2013-12-28, 00:22
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Låter lite som Ray Comforts "So you're a whale then?". https://www.youtube.com/watch?v=vV_nJNJrjeA&list=UUiQ2pjcoPI-Jpo1GER7-iUA#t=1355
Jag gick igenom hela min taxonomi i ett annat inlägg, men Bogomil verkar inte fatta gymnasiebiologi.

Ray Comfort verkar vara en av de oärligaste apologeterna jag stött på. Fifan! Jag tror dock du menar saggeliten, snarare än Bogomil.
Citera
2013-12-28, 00:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ray Comfort verkar vara en av de oärligaste apologeterna jag stött på. Fifan! Jag tror dock du menar saggeliten, snarare än Bogomil.
Givetvis gjorde jag det. Förlåt Bogomil!
Citera
2013-12-28, 00:47
Medlem
JBernards avatar
Att det inte går att bevisa Guds existens är på sätt och vis ett bevis i sig. Det är en Gud som utrustat människan med en fri vilja, vill du möta honom sträcker han ut sin hand och tar emot dig. Vill du inte har han inget behov av att visa sin existens. Att tro på treenigheten är inte intellektuellt utmanande i traditionell mening. Det svåra är att bortse från rationella resonemang. Om nu evolutionsteorin skulle vara allenarådande, varför är i sådana fall majoriteten av jordens befolkning utrustade för att tro på något som inte går att bevisa rent fysiskt? Den möjligheten borde väl evolutionen plockat bort?
Citera
2013-12-28, 01:20
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Att det inte går att bevisa Guds existens är på sätt och vis ett bevis i sig. Det är en Gud som utrustat människan med en fri vilja, vill du möta honom sträcker han ut sin hand och tar emot dig. Vill du inte har han inget behov av att visa sin existens. Att tro på treenigheten är inte intellektuellt utmanande i traditionell mening. Det svåra är att bortse från rationella resonemang. Om nu evolutionsteorin skulle vara allenarådande, varför är i sådana fall majoriteten av jordens befolkning utrustade för att tro på något som inte går att bevisa rent fysiskt? Den möjligheten borde väl evolutionen plockat bort?
Religion ökar sammanhållningen och samarbetet i gruppen, samtidigt som det ger gruppen en gemensam värdegrund, vilket minskar risken för konflikter (så att gruppen kan fokusera på annat, som att hitta mat eller bygga hyddor). Religion har gynnat människan i hennes överlevnadskamp, men dagens samhälle består inte av små grupper som kämpar på egen hand. Istället är vi ett enda tänkande samhälle, där vi själva kan fundera ut vilka moraliska värdegrunder vi vill ha i vårt samhälle. Tyvärr är religion en rest som evolutionen lämnat efter sig.
Citera
2013-12-28, 02:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Jag förnekar inte evolutionen, jag ser att Gud står bakom evolutionen.

Varför tror du gud valde en sådan fruktansvärt plågsam process under miljarder år, istället för att bara trolla lite?

Citat:
Gud började existera när universum kom till i en Big Bang. Men vad jag tro på så finns det en källa till allting över Gud, finns det fler universum finns det en Gud för varje universum. Vad jag vill säga jag tror vi befinner hos i ett multiversum.

Occams razor, någon?
Citera
2013-12-28, 02:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att det inte går att bevisa Guds existens är på sätt och vis ett bevis i sig.

Nej. Det är vansinne.

Citat:
Det är en Gud som utrustat människan med en fri vilja,

Och det vet du hur? Vad består denna fria vilja i?

Citat:
vill du möta honom sträcker han ut sin hand och tar emot dig.

BEVISLIGEN inte sant. Finns MÅNGA som har sökt gud av hela sitt hjärta utan att finna, och likväl många som sökt men funnit fel gud.

Citat:
Vill du inte har han inget behov av att visa sin existens.

Cirkelargument.

Citat:
Att tro på treenigheten är inte intellektuellt utmanande i traditionell mening. Det svåra är att bortse från rationella resonemang.

Du verkar ha en naturlig fallenhet för det.

Citat:
Om nu evolutionsteorin skulle vara allenarådande, varför är i sådana fall majoriteten av jordens befolkning utrustade för att tro på något som inte går att bevisa rent fysiskt? Den möjligheten borde väl evolutionen plockat bort?

Varför skulle den ha gjort det menar du? Det finns många anledningar för varför anlag för religiositet skulle kunna premieras överlevnadsmässigt.
Citera
2013-12-28, 02:40
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Existensen av en medveten evig ordning är obligatorisk ur ett rationellt perspektiv.

1. Tänk om du en enda gång hade för avsikt att inte enbart påstå saker...

2. Ogrundat påstående nr 1

Citat:
Det vi ser just nu i universum och detta liv på vår jord är inget annat än orsakat av denna existens.

Ogrundat påstående nr 2

Citat:
Naturen beter sig på ett sådant sätt att vi uppkommit,

NÄHÄ?

Citat:
detta beteende har ingen rationell förklaring

Ogrundat påstående nr 3

Citat:
förutom existensen av denna eviga medvetna ordning.

1. Argument from ignorance.

2. Ogrundat påstående nr 4

Citat:
När man mediterar kopplas vi till denna medvetna existens och insikt upplevs.

Ogrundat påstående nr 5

Citat:
Om man vill uppleva denna medvetna existens så sker det mycket enkelt,

Ogrundat påstående nr 6

Citat:
vem som helst kan känna närvaron av denna eviga, medvetna existens.

1. Bevisligen inte sant

2. Ogrundat påstående nr 7

Citat:
Korrekt, det är doktrin- presentation. De enda evidens som finns är upplevelser som varje individ kan uppleva.

Och valideringen av "förnimmad upplevelse av x = absolut existens av X"? När kommer den?

Citat:
Vill du uppleva närvaron av denna evigt medvetna existens?

Visst.

Citat:
Vad anser du vara valid och legitim evidens av denna eviga medvetna existens?

Ge mig det bästa du har.
Citera
2013-12-28, 02:47
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Gud kanske inte bryr sig om man kan bevisa hans existens eller inte.

Det rimmar ganska illa med övriga föreslagna attribut på den abrahamitiska guden.

Citat:
Han kanske har fullt upp med att hålla fred mellan människor och har inget intresse av fysikaliska experiment. Eller så skulle ett under som bevisade hans existens bara leda till en sämre värld med fler falska människor.

Om vi ändå hittar på saker så kanske han bara sover middag?

Citat:
Hela Europa började väl kalla sig "kristet" när nån Romersk ledare omvände sig

Det här kanske kommer som en överraskning...men du ger en aaaaaning förenklad bild av skedet...

Citat:
och det blev populärt, och Republikanerna i USA... ja herregud.

Jaha??? Vad är det med dom?

Citat:
Det kanske är bra som det är, att bara de som verkligen vill hitta Gud finner honom.

Cirkelargument.

Citat:
Om du verkligen vill hitta Gud, tänk efter nästa gång som en bra idé ploppar upp i ditt huvud eller när du får en rolig dröm. Det kanske inte är "ditt inre" som den kommer ifrån...

Om vi ändå hittar på saker så kanske alla ideér i hela världen kommer från en magisk enhörning?

Citat:
Jag försöker att undvika Gud

En omni-värvarande gud tenderar att dominera alla kurragömma-lekar.

Citat:
men har tvingats till den punkt där jag inser när jag kommunicerar med honom, när jag bara använder hjärnan

Och beläggen för det?

Citat:
och när jag kommunicerar med onda makter.

Och vad är det för något?

Citat:
Jag gör såklart vad de onda makterna säger, för vem vill sluta som Jesus?

Och när lydde jesus de onda makterna?

Citat:
Sen jag var liten har Gud även kommunicerat med mig och min familj med knackningar och knakningar i bord, hus, staket och annat material.

Om vi ändå hittar på saker så talar gud till mig genom mina katter. Han är en jävel på att jama.
Citera
2013-12-28, 03:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför tror du gud valde en sådan fruktansvärt plågsam process under miljarder år, istället för att bara trolla lite?
Och varför pungkulor utanför kroppen, totalt utlämnade för sparkar?
Citera
2013-12-28, 09:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men som sagt ofta ser man en sak given i en situation, men om jag går in i andra situationer och beskriver kan det bero på Gud är skaparen till allt i vårt universum, och då försöker jag ge en förklarning, men troligast blir man missförstådd.

Att 'gud' är "skapare" är faktisk en ad hoc premiss du förväntas BEVISA .... inte börja från.

Citat:
Vitvajagvet går tråden ut på och bevisa Gud existens, och det finns flera olika sätt att bevisa Gud existens sen är frågan om de uppfyller kraven för att bevisa Guds existens, det mesta folk kommer med är tro, när det är så kallade bevis som söks.

Visst kan det bli krångligt, när debatten blir så komplicerat att nån skall "bevisa" vad "bevis" ÄR, men överlag liggar bevisbördan som alltid på den som framför "extraordinary claims".

Citat:
men jag går efter verkligheten det är bara att titta upp på natthimlen alla stjärnor man ser, som går att se förstås och jag tycker det måste finnas nån balans över det hela, annars skulle alla stjärnor fara tvärs och hit och dit i olika riktningar på natthimlen.

Denna 'ordning' beror på naturlagarna. Svårare är det inte.
Citera
2013-12-28, 09:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att det inte går att bevisa Guds existens är på sätt och vis ett bevis i sig.

Nonsens, att det icke-bevisbara är icke-bevisbart bevisar bara att det är icke-bevisbart; ingenting annat.

Citat:
Det är en Gud som utrustat människan med en fri vilja, .....

Det kan diskuteras .... och HAR diskuterats ..... vilket du tydligen inte vet eller ignorerar.

Citat:
......vill du möta honom sträcker han ut sin hand och tar emot dig.

Och om han nu INTE gör det, "bevisar" det i så fall något? Eller kommer du bara att lägga flera ad hoc premisser på toppen av denna?

Citat:
Vill du inte har han inget behov av att visa sin existens.

Det beror på vilken 'gud' du refererar till.

Citat:
Det svåra är att bortse från rationella resonemang.

Korrekt, och dina försök här är inte så värst lyckade.

Citat:
Om nu evolutionsteorin skulle vara allenarådande, varför är i sådana fall majoriteten av jordens befolkning utrustade för att tro på något som inte går att bevisa rent fysiskt? Den möjligheten borde väl evolutionen plockat bort?

Det går sakta åt det håll, efterhand som teismens målstolper flyttas. Men nån form av extra-kosmisk metafysik kommer nog alltid att finnas kvar som en typ av filosofiska spekulationer (inget fel med det, sålänge dom inte blir stoppat ner i halsen på andra).
Citera
2013-12-28, 09:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud började existera när universum kom till i en Big Bang. Men vad jag tro på så finns det en källa till allting över Gud, finns det fler universum finns det en Gud för varje universum. Vad jag vill säga jag tror vi befinner hos i ett multiversum.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Occams razor, någon?

Jag har redan kommenterat Haruisms upprepning av resonerandet om regressiv kausalitet, men det blev ignorerat.

Så det blir en av dom vanliga "jag hör inte den besvärande kritik" tystnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in