2013-12-27, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Rätta kvinnosyn? Varför är det fel att säga sanningen att kvinnor är extremt mycket sämre än män på fotboll? Har han inte "rätt" att tycka det? Det är ju för fan uppenbart men alla fortsätter hymla och anser att man ska hylla kvinnor på samma sätt som män i dessa sammanhang. Fotboll är underhållning och då gäller det (som alltid) att prestera. Kvinnor presterar noll i jämförelse med män, därför bör de inte ha samma värde. Väldigt enkelt. Vill dom spela fotboll så får dom gärna fortsätta med det. Att förvänta sig att bli hyllad är dock en helt annan sak.

Men i den politiskt korrekta och förvridna jämställdhetskoma som råder i Sverige måste kvinnor få ta plats, hyllas och synas lika mycket som män oavsett. Detta i sig är ojämställt, men det går givetvis bra så länge det är kvinnor som premieras.

Den enda anledningen till att de överhuvudtaget får vara med på fotbollsgalan är för att de är just kvinnor. Hur kan ni inte inse detta ologiska förhållande?

Som jämförelse...
Varför inrättar inte svff en mongolidliga? Eller kanske en liga för personer med aspergers? Eller en liga med enbart personer som har dyslexi?

Hur var det nu med att behandla alla utifrån ett könsneutralt perspektiv ?

FIFAs Guldbollen till europas bästa spelare delas ut på samma gala till män och damer.
Det är inget svenskt "pk" det handlar om.
Fotboll är big business och iaf FIFA ser nog helst att så många som möjligt ska tycka om fotboll, ju mer fotbollsentusiaster=större intäkter för biljettförsäljning, klubbtröjor och TV rättigheter mm.
Hur SvFF tänker förstår jag inte.
Det Zlatan gjort är att ha förstört för sporten i form av badwill, han kommer sannolikt aldrig få någon form av jobb som fotbollsambassadör, det är han för korkad för.
Citera
2013-12-27, 22:28
Medlem
stiigs avatar
mycket intressanta kommentarer står att finna i den här tråden, men kontentan är nog den viktigaste, att ena stunden är vår lagkapten Zlatan Gud hos de flesta, för att sedan vara en gris när det gäller kvinnosyn.

Nu är vi lite emellan VM och- EM-kval och då kan fokus gå från fotboll till lite mer personliga åsikter om vad han får tycka. Jag tycker att att han har helt rätt när det gäller damfotbollslandslagets meste spelare, hon skulle vara förbannat nöjd med att få en cykel med Zlatans autograf på.

Jag hoppas han dedikerar en cykel av märket Monark som som vår drottning Sylvia gränslat sedan sjuttiotalet.

Det borde väl vara en ynnest oavsett läggning för de flesta.
Citera
2013-12-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Som jag har sagt tidigare, läs lite om Helena Segers bagrund och Zlatans bok så kommer du inse att detta inlägg var onödigt.

Jag har läst boken, och precis som med alla övriga självbiografier är sällan hela sanningen kommer fram.

Människor i berättelse tenderar även ljuga brett. Självbiografier är inte heller juridisk bindande så till vida skrivna under ed och man får ta det som står med nypa salt allt som står i boken. Men det är rolig läsning trots allt.

Att zlatan inte är praktiserande är det så med Obama som utger sig för att vara kristen när han har haft muslimskt skolgång.
Senast redigerad av Knullkompisen 2013-12-27 kl. 22:36.
Citera
2013-12-27, 22:34
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Ok, jag tar tillbaka feminist, men enligt mig har du missförstått alltihopa, förmodligen för du inte gillar Zlatan. Det han gör är att placera den uppvärderade damfotbollen på rätt nivå. Jag har varit tränare och lkedare inom damfotbollen. Jag har en dotter som spelat i allsvenskan. Problemet är inte att Zlatan säger sanningen, vilket iofs är obehaglig om man lever i en bubbla, där man curlas fram och lever bra tack vare pengar herrfotbollen drar in.
Det man borde fokusera på på är inte värdegrunder och genuskurser, utan arbeta för att damfotbollen blir en attraktiv produkt.

Det du skriver nu är inte det jag har hakat upp mig på - tvärtom anser jag att man måste tåla vissa sanningar även om dom ibland upplevs kontroversiella.

Men det Zlatan gör är inte att argumentera för en öppnare och mindre styvmoderlig debatt om förhållandet mellan dam- och herr-fotbollen. Det han gör är att kränka och såra tjejer som ägnar oerhört många timmar åt sin favoritsysselsättning. Och han gör det trots att han antagligen är en stor idol hos många av dessa tjejer!
Citera
2013-12-27, 22:40
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Jag tror Zlatan skiter fullständigt i pressen, killen kan när han vill säga, tack och adjö. De stora pengarna tjänar han inte i sverige. Han har ett vassare kort att spela med än vad SvFF:s sponsorer har. Sponsorer kan man alltid byta.

Exakt! Det handlar bara om pengar för den här killen.

Men när man har tjänat så mycket pengar att man inte längre kan räkna dom - varför inte fundera på vad man har för ideal? Vad kan man bidra med? Istället för att vältra sig i lyx och köpa kåkar och bilar varje månad kanske man kan göra något för t ex grabbar ifrån samma bakgrund som honom själv?

Och även om han nu inte känner för att använda några procent av sitt enorma ekonomiska kapital så kan han ju åtminstone bidra med något som faktiskt är helt gratis: Han kan vara en positiv förebild.

Men det är väl fjolligt i hans kultur.....
Citera
2013-12-27, 22:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Jag har läst boken, och precis som med alla övriga självbiografier är sällan hela sanningen kommer fram.

Människor i berättelse tenderar även ljuga brett. Självbiografier är inte heller juridisk bindande så till vida skrivna under ed och man får ta det som står med nypa salt allt som står i boken. Men det är rolig läsning trots allt.

Att zlatan inte är praktiserande är det så med Obama som utger sig för att vara kristen när han har haft muslimskt skolgång.

Okej, fram med lite bevis att Zlatan är en praktiserande muslim.
Så vitt jag vet så är han inte praktiserande muslim, så det blir en rejäl nyhet för mig om du kan presentera något sådant.
Citera
2013-12-27, 22:51
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Det du skriver nu är inte det jag har hakat upp mig på - tvärtom anser jag att man måste tåla vissa sanningar även om dom ibland upplevs kontroversiella.

Men det Zlatan gör är inte att argumentera för en öppnare och mindre styvmoderlig debatt om förhållandet mellan dam- och herr-fotbollen. Det han gör är att kränka och såra tjejer som ägnar oerhört många timmar åt sin favoritsysselsättning. Och han gör det trots att han antagligen är en stor idol hos många av dessa tjejer!
Tjejerna har förmodligen märkt detta redan på skolgården. Inte fotbollsspelande tjejer förstod redan från mycket låg ålder att de inte kunde jämföra sig med killarna. Min äldsta hängde med rätt bra till 12-årsåldern. Hon blev ända allsvensk spelare.
Detta är ett snyftargument utan förankring i verkligheten
Citera
2013-12-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Jag tror Zlatan skiter fullständigt i pressen, killen kan när han vill säga, tack och adjö. De stora pengarna tjänar han inte i sverige. Han har ett vassare kort att spela med än vad SvFF:s sponsorer har. Sponsorer kan man alltid byta.
Mm Zlatan behöver inte bry sig rent ekonomisk, han får sina Qatar miljoner och är nöjd det. Diktaturer är ju riktigt vassa kort och spela med. SvFF verkar dock i en demokrati och kan inte lika lätt välja varifrån man får sina miljoner, tror dom är rädda om sin huvudsponsor.
Citera
2013-12-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Okej, fram med lite bevis att Zlatan är en praktiserande muslim.
Så vitt jag vet så är han inte praktiserande muslim, så det blir en rejäl nyhet för mig om du kan presentera något sådant.

Vad är det för bevis du ute efter, mer än att han bär namnet Zlatan som kommer ifrån muslimska titeln Sultan, som var titel de trognas ledare fick. Om han inte var muslim hade han ändrat på sitt namn samt efternamn.
Citera
2013-12-27, 22:57
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Tjejerna har förmodligen märkt detta redan på skolgården. Inte fotbollsspelande tjejer förstod redan från mycket låg ålder att de inte kunde jämföra sig med killarna. Min äldsta hängde med rätt bra till 12-årsåldern. Hon blev ända allsvensk spelare.
Detta är ett snyftargument utan förankring i verkligheten

Aha....du menar att bara för att tjejerna själva inser att de inte kan matcha killarna när det gäller förutsättningarna så är det ok att håna och förolämpa? Var det en fungerande taktik när du var tränare...?
Citera
2013-12-27, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Ingen kan väl ha missat Zlatans bomb i Expressen idag:

http://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatans-attack-efter-debatten-om-bilpriset/

Reaktionerna från damerna:

http://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/marklund-om-zlatan-bara-nedvarderande/

Osv.

Vad säger ni om Zlatans uttalanden?

zlatan har rätt i sak. bra att han vågar säga vad han tycker, även om jag är feminist själv så betyder det inte att jag håller med om allt som alla feminister påstår.
Citera
2013-12-27, 23:03
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Aha....du menar att bara för att tjejerna själva inser att de inte kan matcha killarna när det gäller förutsättningarna så är det ok att håna och förolämpa? Var det en fungerande taktik när du var tränare...?

Han har verken hånat eller förolämpat. Han har bara sagt vad de flesta tjejer redan vet men, som PK-media vill få att tro något annat. Därför gråter Seger och Schiller och Sundhage. Du plaskar omkring med dem i ankdammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in