2013-12-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nja, var ärlig nu och erkänn att detta är bara början på din Åsa-Nisse-teori. Det riktigt spännande är detta med kristaller, men framför allt där du är helt unik, det med de tvålartade ämnena.

Var inte blyg nu utan kör hela din teori så får vi se vilket vetenskapligt stöd du får.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adipocere

Adipocere was first described by Sir Thomas Browne in his discourse Hydriotaphia, Urn Burial (1658):[1]
In a Hydropicall body ten years buried in a Church-yard, we met with a fat concretion, where the nitre of the Earth, and the salt and lixivious liquor of the body, had coagulated large lumps of fat, into the consistence of the hardest castile-soap: wherof part remaineth with us.
The chemical process of adipocere formation, saponification, came to be understood in the 17th century when microscopes became widely available.[1]
Augustus Granville is believed to have (somewhat unwittingly)[clarification needed] made candles from the adipocere of a mummy and used them to light the public lecture he gave to report on the mummy's dissection.[2]

Man kan inbilla sig alt men alt är inte som man inbillar sig!

Sleepydoc3
Citera
2013-12-27, 10:05
Medlem
Citat:
Nja, var ärlig nu och erkänn att detta är bara början på din Åsa-Nisse-teori. Det riktigt spännande är detta med kristaller, men framför allt där du är helt unik, det med de tvålartade ämnena.

Var inte blyg nu utan kör hela din teori så får vi se vilket vetenskapligt stöd du får.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saponification

Saponification is a process that produces soap, usually from fats and lye. In technical terms, saponification involves base (usually sodium hydroxide commonly called caustic soda NaOH) hydrolysis of triglycerides, which are esters of fatty acids, to form the sodium salt of a carboxylate. In addition to soap, such traditional saponification processes produce glycerol. "Saponifiable substances" are those that can be converted into soap.[1]

Sleepydoc3
Citera
2013-12-27, 10:11
Medlem
Citat:

http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3466

Thiopental

Egenskaber, håndtering og holdbarhed

Egenskaber
pH 10-11.

Håndtering
Må ikke blandes med andre farmaka.

Holdbarhed
Opbevares i køleskab (2-8ºC) beskyttet mod lys.
Ubrudt hætteglas er holdbart i 7 døgn ved 20ºC.

Sleepydoc3
Citera
2013-12-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Ja det har vi, på sätt och vis. Jag anser nämligen att rättsläkaren helt saknade vetenskapligt stöd för den slutsats hon drog av de analyssvar som hon fick från labbet den 17 december 2008. Jag anser inte att den information som tillkommit efter det på något vis förändrar min åsikt på den punkten. I konsekvens därmed så anser jag att det likaså saknas vetenskapligt underlag för att dra slutsatsen att den höga tiopentalhalten skulle kunna tillskrivas den icke journalförda användningen av tiopental den 11:e, 12:e och/eller 19:e september. Inget har tillkommit som ger stöd för det. "Ojämn fördelning i fett (huvudsakligen), och nedsatt förmåga hos barnet att metabolisera thiopental, p.g.a. organsvikt" är bara spekulationer på samma lösliga grunder som rättsläkarens ursprungliga slutsats byggde på. Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer tiopental i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar. Så, tyvärr, det här är ett fall där vi tvingas acceptera att vi inte har och inte heller kommer att få någon acceptabel förklaring till de höga halterna iblodprovet. Det saknas helt enkelt för mycket information för att möjliggöra en säker slutsats. Sånt händer och det är ingen skam att acceptera det – tvärt om!

Det här skulle alltså överhuvud taget aldrig blivit föremål för någon polisutredning och förundersökning och definitivit inte för något åtal och någon rättsgång. Fokuseringen på tiopentalvärdet och rättskemiska laboratoriets analysarbete är resultatet av juridisk taktik och ett sidospår. Det är rättsläkarens slutsats av analyssvaren som ställt till det.

"Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer tiopental i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar."
Citera
2013-12-27, 10:47
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
http://en.wikipedia.org/wiki/Saponification

Saponification is a process that produces soap, usually from fats and lye. In technical terms, saponification involves base (usually sodium hydroxide commonly called caustic soda NaOH) hydrolysis of triglycerides, which are esters of fatty acids, to form the sodium salt of a carboxylate. In addition to soap, such traditional saponification processes produce glycerol. "Saponifiable substances" are those that can be converted into soap.[1]

Sleepydoc3

Men det där är ju fakta. Sånt funkar inte på dom du argumenterar emot.
Citera
2013-12-27, 10:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
"Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer tiopental i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar."

Just det där förstår jag inte riktigt. Det beror väl på vad det är man har fått ut som prov?
Om det är fettdepåer med tiopenthal som blivit "upplösta" så skulle det väl i teorin kunna
vara så att provet visar ÄNNU högre halter? Helt oavsett hur resten av blodet i kroppen
ser ut?

Vad jämför man med? ett 3 ml prov med rent blod?

Ber om ursäkt om frågan är dum, men jag förstår faktiskt inte riktigt.
Citera
2013-12-27, 11:07
Medlem
Citat:

Bäste Bustopher

Blev lite ställt över ovanståande. Blev lite fel-klickande varför fortsättning här följar.

Det är nyt för mig att Linnea tillfördas Thiopental via infusion.

Jag är iövrigt helt enig med dig i dina betraktningar!

http://www.fass.se/LIF/product?5&userType=0&nplId=20110906000036

Farmakokinetik
Tiopental metaboliseras nästan fullständigt och endast ca 0,3% utsöndras oförändrat i urinen. Tiopental är synnerligen fettlösligt och metaboliseras nästan uteslutande i levern men frigörs långsamt från lipiddepåer och omsätts mycket långsamt. Under en timme metaboliseras 10 – 15%, huvudsakligen i levern. Tiopental har efter en intravenös singeldos en distributions-halveringstid på 2-4 timmar och för eliminationen är halveringstiden 9-11 timmar.

Låt os säge T½ är 12 timar och inte 9-11.

Det ½ efter 12 timar är då 50% och efter ytterligare 12 timar det ½ av det ½ = 25%.
36 timar äfter det ½ av det ½ av det ½ = 12,5%. Och så framdeles till 24 dagar post mortem.
Och under denna tid fungerar levern i alla fall inte!
Då inte att förglemma dagarna från de påstått givna dosarne prämortelt då levern fungerade.

Så du har rätt. Det inte finns något vetenskapligt stöd för att Thiopental givat dagar före döden vill kunna resultera i fyndet av 2000 mikrogram 24 dagar efter döden:

Man kan inbilla sig allt men allt är inte som man inbillar sig.

Sleepydoc3
Citera
2013-12-27, 12:07
Medlem
Citat:
Bäste Bustopher

Blev lite ställt över ovanståande. Blev lite fel-klickande varför fortsättning här följar.

http://www.fass.se/LIF/product?5&userType=0&nplId=20110906000036

Farmakokinetik
Tiopental metaboliseras nästan fullständigt och endast ca 0,3% utsöndras oförändrat i urinen. Tiopental är synnerligen fettlösligt och metaboliseras nästan uteslutande i levern men frigörs långsamt från lipiddepåer och omsätts mycket långsamt. Under en timme metaboliseras 10 – 15%, huvudsakligen i levern. Tiopental har efter en intravenös singeldos en distributions-halveringstid på 2-4 timmar och för eliminationen är halveringstiden 9-11 timmar.

Låt os säge T½ är 12 timar och inte 9-11.

Det ½ efter 12 timar är då 50% och efter ytterligare 12 timar det ½ av det ½ = 25%.
36 timar äfter det ½ av det ½ av det ½ = 12,5%. Och så framdeles till 24 dagar post mortem.
Och under denna tid fungerar levern i alla fall inte!
Då inte att förglemma dagarna från de påstått givna dosarne prämortelt då levern fungerade.

Så du har rätt. Det inte finns något vetenskapligt stöd för att Thiopental givat dagar före döden vill kunna resultera i fyndet av 2000 mikrogram 24 dagar efter döden:

Man kan inbilla sig allt men allt är inte som man inbillar sig.

Sleepydoc3

Nä men det är en möjlig förklaring till varför RMV fick en träff på tiopental på outspädda provet. Dvs det enda prov som uppfyller kraven för bevismatrial. Att man sen hade brister i hanteringen av sin apparatur är ju en annan sak. (bland annat har instrumentet flyttats utan att kalibreras om)
Citera
2013-12-27, 12:54
Medlem
Bustophers avatar

Citat:
Bäste Bustopher

Jag får be så mycket om ursäkt!
Så där kan det bli när det går för fort. Det ska naturligtvis vara så här:

"Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer MORFIN i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar."

God Fortsättning på Julen - i alla fall!
Citera
2013-12-27, 14:01
Medlem
Citat:

"Dessutom förklarar den hypotesen inte varför det fanns åtminstone fyra gånger mer MORFIN i flickans blodsystem än som tillförts via den uppgivna infusionen under hennes fem sista timmar."

hur mycket kan tillförsel efter döden ha påverkat?
Tittar man på vittnessmålen verkar ju sprutpumpen ha gått i upp till 30 min efter döden inträffade
Citera
2013-12-27, 14:42
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
hur mycket kan tillförsel efter döden ha påverkat?
Tittar man på vittnessmålen verkar ju sprutpumpen ha gått i upp till 30 min efter döden inträffade

Flickan har enligt sjukhusets dokumentation fått 20 μgram/kg/tim (70 µg/tim @ en vikt på 3,5 kg), dvs totalt 370 μgram morfin efter drygt fem timmar. Det borde ha resulterat i en halt på nivån 20 - 30 nanogram/ml med normal metabolism. Istället har man alltså uppmätt en halt på 5 700 nanogram/gram. För att uppnå den halten i flickans hela blodsystem (250 ml) skulle man behövt tillföra 1 425 μgram morfin d.v.s. nästan fyra gånger så mycket som hon fått via infusionen. Då har ingen hänsyn tagits till vare sig nedbrytning eller utsöndring vilket gör värdet mycket konservativt i beaktande av morfins relativt korta halveringstid och metabolism.

Om morfinpumpen hade fortsatt att gå ytterligare 30 minuter skulle hon ha tillförts totalt 370 + 35 = 405 µg. Det räcker alltså fortfarande inte på långa när.
Citera
2013-12-27, 15:15
Medlem
Citat:

Bäste Bustopher

Inget att be om ursäkt för.

Jag förmodade att det var det du menade och är fortfarende 100 % enig med dig i dina betraktningar.

God fortsättning på Julen till alla ochså och et glädjeligt Nytår.

Sleepydoc3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in