2013-12-25, 18:17
  #4333
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Länken till det hela:
Rekordfiasko för DN:s digitala julsatsning
http://www.friatider.se/rekordfiasko-for-dns-digitala-julsatsning

och länken till deras artikel om artikeln i Journalisten:
398 journalistjobb upp i rök 2013
http://www.friatider.se/398-journalistjobb-upp-i-rok-2013
Groll har det helt säkert gått , jag klickade på en artikel men hamnade hela tiden på en artikel ovanför. Gav då upp vidare läsning eftersom det inte fanns något intressant på morronen. Har inte varit in sen dess.
Citera
2013-12-25, 21:09
  #4334
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Har inte Zlatan öppnat en egen mediakanal också? Men visst är det spännande att en enda man kan påverka de största tidningarna så otroligt mycket att cheferna personligen måste böna för att han skall prata med dem. Humor på stor nivå.
Hela mediacirkusen är konstig om man verkligen tänker igenom den. Mycket handlar om medias självbild och vilka personer man vill ha med i cirkusen.
Vad skulle egentligen hända ifall media ignorerade Zlatans åsikt i frågan?

Han skulle förmedla den på sin sida, men sen då?

Skulle det vara i hans intresse att ta upp frågan lite då och då?

Nej våra världsstjärnor och media lever i en skruvad symbios.

Media kan välja att ta upp andra frågor, om de ville.

Tänk efter hur vi matas om hur den och den idrottaren har bytt klubb ,med en ny fantasi lön. So what, egentligen.

Tänk tanken att media istället på daglig basis började skriva om den ena forskaren efter den andre vilka framsteg de gjorde.

Visserligen svårare eftersom mycket är hemligt.

Det media sysslar med är bara skådebröd åt folket.
Citera
2013-12-25, 23:43
  #4335
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är mycket Bagdad-Bob, och mer kommer det bli det kommande året. Och vem kan klandra dem för det egentligen. Hela deras yrkeskår - allt de kan och är utbildade till - är på väg att gå under framför ögonen på dem.

Att dagens tidningar är det fria ordets största fiende är bara en lyckosam tillfällighet, annars skulle situationen väcka sympati istället för glädje.

Ett skämt om medier i Polen från kommunist tiden, vilket råkar passa utmärkt på dagens svenska medieklimat:

Citat:
The leader of the London-based Polish Government in Exile challenged the Polish Communist leader (in actuality the Soviet puppet) Bolesław Bierut to a foot race. The émigré leader being younger and in better shape easily won. Next day Trybuna Ludu (Polish Communist party organ) ran big, bold headlines across its front page:

COMRADE BIERUT CAPTURES COVETED SECOND PLACE
Reactionary émigré politician is last but one (or: second to last)
Citera
2013-12-26, 00:15
  #4336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Men appen är väl ett hot mot demokratin? Aftonbladets publisher var exempelvis snabbt framme och sågade Zlatan-appen, och sade bland annat att "den här appen visar hur journalistiken behövs". Och kollegan Thomas Mattsson på Expressen påstod att den som läser appen förlorar det "breda perspektiv som man får genom kvalificerad fotbollsjournalistik".

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/10/21/jan-helin-sagar-zlatan-appen/
Men det har han rätt i. Drar man ner Zlatan Unplugged får att få veta vad som händer i fotbollsvärlden så är man fel ute. Däremot är den säkert utmärkt för att få veta Zlatans synpunkter på saker och ting.

Varför styr inte Zlatan sin facebook sida? Han kanske gör det, men lite märkligt att skriva om sig själv i tredje person?
__________________
Senast redigerad av Olepeter 2013-12-26 kl. 00:23.
Citera
2013-12-26, 00:20
  #4337
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men det har han rätt i. Drar man ner Zlatan Unplugged får att få veta vad som händer i fotbollsvärlden så är man fel ute. Däremot är den säkert utmärkt för att få veta Zlatans synpunkter på saker och ting.
Och fel i. Om man vill få tillgång till god fotbollsjournalistik ska man varken vända sig till Zlatans app eller till Aftonbladet eller Expressen. Om man vill läsa om Allsvenskan har man inte så mycket val förstås men kommenteringen kring den konkurrerar väl Zlatan knappast med.
Citera
2013-12-26, 00:46
  #4338
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men det har han rätt i. Drar man ner Zlatan Unplugged får att få veta vad som händer i fotbollsvärlden så är man fel ute. Däremot är den säkert utmärkt för att få veta Zlatans synpunkter på saker och ting.

Varför styr inte Zlatan sin facebook sida? Han kanske gör det, men lite märkligt att skriva om sig själv i tredje person?
Han pratar ju om sig själv i 3e person så det är väl naturligt att skriva om sig själv i 3e person :-)


- Vad gav du henne i förlovningspresent då?

- Förlovningspresent!? Hon fick ju Zlatan ju.
Citera
2013-12-26, 09:24
  #4339
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Resume kör en liten artikel-serie om starten till media-döden.
Citera
2013-12-26, 10:59
  #4340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Resume kör en liten artikel-serie om starten till media-döden.

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/12/20/ingen-i-bonniers-visade-nagot-intresse-for-internet/
Citat:
Som SVT-chef sänkte Christina Jutterström 2002 dagspressens försök att ta betalt på nätet. Som DN-chef ville hon tidigt satsa på nätet, men Bonnierledningen visade inget intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Christina Jutterström
Nu ser Christian (felstavat av Resumé) Jutterström tittande i mobil och surfplattor växa, men hon tror ändå att det finns en ”lägereldseffekt” som får oss att vilja se tv tillsammans:

– Det icke linjära tittandet har vuxit långsammare än jag trodde. Blandningen realtid och Play kommer att leva länge än. Då kan det nog gå fortare med papperstidningen, de flesta kanske är borta 2020. Annars har de ställt om till helgtidning med digital läsning i veckan. jag är förvånad över att pressen inte tidigare hittat ett sätt att ta betalt. Jämför med musiken som klarat omställningen snabbt. Inom musiken finns unga kreativa entreprenörer som vågat testa nya affärsmodeller, den typen har saknats på tidningssidan.

Ytterligare en bekräftelse på att papperstidningen snabbt är på väg bort.
__________________
Senast redigerad av IT-man 2013-12-26 kl. 11:01.
Citera
2013-12-26, 15:41
  #4341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
http://www.resume.se/nyheter/media/2013/12/20/ingen-i-bonniers-visade-nagot-intresse-for-internet/
Ytterligare en bekräftelse på att papperstidningen snabbt är på väg bort.

Grafikerna var ett kapitel för sig. Motståndet mot pc och ordbehanlingsprogram var mycket stor. Inte så konstigt då grafikerna hade mycket förmånliga avtal som inte bara gällde hög lön och förhållandevis kort arbetstid. På Expressen hade nästan alla grafiker rätt att åka taxi till jobbet på morgonen. Det låter som ett skämt, men så såg det ut ända tills på mitten av 90-talet. Och det fanns grafiker som skröt om hur lätt man kunde stoppa produktionen genom att slänga en skiftnyckel i pressarna.

Och visst var Bonniers motståndare till internet. Ganska märkligt med tanke på att Bonniers ändå är ett stort företag som borde vara medveten om utvecklingen i USA som låg något år före Sverige i allmänt användande av nätet. Expressen var långt bakom Aftonbladet på nätet. Och när Expressen.se kom till var det bara sportnyheter. Långt senare kom den nätbilaga som påminde om Aftonbladet.se. Och det intressanta är att Expressen.se 15 år senare fortfarande lider av att man var så sen i början - och att aftonbladet.se fortfarande är så mycket större.
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2013-12-26 kl. 15:45.
Citera
2013-12-26, 16:45
  #4342
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Grafikerna var ett kapitel för sig. Motståndet mot pc och ordbehanlingsprogram var mycket stor. Inte så konstigt då grafikerna hade mycket förmånliga avtal som inte bara gällde hög lön och förhållandevis kort arbetstid. På Expressen hade nästan alla grafiker rätt att åka taxi till jobbet på morgonen. Det låter som ett skämt, men så såg det ut ända tills på mitten av 90-talet. Och det fanns grafiker som skröt om hur lätt man kunde stoppa produktionen genom att slänga en skiftnyckel i pressarna.

Älskar de här historierna.

Man förstår bättre hur denna yrkeskår har kunnat utveckla sin galaktiska arrogans när man hör hur det var på den gamla goda tiden. Taxi till jobbet, spritluncher, lokala annonsmonopol, politiker och tjänstemän som bugar och bockar, inga besvärliga läsarkontakter...
Citera
2013-12-26, 16:54
  #4343
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Älskar de här historierna.

Man förstår bättre hur denna yrkeskår har kunnat utveckla sin galaktiska arrogans när man hör hur det var på den gamla goda tiden. Taxi till jobbet, spritluncher, lokala annonsmonopol, politiker och tjänstemän som bugar och bockar, inga besvärliga läsarkontakter...

Sen kunde man sitta och handplocka vilka insändare som skulle publiceras - insändaren som i praktiken var det enda sättet gemene man kunde vädra sina åsikter.

Jo, nog fan ger denna historiebeskrivning en tydlig bild av hur det kunde bli som det blivit. Det var som konstruerat för ett åsiktsmonopol.
Citera
2013-12-26, 16:59
  #4344
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men det har han rätt i. Drar man ner Zlatan Unplugged får att få veta vad som händer i fotbollsvärlden så är man fel ute. Däremot är den säkert utmärkt för att få veta Zlatans synpunkter på saker och ting.

Varför styr inte Zlatan sin facebook sida? Han kanske gör det, men lite märkligt att skriva om sig själv i tredje person?
Kändisar borde inse att egna medier/sociala medier är bättre än gammelmedia. Tänk om aftonbladet skriver en artikel om Zlatan som läses av 100 000 personer. Med fem öre per läsare får aftonbladet 5000 in. Zlatan ger bort intäkter till aftonbladet igenom att prata med dem. Under årens lopp kan man få ihop ganska mycket på en egen sida som kändis. Titta bara på blondinbella. Hon läses av färre än många journalister men tjänar betydligt mer eftersom hon driver sin egen sida istället för någon annans.

Dessutom får Zlatan skriva det han vill skriva istället för vad en journalist vill skriva. Zlatan får alla fördelar som tidningen har idag. Med sociala medier går det att bli kändis utan mainstream media.

Angående idiotkommentaren om att TV kommer finnas kvar om några år blandar ihop två helt olika saker. Rörlig bild kommer finnas kvar om 100 år och kommer troligare bli populärare. Att se en film eller ett program ihop kommer vara vanligt under en lång tid framöver. Dock kommer tv kannalerna försvinna snart. I min studentkorridor brukar vi kolla på film ihop men det är ingen som orkar hyra en DvD eller sitta igenom reklam för att se en film. Film streamas/laddas ner. Vi har 100 mb/s internet i vår korridor. Varför ska jag se film med reklam?

Tv kannalerna kommer försvinna men film kommer leva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in