2013-12-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Det var väl i stort det jag sa, förutom att du inte bara antydde utan spekulerade på ett ganska grisigt sätt. Att jag inte minns att det var ditt inlägg betyder väl bara att jag inte tillmäter dina skriverier något större värde. Du är på ignore förresten.

Må vara att Charmoniard ignorerar mig men jag tror att även jag liksom alla andra här på FB har rätt att spekulera kring eventuella motiv. Kanske kom jag för nära sanningen för att det skulle passa Charmoniard. En öm tå var det i vart fall!
Citera
2013-12-27, 21:08
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Som jag förstått sköts pappan utomhus och inte i sonens lägenhet.

Gärningsbeskrivningen i häktningsframställan anger så exakt adress till lägenheten. Jag gissar att mordet skedde där, sedan släpade/tog pappan sig ut.
Citera
2013-12-27, 21:25
Medlem
Citat:
Det hela kan faktiskt vara ett rent olycksfall. MT kan ha fått vapnet i julklapp. Fadern skjutsade hem sonen, kanske instruerade sonen hur den användes och skott går av. I vems händer som vapnet då befann sig i visar sig nog.

Att sonen till synes log i rättssalen kan vara ett uttryck för stress och nervositet. En överslagshandling mao. Inte märkligt alls. Tycker jag.

Fast han sköts väl utomhus? men dom kanske gick ut en sväng bara ?
Angående leendet kan det vara såsom du beskriver! Att journalisten ens tar upp det i sin artikel Vill hen framställa MT så vidrig som möjligt?
Citera
2013-12-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Gärningsbeskrivningen i häktningsframställan anger så exakt adress till lägenheten. Jag gissar att mordet skedde där, sedan släpade/tog pappan sig ut.

OK. Har inte läst den. Bara att han hittades skadad på asfalten utanför lägenheten. Där hittades även vapnet. Sedermera även sonen 500 m bort.
Citera
2013-12-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Fast han sköts väl utomhus? men dom kanske gick ut en sväng bara ?
Angående leendet kan det vara såsom du beskriver! Att journalisten ens tar upp det i sin artikel Vill hen framställa MT så vidrig som möjligt?

Tänkte mer att det hände efter pappan parkerat bilen och på vägen till lägenheten.

Som någon tidigare noterat parkerades bilen på en 30-minuters parkering.

Ja, skandaljournalistik. Dom försöker "krama" ut så mycket som möjligt av ingenting.
Citera
2013-12-27, 21:38
Medlem
Om det bara var en olycka så hade han nog ringt ambulansen tror inte han lämnat sin dödande fader, jag vill nog inte spekulera för fritt då det är oändligt med variabler och alldeles för få ekvationer för att få allt att stämma med grund .
Citera
2013-12-27, 21:39
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Vad jag kan se så äger MGM inte någon bil varför jag inbillar mig att det mest troliga är att familjen firat julafton tillsammans i Rödeby varefter pappan skjutsat sonen tillbaks till Lund. Sonen behöcde kanske komma tillbaka till Lund trots julhelg, han är ju doktorand och kan mycket väl ha haft mycket att göra, antingen att skriva på sin avhandling, kolla ev. Experiment eller kanske rätta tentor.

Låter helt osannolikt, isåfall hade han snarare åkt tåg (trots allt 20 mil, och tåget går direkt till Lund) vad skulle det vara som doktoranden var tvungen å göra på juldagen, som han inte skulle kunna göra med en dator? Hans pappa är ju dessutom chef där han jobbar...
Citera
2013-12-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Det här med olyckshändelse känns inte som helt oväntat.

Sydsvenskan:

Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Samtidigt känns olyckshändelse extremt oförenligt med rapporterna om den misstänktes oberörda beteende. Om de inte är fel eller grova vantolkningar av den misstänktes uppträdande, har jag svårt att se hur det rimligen skulle kunna vara olyckshändelse. Eller har den misstänkte försökt skjuta Djävulen, något förfärligt monster, eller någon därmed jämförbar personage, och därvid råkat skjuta sin far i stället?

Jag instämmer.

Det som har framkommit hittills om 26-åringens beteende kan indikera andra bakgrundsorsaker än olycksfall.

Det jag menade med att det inte känns oväntat är ju att när en misstänkt först nekar till en skjutning så händer det emellanåt att kortet "olyckshändelse" plockas fram, särskilt om det handlar om endast en misstänkt gärningsman.

Ska man beakta alla tänkbara scenarier så går det väl inte helt att utesluta att gärningsmannen både sköt av en olyckshändelse men (redan då eller i vart fall därefter) också befinner sig i ett psykiskt tillstånd där han inte har tillgång till sitt normala känsloregister.

Jag blir inte förvånad om p7:an leder till ett beslut om en större RPU.
Citera
2013-12-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Om det bara var en olycka så hade han nog ringt ambulansen tror inte han lämnat sin dödande fader, jag vill nog inte spekulera för fritt då det är oändligt med variabler och alldeles för få ekvationer för att få allt att stämma med grund .
Man kan ju tycka också att man själv i så fall skulle ha stannat hos den döende fadern och sitta bredvid och försöka med första hjälpen tills ambulans kom. Nu hittades han ju 500 m bort! Det talar ju emot en olycka tycker jag!
Citera
2013-12-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Låter helt osannolikt, isåfall hade han snarare åkt tåg (trots allt 20 mil, och tåget går direkt till Lund) vad skulle det vara som doktoranden var tvungen å göra på juldagen, som han inte skulle kunna göra med en dator? Hans pappa är ju dessutom chef där han jobbar...

Jag vet inget om hur tågförbindelserna fungerade under julafton. Men det var säkert sparsmakat med avgångstider, gissar jag.

Givet man numera inte har kryssfrågor på tentamina - vilket inte verkar troligt i ett laborativt ämne- så är det bedömningar av skriftliga svar i pappersform. Dom kanske inte existerar längre?

Normalt annars så hamnade en jättehög med ca 100 tentor på mitt bord precis kring jul. Som helst skulle rättats igår eftersom studenterna vill veta resultatet eftersom ev omtentamina sker mitten på januari. Och studiemedlen hänger på avklarade poäng.

Men min erfarenhet är säkert obsolet vid detta laget.
Citera
2013-12-27, 22:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Intressant länk. Tolkar det som att det endast är i det fall som specialintresset råkar vara vapen som våld kan förekomma - om det händer.

De flesta med Asperger har ofta ett specialintresse med det kan lika gärna handla om samla frimärken, språk, fåglar eller något annat.

Nu vet vi ju ingenting om denna person eller vad som egentligen har hänt.
Vapen är vanligt som intresse bland personer med Asperberg, är något annat som du borde ta med dig från länken.
Citera
2013-12-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi

Finns det möjlighet att du delar med dig av framställan? Vore väldigt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in