Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Du tänker sjukt märkligt verkligen. Om du tror på att första skottet träffar Lisbet, då ger du ju själv första skottet sin förklaring och det finns inget behov av att blanda in Palme?

Inte i närheten av lika märkligt som det vore om ambulanspersonal, rättsmedicinska avdelningen och en sjuksyster på Sabbatsbergs Sjukhus deltog i mordet på Olof Palme.

Ja du tycker det jag vet, vissa håller med andra inte så är det... Jag tycker det hänger ihop rätt bra när jag förklarar, klart att första skotten som träffar OP även kan stryka Lisbets rygg.

Om det inte finns något att dölja så har jag svårt att se att man stryker över i princip halva protokollet, undrar vad det är som döljs där isåfall?
Citera
2013-12-28, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Falkirk kan mycket väl vara ett felspår . Om du läst vad jag skrivit ang honom visade jag på att hans av bakgrund i SOE är tvivelaktig. Men ev MI6 kopplingar kan vara intressanta och då hjälper jag till med den info jag har till andra användare.

Du vet mycket väl att jag haft åtskilliga diskussioner med BOBOSLACKE där våra åsikter gått isär.Men jag diskuterar sak och inte person . Ett tips. Ge fan i att diskutera andra användares identitet och försök istället koncentrera dig på att hitta något som för lösningen på MOP framåt.

Debatten pajar när man istället för fakta ang MOP ägnar sig åt personangrepp på andra invändare och upprepar obestyrkta floskler om och om igen.

Du är lika mycket debattpajare som många andra men du svävar på så självhöga moln att du inte ens begriper det själv. MI6? SOE? Hur får du ner dom på Sveavägen då? Och även om dina och Slackes åsikter har gått isär har jag då aldrig sett dig hytta ett finger åt den idioten och ändå är det han och ingen annan som står för merparten av personangreppen när folk skriver om något som inte passar hans SÄPO-galoscher.
Citera
2013-12-28, 00:00
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwammelpellen
Berätta? Läs själv!

http://fbportnoy.webs.com/lisbetpalmesuppgifter.htm

Gerry Cooper - Du skrev att Krusell trodde att Grandmannen var mördaren? Det undrar jag. Signalementet stämmer inte med majoriteten vittnen. Däremot har jag verkligen börjat tro att det fanns fler figurer som lurade i mörkret på Tunnelgatan och att det är det som ställer till det. Jeppsson såg en lång karl (190 cm) i mörk rock (kan ha varit samma långe man i mörk rock som Mårten Palme iakttog) som "lufsade" iväg. Flertalet vittnen såg en kort och kompakt man med mörk rock som slutade vid knäna och mörka byxor. Lisbet Palme tror jag såg dels mördaren (mörkklädd och kompakt) men sedan tror jag hon fick en hastig syn av Grandmannen i mörkblå jacka som stod och stirrade på henne efter mordet. Förmodligen någonstans vid väggen in mot Tunnelgatan. Anders Björkman hade också blå jacka men det kan bara inte vara Anders Björkman hon beskriver för han hade ju skägg och en ljusgrå mössa.

jag tror att Birgitta Wennerling såg mördaren och det var inte Christer Pettersson

Ytterligare citat från förre biträdande spaningsledare Ingemar krusells bok "Palmemordets nakna fakta"

S.252.
Sambandet mellan mannen på brottsplatsen och den man som sågs vid biografen Grand styrks om man tar vittnet Birgittas uppgifter ad notam. Hon gjorde sin iakttagelse redan vid 21.00-tiden, då hon var på väg ut från biografen. Den man som hon såg tittade in genom glasdörrarna i entrén hade en stirrande blick. Hans hår var mörkt (eller möjligen hade han en mörk mössa), och han hade ett ansikte med tydliga markerade kinder samt tunna läppar. Beträffande klädseln minns hon endast att han hade en blå jacka.
Fru Lisbet Palmes beskrivning av gärningsmannen överensstämmer med Birgittas uppfattning om utseendet på mannen utanför Grands glasdörrar. Hon fäste sig också vid den stirrande blicken, de markerade kindsidorna och de tunna läpparna. Mannen på brottsplatsen hade också en blå (mörkblå) jacka.
Båda kvinnorna är goda iakttagare:Fru Palme som genom sin utbildning och människokännedom och Birgitta genom sin konstnärliga läggning med sinne för ansikten.
Citera
2013-12-28, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Hur är det ställt själv? Det är ju ANDERS BJÖRKMAN hon beskriver.

Que?! Har man någonting vitt över överläppen om man bär SKÄGG såsom AB gjorde?!? Läs på. Läs rätt, grabben.
Citera
2013-12-28, 00:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Snett framifrån OP, snuddar även Lisbet och fortsätter iväg och bryter grenen. GM går upp brevid OP(säger även Morelius) och avlossar bröstskottet med vänster hand(Björkman ser höger hand på Olofs axel.)

GM är bakom Olof Palme när skotten faller och måste enligt din teori hålla fram sin magnum runt kroppen för att skjuta OP i bröstet.

Kulan som gått genom Olof Palmes bröstkorg , och därmed börjat tumla, ska alltså snudda vid Lisbeth Palme utan att orsaka svårare skador.

Om OP skjuts snett framifrån borde kulan hittas norr om Tunnelgatan och inte som nu söder om densamma.

Är det så du menar?
Citera
2013-12-28, 00:06
Medlem
Citat:
GM är bakom Olof Palme när skotten faller och måste enligt din teori hålla fram sin magnum runt kroppen för att skjuta OP i bröstet.

Kulan som gått genom Olof Palmes bröstkorg , och därmed börjat tumla, ska alltså snudda vid Lisbeth Palme utan att orsaka svårare skador.

Om OP skjuts snett framifrån borde kulan hittas norr om Tunnelgatan och inte som nu söder om densamma.

Är det så du menar?

Nepp så menar jag inte. Jag tror faktiskt mordet har gått till mer eller mindre exakt som Lennart Remstams rekonstruktion visar, den har du sett gissar jag på.
Citera
2013-12-28, 00:11
Bannlyst
Citat:
Que?! Har man någonting vitt över överläppen om man bär SKÄGG såsom AB gjorde?!? Läs på. Läs rätt, grabben.

Roligt att få höra att man ska "läsa på" av en debattör som frågar efter namn på 33-åringen.

Att mannen ska ha varit vit på överläppen var en detalj som kröp fram efter att fantombilden släpptes. Detta sa hon ingenting om i det ursprungliga vittnesmålet, tvärtom nämner hon uttryckligen att hon inte lade märke till några fler detaljer.

Lisbet beskriver en brunhårig man runt 40, iförd blå täckjacka som stod och stirrade på henne vid Dekorimas skyltfönster. Anders Björkman var en brunhårig, 39 år gammal man, som införd blå täckjacka stod och stirrade på Lisbet Palme vid Dekorimas skyltfönster. Men vill du tro att det är Boboslacke istället får du väl göra det
Citera
2013-12-28, 00:11
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ta dig en titt på vart de första uppgifterna som pekar mot sydafrika kommer.

Mina uppgifter kommer ifrån att jag mötte en man i gamla stan veckan innan mordet på Olof Palme, samma helg som apartheidkonferensen ägde rum . Det var bara det att jag kände igen honom på bild många år senare. Och då fick jag mer eller mindre en chock när jag kollade upp honom. Det är därför jag är så klar över att Sydafrika låg bakom mordet och det var han som var mördaren.
Här har du en beskrivning av honom.

Tät tjock hårväxt (som till och med kan uppfattas som mössa), bred panna, raka ögonbryn som lätt sluttar neråt, djupt liggande grå/blå ögon, ögonsjukdom synfel -stirrande blick, rektangulär ansiktsform, markerade kindsidor, kraftigt något framskjutet hakparti, rak näsa, smal överläpp med ljus linje mellan läpp och skäggväxt, längd omkring plus minus -190, bredaxlad, spänstig-vältränad är 37 år 1986, (därtill förmodad fot och benskador efter att råkat ut för trampminor och granatsplitter efter att deltagit i krig mot Sydafrikas grannländer under 70 och början på 80 talet, använde glasögon men även linser som ofta kan förstärka intrycket av stirrande blick).
Citera
2013-12-28, 00:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
.
Jag ska här göra ett utdrag ur Palmes tal på den antiapartheidkonferens som ägde rum den 21-23 februari 1986 i Stockholm där alla de viktiga ledarna inom ANC deltog, förutom de som var fängslade. Det var en vecka innan Palme mördades.

"När vi i Sverige ensidigt började införa sanktioner mot Sydafrika på 70-talet var det många som skakade på huvudet, uttryckte att de inte skulle ha någon verkan och att inget annat land skulle följa detta exempel.

”Det som motiverade oss var kunskapen, att om vi ville försöka bidra till en fredlig lösning till apartheids avskaffande, måste vi sätta igång med det omgående.

”Det svenska initiativet har nu tagits efter av många andra länder och FN och dess säkerhetsråd spelar en viktig roll i detta avseende.

”Medan vi inväntar konsensus hos säkerhetsrådet om obligatoriska sanktioner måste vi göra allt som står i vår makt att bibehålla eller till och med öka trycket mot apartheidregimen.

Förra oktober, stödde vi ett nytt nordiskt handlingsprogram mot Sydafrika som uppföljare och utvidgning av 1978-programmet. Däri ingår intensiva gemensamma försök att sätta tryck på FN, att öka trycket mot Sydafrika[i]

Palmes brinnande engagemang angående Sydafrika och Södra Afrikas politik går det inte ta miste på. Det var han som var den drivande kraften bland västpolititiska ledare för att avskaffa apartheid.
Den officiella summan i kronor som utbetalades i direktstöd till ANC via SIDA räknat från början av 1970-talet fram till ANC:s makttillträde år 1994 rör sig om 890 miljoner kr under den periodens penningvärde.

Räknar man Sveriges totala ekonomiska engagemang under perioden i den tidens penningvärde till andra organisationer som stod ANC nära exempelvis Sydafrikanska fackföreningar som South African Congress Union (SACTU), Congress of South African Trade Union (COSATU) och till befrielserörelser i södra Afrika som exempel Sydafrikas fiender SWAPO i Namibia, MPLA i Angola, uppgår stödet till omkring 4 miljarder kronor.

Enligt Sten Rylander som varit ambassadör i länderna Angola, Tanzania, Zimbabwe och även Afrikachef på SIDA, ökade som tidigare nämnts stödet under 80-talet lavinartat under Socialdemokratiskt styre.

Olof Palmes statsmannaskap och person var i åtnjutande av ett högt internationellt anseende i FN och andra betydelsefulla forum och i internationell media. Som den starka ekonomiska aktör och propagandist Olof Palme var blev han också den viktigaste medspelaren till ANC i Sydafrika.

Alla de stora svenska börsnoterade företagen fanns etablerade i Sydafrika. Alfa laval, SKF, Asea, Sandvik Atlas Copco,Tetra pac. De flesta wallenberg kontrollerade. Alla sydafrikas grannländer hade sparkat ut kolonialmakterna och tagits över av kommunist Leninistiska gerillaorganisationer som bildat regeringar. Det enda land som återstod i södra Afrika var Sydafrika. PW Bothas regim varnade för ett svart kommunistiskt styre om ANC kom till makten. Vad som var att vänta var nationaliserande av alla dessa företag med miljardförluster för dessa bolag. Tror du det var svårt att då hitta finansiering för mästerspionen Craig Williamsson att röja Olof Palme i vägen tillsammans med den fd svenske näringskonsulenten inom SAF och agenten som jobbade för både SÄPO och sydafrikanska säkerhetstjänsten Bertil Wedin.
Det kan du ju tro att det var säkert något som den svenska Socialdemokratiska regimen ville att det skulle komma till ytan.

jag vill bara avsluta med ett utdrag ur Sydafrikas sanning och försonings kommission.

Utdrag ur dokument: *Truth and Reconciliation Commissions (TRC), summerar scenariot för Antiapartheid riksdagen i Stockholm 21-23 feb 1986

”Det borde förväntas att sydafrikanerna var intresserade av att skicka agenter eller kanske till och med en ”hit squad”(mordpatrull) Craig Williamson, som kände Stockholm väl, skulle tveklöst vara involverad.

Tänkte göra en längre kommentar, men det behövs inte. Varför skulle ännu idag det svenska etablisemanget mörka mordet utfört av en ond regim som inte längre finns? De kraftigaste sanktionerna som infördes var av landets viktigaste handelspartner, USA. Dessa var hårdare än Sveriges...som infördes ett år efter Palmes död.

En kommentar tack!?
Citera
2013-12-28, 00:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Läs ovanstående inlägg 53994

Finns ingenting i inlägget som styrker teorin. Det är ett blindspår tills du kan förklara de invändningar jag presenterat flertalet gånger redan.
Citera
2013-12-28, 00:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du är lika mycket debattpajare som många andra men du svävar på så självhöga moln att du inte ens begriper det själv. MI6? SOE? Hur får du ner dom på Sveavägen då? Och även om dina och Slackes åsikter har gått isär har jag då aldrig sett dig hytta ett finger åt den idioten och ändå är det han och ingen annan som står för merparten av personangreppen när folk skriver om något som inte passar hans SÄPO-galoscher.

MI6 är källan till Karl-Gunnar Bäcks tidiga tips om koppling till Sydafrika I MOP. John Erikssons utfall mot OP,860112, ang utsläppta ryska ubåtar i Hårsfjärden fullkomligt lyser av MI6 diktering. SOE gällde trovärdigheten ang Falkirks bakgrund.

Om du drar dig till minnes var det jag som pekade på det av Daniel Ganser påpekade faktumet av Per-Göran Näss medverkan i NATO-organet ACC. Nästan varje vecka försöker jag få tråden att fokusera på de tre SÄPO-män som Sten Andersson fick namngivna och i lönndom bevakade OP före MOP. Skillnaden är att den kritiken underbyggs av fakta och inte personliga vendettor och känslostormar.

Den provocerande debattekniken du använder ovan påminner om de grälsjuka kärringar med relationsproblem som förpestar många svenska arbetsplatser. Släpp den och diskutera sak istället för person.
Citera
2013-12-28, 00:25
Medlem
Citat:
Mina uppgifter kommer ifrån att jag mötte en man i gamla stan veckan innan mordet på Olof Palme, samma helg som apartheidkonferensen ägde rum . Det var bara det att jag kände igen honom på bild många år senare. Och då fick jag mer eller mindre en chock när jag kollade upp honom. Det är därför jag är så klar över att Sydafrika låg bakom mordet och det var han som var mördaren.
Här har du en beskrivning av honom.

Tät tjock hårväxt (som till och med kan uppfattas som mössa), bred panna, raka ögonbryn som lätt sluttar neråt, djupt liggande grå/blå ögon, ögonsjukdom synfel -stirrande blick, rektangulär ansiktsform, markerade kindsidor, kraftigt något framskjutet hakparti, rak näsa, smal överläpp med ljus linje mellan läpp och skäggväxt, längd omkring plus minus -190, bredaxlad, spänstig-vältränad är 37 år 1986, (därtill förmodad fot och benskador efter att råkat ut för trampminor och granatsplitter efter att deltagit i krig mot Sydafrikas grannländer under 70 och början på 80 talet, använde glasögon men även linser som ofta kan förstärka intrycket av stirrande blick).

Det jag hakar upp mej på är hans längd i så fall , han förefaller i så fall vara klart längre än både LP och OP och det borde väl några vittnen kunnat uppmärksamma i sina beskrivningar av händelsen.
Däremot passar väl han in på iakttagelser gjorda tiden dagarna innan mordet som gjordes av LP om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in