2012-02-08, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Grejen är väl att jag har snittat max 10-15 timmars plugg i veckan inkl. undervisningen hitintills på samtliga terminer utom T3 "väggen" då jag kanske låg på ca. 30 timmar i veckan (men då verkar å andra sidan de ambitiösa eleverna lätt ha snittat över 50 timmar i veckan). Sen har jag pluggat mera intensivt de sista tre veckorna innan tentan, men absolut inte mer än "normal" pluggtid, alltså 6-8 timmar om dagen. Detta har då resulterat i ett AB, två Ba:n då jag var en hårsmån från AB-gränsen (1p i båda fallen) samt ett Ba då jag låg nånstans i mitten av fältet. Så om jag bara får arslet ur vagnen och pluggar som en juriststudent brukar plugga så borde det inte vara någon omöjlighet att sätta AB på resterande kurser. Frågan är bara hur detta ska gå till. Har oerhört svårt att inte göra annat när jag borde plugga.

Men tåget har väl redan gått? Svårt att göra något i efterhand, satsa på att starta eget istället.
Citera
2012-02-08, 11:39
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Men tåget har väl redan gått? Svårt att göra något i efterhand, satsa på att starta eget istället.

Jag vet inte om du är ett troll, men med tanke på vad du har skrivit tidigare i tråden och på andra håll på forumet så verkar du inte ha alla indianerna i tältet. Luta dig tillbaka du och låt folk som har koll skriva i den här tråden, det finns gott om sådana.
Citera
2012-02-08, 12:35
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Grejen är väl att jag har snittat max 10-15 timmars plugg i veckan inkl. undervisningen hitintills på samtliga terminer utom T3 "väggen" då jag kanske låg på ca. 30 timmar i veckan (men då verkar å andra sidan de ambitiösa eleverna lätt ha snittat över 50 timmar i veckan). Sen har jag pluggat mera intensivt de sista tre veckorna innan tentan, men absolut inte mer än "normal" pluggtid, alltså 6-8 timmar om dagen. Detta har då resulterat i ett AB, två Ba:n då jag var en hårsmån från AB-gränsen (1p i båda fallen) samt ett Ba då jag låg nånstans i mitten av fältet. Så om jag bara får arslet ur vagnen och pluggar som en juriststudent brukar plugga så borde det inte vara någon omöjlighet att sätta AB på resterande kurser. Frågan är bara hur detta ska gå till. Har oerhört svårt att inte göra annat när jag borde plugga.

Jag gjorde ungefär som du med mina studier. Jag pluggade runt 10 h/vecka under terminerna (inkl. föreläsningar) och så pluggade jag intensivt ett par veckor innan tentan. Då pluggade jag dock hela dagarna, från morgon till kväll. Resultatet var AB på alla tentor utom T2 (Lunds "vägg", kan man väl säga). Låg dock precis på AB-gränsen eller något enstaka poäng över för det mesta. Lägger du bara på lite extra kol under de sista veckorna så borde AB inte vara ett problem för dig.

Själv har jag många gånger funderat på vilka resultat jag skulle ha kunnat uppnå om jag hade pluggat som "en juriststudent brukar plugga". Hade jag lagt 40 h/vecka på mina studier (+ ägnat mig åt repetitioner de sista 2 veckorna, som de ambitiösa studenterna brukar göra) så hade jag tamejfan varit kursetta.
Citera
2012-02-08, 12:36
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
För att bygga på mina tidigare teorier ( ni är välkomna att efterforska här i tråden ) så måste jag påpeka att jag finner en viss herr Muncks nyinköp av en viss dyrare produkt ligga väl i tiden med att han fick äran av att stå som utgivare av den Blå lagboken..
Detta finge enligt mig ge mina teorier extra tyngd om hur det går till i de högre kretsarna när det skall vaskas fram kapital.
Jag kan förövrigt nämna att Alf Bohlin vägrar att svara på mina mail. I dessa mailen frågar jag ut honom hur det gick till när den nya OSL, samt hur han finansierade sitt inköp av Salona 45

Vänta några år tills du läser allmän rättslära och rättshistoria så kan du förklara hur Savigny hade fel när han påstodd att rätten inte låter sig fixeras, hur Nordlings lilla allmänna rättsmedvetande inte alls strävade efter någon fullbordan, att den historiska skolan överhuvudtaget inte existerat, att positiv rätt i alla dess former är bedrägeri för att kunna ändra kurslitteratur och tjäna pengar på studenter! Rättsutveckling existerar inte, och därigenom i princip inte heller någon rätt, men det finns pengar att hämta i nya upplagor! Vilka ju är helt intetsägande och fulla av hittepå eftersom någon faktisk rättsutveckling inte existerar, bara behovet av en ny upplaga.

Vad är det Munck har köpt? Är det nyligen? Han står nämligen som utgivare redan på en 2010:a jag har.

Att Alf Bohlin inte svarar på dina mail är inte så konstigt, du är ju nära komplottens kärna och kommer att avslöja honom! Håll ögonen öppna när du tar dig hem på kvällen och lite inte på någon som köpt en båt nyligen!

Herregud människa, vilken diagnos har du?

Citat:
Om du nu skall citera herr Goetze, så tycker jag att du skall citera hela hans inlägg och inte redigera bort obekväma bitar.punkt.!

Det är standard och fullt acceptabelt att avgränsa ett citat till det man faktiskt svarar på, blir både tydligare och snyggare. Flashbacks egna netikett.
Citera
2012-02-08, 13:09
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Jag pluggade runt 10 h/vecka under terminerna (inkl. föreläsningar) och så pluggade jag intensivt ett par veckor innan tentan. Då pluggade jag dock hela dagarna, från morgon till kväll. Resultatet var AB på alla tentor utom T2 (Lunds "vägg", kan man väl säga). Låg dock precis på AB-gränsen eller något enstaka poäng över för det mesta.

Det var inte dåligt! Du måste ha riktigt bra studieteknik. På så kort tid skulle jag ha svårt att ens hinna med att förbereda mig inför veckans seminarier...
Citera
2012-02-08, 13:44
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Det var inte dåligt! Du måste ha riktigt bra studieteknik. På så kort tid skulle jag ha svårt att ens hinna med att förbereda mig inför veckans seminarier...

Jag läste i Lund och där har vi inte PBL och seminarier varje vecka. Fördelen med Lund är ju att det är få obligatoriska moment. Man kan ligga hemma och sova en vecka om man vill. Hade jag varit tvungen att ha en massa gruppmöten och förbereda rättsfall att redovisa inför klassen varje vecka hade jag självfallet behövt lägga ner mer tid på mina studier.
Citera
2012-02-08, 13:51
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Jag läste i Lund och där har vi inte PBL och seminarier varje vecka. Fördelen med Lund är ju att det är få obligatoriska moment. Man kan ligga hemma och sova en vecka om man vill. Hade jag varit tvungen att ha en massa gruppmöten och förbereda rättsfall att redovisa inför klassen varje vecka hade jag självfallet behövt lägga ner mer tid på mina studier.

Mjo, det måhända. Men jag tycker ändå att det är starkt gjort av dig - att trycka in 30 hp på några veckor efter att ha "slappat" en hel del under terminen är det inte vemsomhelst som lyckas med.

Oavsett om PBL används eller ej vill ju iaf jag vara väl förberedd även inför de icke-obligatoriska seminarierna. Det känns helt enkelt som ett bra sätt att lära sig på - en chans att verkligen befästa kunskapen. Och då krävs det ju som sagt, iaf för min egen del, en del tid. Jag skulle nog säga att jag lägger i snitt cirka 30 h per vecka (inkl undervisning/seminarier).
Senast redigerad av hoodog 2012-02-08 kl. 13:53.
Citera
2012-02-08, 14:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Om du nu skall citera herr Goetze, så tycker jag att du skall citera hela hans inlägg och inte redigera bort obekväma bitar.punkt.!

Vad fan är ditt problem? Jag svarar väl på det jag vill, dvs. den delen av hans inlägg som var relevant.
Citera
2012-02-08, 14:36
Bannlyst
Citat:
Vad fan är ditt problem? Jag svarar väl på det jag vill, dvs. den delen av hans inlägg som var relevant.

Snarare du som har problem som uppenbart blundar för sanningen som påpekades väldigt klarsynt, och omåttligt lustigt. hehe
Citera
2012-02-08, 14:38
Bannlyst
F.ö Måste vara en jävligt bisarr situation att ha en son som tror att han är familjens räddning bara för att han läser juridik. För det första tjänar man inte speciellt mycket, även om du drog in 150 000 hade du bara fått 75 000 netto, knappast något som förändrar din eller din familjs livssituation. Mer troligt är att du kommer tjäna runt 50-70 000 efter kanske 5 års arbete, då blir det inte mycket över, väx upp för fan!
Citera
2012-02-08, 14:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Snarare du som har problem som uppenbart blundar för sanningen som påpekades väldigt klarsynt, och omåttligt lustigt. hehe
Sanningen? Jag som läst inläggen på samma sätt som jag läser judekonspiratoriska inlägg. De är roliga en stund, påstår sig innehålla någon slags objektiv sanning men blir efter en stund smått tröttsamma.

Citat:
F.ö Måste vara en jävligt bisarr situation att ha en son som tror att han är familjens räddning bara för att han läser juridik. För det första tjänar man inte speciellt mycket, även om du drog in 150 000 hade du bara fått 75 000 netto, knappast något som förändrar din eller din familjs livssituation. Mer troligt är att du kommer tjäna runt 50-70 000 efter kanske 5 års arbete, då blir det inte mycket över, väx upp för fan!
Familjens räddning? Var utläser du det? Det handlar ju snarare om inställningen att den med pengar idag investerar i den som har pengar imorgon. Ett par tusenlappar hit idag, ett par tusenlappar dit imorgon. Jag vet visserligen inte, men jag har svårt att se att man kan tolka inläggen ovan på något annat vis.

Håhåjaja...
Citera
2012-02-08, 15:16
Medlem
Pixlars avatar
Citat:

Häftig snubbe du var då, Mr fleadog.
Tagga ned lite och försök istället att bemöta det som nu var så genant och vasst påpekat av Goetze. Svordomar leder inte till ökad respekt ifrån andra jur.stud.

Kan förövrigt tillägga att jag tackar Mesorx för visat stöd, samt att jag ser fram emot ännu ett felaktigt men ack så intressant svaromål ifrån Namgreb ( beläst och kunnig, men naiv )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in