2013-12-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Pappa är nog inte så lätt att ha att göra med. För utomstående är han respekterad, ödmjuk och trevlig, som alla bönder är. Men hemma, är det nog raka rör och tufft klimat om man inte gör som pappa bonden/akademikern säger. Alla barn inklusive fru är politiskt aktiva. Alla barn pluggar på LTH/LU. Fru är också tekniker och politiker. Här vill man inte göra pappa besviken, för det kan nog bli jobbigt... Men vad vet jag- ett otroligt intressant fall då sådana skjutningar oftast innefattar fylla och kniv...Och gärna i kretsar som inte är professorer och ph.ds...

Panikångesten kommer som på beställning. Har man då som många i tråden tror någon sorts psykisk sjukdom i grunden är det ju som upplagt för att hända förr eller senare...

Jag tror du kan ha ett korn rätt där. Sedan vet vi inte vad som hände. Eller vem som är psykiskt sjuk.
Citera
2013-12-28, 00:11
Medlem
Citat:
Här har du en pappa med narcistisk personlighet: Han ska lämna avtryck i bygden och inom de områden han är verksam- både genom sig själv och sina barn. Hans fru står i bakgrunden och får inte bära hans efternamn... Barnen har fornnordiska namn- kvinnan ska nog veta sin plats... Ska bli spännande att se vad som kommer fram i FUP...

Jag tänkte den tanken redan från början. Den ödmjuke/filosofiska bonden samt akademikern som alla hyllade. Han gillade nog att synas som akademikern som hade köttdjur och bekymrade sig över skörden.

Det lät nästan liite för bra.

Han njöt av situationen och bilden av sig själv.
Citera
2013-12-28, 00:14
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur rationellt jag skulle reagerat vet jag inte - om jag befann mig i chock. En rationell person hade naturligtvis ringt 112 direkt och gjort upplivningsförsök.

Polisen måste varit där väldigt kort efteråt eftersom vittnet kunde peka ut riktningen vart GM gått - i lugn takt - och också under stillsamma former tagit in personen för förhör.

Jag får inte ekvationen att gå ihop. Känns motsägelsefullt. Men det finns ju lite fakta att det mesta bara tenderar att bli vilda spekulationer.

Om det var uppsåt varför inte göra sig av med vapnet?

Ja, det är oerhört vanskligt att uttala sig om något med tanke på den begränsade informationen. Dock talar det mesta för att den misstänkte GM har någon form av psykisk ohälsa och då ligger psykosgenombrott alternativt Asperger närmast till hands vilket diskuterats i tråden.

Intressant är varför pappan dyker upp sent på kvällen. Var det någon hemma hos GM som blivit rädd och kallat efter hjälp (en bror?)? Kanske "någon" som blivit ombedd att åka dit för att de inte fick tag på honom tidigare under dagen.Om han ex. har utvecklat en psykossjukdom har det förmodligen funnits en oro för GM över tid. Han har kanske dragit sig undan omgivningen, vänt på dygnet, varit ensam inne med neddragna persienner. Pratat om konstiga saker och ingen har riktigt fattat.

Han förnekade brott, och frågan är om han erkände de faktiska omständigheterna, dvs. att han sköt. Det kan tala för att han uppfattat pappan som ett "hot".
Citera
2013-12-28, 00:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Jag har inte läst någonstans att han är förd till en rättspsykiatrisk klinik, vilket borde innebära att han sitter på närmaste häkte. Det talar mot psykos...
Citera
2013-12-28, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, det är oerhört vanskligt att uttala sig om något med tanke på den begränsade informationen. Dock talar det mesta för att den misstänkte GM har någon form av psykisk ohälsa och då ligger psykosgenombrott alternativt Asperger närmast till hands vilket diskuterats i tråden.

Intressant är varför pappan dyker upp sent på kvällen. Var det någon hemma hos GM som blivit rädd och kallat efter hjälp (en bror?)? Kanske "någon" som blivit ombedd att åka dit för att de inte fick tag på honom tidigare under dagen.Om han ex. har utvecklat en psykossjukdom har det förmodligen funnits en oro för GM över tid. Han har kanske dragit sig undan omgivningen, vänt på dygnet, varit ensam inne med neddragna persienner. Pratat om konstiga saker och ingen har riktigt fattat.

Han förnekade brott, och frågan är om han erkände de faktiska omständigheterna, dvs. att han sköt. Det kan tala för att han uppfattat pappan som ett "hot".

Dom faktiska omständigheterna vet vi inget om.

Det kan lika gärna vara så att han (sonen) inte ville tillbringa julen hemma på gården. Kanske inte faderns andra barn heller.

Han kan ha upplevt sig kränkt och för att köra 20 mil måste han varit tvärarg också. I hans självbild skulle kanske alla barnen glädjefullt samlats i hemgården synbart för alla grannarna.

Med så lite fakta är allt möjligt.

EDIT. Dom psykiska problemen kanske var pappans?
Senast redigerad av Remark 2013-12-28 kl. 00:57.
Citera
2013-12-28, 00:55
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Dom faktiska omständigheterna vet vi inget om.

Det kan lika gärna vara så att han (sonen) inte ville tillbringa julen hemma på gården. Kanske inte faderns andra barn heller.

Han kan ha upplevt sig kränkt och för att köra 20 mil måste han varit tvärarg också. I hans självbild skulle kanske alla barnen glädjefullt samlats i hemgården synbart för alla grannarna.

Med så lite fakta är allt möjligt.

Visst, det mesta är möjligt när man inget vet men gör nu inte detta till en trådsanning...
Citera
2013-12-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Visst, det mesta är möjligt när man inget vet men gör nu inte detta till en trådsanning...

Absolut inte alls.

EDIT. Ofullständig mening. Nej, jag tänker inte göra detta till en trådsanning.
Senast redigerad av Remark 2013-12-28 kl. 01:02.
Citera
2013-12-28, 01:07
Medlem
bacios avatar
Citat:
Här har du en pappa med narcistisk personlighet: Han ska lämna avtryck i bygden och inom de områden han är verksam- både genom sig själv och sina barn. Hans fru står i bakgrunden och får inte bära hans efternamn... Barnen har fornnordiska namn- kvinnan ska nog veta sin plats... Ska bli spännande att se vad som kommer fram i FUP...

Sluta, rödstrumpefasoner!

I dagsläget vet vi ingenting om fadern! Tänk till! Det kan vara helt motsatt motiv!
Citera
2013-12-28, 01:14
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Av det jag läst om AS och personlig erfarenhet så är det inte så att man givet diagnosen har ett vapenintresse. De som uttalade sig i detta sammanhang var just om AS personer var inblandade i våldsbrott givet ett vapenintresse.
Känner inte till forskning på intresseområden hos personer med asperger. Men Kristiansson säger implicit i artikeln att hon sett ett intresse av explosiva varor så det kanske inte är så långt ifrån.
Citera
2013-12-28, 01:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonivel
Det har hänt lite saker som jag beskrev, samt fler händelser under hösten. Konflikter mellan den misstänkte och folk på nationen. Men jag tycker inte att jag ska sitta som andrahandskälla och gå in på detaljer som jag inte vet om de är helt sanna.

Men det finns säkert Helsingkrona-människor som kan ge mer detaljer som läser här.

(Jag menade inte alls att du inte var trovärdig, vilket Chamoniard missuppfattade mitt tidigare inlägg som)

Som jag misstänkte så har det alltså varit en hel del drama, ståhej och snack angående den misstänktes beteende senaste tiden.

Jag förstår att du uttrycker dig försiktigt för du inte vill vara en skvallerkärring, men faktum är din hållning känns lite dubbelmoralisk: Du avslöjar saker, men din försiktighet och brist på konkreta formuleringar leder bara till än mer vilda spekulationer. Om det är någon som kan bidra till att minska skvallret så är det ju du.

Berätta istället vad du vet. Är det en klassisk psykflipp/debuterande schizofreni vi ser här? Vilka konkreta "händelser" refererar du till?
Citera
2013-12-28, 01:39
Medlem
bacios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Känner inte till forskning på intresseområden hos personer med asperger. Men Kristiansson säger implicit i artikeln att hon sett ett intresse av explosiva varor så det kanske inte är så långt ifrån.

Klart att detta är ett forum, men vad finns det för belägg för att GM har aspergers? Det vi vet är att han betett sig "olämpligt" vid ett tillfälle (härleder då till hans konflikt inom Nationen).
Vi alla "skribenter" bör besitta ett kritiskt sinne! Han "log" under häktningsförhandlingen.... Häng inte upp Er gott folk, ett leende kan bero på mer än psykopati, ignorans eller personlighetsstörning! Kan det helt enkelt vara så att "grabben" hälsade med ett osäkert leende på domaren i rättssalen, ville göra ett gott intryck på rätten eller helt enkelt var så skitnödig att han inte ens visste hur han skulle bete sig?
Citera
2013-12-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
(Jag menade inte alls att du inte var trovärdig, vilket Chamoniard missuppfattade mitt tidigare inlägg som)

Som jag misstänkte så har det alltså varit en hel del drama, ståhej och snack angående den misstänktes beteende senaste tiden.

Jag förstår att du uttrycker dig försiktigt för du inte vill vara en skvallerkärring, men faktum är din hållning känns lite dubbelmoralisk: Du avslöjar saker, men din försiktighet och brist på konkreta formuleringar leder bara till än mer vilda spekulationer. Om det är någon som kan bidra till att minska skvallret så är det ju du.

Berätta istället vad du vet. Är det en klassisk psykflipp/debuterande schizofreni vi ser här? Vilka konkreta "händelser" refererar du till?

Jag tycker du skall respektera hens synpunkt i detta fall. Finns ingen dubbelmoral alls, tycker hen varit ärlig med den vetskap hen haft. Nu vill hen inte förmedla andrahandsuppgifter. Förståeligt och klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in