Citat:
Ursprungligen postat av
Klippo
Varför inte försöka få lite hjälp här. Kan du precisera lite mer var bilden förekommit, tidpunkt, kvällst. morgont. samband etc. Det finns flera här som har mycket på diskarna och i hyllorna.
Eftersom det var i ett väntrum. Väntrum är fel att säga.Jag var på ett besök på ett företag. Jag jobbade med försäljning då så jag besökte mycket företag därför kan jag inte säga mer än det var en firma på Kungsholmen i Stockholm och satt och väntade på att en person skulle bli ledig. Under tiden bläddrade jag förstrött i någon dagstidning. Eftersom det sällan finns kvällstidningar på företagen, iaf inte vid den tiden eftersom de gavs ut först på sen em, så utgår jag ifrån att det bör vara DN eller SVD.
Jag har svårt att sätta det i exakt tid. Det vore en lätt sak att kolla dokumenten på de uppgifter jag lämnade till PU, men där finns det en märklig sak. De påstår att jag ringt in och det vet jag att jag inte har gjort. Jag var där. Uppgifterna jag lämnade stämmer heller inte bla finns inte namnet på den person jag kände igen och som var det mest intressanta i min berättelse. Det är ingen mindre än Thure Nässen som skrivit ut dokumenten, sk spaningsuppslag. Jag har också ringt och pratat med han om den saken, men han kommer inte ihåg det och det är väl inte så konstigt eftersom det är drygt ca 20 år efteråt.
Hur som helst, på 90-talet tänkte jag att de hade mina uppgifter och eftersom de inte hörde av sig så fanns väl inget att gå vidare på. Nätet var heller inte så utbrett då så någon större möjlighet för egna efterforskningar stod inte till buds, även om jag fann en del.
Tiden gick och de fladdrade mer och mer märkliga uppgifter i media om Christer Pettersson, så jag blev väl övertygad i princip att - va fan, det var väl Pettersson. Berättade jag min historia för några vänner vid något tillfälle så skrattade de bara och sa ungefär. Du, bara glöm Sydafrika. Va fan skulle de mörda Olof Palme för? Polisen är helt säkra på att det är Christer Pettersson. Jag blev väl sannolikt påverkad och tänkte bara att det är väl så det ligger till antagligen och brydde mig inte mer om den saken. Polisen hörde heller inte av sig, så min historia var väl ointressant tänkte jag.
2011 började det razzla i Tv rutan om Palmemordet i anledning av 25 år hade gått sedan mordet. När jag hörde att GW inte alls var klar över Pettersson, började jag söka lite på nätet om just Sydafrika. Nätet är ju då något helt annat än vad det var i början av 1990. Jag hittade då bla de Wet Potgeiters bok "Total Onslaught" och läste om den och jag läste även Leopold Reports websidor. Efter det har jag inte gjort annat än forskat i det här ärendet och Sydafrika kan jag idag på mina fem fingrar. Jag har haft en del kontakt med en sydafrikansk journalist och via den vägen fått en del uppgifter och även en del andra personer som är insatta. Jag sitter på ett digert material som jag tänker visa och idag finns det ingen som helst tvekan från min sida. Det var Sydafrika som låg bakom mordet och de hade en hel del hjälp av svenskar inom polisväsendet.
Tillbaka till bilden om jag ska datera den så bör det vara inte tidigare än 1990 och inte senare än maj 1992. Det kan finnas en möjlighet men den är inte så trolig, men inte helt utesluten, då pratar vi aug 1995- dec 1995
Om jag skulle försöka ge mer exakt utan att för den skull vara helt säker, bör det vara någon gång mellan januari 1992-maj 1992.
Jag har sökt på Kungliga bibliotekets tidningsarkiv flertal gånger utan att finna vad jag söker. Jag bor inte längre i Stockholm, men vid några tillfällen har jag rest dit bara för denna sakens skull. Problemet är för mig att jag blir lätt sjösjuk när jag sitter och kör med deras gamla tidningsmaskiner. Så det funkar inte bra för mig när jag söker. Jag har tom fått gått ut och "ullkat" efter att suttit för länge. Jag har även sökt på en del bildbyråer utan resultat, men det går göra mer. Bilden finns där och det är en gruppbild på 4-5 stående personer. En person har artikelförfattaren ringat in hans huvud på bilden. Det kan möjligtvis vara Craig Williamsson. Hur som helst bilden är publicerad i storleken 1/4 A4:a och inringningen bör man inte missa när man söker. Det är iaf så här jag minns det.