2013-12-27, 18:47
Medlem
harems avatar
Finns två typer av personer som dricker 10% öl.

1. Machofjanten med dålig självkänsla som tvingar i sig ölen och låtsas att det är gott och samtidigt klankar ner på de andra i umgänget som dricker 5,3or och kallar dem för "fjollor".

2. Smygalkoholisten som tar 3 öl varje vardagskväll och viftar bort alla tankar om att man kanske har alkoholproblem genom att säga "Äsch! Det är ju bara 3 starköl".

Båda personerna är äckliga white trash.
Citera
2013-12-27, 18:52
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harem

1. Machofjanten med dålig självkänsla som tvingar i sig ölen och låtsas att det är gott och samtidigt klankar ner på de andra i umgänget som dricker 5,3or och kallar dem för "fjollor".

2. Smygalkoholisten som tar 3 öl varje vardagskväll och viftar bort alla tankar om att man kanske har alkoholproblem genom att säga "Äsch! Det är ju bara 3 starköl".

Det finns en typ till - finsmakaren. Men sådana finns säkert inte enligt dig.
Citera
2013-12-27, 18:58
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harem

Dessa bägge tillhör typen där smak inte är premierat.
De kan lika gärna dricka Karhu som Pripps eller något annat mängdproducerat smaklöst elände.

Sedan har vi typ 3: vi som gillar ölet i sig, utan att fokusera på procenten, utan där smakupplevelsen är balanserad med alkoholstyrkan, vare sig den är stor eller liten.

Jag dricker inte Hardcore IPA, Kwak eller Sculpin' IPA för dess alkoholhalt, utan för att de är goda och smakrika.

Antingen så är fyllan primära målet, eller så är det öl-upplevelsen.

Dvs klassiska dualismen gourmet - gourmand.
Citera
2013-12-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merback
Brukar alltid lägga ner 1-2 st starkare i min blandpåse, as a starter
Den taktiken kan jag förstå.

Tänkte experimentera lite mer idag, köpte mig en blandpåse med starkare sorter, dock ingen över 7.5. Letade tex efter Duvel som vissa har rekommenderat i tråden men mitt bolag hade inte denna inne.

Har precis öppnat en Sofiero 7.5 nu så nu får vi se vad som händer.
Citera
2013-12-27, 19:14
Medlem
mrtowlies avatar
Är man microbrewery-hipster gillar man ju öl med högre alkoholhalt.

Jag tycker en iskall 7.5:a är trevlig att starta kvällen med, innan och under man lagar middag. Det kickar igång mysigheten på ett bra sätt. Sen går jag över till vin, men det är mest för att jag har gikt.
Citera
2013-12-27, 19:18
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Tänkte experimentera lite mer idag, köpte mig en blandpåse med starkare sorter, dock ingen över 7.5. Letade tex efter Duvel som vissa har rekommenderat i tråden men mitt bolag hade inte denna inne.

Har precis öppnat en Sofiero 7.5 nu så nu får vi se vad som händer.

Vilka andra köpte du?
Citera
2013-12-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Vilka andra köpte du?
Bellman 6.0 (har druckit den förut och gillar den)
Baron Frenck (ingen aning)
Sjukommatvåan (ingen aning)
Åbro Leijon (inte så stark, 5.9)

sen slank det ner en "sir taste-alot" också. Vetefan varför. Den håller endast 4.5
Citera
2013-12-27, 19:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
En stark Svensk lager som är ganska god, enl. min mening, är Mariestads old ox på 6.9%. Jag tror inte att det går att göra drickbar lager som är starkare än så. Dom mellan 7-10% som jag har provat smakar mest busgrogg. Dom ligger mellan äckligt och jag behöver bli full väldigt fort, och billigt. Jag tror nog att det är det senare som gör att vissa dricker dom, annars så hade dom ju knappast funnits kvar i sortimentet.

Det går däremot alldeles utmärkt att göra porter, stout, barley wine osv, med högre alkoholstyrkor utan att det känns någon särpräglad spritsmak, tvärtom med en massa andra smaker. 7-10% och mycket högre, alldeles utmärkta ölsorter, nackdelen är väl priset. Amerikanska och Danska hör till mina favoriter. Westvleteren må vara god, men ack så svår att få tag på.
Ingen regel utan undantag. Visserligen är ju detta en mörk lager, men ändå en lager.
Samichlaus Bier ligger på 14% och det märks inte mycket av.

http://www.systembolaget.se/11941
Citera
2013-12-27, 19:35
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:

sen slank det ner en "sir taste-alot" också. Vetefan varför. Den håller endast 4.5
Gediget att du ger dig utanför dina normala marker.
Nästa gång kan du passera "Ljus lager"-hyllorna och gå direkt till "Ale" och "Övrigt"-hyllorna, plocka på dig en av varje, håll utkik efter svenskt hantverksöl och ta en sort i taget.

Var bor du? Finns något mikrobryggeri nära dig?
Citera
2013-12-27, 19:36
Medlem
Punklivs avatar
Citat:

Varför köpte du inte bättre öl som folk har tipsat om, Chimay t.ex?
Citera
2013-12-27, 19:37
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Dessa bägge tillhör typen där smak inte är premierat.
De kan lika gärna dricka Karhu som Pripps eller något annat mängdproducerat smaklöst elände.

Sedan har vi typ 3: vi som gillar ölet i sig, utan att fokusera på procenten, utan där smakupplevelsen är balanserad med alkoholstyrkan, vare sig den är stor eller liten.

Jag dricker inte Hardcore IPA, Kwak eller Sculpin' IPA för dess alkoholhalt, utan för att de är goda och smakrika.

Antingen så är fyllan primära målet, eller så är det öl-upplevelsen.

Dvs klassiska dualismen gourmet - gourmand.

Det går faktiskt utmärkt att både få en fyllebults- och dyrölupplevelse på samma gång. Det är töntigt att försöka framställa sig som någon finsmakare på öl utan intresse för alkoholeffekten.
Citera
2013-12-27, 19:39
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ingen regel utan undantag. Visserligen är ju detta en mörk lager, men ändå en lager.
Samichlaus Bier ligger på 14% och det märks inte mycket av.

http://www.systembolaget.se/11941
Samichlaus är ju en dubbelbock, smakrik och god - går inte på något sätt att jämföras med den svenska massproducerade smaklösa ljusa dyngan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in