2013-12-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Många kanske håller med honom i sak när det gäller själva jämförelsen - men jag hoppas inte många håller med honom om att man ska ha en förnedrande syn på damfotboll. Hans dryga snack om att de kan få en cykel med hans autograf på visar vad han går för innerst inne.

Ah, trams. Det är bara du som inte förstår ironi.
Citera
2013-12-27, 22:07
Medlem
Guitarsmokes avatar
Vilken press kan Svenska Spel rimligtvis sätta på Zlatan och SvFF?

– Det är inte okej att en lagkapten för herrlandslaget raljerar över damlandslaget, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel, till TT, och fortsätter:

– Vi jobbar hårt för att få till en sundare fördelning mellan dam- och herrfotbollsmedlen. Det är väldigt olyckligt när Zlatan säger så här.

http://www.bt.se/sport/zlatan-kritiseras-av-huvudsponsorn(4085056).gm
Citera
2013-12-27, 22:11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
1. Att hans far var i villo hade säkert nog med problem som subban till hans fru hade ställt till med, kanske otrohet.

2. Zlatan är inte direkt till utseende praktiserande men vad vet man om insidan? 9/11 terroristerna såg inte heller ut som praktiserande då de även drack alkohol..

Som jag har sagt tidigare, läs lite om Helena Segers bagrund och Zlatans bok så kommer du inse att detta inlägg var onödigt.
Citera
2013-12-27, 22:12
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke

– Det är inte okej att en lagkapten för herrlandslaget raljerar över damlandslaget, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel, till TT, och fortsätter:

– Vi jobbar hårt för att få till en sundare fördelning mellan dam- och herrfotbollsmedlen. Det är väldigt olyckligt när Zlatan säger så här.

Det är väl inga problem. Skapa nya spel med bara damfotboll och ge överskottet, om det blir något, till damfotbollen
Citera
2013-12-27, 22:16
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Som nr 3 av världens 385 miljoner fotbollsspelare, tror jag inte denna "nolla" bryr sig ett dugg om er feminister och era åsikter

Jag är inte, per definition, feminist.

Jag är ivrig motståndare till könskvotering. Jag anser att det finns stora skillnader och förutsättningar mellan kvinnor och män. Jag tycker inte porr är förnedrande.

Men jag ogillar patriarkaliska strukturer där man underordnar kvinnan. Och Zlatan bidrar till dessa strukturer genom sina uttalanden - inte bara vid det här enstaka tillfället utan om man ser på allt han vräkt ur sig tidigare.

Zlatan är en jävel på att sparka boll - behöver inte diskuteras utan kan ses som fakta. Punkt slut.

Men Zlatan är också en jävligt självdyrkande, otrevlig och arrogant individ som inte verkar ett dugg intresserad av att använda sin upphöjda position till något samhällsnyttigt.

I mina ögon är individen Zlatan en nolla - hade han varit något mer än en nolla så hade han gjort något av det unika tillfälle han har fått. Som du säger så är han en på 383 miljoner fotbollsspelare - en chans som är obeskrivligt eftertraktad och makalöst maktfylld. Men vad gör spolingen av det förutom att spela fotboll?
Citera
2013-12-27, 22:18
Medlem
Citat:

Stor fifflaren Lindvall på Svenska spel sysslar med tomma hot men OM de skulle bara våga utdela "straff" tror nog att Svff tecknar kontrakt med någon annan investerare på tur. Kom ihåg hundar som skäller biter sällan och så är det med dessa "kritiker".
Citera
2013-12-27, 22:21
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det är väl inga problem. Skapa nya spel med bara damfotboll och ge överskottet, om det blir något, till damfotbollen

Men allvarligt talat, om allsköns kränkta kvinnor börjar kontakta SvFF:s sponsorer (varav vissa faktiskt kan komma att drabbas negativt av uttalandet, som t.ex. Svenska Spel) så kan det komma att sätta en betydligt starkare press på förbundet att införskaffa nolltolerans mot den här typen av uttalanden.

Representerar Zlatan, i egenskap av landslagskapten, SvFF? Om han gör det så borde de rimligtvis ha ett avtal vad Zlatan kan säga och inte säga. Var gränsen går för när Zlatan kan göra privata uttalanden och när han gör uttalanden i egenskap av lagkapten kan bli minst sagt diffusa, men det är egentligen inte konstigare än att en klubbspelare är väl införstådd att han inte kan åsamka sina sponsorer skada.

Som vi har konstaterat tidigare i tråden så finns det ju flera som höjer rösten för att Svensk Fotboll ska bli värdegrundsbaserad. Om de vill lyckas så bör de ge sig på sponsorerna.
Citera
2013-12-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det säger dock inget om hans kvinnosyn utan om vad han anser om damfotboll.
Kvinnosynen är något helt annat, så blanda inte äpplen och päron. Skvaller får du ha i annan tråd här handlar det inte hans mamma eller så.
Så fort någon säger att damfotboll inte är som herrfotboll så har det med kvinnosynen att göra?

Tramsigt snack faktiskt. Jag tror inte Helena är direkt någon som jönsar med utan det där får du värdera om.

Jämställdhetsdebatt har en grund i vilken genussyn du har ja och därför är hans kvinnosyn i allra högsta grad aktuell i denna tråd. I korthet, respekterar du inte kvinnor som jämbördiga är inte sannolikheten stor att du anser att damfotboll är så mycket att hänga i granen, oavsett deras prestation, därför är det du som snackar strunt. Däremot är inte deras äktenskap och samliv och hans sambo relevanta i denna tråd.
Citera
2013-12-27, 22:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Jag är inte, per definition, feminist.

Jag är ivrig motståndare till könskvotering. Jag anser att det finns stora skillnader och förutsättningar mellan kvinnor och män. Jag tycker inte porr är förnedrande.

Men jag ogillar patriarkaliska strukturer där man underordnar kvinnan. Och Zlatan bidrar till dessa strukturer genom sina uttalanden - inte bara vid det här enstaka tillfället utan om man ser på allt han vräkt ur sig tidigare.

Zlatan är en jävel på att sparka boll - behöver inte diskuteras utan kan ses som fakta. Punkt slut.

Men Zlatan är också en jävligt självdyrkande, otrevlig och arrogant individ som inte verkar ett dugg intresserad av att använda sin upphöjda position till något samhällsnyttigt.

I mina ögon är individen Zlatan en nolla - hade han varit något mer än en nolla så hade han gjort något av det unika tillfälle han har fått. Som du säger så är han en på 383 miljoner fotbollsspelare - en chans som är obeskrivligt eftertraktad och makalöst maktfylld. Men vad gör spolingen av det förutom att spela fotboll?

Ok, jag tar tillbaka feminist, men enligt mig har du missförstått alltihopa, förmodligen för du inte gillar Zlatan. Det han gör är att placera den uppvärderade damfotbollen på rätt nivå. Jag har varit tränare och lkedare inom damfotbollen. Jag har en dotter som spelat i allsvenskan. Problemet är inte att Zlatan säger sanningen, vilket iofs är obehaglig om man lever i en bubbla, där man curlas fram och lever bra tack vare pengar herrfotbollen drar in.
Det man borde fokusera på på är inte värdegrunder och genuskurser, utan arbeta för att damfotbollen blir en attraktiv produkt.
Citera
2013-12-27, 22:24
Bannlyst
Citat:
Men allvarligt talat, om allsköns kränkta kvinnor börjar kontakta SvFF:s sponsorer (varav vissa faktiskt kan komma att drabbas negativt av uttalandet, som t.ex. Svenska Spel) så kan det komma att sätta en betydligt starkare press på förbundet att införskaffa nolltolerans mot den här typen av uttalanden.

Representerar Zlatan, i egenskap av landslagskapten, SvFF? Om han gör det så borde de rimligtvis ha ett avtal vad Zlatan kan säga och inte säga. Var gränsen går för när Zlatan kan göra privata uttalanden och när han gör uttalanden i egenskap av lagkapten kan bli minst sagt diffusa, men det är egentligen inte konstigare än att en klubbspelare är väl införstådd att han inte kan åsamka sina sponsorer skada.

Som vi har konstaterat tidigare i tråden så finns det ju flera som höjer rösten för att Svensk Fotboll ska bli värdegrundsbaserad. Om de vill lyckas så bör de ge sig på sponsorerna.

De som inte sponsrar damfotbollen har ingen VÄRDEGRUND. Ryggradslösa svin som inte vill visa röda siffror i kolumnen.

Citera
2013-12-27, 22:26
Medlem
Bandoliers avatar
Jag tycker inte man ska försöka sätta munkavle på Zlatan - inte tror jag heller att det går!

Istället hoppas jag att han fortsätter leverera lågpannade kommentarer till omvärlden så att det till slut blir uppenbart att hans kvaliteter inte går att finna utanför fotbollsarenan.
Citera
2013-12-27, 22:26
Medlem
Citat:

Jag tror Zlatan skiter fullständigt i pressen, killen kan när han vill säga, tack och adjö. De stora pengarna tjänar han inte i sverige. Han har ett vassare kort att spela med än vad SvFF:s sponsorer har. Sponsorer kan man alltid byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in