2013-12-27, 19:00
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Pelagius_of_Asturias

Pelagius ( spanska : Pelayo , c. . 685-737) var en Visigothic adelsman som grundade kungariket Asturien , dom den från 718 till sin död. Genom sin seger i slaget vid Covadonga , han krediteras med början av Reconquista , den kristna återerövringen av den iberiska halvön från morerna . Han etablerade en självständig kristen stat i opposition till moriska hegemoni, men det finns inga starka bevis för att han hade för avsikt att återuppliva den gamla Visigothic kungariket , eller motiverades av någon religiös längtan.

Pelagius var en Visigoth adelsman, son till Fafila. Den Chronica Albeldensis säger att detta Fafila var en dux av Gallaecia , som dödades av Wittiza . [ 5 ] Den Krönika av Alfonso III identifierar Pelagius som en sonson till Chindasuinth och berättar att hans far blev blind i Córdoba , på uppmaning av Wittiza. [ 6 ] Wittiza sägs också ha exil Pelagius från Toledo på antagandet att kronan i 702. Allt detta är emellertid en sen tradition. [ 6 ]
Citera
2013-12-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Nej, varför tror du att de slaver som bor i nuvarande Polen skulle ha något med de germanska goterna? Eller har du inbillat dig att Polen alltid har sett ut som det gör idag och bestått av samma slaviska folk? Då har du gjort bort dig rejält tyvärr.

Det finns genetiskt forskning som visar att fornsvenskar var mer genetiskt lika dagens polacker än dagens svenskar.

Goterna var med största sannolikhet ett germansktalande men slaviskt folkslag som trängts undan av hunnerna. De bodde alleles för få människor i Södra Sverige och Danmark för att en sådan enorm folkvandring hade blivit omskriven.
Citera
2013-12-27, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Hungaro ville göra goterna till ungrare ja. Typisk invandrarnas dåliga självförtroende.

Finns inget omtvistat om Visigoterna, de är accepterade som ett germanskt folk från Skandinavien som sen utökades med andra folk utmed deras vandring, precis som TS skrev. I Sverige är det som sagt fult att hävda sig och det följer med oss i vår utbildning. Vill du bara fortsätta detta ok eller är du en invandrare/finne som vill förtala svensken?

Se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Spanska-i-Spanien
Kan du visa några bevis??

Är du riktigt svensk eller ditt ursprung är någon annanstans?.

Kan du visa några bevis??

Är du riktigt svensk eller ditt ursprung är någon annanstans?.

Några av oss har visat olika teorier om det svenska ursprunget av goterna och du fortfarande inte har visat några bevis om dina teorier. Så vi fortfarande (åtminstone mig) att (som många forskare är överens om) goterna sitt ursprung i södra Sverige.

Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte har några teorier om visigoternas ursprung, jag har bara svarat på din frågeställning om varför vi inte lär oss om dem i skolan. Det jag däremot har sagt är att ursprunget är omtvistat. Om man accepterar omtvistningen eller inte, är inte mitt problem, men man ska ha den i åtanke när man reflekterar över svaret på din frågeställning.

De två teorierna verkar vara att visigoternas ursprung var antingen från södra Sverige, eller från norra svarta havsområdet. Goter över lag var inte "ett folk" eller "en stam", de var många folkslag i ett, förmodligen en mix mellan germaner, skyter och trakier. Det är allmänt känt att visigoterna, och goter över lag var från östra europa. Men beroende på hur man räknar migrationens startdatum så får man olika svar på vilket ursprung visigoterna hade. Räknar man migrationsstarten vid Alarics inträdande så blir visigoternas etnicitet väldigt mixat och deras ursprung beläget vid Danube.

Återigen, mitt ursprung är helt orelevant i mitt tycke, men eftersom det verkar vara väldigt betydande för den vikt som läggs vid det jag skriver så får jag väl avslöja att jag är helsvensk och har alltid varit. Jag är ifrån och bor även i södra Sverige. Så jag, om någon, skulle väl vara partisk i denna frågan. Men jag hanterar inte historia på det sättet.
Citera
2013-12-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanska-i-Spanien
Tja, många människor från Central-och Sydamerika är stolta över vad Spanien gjorde i Amerika (grunda städer, universitet, sjukhus och så vidare). Också många spanjorer är stolta över det som spanjorerna gjorde i Amerika. Det är också densamma. Skillnaden är att den historia goterna inte är väl dokumenterat och människor (i Spanien eller Sverige) vet inte riktigt vad goterna var. I Spanien förmodligen inte vet 90% av spanjorerna en sak om goterna.

Vissa bilder som skildrar hur goterna såg ut på den tiden i Spanien (massor av blondiner gotiska personer):
Bara sätta i google bild:
"Cantigas de Santa Maria"
eller:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Cantiga_Santa_Maria.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/Cantigas_de_Santa_Maria
http://es.wikipedia.org/wiki/Cantigas_de_Santa_Mar% C3% ADa

Att delar av Spanien befolkning är ljusa har inget med goterna att göra. Tex Baskiens befolkning är ljus har bevarats homogen i tusentals år.

Dock har de gotiska språken påverkat det spanska spårket. Det skiljer sig ifrån övriga romanska språk i och med att plural slutar med S.
Citera
2013-12-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Att delar av Spanien befolkning är ljusa har inget med goterna att göra. Tex Baskiens befolkning är ljus har bevarats homogen i tusentals år.

Dock har de gotiska språken påverkat det spanska spårket. Det skiljer sig ifrån övriga romanska språk i och med att plural slutar med S.

Ja, jag vet att många spanjorer är ljusa (inte bara basker). Jag är en av dem. Men mängden av blonda blåögda spanjorer (över 1,5 miljoner) måste komma från någon annanstans. Vi har haft olika nordiska / germanska invasioner: sveberna, gotiskt, vandaler, alanerna, och vissa andra, men den största var att det Visigothic.

Mängden visigoterna som kom till Spanien var 300.000 (representerar en 5-10% av den totala befolkningen) men som de främst bosatte sig i en region (Castilla y Leon) i% av visigoterna i den regionen var som 25-30 % av den totala befolkningen. Än idag Castilla y Leon redovisas att ha som en 22-25% av den I1 halogroup (som är född i Skandinavien). Det finns gott om blå ögon blond människor i många byar i regionen (alltid en minoritet, men du kan hitta dem i de flesta byar). Den blonda blå ögon gener inte är född i Spanien så det måste komma någon annanstans och jag tror inte att det är just från Afrika.

Till exempel är jag goint visa tre exempel på blonda blåögda spanjorer som förmodligen skulle kunna passera som skandinaver (de är rena infödda spanjorer med spanska efternamn):
http://www.camonzon.com/20_olimpicos/gazol/050108_gala2004001.jpg
http://multimedia.hola.com/noticias-de-actualidad/2011/12/01/eugenia-osborne.jpg
http://st-listas.20minutos.es/images/2009-03/86623/1013777_249px.jpg?1334153728
Check this video (Jag antar att han ser super skandinaviska):
http://www.youtube.com/watch?v=3SrWjDgELt0

Så, vart tog dessa gener kommer?.

Ändå är vi inte här för att debattera om utseende utan historia och knowdledge av svenska folket om goterna i Spanien.
Senast redigerad av Spanska-i-Spanien 2013-12-27 kl. 19:30.
Citera
2013-12-27, 19:20
Bannlyst
Citat:
Det finns genetiskt forskning som visar att fornsvenskar var mer genetiskt lika dagens polacker än dagens svenskar.

Goterna var med största sannolikhet ett germansktalande men slaviskt folkslag som trängts undan av hunnerna. De bodde alleles för få människor i Södra Sverige och Danmark för att en sådan enorm folkvandring hade blivit omskriven.
Jaså du är polack. Jamen då går det ju inte att nå fram tyvärr. Synd att ni måste likt andra skräpfolk hitta på fantastiska sagor om er själva. Tur att vi svenskar har fötterna på jorden och slipper sån skit för att må bra.

Slaver är inflyttade efter germanerna, det är fakta.
Citera
2013-12-27, 19:34
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:

Germansktalande, men ändå slaviskt? hur går det ihop? dyrkade de svantevit, och talade gotiska samtidigt? Eller vad menar du? Att försöka definiera slaver utifrån antropologiska termer är ganska lönlöst, eftersom att slaver är bland de mest mångskiftande meta-etniciteterna i Europa, nästan lika olika som romansktalande folk.

Är Genforskningen du syftar på aktuell för järnåldern, eller är det någon undersökning av stenåldersben? Visar verkligen genundersökningen av ett fåtal personer något om hur den genetiska sammansättningen var för hela det aktuella området?

Ponera att de gräver upp Kungen om tusen år och kommer fram till svenskarna härstammar från fransmän.
Senast redigerad av HinGambleGoth 2013-12-27 kl. 19:36.
Citera
2013-12-27, 19:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattinmansson
Se nedan.

Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte har några teorier om visigoternas ursprung, jag har bara svarat på din frågeställning om varför vi inte lär oss om dem i skolan. Det jag däremot har sagt är att ursprunget är omtvistat. Om man accepterar omtvistningen eller inte, är inte mitt problem, men man ska ha den i åtanke när man reflekterar över svaret på din frågeställning.

De två teorierna verkar vara att visigoternas ursprung var antingen från södra Sverige, eller från norra svarta havsområdet. Goter över lag var inte "ett folk" eller "en stam", de var många folkslag i ett, förmodligen en mix mellan germaner, skyter och trakier. Det är allmänt känt att visigoterna, och goter över lag var från östra europa. Men beroende på hur man räknar migrationens startdatum så får man olika svar på vilket ursprung visigoterna hade. Räknar man migrationsstarten vid Alarics inträdande så blir visigoternas etnicitet väldigt mixat och deras ursprung beläget vid Danube.

Återigen, mitt ursprung är helt orelevant i mitt tycke, men eftersom det verkar vara väldigt betydande för den vikt som läggs vid det jag skriver så får jag väl avslöja att jag är helsvensk och har alltid varit. Jag är ifrån och bor även i södra Sverige. Så jag, om någon, skulle väl vara partisk i denna frågan. Men jag hanterar inte historia på det sättet.

Fast polska arkeologer har slagit fast att goterna kom från Sverige vid de utgävningar som gjordes när pipelines skulle grävas ned för en tid sen. Det är bara i Sverige man fortsätter att förneka goternas svenska ursprung! Det är vetenskapligt ostridigt.

"There was also an enormous cultic aspect to the nature of the Gothic immigrants, as they evidently brought with them a new religion. It featured the basic panoply of deities whom we know from later Norse sources, but in time some names were changed as well as the function of some of the deities. Gaut, the creator of humans, the tribal father, was later connected with the continental newcomer Odinn. The god and goddess of ancestry, Ingr/Ingun, were the predecessors of Freyr/Freya in the fertility cult and Úllr was later replaced by Baldr in the Nordic pantheon."

The archaeological focus gives us convincing evidence of the origin of this people:

“To the most important form of skeleton graves belong the first log boat graves discovered on Polish territory. This custom was adopted from Scandinavia.”

http://lowlands-l.net/history/jones_storm2.php
Senast redigerad av Aegishjalmr 2013-12-27 kl. 19:47. Anledning: Ord
Citera
2013-12-27, 19:45
Medlem
HinGambleGoths avatar
Kan man se Goternas uttåg ur landet mellanmjölk som svenskarnas sätt att kompensera för sin egna brist på äldre historia? Vi har ju trots allt inte några ordentliga källor innan högmedeltiden....

Svearna ska väl dessutom inte kapa götarnas historia dessutom, lite som hur man kallar språket på Rökstenen och i Västgötalagen för "Svenska", när det är skrivet av götar.
Senast redigerad av HinGambleGoth 2013-12-27 kl. 19:48.
Citera
2013-12-27, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Fast polska arkeologer har slagit fast att goterna kom från Sverige vid de utgävningar som gjordes när pipelines skulle grävas ned för en tid sen. Det är bara i Sverige man fortsätter att förneka goternas svenska ursprung! Det är vetenskapligt ostridigt.

"There was also an enormous cultic aspect to the nature of the Gothic immigrants, as they evidently brought with them a new religion. It featured the basic panoply of deities whom we know from later Norse sources, but in time some names were changed as well as the function of some of the deities. Gaut, the creator of humans, the tribal father, was later connected with the continental newcomer Odinn. The god and goddess of ancestry, Ingr/Ingun, were the predecessors of Freyr/Freya in the fertility cult and Úllr was later replaced by Baldr in the Nordic pantheon."

The archaeological focus gives us convincing evidence of the origin of this people:

“To the most important form of skeleton graves belong the first log boat graves discovered on Polish territory. This custom was adopted from Scandinavia.”

http://lowlands-l.net/history/jones_storm2.php

Ja, och det beror som sagt på hur man väljer att se på visigoter. Jag tror varken det ena eller det andra. Och den ena teorin behöver inte utesluta den andra. Visigoter kan bevisligen ha skandinaviskt påbrå, men denna påbrå skulle inte behöva vara uteslutande när den "aggressiva" folkvandringen för visigoterna väl tog vid under Alaric. Jag vet inte hur möjligt det ens är att pin-pointa varifrån visigoter kom ifrån, mer än att det var en koalition av folk från nordost- och östeuropa.

Jag har svårt att tro att svenska forskare skulle vara de enda som inte accepterar att visigoter inte är fullfjädrade svenskar. Jag är inte insatt i denna debatten och kan inte uttala mig om det. Men om man hänger på wikipedia och google ett tag så verkar det som att ursprunget är mixat, eller omtvistat för den envise. Väldigt många här verkar däremot vara bekymrade över nationalistisk bias, och om diskussionen fortsätter på det spåret så drar jag mig hellre ur.
Senast redigerad av mattinmansson 2013-12-27 kl. 20:04.
Citera
2013-12-27, 20:14
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ja, och det beror som sagt på hur man väljer att se på visigoter. Jag tror varken det ena eller det andra. Och den ena teorin behöver inte utesluta den andra. Visigoter kan bevisligen ha skandinaviskt påbrå, men denna påbrå skulle inte behöva vara uteslutande när den "aggressiva" folkvandringen för visigoterna väl tog vid under Alaric. Jag vet inte hur möjligt det ens är att pin-pointa varifrån visigoter kom ifrån, mer än att det var en koalition av folk från nordost- och östeuropa.

Jag har svårt att tro att svenska forskare skulle vara de enda som inte accepterar att visigoter inte är fullfjädrade svenskar. Jag är inte insatt i denna debatten och kan inte uttala mig om det. Men om man hänger på wikipedia och google ett tag så verkar det som att ursprunget är mixat, eller omtvistat för den envise.

Njae, goternas svenska ursprung har mig veterligt inga konkurrerande hypoteser bland forskare utanför Sverige numer. Att spekulera i att folkgruppens sammansättning skulle ha förändrats under folkvandringarna blir just bara spekulationer och dessutom inte särskilt trovärdiga sådana eftersom folkflertalet var väldigt stambundna. Västergötland, Östergötland och Småland är sannolikt goternas urlandskap men de verkar ha mellanlandat på Gotland och därifrån tagit sig vidare till floden Wizla i Polen. Vi har ju Gutasagan bevarad som beskriver en utvandring från Gotland och det finns tecken på omfattande avfolkning i Västergötland en tid efter fimbulvintern i början av järnåldern.

Jag kan tycka att det är märkligt att andra hypoteser ens lagts fram tidigare med tanke på att goterna otvetydigt var germaner vars kultur uppstod under skandinavisk bronsålder med centrum i södra skandinavien.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2013-12-27 kl. 20:28. Anledning: Ord
Citera
2013-12-27, 20:19
Medlem
Citat:

Jag har svårt att tro att svenska forskare skulle vara de enda som inte accepterar att visigoter inte är fullfjädrade svenskar. Jag är inte insatt i denna debatten och kan inte uttala mig om det. Men om man hänger på wikipedia och google ett tag så verkar det som att ursprunget är mixat, eller omtvistat för den envise. Väldigt många här verkar däremot vara bekymrade över nationalistisk bias, och om diskussionen fortsätter på det spåret så drar jag mig hellre ur.

Den enda som visar nationalism här det är du (i ditt fall anti-nationalism). Skäms du för vad du egentligen är?. Du är den som visar anti-nationalistisk views.We som anger mest studerade historiska fakta. Det är du med vyer nationalism (anti-nationalism i ditt fall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in