2013-12-27, 19:40
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Det går faktiskt utmärkt att både få en fyllebults- och dyrölupplevelse på samma gång. Det är töntigt att försöka framställa sig som någon finsmakare på öl utan intresse för alkoholeffekten.

Men tyvärr så blir smakupplevelsen sämre om man är berusad. Det blir inte lika gott och smakar inte lika mycket, helt enkelt.
Citera
2013-12-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Gediget att du ger dig utanför dina normala marker.
Nästa gång kan du passera "Ljus lager"-hyllorna och gå direkt till "Ale" och "Övrigt"-hyllorna, plocka på dig en av varje, håll utkik efter svenskt hantverksöl och ta en sort i taget.

Var bor du? Finns något mikrobryggeri nära dig?
Jag stod och tittade på ale:erna och en massa annat men den enda sorten jag kom ihåg namnet på ifrån denna tråden var just Duvel, så jag letade efter den men den fanns inte inne. Den där Chimay kan ha funnits (blå vit aktig flaska) men jag hoppade över den för jag hade för mig att den inte var stark alls...helt ärligt vetefan hur jag tänkte.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Varför köpte du inte bättre öl som folk har tipsat om, Chimay t.ex?
Se ovan. Tror att den fanns inne, men jag fick för mig att den inte var så stark. Eller blandar jag ihop denna med den där klassiska kinesiska/thai ölen nu?

Aahhhh..
Citera
2013-12-27, 19:59
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Se ovan. Tror att den fanns inne, men jag fick för mig att den inte var så stark. Eller blandar jag ihop denna med den där klassiska kinesiska/thai ölen nu?

Aahhhh..

Chimay är inte asiatisk, den är belgisk. 9 %.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=chimay&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=7126&varuNr=1651 &filters=searchquery%2c
Citera
2013-12-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Chimay är inte asiatisk, den är belgisk. 9 %.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=chimay&sortfield=Default&sortdirectio n=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&gro upfiltersheader=Default&artikelId=7126&varuNr=1651 &filters=searchquery%2c
Det var den jag menade, och den fanns inne. Jag blandade ihop denna med http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sing&sortfield=Default&sortdirection= Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&group filtersheader=Default&artikelId=781421&varuNr=1428 &filters=searchquery%2c så därför gick jag förbi den.
Citera
2013-12-27, 20:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Samichlaus är ju en dubbelbock, smakrik och god - går inte på något sätt att jämföras med den svenska massproducerade smaklösa ljusa dyngan.
Nej, inte alls. Ville bara påtala att även öl av lagertyp med hög alkoholhalt kan göras goda.
Citera
2013-12-27, 20:23
Medlem
Har väl inte så stora erfarenheter som alla andra här men.

Är du ung och vill bli full så finns det fan inget bättre!
Citera
2013-12-27, 20:26
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Det går faktiskt utmärkt att både få en fyllebults- och dyrölupplevelse på samma gång. Det är töntigt att försöka framställa sig som någon finsmakare på öl utan intresse för alkoholeffekten.
Jag vill inte pissa på din parad, men jag tillhör skaran som inte gillar att bli full.
Lite onykter, javisst, men fylleri var det många år sedan jag fick nog av.

Och som andra påpekat: ju fullare du blir, desto sämre fungerar smaklökarna - vilket går stick i stäv mot hela min filosofi.
Citera
2013-12-27, 20:26
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrladda
Har väl inte så stora erfarenheter som alla andra här men.

Är du ung och vill bli full så finns det fan inget bättre!
Dunk är det som gäller då.
Citera
2013-12-27, 20:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Hur dricker ni dessa egentligen? Jag köpte 4st arboga 10.2% för en månad sedan som ett experiment, jag blev rent ut sagt skitfull och mådde för jävligt dagen efter.

Hur fan är det tänkt att man ska dricka denna häxbrygd?

Den ölen är nog avsedd att tas i bruk i ett sammanhang när all annan öl är för vek, som kärringdricka. Vanliga män dricker starköl, riktiga män dricker arboga 10,2 ungefär.

Jag gillar inte öl med såna alkoholvolymer, även om det finns ett fåtal som duger.
Senast redigerad av -DaRude- 2013-12-27 kl. 20:46.
Citera
2013-12-27, 20:46
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Det var den jag menade, och den fanns inne. Jag blandade ihop denna med http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sing&sortfield=Default&sortdirection= Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&group filtersheader=Default&artikelId=781421&varuNr=1428 &filters=searchquery%2c så därför gick jag förbi den.

Jaha, okej. Jag råder dig att testa den, det behöver knappast nämnas, men den spöar skiten ur Bellman och liknande.
Citera
2013-12-27, 21:29
Medlem
fostroms avatar
Vad som antyds mellan raderna är att personer som kunsumerar öl med högre alkoholstyrka antingen är alkoholister eller ute efter snabb flåfylla, gärna bäggedera. Dessutom är de förhatligt WT. Jag köper inte resonemanget. Smaken är olika. Vissa gillar surströmming, andra gillar sushi osv. Vem har mandat att döma ut vad någon annan uppskattar? Jag gillar att i stilla gemak njuta ett par väl kylda öl med litet högre alkoholstyrka under några timmar. Gärna i gott sällskap med något gott tilltugg och behaglig musik. Andra gillar att klämma ett sex-pack (eller två) med 5,2or under andra betingelser. Det finns dem som specialimporterar exklusiva sorter till höga priser och finner sin salighet i detta. Vem är jag att kritisera någon annans val? Det finns ett stort utbud av den anledningen att olika kunder efterfrågar olika produkter. Trevlig fredagskväll och - drink responsibly.
Citera
2013-12-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Vad som antyds mellan raderna är att personer som kunsumerar öl med högre alkoholstyrka antingen är alkoholister eller ute efter snabb flåfylla, gärna bäggedera. Dessutom är de förhatligt WT. Jag köper inte resonemanget. Smaken är olika. Vissa gillar surströmming, andra gillar sushi osv. Vem har mandat att döma ut vad någon annan uppskattar? Jag gillar att i stilla gemak njuta ett par väl kylda öl med litet högre alkoholstyrka under några timmar. Gärna i gott sällskap med något gott tilltugg och behaglig musik. Andra gillar att klämma ett sex-pack (eller två) med 5,2or under andra betingelser. Det finns dem som specialimporterar exklusiva sorter till höga priser och finner sin salighet i detta. Vem är jag att kritisera någon annans val? Det finns ett stort utbud av den anledningen att olika kunder efterfrågar olika produkter. Trevlig fredagskväll och - drink responsibly.
Hur mycket snusförnuft jag än hittar i detta inlägg kan jag ändå inte låta bli att tänka på hur intetsägande det är. Det känns som att du är för feg för att ha en ståndpunkt öht?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in