2013-12-27, 22:08
  #385
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Man kan ju tycka också att man själv i så fall skulle ha stannat hos den döende fadern och sitta bredvid och försöka med första hjälpen tills ambulans kom. Nu hittades han ju 500 m bort! Det talar ju emot en olycka tycker jag!
Ja, om det inte var så att han inte hade någon telefon och rusade efter hjälp. Men historien hittills verkar ju inte tala för att det har gått till så.
Citera
2013-12-27, 22:10
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Magne är ett namn som mig vetterligen en del norrmän bär.
En Breivik-fanboy kanske. Han sköt oskyldiga vänsteranhängare eller?
Citera
2013-12-27, 22:17
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Man kan ju tycka också att man själv i så fall skulle ha stannat hos den döende fadern och sitta bredvid och försöka med första hjälpen tills ambulans kom. Nu hittades han ju 500 m bort! Det talar ju emot en olycka tycker jag!

Hur rationellt jag skulle reagerat vet jag inte - om jag befann mig i chock. En rationell person hade naturligtvis ringt 112 direkt och gjort upplivningsförsök.

Polisen måste varit där väldigt kort efteråt eftersom vittnet kunde peka ut riktningen vart GM gått - i lugn takt - och också under stillsamma former tagit in personen för förhör.

Jag får inte ekvationen att gå ihop. Känns motsägelsefullt. Men det finns ju lite fakta att det mesta bara tenderar att bli vilda spekulationer.

Om det var uppsåt varför inte göra sig av med vapnet?
Citera
2013-12-27, 22:24
  #388
Medlem
Pappa är nog inte så lätt att ha att göra med. För utomstående är han respekterad, ödmjuk och trevlig, som alla bönder är. Men hemma, är det nog raka rör och tufft klimat om man inte gör som pappa bonden/akademikern säger. Alla barn inklusive fru är politiskt aktiva. Alla barn pluggar på LTH/LU. Fru är också tekniker och politiker. Här vill man inte göra pappa besviken, för det kan nog bli jobbigt... Men vad vet jag- ett otroligt intressant fall då sådana skjutningar oftast innefattar fylla och kniv...Och gärna i kretsar som inte är professorer och ph.ds...

Panikångesten kommer som på beställning. Har man då som många i tråden tror någon sorts psykisk sjukdom i grunden är det ju som upplagt för att hända förr eller senare...
Citera
2013-12-27, 22:34
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vapen är vanligt som intresse bland personer med Asperberg, är något annat som du borde ta med dig från länken.

Av det jag läst om AS och personlig erfarenhet så är det inte så att man givet diagnosen har ett vapenintresse. De som uttalade sig i detta sammanhang var just om AS personer var inblandade i våldsbrott givet ett vapenintresse.
Citera
2013-12-27, 22:38
  #390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Pappa är nog inte så lätt att ha att göra med. För utomstående är han respekterad, ödmjuk och trevlig, som alla bönder är. Men hemma, är det nog raka rör och tufft klimat om man inte gör som pappa bonden/akademikern säger. Alla barn inklusive fru är politiskt aktiva. Alla barn pluggar på LTH/LU. Fru är också tekniker och politiker. Här vill man inte göra pappa besviken, för det kan nog bli jobbigt... Men vad vet jag- ett otroligt intressant fall då sådana skjutningar oftast innefattar fylla och kniv...Och gärna i kretsar som inte är professorer och ph.ds...

Panikångesten kommer som på beställning. Har man då som många i tråden tror någon sorts psykisk sjukdom i grunden är det ju som upplagt för att hända förr eller senare...


Kan tänka mig att det var något sådant i bilden, att GM bar på en hel del undertryckt ilska som då i samband med någon sorts psykisk ohälsa eller bara osämja som aldrig förr mellan de två blev riktad våldsamt mot fadern.

Det är definitivt intressant att alla av hans barn på något sätt och vis följde i "faderns fotspår" även så långt som politiskt som att fadern måste ha "styrt med hjärnhand". Hur annars lyckas en far uppnå sådan påverkan på alla plan om han inte är/var ganska kontrollerande?
Citera
2013-12-27, 22:42
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
En Breivik-fanboy kanske. Han sköt oskyldiga vänsteranhängare eller?

Han hade ju en räcka av förnamn, varav Magne var ett. Kanske hämtat från någon anfader i släkten. Namnet har väl ingen bäring i sammanhanget.
Citera
2013-12-27, 22:46
  #392
Medlem
Fek-ALis avatar
Nu har jag inte läst hela tråden men spontant undrar jag om inte detta rör sig om en typisk Aspis-tomte som fått tag i farsans bössa.
Nu verkar det som om de rörde sig om Kemi som ämne han doktorerade i annars hade ju Fysik eller matematik varit ett sannolikt ämne då där troligtvis rör sig fler Aspisar än generellt sett ute i samhället.

Någon som ännu vet vad det var som gjorde att han fick hjärnstopp och sköt sin far?

Att jag misstänker aspis är pga killen är relativt ung för att forska och detta är ju ett tecken på att han är relativt intellektuell.

Hur som helst så är det en stor tragedi som drabbat familjen och mina tankar går till de anhöriga. Här har vi en misslyckad psykvård som inte lyckas fånga upp alla aspisar på ingenjörsutbildningarna samtidigt som vi inte heller längre har tid att lägga resurserna på alla balkong-fall med religiösa inslag. Vart har alla pengarna i samhället tagit vägen?
Citera
2013-12-27, 22:46
  #393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpdaddysmother
Pappa är nog inte så lätt att ha att göra med. För utomstående är han respekterad, ödmjuk och trevlig, som alla bönder är. Men hemma, är det nog raka rör och tufft klimat om man inte gör som pappa bonden/akademikern säger. Alla barn inklusive fru är politiskt aktiva. Alla barn pluggar på LTH/LU. Fru är också tekniker och politiker. Här vill man inte göra pappa besviken, för det kan nog bli jobbigt... Men vad vet jag- ett otroligt intressant fall då sådana skjutningar oftast innefattar fylla och kniv...Och gärna i kretsar som inte är professorer och ph.ds...

Panikångesten kommer som på beställning. Har man då som många i tråden tror någon sorts psykisk sjukdom i grunden är det ju som upplagt för att hända förr eller senare...

Vet du var i syskonskaran han var? Yngst, eller?
Citera
2013-12-27, 22:49
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du var i syskonskaran han var? Yngst, eller?
Han är äldst. Bröderna är 20 och 24!
Citera
2013-12-27, 22:52
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du var i syskonskaran han var? Yngst, eller?

Ingen aning. Ser nu att jag skriver som en dyslektiker... ber om ursäkt för det!
Jag tror nog att den psykiska pressen var tuff. Lyssnar man till pappas inlägg i debatten om väder i youtubeklippet, ffår jag känslan av att han kan vara mycket påfrestande och saklig. Känns lite som om det kommer komma fram en del fakta om pappa som ingen tidigare känt till...
Citera
2013-12-27, 22:54
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Han är äldst. Bröderna är 20 och 24!

OK. Det här känns ju typiskt som fallet där den försummade äldste sonen ska bevisa för pappa att han kan; Följer honom i hans fotspår, men får inget som helst erkännande för detta. Till slut orkar han inte lyssna på pappa längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in