2013-12-27, 22:58
  #397
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fek-ALi
Att jag misstänker aspis är pga killen är relativt ung för att forska och detta är ju ett tecken på att han är relativt intellektuell.

Fast det är väl rätt logiskt att vara doktorand vid 26 om man började universitetet vid 19/20.
Citera
2013-12-27, 23:01
  #398
Medlem
Fek-ALis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Fast det är väl rätt logiskt att vara doktorand vid 26 om man började universitetet vid 19/20.

ja fast de flesta brukar dock inte gå raka vägen.

Nu är jag övertygad om att i detta fallet rör det sig om en hel del nepotism så att han gick raka vägen kanske inte är så konstigt.
Citera
2013-12-27, 23:03
  #399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek-ALi
Nu har jag inte läst hela tråden men spontant undrar jag om inte detta rör sig om en typisk Aspis-tomte som fått tag i farsans bössa.
Nu verkar det som om de rörde sig om Kemi som ämne han doktorerade i annars hade ju Fysik eller matematik varit ett sannolikt ämne då där troligtvis rör sig fler Aspisar än generellt sett ute i samhället.

Någon som ännu vet vad det var som gjorde att han fick hjärnstopp och sköt sin far?

Att jag misstänker aspis är pga killen är relativt ung för att forska och detta är ju ett tecken på att han är relativt intellektuell.

Hur som helst så är det en stor tragedi som drabbat familjen och mina tankar går till de anhöriga. Här har vi en misslyckad psykvård som inte lyckas fånga upp alla aspisar på ingenjörsutbildningarna samtidigt som vi inte heller längre har tid att lägga resurserna på alla balkong-fall med religiösa inslag. Vart har alla pengarna i samhället tagit vägen?


Han har nyligen påbörjat sin doktorandutbildning - om jag fattat rätt - det är en utbildning som möjligen kan ge en begynnande forskarkarriär om ca 4-5 år.

En sådan utbildning - enligt min erfarenhet - bygger i stor utsträckning på individens egen kraft att strukturera och planera sina studier på 4-års sikt. Allt - det mesta - vilar på ens egna axlar. Man har själv ansvaret.

En del klarar det. Andra inte.

Att en akademisk karriär är att glida fram på ett "bananskal" är en myt. Det är en ganska tuff bransch.
Citera
2013-12-27, 23:03
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Håller med dig förutom att jag tycker att Sonivels redogörelse var bra och trovärdig.

Sonivel, har du mer info om GMs beteende under hösten eller annars?

Det har hänt lite saker som jag beskrev, samt fler händelser under hösten. Konflikter mellan den misstänkte och folk på nationen. Men jag tycker inte att jag ska sitta som andrahandskälla och gå in på detaljer som jag inte vet om de är helt sanna.

Men det finns säkert Helsingkrona-människor som kan ge mer detaljer som läser här.
Citera
2013-12-27, 23:09
  #401
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
OK. Det här känns ju typiskt som fallet där den försummade äldste sonen ska bevisa för pappa att han kan; Följer honom i hans fotspår, men får inget som helst erkännande för detta. Till slut orkar han inte lyssna på pappa längre.
24-åringen har nog fattat galoppen. Han är eldkonstnär i en gycklargrupp vad jag kan se.
Det närmaste till anständigt (kanske enligt pappan), yrke är beredskapsjöman.
Citera
2013-12-27, 23:14
  #402
Medlem
Swedenhielmss avatar
Varför heter alla barnen Torbjörnsson i efternamn? Fadern heter Åkesson och moderns efternamn börjar på M. Är det för att förstärka hur de skall identifiera sig som Torbjörns son, Magne verkar ju helt ha försökt gå faderns spår och då förmodligen tagit sig vatten över huvudet.
Citera
2013-12-27, 23:15
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fek-ALi
ja fast de flesta brukar dock inte gå raka vägen.

Nu är jag övertygad om att i detta fallet rör det sig om en hel del nepotism så att han gick raka vägen kanske inte är så konstigt.

Jag skulle vilja hävda att av dom som lämnar universitetet med en grundexamen nästan aldrig återkommer för vidare studier. Annat än som tillfällig vidareutbildning.

Tyvärr har jag också upplevt nepotism, men sällan om det inte finns en begåvning hos ätteläggen i fråga.

På grundnivå mäts den i studieresultat. På högre nivå på egen initiativkraft.
Citera
2013-12-27, 23:19
  #404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonivel
Det har hänt lite saker som jag beskrev, samt fler händelser under hösten. Konflikter mellan den misstänkte och folk på nationen. Men jag tycker inte att jag ska sitta som andrahandskälla och gå in på detaljer som jag inte vet om de är helt sanna.

Men det finns säkert Helsingkrona-människor som kan ge mer detaljer som läser här.

OK. Respekterar din synpunkt. Tack.
Citera
2013-12-27, 23:24
  #405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
24-åringen har nog fattat galoppen. Han är eldkonstnär i en gycklargrupp vad jag kan se.
Det närmaste till anständigt (kanske enligt pappan), yrke är beredskapsjöman.

Vem hänsyftar du till här? Så du menar att M var den äldste sonen?
Citera
2013-12-27, 23:47
  #406
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vem hänsyftar du till här? Så du menar att M var den äldste sonen?
Den äldste av de två hemmavarande, även med på C listan till kommunfullmäktige.
Jag har ingen koll på om det finns någon äldre än GM?
Lillkillen 20 år är CUF:are och domare i pingisligan.
__________________
Senast redigerad av Tomato 2013-12-27 kl. 23:50.
Citera
2013-12-27, 23:47
  #407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Varför heter alla barnen Torbjörnsson i efternamn? Fadern heter Åkesson och moderns efternamn börjar på M. Är det för att förstärka hur de skall identifiera sig som Torbjörns son, Magne verkar ju helt ha försökt gå faderns spår och då förmodligen tagit sig vatten över huvudet.

Här har du en pappa med narcistisk personlighet: Han ska lämna avtryck i bygden och inom de områden han är verksam- både genom sig själv och sina barn. Hans fru står i bakgrunden och får inte bära hans efternamn... Barnen har fornnordiska namn- kvinnan ska nog veta sin plats... Ska bli spännande att se vad som kommer fram i FUP...
Citera
2013-12-27, 23:51
  #408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Må vara att Charmoniard ignorerar mig men jag tror att även jag liksom alla andra här på FB har rätt att spekulera kring eventuella motiv. Kanske kom jag för nära sanningen för att det skulle passa Charmoniard. En öm tå var det i vart fall!

Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Ingen aning. Ser nu att jag skriver som en dyslektiker... ber om ursäkt för det!
Jag tror nog att den psykiska pressen var tuff. Lyssnar man till pappas inlägg i debatten om väder i youtubeklippet, ffår jag känslan av att han kan vara mycket påfrestande och saklig. Känns lite som om det kommer komma fram en del fakta om pappa som ingen tidigare känt till...

I själva verket kanske det var pappan som var Aspi.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in