Citat:
Ursprungligen postat av
Brottsfall
Det här med olyckshändelse känns inte som helt oväntat.
Sydsvenskan:
Däremot finns det, vad jag kan se, inget i artikeln som säger att försvararen först skulle avvakta resultatet på p7:an. Försvararen lämnar nog in överklagandet så snart han bara kan, men behöver kanske träffa sin klient en gång samt ha tid att formulera överklagandet, det är lördag i morgon men ett överklagande bör väl kunna landa på tingsrättens bord i början av nästa vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Samtidigt känns olyckshändelse extremt oförenligt med rapporterna om den misstänktes oberörda beteende. Om de inte är fel eller grova vantolkningar av den misstänktes uppträdande, har jag svårt att se hur det rimligen skulle kunna vara olyckshändelse. Eller har den misstänkte försökt skjuta Djävulen, något förfärligt monster, eller någon därmed jämförbar personage, och därvid råkat skjuta sin far i stället?
Jag instämmer.
Det som har framkommit hittills om 26-åringens beteende kan indikera andra bakgrundsorsaker än olycksfall.
Det jag menade med att det inte känns oväntat är ju att när en misstänkt först nekar till en skjutning så händer det emellanåt att kortet "olyckshändelse" plockas fram, särskilt om det handlar om endast en misstänkt gärningsman.
Ska man beakta alla tänkbara scenarier så går det väl inte helt att utesluta att gärningsmannen både sköt av en olyckshändelse men (redan då eller i vart fall därefter) också befinner sig i ett psykiskt tillstånd där han inte har tillgång till sitt normala känsloregister.
Jag blir inte förvånad om p7:an leder till ett beslut om en större RPU.