Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-27, 23:15
Bannlyst
Berätta? Läs själv!

http://fbportnoy.webs.com/lisbetpalmesuppgifter.htm

Gerry Cooper - Du skrev att Krusell trodde att Grandmannen var mördaren? Det undrar jag. Signalementet stämmer inte med majoriteten vittnen. Däremot har jag verkligen börjat tro att det fanns fler figurer som lurade i mörkret på Tunnelgatan och att det är det som ställer till det. Jeppsson såg en lång karl (190 cm) i mörk rock (kan ha varit samma långe man i mörk rock som Mårten Palme iakttog) som "lufsade" iväg. Flertalet vittnen såg en kort och kompakt man med mörk rock som slutade vid knäna och mörka byxor. Lisbet Palme tror jag såg dels mördaren (mörkklädd och kompakt) men sedan tror jag hon fick en hastig syn av Grandmannen i mörkblå jacka som stod och stirrade på henne efter mordet. Förmodligen någonstans vid väggen in mot Tunnelgatan. Anders Björkman hade också blå jacka men det kan bara inte vara Anders Björkman hon beskriver för han hade ju skägg och en ljusgrå mössa.
Senast redigerad av Schwammelpellen 2013-12-27 kl. 23:32.
Citera
2013-12-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Både Milan Valverius och Elving Gruvedahl var starka kritiker av PU. Den senare gav 2010ut en bok där han sågade palmeutredningen jäms med fotknölarna.
Finns vare sig logik eller anledning att någon av dom skulle mörka att Olof Palme varit skjuten i bröstet.

Anledningen att obduktioner görs är just att exakt fastställa dödsorsaker på offer som pga av ex ymningt blodflöde kan vara vanskligt gränsande till omöjligt på mordplatsen. Finns inga uppgifter om att ambulansmännen avlägsnade OPs kläder , detta skedde först på sjukhuset. Därmed hade de inga möjligheter att avgöra om han var skjuten framifrån.

Lovar dig mvagrippa att ville man mörklägga hur många kulor som träffade Palme och hur mordet gick till så gjorde man det helt enkelt, och det är vad jag tror har hänt tyvär.
Citera
2013-12-27, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Det råder ingen som helst tvekan att Sydafrikas apartheidregim låg bakom mordet på Olof Palme.

Vad får dig att tro att den svenska rättsapparaten skulle skydda den fallna Apartheid-regimen? Hur får du ihop Sydafrika med walkie/talkie-männen som av allt att döma var svenskar?
Citera
2013-12-27, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Lovar dig mvagrippa att ville man mörklägga hur många kulor som träffade Palme och hur mordet gick till så gjorde man det helt enkelt, och det är vad jag tror har hänt tyvär.

Varför skulle det vara enkelt? Du måste i så fall involvera hela rättsmedicinska i konspirationen. Det räcker med att en går till pressen och det är klippt.

Kan du presentera ett enda belägg för att Palme skulle ha blivit skjuten med fler skott än vad som angetts? Eller är det som din teori om att Palme skulle ha HIV, något du bara rycker från luften?
Citera
2013-12-27, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schwammelpellen
Berätta? Läs själv!

http://fbportnoy.webs.com/lisbetpalmesuppgifter.htm

Lisbet säger uttryckligen i det första förhöret efter mordet att hon inte lade märke till någonting runt biografen. Det du länkade är någonting helt annat, det är hennes beskrivning av gärningsmannen (egentligen Anders Björkman). Är det du som begår ett av dina omtalade tankefel igen? Jag frågar igen, var har Lisbet beskrivit Grandmannen?
Citera
2013-12-27, 23:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det kräver att den snart 90-årige Elving Gruvedahl efter 25år skulle ljuga för att mörklägga MOP. Läs hans bok så förstår du att han inte är typen som agerar springpojk. Gubben är dessutom glasklar i knoppen vilket visas av analysen.

Hur menar du det gick till när Olof Palme sköts i bröstet.
Stämmer inte med vad ex Anders Björkman och Inge Morelius säger sig se.
Citera
2013-12-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Varför skulle det vara enkelt? Du måste i så fall involvera hela rättsmedicinska i konspirationen. Det räcker med att en går till pressen och det är klippt.

Kan du presentera ett enda belägg för att Palme skulle ha blivit skjuten med fler skott än vad som angetts? Eller är det som din teori om att Palme skulle ha HIV, något du bara rycker från luften?

Angående HIV så ser jag det som fullt möjligt, Palmes vän Ebbe Carlsson dog av det. Att Palme sköts med 2 skott grundar jag på vittnesuppgifter som efter första skottet drar blicken mot mordplatsen och då ser skott 2 som sitter i ryggen och Palme faller. Det borde tagit cirka 2-3 sekunder mellan skotten( det är vad vittnena anger.) Hade Palme träffats av skott 1 i ryggen(polisens rekonstruktion) så hade han helt enkelt legat på backen när vittnena ser GM skjuta skott 2.

Dessutom att det är blodstänk 5 meter iväg tyder på att skott 2 skjuts igenom hans händer, tror inte på att kulan tar med sig så mycket blod och far i väg så långt efter alla kläder OP hade på sig.

Det är som sagt bara teorier men tycker inte helt det saknar grund direkt!
Citera
2013-12-27, 23:32
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Jaså, men varför då sitta och dividera vittnesmål och dylikt när allting är klartlagt?

Palme i sig var inte den största finansiären, endast en namnkunnig kritiker. Stödet till ANC var brett förankrat politiskt, medialt och allmänmässigt. Du kommenterade inte överhuvudtaget att Sverige som nation året efter mordet vidtog ekonomiska sanktioner mot Sydafrika. Samma år som USA införde de mest långtgående sanktioner än något annat land. Vilket tror du var den mest svidande åtgärden för regimen?

Och varför skulle ett etablisemang i Sverige som i stort sett är unisont om sin åsikt om Sydafrika dölja att de sistnämnda låg bakom morded? Ditt spår är väldigt tunnt, om du inte inte har något mer konkret att presentera. Citaten du presenterar kan ju härledas till många fler än en utdöd regim...
.
Jag ska här göra ett utdrag ur Palmes tal på den antiapartheidkonferens som ägde rum den 21-23 februari 1986 i Stockholm där alla de viktiga ledarna inom ANC deltog, förutom de som var fängslade. Det var en vecka innan Palme mördades.

"När vi i Sverige ensidigt började införa sanktioner mot Sydafrika på 70-talet var det många som skakade på huvudet, uttryckte att de inte skulle ha någon verkan och att inget annat land skulle följa detta exempel.

”Det som motiverade oss var kunskapen, att om vi ville försöka bidra till en fredlig lösning till apartheids avskaffande, måste vi sätta igång med det omgående.

”Det svenska initiativet har nu tagits efter av många andra länder och FN och dess säkerhetsråd spelar en viktig roll i detta avseende.

”Medan vi inväntar konsensus hos säkerhetsrådet om obligatoriska sanktioner måste vi göra allt som står i vår makt att bibehålla eller till och med öka trycket mot apartheidregimen.

Förra oktober, stödde vi ett nytt nordiskt handlingsprogram mot Sydafrika som uppföljare och utvidgning av 1978-programmet. Däri ingår intensiva gemensamma försök att sätta tryck på FN, att öka trycket mot Sydafrika[i]

Palmes brinnande engagemang angående Sydafrika och Södra Afrikas politik går det inte ta miste på. Det var han som var den drivande kraften bland västpolititiska ledare för att avskaffa apartheid.
Den officiella summan i kronor som utbetalades i direktstöd till ANC via SIDA räknat från början av 1970-talet fram till ANC:s makttillträde år 1994 rör sig om 890 miljoner kr under den periodens penningvärde.

Räknar man Sveriges totala ekonomiska engagemang under perioden i den tidens penningvärde till andra organisationer som stod ANC nära exempelvis Sydafrikanska fackföreningar som South African Congress Union (SACTU), Congress of South African Trade Union (COSATU) och till befrielserörelser i södra Afrika som exempel Sydafrikas fiender SWAPO i Namibia, MPLA i Angola, uppgår stödet till omkring 4 miljarder kronor.

Enligt Sten Rylander som varit ambassadör i länderna Angola, Tanzania, Zimbabwe och även Afrikachef på SIDA, ökade som tidigare nämnts stödet under 80-talet lavinartat under Socialdemokratiskt styre.

Olof Palmes statsmannaskap och person var i åtnjutande av ett högt internationellt anseende i FN och andra betydelsefulla forum och i internationell media. Som den starka ekonomiska aktör och propagandist Olof Palme var blev han också den viktigaste medspelaren till ANC i Sydafrika.

Alla de stora svenska börsnoterade företagen fanns etablerade i Sydafrika. Alfa laval, SKF, Asea, Sandvik Atlas Copco,Tetra pac. De flesta wallenberg kontrollerade. Alla sydafrikas grannländer hade sparkat ut kolonialmakterna och tagits över av kommunist Leninistiska gerillaorganisationer som bildat regeringar. Det enda land som återstod i södra Afrika var Sydafrika. PW Bothas regim varnade för ett svart kommunistiskt styre om ANC kom till makten. Vad som var att vänta var nationaliserande av alla dessa företag med miljardförluster för dessa bolag. Tror du det var svårt att då hitta finansiering för mästerspionen Craig Williamsson att röja Olof Palme i vägen tillsammans med den fd svenske näringskonsulenten inom SAF och agenten som jobbade för både SÄPO och sydafrikanska säkerhetstjänsten Bertil Wedin.
Det kan du ju tro att det var säkert något som den svenska Socialdemokratiska regimen ville att det skulle komma till ytan.

jag vill bara avsluta med ett utdrag ur Sydafrikas sanning och försonings kommission.

Utdrag ur dokument: *Truth and Reconciliation Commissions (TRC), summerar scenariot för Antiapartheid riksdagen i Stockholm 21-23 feb 1986

”Det borde förväntas att sydafrikanerna var intresserade av att skicka agenter eller kanske till och med en ”hit squad”(mordpatrull) Craig Williamson, som kände Stockholm väl, skulle tveklöst vara involverad.
Citera
2013-12-27, 23:32
Bannlyst
Citat:
Angående HIV så ser jag det som fullt möjligt, Palmes vän Ebbe Carlsson dog av det.

En av mina bästa vänner är diabetiker, varför skulle det innebära att jag har diabetes?
Citera
2013-12-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det kräver att den snart 90-årige Elving Gruvedahl efter 25år skulle ljuga för att mörklägga MOP. Läs hans bok så förstår du att han inte är typen som agerar springpojk. Gubben är dessutom glasklar i knoppen vilket visas av analysen.

Hur menar du det gick till när Olof Palme sköts i bröstet.
Stämmer inte med vad ex Anders Björkman och Inge Morelius säger sig se.

Björkman såg inget vapen, helt enkelt för att Palmes kropp är ivägen för bröstskottet, omöjligt för Björkman att se det. Delsborn kollar läget från sin taxi och ser en grupp på 3 personer som ser ut att prata med varandra. Han ser inte vart skott 1 sitter, men skott 2 helt korrekt i ryggen.

Edit: Inge Morelius skrev du såg jag nu. Han har inte full koll på läget heller, däremot som de flesta andra vittnen så drar han uppmärksamheten mot mordplatsen när det smäller och ser skott 2 som inte är några konstigheter, sitter i ryggen på Palme.
Senast redigerad av mackeeee 2013-12-27 kl. 23:37.
Citera
2013-12-27, 23:34
Medlem
Citat:
En av mina bästa vänner är diabetiker, varför skulle det innebära att jag har diabetes?

Inte riktigt samma sak
Citera
2013-12-27, 23:38
Bannlyst
Citat:
Lisbet säger uttryckligen i det första förhöret efter mordet att hon inte lade märke till någonting runt biografen. Det du länkade är någonting helt annat, det är hennes beskrivning av gärningsmannen (egentligen Anders Björkman). Är det du som begår ett av dina omtalade tankefel igen? Jag frågar igen, var har Lisbet beskrivit Grandmannen?

1. Det är INTE Anders Björkman som Lisbet beskriver ditt pucko. AB hade skägg...
2. Lisbets beskrivning av GM och Wennerlings Grandman sammanfaller:

"Ansiktet hade påfallande ljushet under näsan...det var rektangulärt och med markerade kindsidor. Munnen gav ett rakt intryck. Det fanns nästan en vikning under den ljusa ytan under näsan, liksom framskjutet käkparti - eller kanske snarare haka. Blicken var mycket stirrande. Den såg inte mörk ut egentligen, utan ljus -som jag uppfattade det. Ljuset föll ju på något sätt på den här platsen, men med skuggningar." (LP 1989)
Senast redigerad av Schwammelpellen 2013-12-27 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in