2013-12-23, 17:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Vilken insats!

Om vi nu bara kan få någon att äntligen sammanställa ett rejält exceldokument över notarietillsättningarna..
Du menar alltså hur poängen har utvecklats på olika tingsrätter? All sådan data finns ju hos Jusek och en del finns i notarietråden. Är det helt omöjligt att på något sätt automatisera detta, men något script som hämtas informationen från Juseks hemsida, för att sedan lägga in det i någon typ av tabell? Synd bara att jag är så okunnig inom det området haha.
Citera
2013-12-23, 17:09
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du menar alltså hur poängen har utvecklats på olika tingsrätter? All sådan data finns ju hos Jusek och en del finns i notarietråden. Är det helt omöjligt att på något sätt automatisera detta, men något script som hämtas informationen från Juseks hemsida, för att sedan lägga in det i någon typ av tabell? Synd bara att jag är så okunnig inom det området haha.

Ja, hur den utvecklats; några räkneexempel; vilken period som har högst/lägst tryck osv. Det är ganska lätt, all statistik är ju som sagt offentlig. Jag har tänkt på det ett tag, är bara hemskt lat.
Citera
2013-12-23, 17:11
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ja, hur den utvecklats; några räkneexempel; vilken period som har högst/lägst tryck osv. Det är ganska lätt, all statistik är ju som sagt offentlig. Jag har tänkt på det ett tag, är bara hemskt lat.
Det jag gärna skulle vilja ha är någon typ av "uträknare" (du vet sådana som finns där man matar in sina gymnasiebetyg och vilka kurser man läst, för att sedan få ett meritvärde) för notariepoängen. Där man alltså kan knappa in sina betyg för att få poängen utskriven. Det skulle underlätta om en sådan internettjänst fanns, eller om ett exceldokument med en formel fanns. Inte för att uträkningen är komplicerad, utan mest för att det är skönt att spara tid.
Citera
2013-12-23, 17:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Det jag gärna skulle vilja ha är någon typ av "uträknare" (du vet sådana som finns där man matar in sina gymnasiebetyg och vilka kurser man läst, för att sedan få ett meritvärde) för notariepoängen. Där man alltså kan knappa in sina betyg för att få poängen utskriven. Det skulle underlätta om en sådan internettjänst fanns, eller om ett exceldokument med en formel fanns. Inte för att uträkningen är komplicerad, utan mest för att det är skönt att spara tid.

Ja, det vore simpelt att lägga till. Jag ska försöka ordna någonting i tid till min examen 2017.
Citera
2013-12-23, 18:56
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Julen kommer tidigt i år!

Jag svängde ihop ett enkelt Excel-ark som borde funka för just detta. Filen hittas här:

http://www.speedyshare.com/U3NtV/Berakning-av-meritvarde-for-notarietjanstgoring-2013-12-23.xls

Disclaimer: jag är långt ifrån någon Excel-guru, så det här är säkert inte det snyggaste eller smidigaste sättet att lösa problemet på. Däremot är jag (rätt) säker på att det funkar - iaf de gånger jag "testkört" arket och formlerna. Men dubbelkolla för säkerhets skull om resultatet verkar helt orimligt!
Citera
2013-12-23, 19:19
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:

En annan viktig faktor som har diskuterats i tråden om ting är att vissa domstolar kan ge företräde "behörighet KAN ge företräde", där Domstolsverket kan ge notarieplatsen åt någon med lägre betyg men som av andra skäl anses vara lämplig...
Jag kastade en blick alldeles nyss åt de tjänster som nu ligger ute och ser att Norrköping har två sådana platser...
Citera
2013-12-23, 19:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Jag svängde ihop ett enkelt Excel-ark som borde funka för just detta. Filen hittas här:

http://www.speedyshare.com/U3NtV/Berakning-av-meritvarde-for-notarietjanstgoring-2013-12-23.xls

Disclaimer: jag är långt ifrån någon Excel-guru, så det här är säkert inte det snyggaste eller smidigaste sättet att lösa problemet på. Däremot är jag (rätt) säker på att det funkar - iaf de gånger jag "testkört" arket och formlerna. Men dubbelkolla för säkerhets skull om resultatet verkar helt orimligt!
Vad trevligt att du satte ihop ett sådant ark! Tummen upp för det initiativet!

Kan meddela att den fungerade utmärkt. Hade först litet svårt för själva borträkningen då jag inte tänkte på att det var högskolepoäng och inte kurspoäng i ditt ark, men när jag insåg det gick det hur bra som helst!
Citera
2013-12-23, 20:48
Medlem
Citat:
Eftersom att den ändå är jul, så jag jag gjort en liten sammanställning av tentor från T1 till T6. Samlingen är självklart inte komplett, utan har bara 1-2 stycken tentor per kurs, men torde ändock ge en bild av vad som studeras på kurserna.

http://www.speedyshare.com/U3vNV/T1-T6.rar

Gediget!

Den lär många ha nytta av genom tiderna. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Jag hoppas du även ser fram emot att läsa programmet och inte bara känner av ångest

Jag vet inte hur betygsfixerad du är eller hur lätt du har att fastna för vad medstudenterna säger/gör men om du går i Uppsala kan jag för min egen del säga eller rättare sagt skriva att något av det bästa var vid varje terminsstart hämta de tunga kompendierna, ögna igenom materialet tillika den inköpta litteraturen och bara veta vad som väntade, att läsa juridik

Fast kan tillägga att det är bra mycket roligare att tillämpa kunskaperna i praktiken dvs. sitta ting samt fortsätta vidare

Jag ser fram emot det som fan, känns som att det ska bli ROLIGT att lära sig juridikens grunder. Hoppas det känns så även om 2-3 månader och om 2 år.

Oron grundar sig i 4-5 års studieuppehåll efter gymnasiet med diverse andra aktiviteter. Då känns det lite som "nu jävlar blir det förändring i livet". Har aldrig varit betygsfixerad i skolan, främst i arbetssammanhang jag känt att jag vill prestera. Och då gärna till max. Däremot känner jag ju att jag ska fixa betyg utefter min talang och min motivation. Om jag uppskattar studierna och känner att detta är något för mig blir målet att fixa AB, annars kanske inte.

Hispiga människor med lågt självvärde kommer jag aldrig lyssna på. Kan tänka mig att det är en del tjejer (såklart även killar) på 19-20 år som kommer dit utan något som helst intresse men som vill göra päronen nöjda. Dessa människor hoppas jag kunna undvika trots alla grupparbeten som lär vänta. Att lyssna på dessa slicka röv blir kanske den största utmaningen - förutsatt att mina fördomar mot juristprogrammet är korrekta. Har ni som gått ett tag upplevt mycket sådant?
Senast redigerad av Harklank 2013-12-23 kl. 21:08.
Citera
2013-12-23, 22:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Gediget!

Den lär många ha nytta av genom tiderna. Tack!

Jag ser fram emot det som fan, känns som att det ska bli ROLIGT att lära sig juridikens grunder. Hoppas det känns så även om 2-3 månader och om 2 år.

Oron grundar sig i 4-5 års studieuppehåll efter gymnasiet med diverse andra aktiviteter. Då känns det lite som "nu jävlar blir det förändring i livet". Har aldrig varit betygsfixerad i skolan, främst i arbetssammanhang jag känt att jag vill prestera. Och då gärna till max. Däremot känner jag ju att jag ska fixa betyg utefter min talang och min motivation. Om jag uppskattar studierna och känner att detta är något för mig blir målet att fixa AB, annars kanske inte.

Hispiga människor med lågt självvärde kommer jag aldrig lyssna på. Kan tänka mig att det är en del tjejer (såklart även killar) på 19-20 år som kommer dit utan något som helst intresse men som vill göra päronen nöjda. Dessa människor hoppas jag kunna undvika trots alla grupparbeten som lär vänta. Att lyssna på dessa slicka röv blir kanske den största utmaningen - förutsatt att mina fördomar mot juristprogrammet är korrekta. Har ni som gått ett tag upplevt mycket sådant?

Fast å andra sidan är empirisk erfarenhet av rövslickeri en av de bättre förberedelser för arbetslivet du kan få, så det är lika bra att börja lära sig från och med dag 1.
Citera
2013-12-24, 00:01
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Någonting i ekvationen är fel. När jag skrev in en extrem, 270hp AB och 37,5 hp B borträknade, fick jag 335 poäng (av 310 möjliga!). Den verkar med andra ord vara en glädjekalkylator.

Men det var en snygg och pedagogisk layout!
Citera
2013-12-24, 00:22
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Någonting i ekvationen är fel. När jag skrev in en extrem, 270hp AB och 37,5 hp B borträknade, fick jag 335 poäng (av 310 möjliga!). Den verkar med andra ord vara en glädjekalkylator.

Det är för att du inte kan ha 270 hp AB och 37,5 hp B samtidigt... Har du 270 hp AB, borde ju rimligtvis dina 37,5 hp som du borträknat också vara AB:n. Annars skulle det ju betyda att du har (270+37,5)=307,5 hp, vilket också är det som är anledningen till att du får det alltför höga meritvärdet.
Citera
2013-12-24, 00:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater

Fast du kan ju inte räkna bort 37,5 hp B om du har 270 hp AB. Du måste då räkna bort 37,5 hp AB, när du gör det kommer du att få 310 i meritvärde. Testade precis.

EDIT: Äsch, två på bollen.

God jul förresten, såg att det är 24 december nu!
Senast redigerad av eXtremo 2013-12-24 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in