Citat:
Ursprungligen postat av
bagoflime
Hungaro ville göra goterna till ungrare ja. Typisk invandrarnas dåliga självförtroende.
Finns inget omtvistat om Visigoterna, de är accepterade som ett germanskt folk från Skandinavien som sen utökades med andra folk utmed deras vandring, precis som TS skrev. I Sverige är det som sagt fult att hävda sig och det följer med oss i vår utbildning. Vill du bara fortsätta detta ok eller är du en invandrare/finne som vill förtala svensken?
Se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Spanska-i-Spanien
Kan du visa några bevis??
Är du riktigt svensk eller ditt ursprung är någon annanstans?.
Kan du visa några bevis??
Är du riktigt svensk eller ditt ursprung är någon annanstans?.
Några av oss har visat olika teorier om det svenska ursprunget av goterna och du fortfarande inte har visat några bevis om dina teorier. Så vi fortfarande (åtminstone mig) att (som många forskare är överens om) goterna sitt ursprung i södra Sverige.
Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte har några teorier om visigoternas ursprung, jag har bara svarat på din frågeställning om varför vi inte lär oss om dem i skolan. Det jag däremot har sagt är att ursprunget är omtvistat. Om man accepterar omtvistningen eller inte, är inte mitt problem, men man ska ha den i åtanke när man reflekterar över svaret på din frågeställning.
De två teorierna verkar vara att visigoternas ursprung var antingen från södra Sverige, eller från norra svarta havsområdet. Goter över lag var inte "ett folk" eller "en stam", de var många folkslag i ett, förmodligen en mix mellan germaner, skyter och trakier. Det är allmänt känt att visigoterna, och goter över lag var från östra europa. Men beroende på hur man räknar migrationens startdatum så får man olika svar på vilket ursprung visigoterna hade. Räknar man migrationsstarten vid Alarics inträdande så blir visigoternas etnicitet väldigt mixat och deras ursprung beläget vid Danube.
Återigen, mitt ursprung är helt orelevant i mitt tycke, men eftersom det verkar vara väldigt betydande för den vikt som läggs vid det jag skriver så får jag väl avslöja att jag är helsvensk och har alltid varit. Jag är ifrån och bor även i södra Sverige. Så jag, om någon, skulle väl vara partisk i denna frågan. Men jag hanterar inte historia på det sättet.