till och kör hårt.

Muren? Är det något nytt nya jurstuds börjat med?

Väggen är ju C2, men vilken kurs är muren?
Citera
2013-12-28, 13:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Är T1 (på SU) en "smekmånad" eller kan man förvänta sig samma svårighetsgrad/studieinsats resten av programmet? Jag inser att det blir mer djupgående och svårare på det sättet men då har man ju förhoppningsvis också lärt sig en del på vägen.

Jag upplevde att kraven höjdes ganska hårt från T1 till T2 (CA). Inte nödvändigtvis svårighetsgraden, men tiden man tvingades lägga ned. Låter man bli att skjuta upp saker är den dock ingen vägg.

Riktigt hårt blev det först på CC (första kursen på T3), men den är fan ett undantag. Jag ska skriva en roman om den skiten någon gång.
Citera
2013-12-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag upplevde att kraven höjdes ganska hårt från T1 till T2 (CA). Inte nödvändigtvis svårighetsgraden, men tiden man tvingades lägga ned. Låter man bli att skjuta upp saker är den dock ingen vägg.

Riktigt hårt blev det först på CC (första kursen på T3), men den är fan ett undantag. Jag ska skriva en roman om den skiten någon gång.

Haha den nya CC verkar verkligen vara en jävla mördarkurs. Alla yngre kursare pratar om den konstant. Är glad över att ha sluppit den!
Citera
2013-12-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Haha den nya CC verkar verkligen vara en jävla mördarkurs. Alla yngre kursare pratar om den konstant. Är glad över att ha sluppit den!

Faaaan! Det är den jag kommer ha nu efter nyår. Det ska alltid vara något nytt som är jävligt och som de aldrig testat tidigare. Vad är det som gör den till en mördarkurs?
Citera
2013-12-28, 16:30
Avslutad
Ska börja läsa juridik nu till våren. Fråga:

Behöver jag införskaffa litteratur innan kursen börjar?
Vissa säger ja, men jag tror att det sker eftersom. Ska man bära omkring på alla böcker innan vi ens vet vad läraren eller kursen heter?

Tack på förtass
Citera
2013-12-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Ska börja läsa juridik nu till våren. Fråga:

Behöver jag införskaffa litteratur innan kursen börjar?
Vissa säger ja, men jag tror att det sker eftersom. Ska man bära omkring på alla böcker innan vi ens vet vad läraren eller kursen heter?

Tack på förtass

Behöver och behöver. Det finns ingen särskild poäng med att skjuta upp inköpen om litteraturlistan är publicerad och slutgiltig. Böckerna skall ändå införskaffas förr eller senare, och har man gjort det i tid slipper man eventuella problem med leveranstider och slutförsäljning. Om man har sådana svårigheter med ekonomin att det är svårt att köpa en kurslitteratur för en hel kurs på samma gång så bör man nog se efter hur man lever sitt liv egentligen (därmed inte antytt att du skulle ha det, men möjligen andra).

Om man som du däremot inte ens vet vad kursen heter (jag gissar på JIK) så är det förstås knepigt att veta vilka böcker man skall köpa. Förslagsvis tar du reda på det och kollar därefter upp litteraturlistan. Det finns sällan någon poäng med att släpa runt på alla böcker samtidigt, framför allt inte i början. Väskan är tung nog med lagbok, ett par aktuella kursböcker, block, två matlådor, träningskläder, en kaffetermos eller två, och allt vad man nu behöver ha.
Citera
2013-12-28, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Behöver och behöver. Det finns ingen särskild poäng med att skjuta upp inköpen om litteraturlistan är publicerad och slutgiltig. Böckerna skall ändå införskaffas förr eller senare, och har man gjort det i tid slipper man eventuella problem med leveranstider och slutförsäljning. Om man har sådana svårigheter med ekonomin att det är svårt att köpa en kurslitteratur för en hel kurs på samma gång så bör man nog se efter hur man lever sitt liv egentligen (därmed inte antytt att du skulle ha det, men möjligen andra).

Om man som du däremot inte ens vet vad kursen heter (jag gissar på JIK) så är det förstås knepigt att veta vilka böcker man skall köpa. Förslagsvis tar du reda på det och kollar därefter upp litteraturlistan. Det finns sällan någon poäng med att släpa runt på alla böcker samtidigt, framför allt inte i början. Väskan är tung nog med lagbok, ett par aktuella kursböcker, block, två matlådor, träningskläder, en kaffetermos eller två, och allt vad man nu behöver ha.

Okej då vet jag. Angående lagbok - måste man köpa en sån redan nu i början av utbildningen? Ska ju tydligen kosta satan i början på året då det är ny upplaga? Fick intrycket av att den inte alltid är nödvändig och/eller kan kompletteras med något annat.

Syftar på det blå aset.
Ber om ursäkt för, eventuellt, onödiga frågor.
Citera
2013-12-28, 18:13
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Okej då vet jag. Angående lagbok - måste man köpa en sån redan nu i början av utbildningen? Ska ju tydligen kosta satan i början på året då det är ny upplaga? Fick intrycket av att den inte alltid är nödvändig och/eller kan kompletteras med något annat.

Syftar på det blå aset.

Köp en äldre års upplaga (t.ex. 2013). Det gör de flesta. Om det mot förmodan är någon nytillkommen eller uppdaterad lag som saknas så är det enkelt att komplettera genom att t.ex. skriva ut relevanta stycken.
Citera
2013-12-28, 18:22
Medlem
Citat:

Syftar på det blå aset.

Angående de onödiga frågorna så finns svaren säkerligen någonstans i tråden, men vi kan väl lika gärna svara på dem en gång till. Vi kan ju inte diskutera rättsfilosofi sida upp och sida ner.

Vad gäller lagbok så kan man vanligen köpa en äldre version, begagnad eller ej, till en bråkdel av priset för en ny. Det brukar inte vara något problem med att ha en äldre lagbok heller. Min erfarenhet är att institutionen ger ut kompletteringskompendier för det fåtal relevanta paragrafer som ändrats. Tilläggas kan även att många kurser använder mindre lagtextkompendier istället för lagboken, vilket gör att den dels inte är nödvändig i alla kurser, dels kan vara otillräcklig i några få.

Vill du ha ordentliga råd i frågan så måste du nog berätta vilket universitet det gäller. Uppläggen skiljer sig en hel del åt, framför allt vad gäller ordningen på ämnena.
Citera
2013-12-28, 18:25
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Syftar på det blå aset.

Efter tre terminer på SU (8 kurser) har jag använt lagboken en gång; JIKen. Övriga kurser har haft författningssamlingar med all för kursen relevant lagtext. Dessa kostar 100-250kr.
Citera
2013-12-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Efter tre terminer på SU (8 kurser) har jag använt lagboken en gång; JIKen. Övriga kurser har haft författningssamlingar med all för kursen relevant lagtext. Dessa kostar 100-250kr.

En relevant fråga här är om du hade kunnat använda bara lagboken i de andra kurserna, möjligen med mindre kompendiekomplettering. Den är visserligen rätt jävlig att släpa runt på, men det skulle i så fall kunna vara en ekonomiskt lämplig lösning om man får tag på lagboken billigt till JIK:en.
Citera
2013-12-28, 18:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
En relevant fråga här är om du hade kunnat använda bara lagboken i de andra kurserna, möjligen med mindre kompendiekomplettering. Den är visserligen rätt jävlig att släpa runt på, men det skulle i så fall kunna vara en ekonomiskt lämplig lösning om man får tag på lagboken billigt till JIK:en.

I slutändan tror jag man "går plus" på att köpa kompendier. Från minnet:

Europarätt - inga svenska författningar; fördragen finns inte med i lagboken.

Statsrätt - Jag tror en del förvaltningsrätt inte finns med i lagboken, men det spelar ingen roll - eftersom det är en kurs du får antecka fritt på och korshänvisa hur du vill köper du författningssamlingen ändå, eftersom du inte vill kladda i lagboken (då får man ju inte ha med den på kurser där man inte får anteckna fritt)

Civilrätt A - jag tror lagboken skulle räcka här +/- något standardavtal eller så. Samma anteckningsproblematik som statsrätt.

Civilrätt B - många eu-förordningar, direktiv, andra utländska rättskällor. Samma anteckningsproblematik som statsrätt.

Civilrätt C - barnkonventionen mfl. Dessutom är lagtextkompendiet detsamma som arbetskompendiet, så du måste ändå (en del av min roman om CC behandlar det 600 sidor långa arbetskompendiet, skrivet på undermålig svenska och egentligen bestående av copy/paste från lagen.nu)

Civilrätt D - fastighetsrätt - jag har faktiskt itne kollat om allt finns med i lagboken, men jag institutionen hävdade att vi behövde köpa kompendiet och de skulle väl aldrig ljuga för oss.

Assen: - här bör det räcka med lagbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in