2013-12-24, 00:23
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det är för att du inte kan ha 270 hp AB och 37,5 hp B samtidigt... Har du 270 hp borde ju rimligtvis dina 37,5 hp som du borträknat också vara AB:n. Annars skulle det ju betyda att du har (270+37,5)=307,5 hp vilket också är det som är anledningen till att du får det alltför höga meritvärdet.

Haha, mycket dumt av mig.
Citera
2013-12-24, 01:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Haha, mycket dumt av mig.

Nu vet vi minsann att du ljög om dina betyg!
Citera
2013-12-26, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Suck, lyckades tydligen bli av med halva mitt inlägg som den tekniska panter jag är.

Orkarintebetyg1 kort sagt är du för hård mot dig själv. Det kommer lösa sig om du låter det lösa sig, och jo, då behövs en del flit och att du orkar hålla dig kvar även i motvind. Men jag har en känsla av att det kanske ska göras en skillnad mellan juristlinjen och de krav den ställer (vilka jag faktiskt tror att du kommer klara alldeles utmärkt) och det som egentligen rör dig själv. Hur mår du, har du kompisar utanför juridicum? Skulle du klara av att misslyckas och ta examen med BA i snitt utan att ta åt dig?

Min poäng är att den ångest som uppstår när man känner att man står och faller med utbildningen är förlamande och destruktiv. På gymnasiet hade jag ångest över att jag ville få ut mer av livet än vad min hemstad och knegarbakgrund hade att erbjuda. I någon mån var det mitt mindervärdeskomplex som tvingade mig att bli akademiker, att bli självständig och så vidare. På termin 2-3 förvandlades det mindervärdeskomplexet till en rädsla för att misslyckas som gjorde att jag, precis som du, skickades iväg till tentasalen med ångestdämpande i fickorna. Det bidrar inte positivt till din tankeförmåga att ha knaprat piller. Det är bättre att du tar tag i din rädsla att misslyckas i sådana fall.

Jag är jätterädd att misslyckas. Att få sämre än AB i samtliga kurser, har med andra ord redan misslyckats, därav min starka ångest.

Får också svårare och svårare att motivera mig, jag menar efter termin 1 fick jag inte vad jag ville ha och nu blev det bara värre.. Satsade AB och fick B. Varför inte bara läsa källförteckningen nästa gång?

Vad jag däremot skulle göra var att lägga upp tentan, det kommer snart..
Citera
2013-12-26, 01:44
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Jag är jätterädd att misslyckas. Att få sämre än AB i samtliga kurser, har med andra ord redan misslyckats, därav min starka ångest.

Får också svårare och svårare att motivera mig, jag menar efter termin 1 fick jag inte vad jag ville ha och nu blev det bara värre.. Satsade AB och fick B. Varför inte bara läsa källförteckningen nästa gång?

Vad jag däremot skulle göra var att lägga upp tentan, det kommer snart..
Alltså, hur studerar du? Jag menar både under terminen/kursen samt under tentaperioden. Lägger du ned dina 40 h /vecka under själva "seminarieperioden", för att sedan lägga i en till växel under tentaplugget, samt få B på tentan, så är det något som är fel. Du studerar på fel sätt, eller så är det någonting annat som ligger i bakgrunden, t.ex. att du inte vet hur man skriver tentor.
Citera
2013-12-26, 21:03
Medlem
Veasellls avatar
Skall skriva en uppsats på max tio sidor om Konstitutionell Rätt. Klurar på rubrik/syfte, som rör häktningstider.

Strider svenska häktningstider mot svenska grundlagar?
Står svenska häktningstider i strid med svenska grundlagar?
Bör svenska häktningstider få en maxgräns?
etc.etc.

Vad anser ni passar bäst? Känns som att "strider" är för hårt mot det hela, men vet samtidigt inte hur jag kan formulera frågeställningen till något bättre, då jag vill belysa att vi bör införa en maxgräns/ställa dem i strid mot EKMR 5.3, Oskyldig fram tills man är dömd o.s.v.

Vad tycker ni?

Edit: Första uppsatsen i mitt liv, om ni förundras över min förvirring.
Citera
2013-12-26, 21:51
Medlem
Thingols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Skall skriva en uppsats på max tio sidor om Konstitutionell Rätt. Klurar på rubrik/syfte, som rör häktningstider.

etc.etc.

Vad anser ni passar bäst? Känns som att "strider" är för hårt mot det hela, men vet samtidigt inte hur jag kan formulera frågeställningen till något bättre, då jag vill belysa att vi bör införa en maxgräns/ställa dem i strid mot EKMR 5.3, Oskyldig fram tills man är dömd o.s.v.

Vad tycker ni?

Jag skriver också uppsats på T1 just nu! Jag tycker personligen att frågor passar bättre som underrubriker. Därmed hade jag nog föredragit något i stil med: "Svenska häktningstider överensstämmelse med grundlagarna" och exempelvis underrubriken "Bör en maxgräns införas?". Eller något liknande. Men det är bara min åsikt. Lycka till i alla fall!
Citera
2013-12-26, 21:55
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

etc.etc.

Vad tycker ni?

RF är enligt mig kanske inte så intressant i sammanhanget, men däremot EKMR. Kalla uppsatsen "Svenska häktningstiders förenlighet med EKMR", då slipper du används ord som strider .
Citera
2013-12-26, 22:45
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
RF är enligt mig kanske inte så intressant i sammanhanget, men däremot EKMR. Kalla uppsatsen "Svenska häktningstiders förenlighet med EKMR", då slipper du används ord som strider .

Mycket bra, tack, tack, tack.
Citera
2013-12-28, 00:31
Medlem
Fruity Freshs avatar
Är T1 (på SU) en "smekmånad" eller kan man förvänta sig samma svårighetsgrad/studieinsats resten av programmet? Jag inser att det blir mer djupgående och svårare på det sättet men då har man ju förhoppningsvis också lärt sig en del på vägen.
Citera
2013-12-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Är T1 (på SU) en "smekmånad" eller kan man förvänta sig samma svårighetsgrad/studieinsats resten av programmet? Jag inser att det blir mer djupgående och svårare på det sättet men då har man ju förhoppningsvis också lärt sig en del på vägen.

mer smekmånad. Dock varierar studietempot och svårigheten beroende på vad man har för erfarenhet innan och hur disciplinerad man är. Har man ingen erfarenhet som är relevant så är det väl ett par terminer som är rätt tuffa, väggen, muren och T7an framför allt, men alla av olika orsaker än att de är svårare.

väggen - för det är första gången ni läser på stora tentor.
muren för att man måste tenta plugga 2-3 veckor för ab
T7an - för att mauro zamboni är knäpp i skallen o rättshistorian är superflummig.

Lycka till och kör hårt.
Citera
2013-12-28, 01:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nu läser jag inte på SU, och har därför ingen erfarenhet gällande T1. Men jag vill ändå säga som så att du inte bör underskatta svårigheten i kursen, speciellt inte i början av utbildningen. Det är bättre att du lägger ned litet mer tid än som egentligen krävs, om det behövs för att få in en god studieteknik redan nu, istället för att glida igenom kursen för att tvingas lära dig det under en senare termin.
Citera
2013-12-28, 11:16
Medlem
Citat:

Jag är inte så erfaren, snart klar med T2 på SU. Jag kan givetvis bara tala för mig själv, men T1 upplevde jag som väldigt "snäll". Det kändes som att de ville att alla skulle få en bra start på sina juridikstudier (speciellt på JIKen).

Den arbetsinsatsen jag la ned på T1 för att få AB på JIKen osv skulle aldrig ens i närheten räcka för min del för att få AB på T2 tex. Jag håller med föregående talare - börja ta tag i det från början och hitta en bra studieteknik och håll den hela vägen. Jag slappade för mycket i början, just pga att det inte krävdes så mycket.

Menar absolut inte att "skrämma" dig på något sätt, men det blir onekligen tuffare tag efter T1 enligt min uppfattning! Det krävs en större arbetsinsats helt enkelt. Ha en bra studieteknik som fungerar för dig så går det galant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in