2013-12-25, 14:19
  #4321
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och finast av allt är att de unga vänstersvenskar som vill inskränka åsiktsfriheten ännu inte har förstått detta. Tusentals naiva "journalister" utexamineras varje år till ett yrke som knappt finns kvar. Plötsligt står de där med 100 000 i CSN-skulder, ingen arbetserfarenhet att tala om och följaktligen små chanser att kunna försörja sig inom yrken där det finns arbete. Man får ju nästan intrycket av att de vill utrota sin egen samhällsrörelse.

Jag har varit på hur många arbetsintervjuer som helst för icke-utbildningskrävande jobb (restaurang, receptionist etc) och träffat journalister upp emot 30-sträcket som har "tröttnat" på journalistyrket och känner att "det är dags att testa något nytt".
Det kommer bli mycket svårt för journalisterna att ha sin översittarroll i framtiden. För ett par årtionden sedan så var det endast 5-10% av befolkningen som var högskoleutbildad. Det var inte alls så länge sedan som majoriteten inte ens gick på gymnasiet. Det var bara de absolut bästa som pluggade vidare. Man kunde läsa något fullständigt meningslöst och fortfarande få ett högstatus jobb. Idag har allt och alla högskolepoäng och många utbildningar har anpassats för mediokra elever. Högskolepoäng är inte värt speciellt mycket längre. Journalistens självbild som en högutbildad intellektuell övre medelklass är borta. De är ofta lägre utbildade än sina läsare; journalistutbildningen är bara tre år och inte speciellt svår. Deras löner kommer pressas hårt. De kommer inte ha råd med sin städskrubb på södermalm utan tvingas ut i de dåliga förorterna.

De 398 journalistjobben är ett hårt slag. Det var bra jobb med fasta anställningar. Tidningarna kommer göra sig av med de dyra fastanställda journalisterna med kontrakt från 80-talet och ersätta dem med projektanställda som kostar en bråkdel så mycket och kan drivas mycket hårdare. Frilansare är mycket bättre för redaktören än en gammal skräcködla med rättigheter.
Citera
2013-12-25, 14:24
  #4322
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Prästerskapet inom medierna börjar äntligen förlora sin makt.

En verklig orsak till Julglädje.

Ja, det finns all anledning att vara vid gott mod. Den likriktade intoleranta provinsiella göl som "svensk media" utgör förlorar för varje dag som går allt mer förtroende bland allmänheten, och de mister problemformuleringsprivilegiet ju mer enskilda börjar lita till sitt eget omdöme ich sitt eget förnuft.
Se nu på den bomb som briserat i dessa hat-och lögnspridares unkna konsensusförsamling när Zlatan Ibrahimovic, just nu på toppen av en fantastisk fotbollskarriär där han även växt in i rollen som en värdig kapten för landslaget, yttrar några ord som i en frisk offentlig atmosfär öppen för andra åsikter än partilinjens skulle betraktas som helt naturliga och vettiga:

(FB) Zlatan ger sig in i jämställdhetsdebatten

Zlatan genererar massor av pengar och uppmärksamhet till Aftonbladets och Expressens sportbilagor, Sportbladet har två kvinnliga reportrar i Paris som stalkar Zlatan och ständigt fjäskar och lovprisar honom på ett pinsamt sätt. Hur fan ska de nu ta sig ur den här knipan? Tror inte Zlatan viker sig en millimeter, han vet att han har rätt och behöver inte deras äckliga blaskor, det är de som behöver honom. När han tidigare bojkottade Aftonbladet ett tag åkte väl både chefredaktören och sportchefen till Italien för att be på sina bara knän att den heligförklarade skulle förbarma sig över dem och börja tala med deras reportrar igen. Hoppas han blir riktigt jävla lack på deras gnäll nu och ber dem fara åt helvete, och aldrig bevärdigar dem ett ord i fortsättningen. Det skulle bidra till en snabbare tidningsdöd.

kallingar: God fortsättning till dig också.
Citera
2013-12-25, 14:26
  #4323
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Det kommer bli mycket svårt för journalisterna att ha sin översittarroll i framtiden. För ett par årtionden sedan så var det endast 5-10% av befolkningen som var högskoleutbildad. Det var inte alls så länge sedan som majoriteten inte ens gick på gymnasiet. Det var bara de absolut bästa som pluggade vidare. Man kunde läsa något fullständigt meningslöst och fortfarande få ett högstatus jobb. Idag har allt och alla högskolepoäng och många utbildningar har anpassats för mediokra elever. Högskolepoäng är inte värt speciellt mycket längre. Journalistens självbild som en högutbildad intellektuell övre medelklass är borta. De är ofta lägre utbildade än sina läsare; journalistutbildningen är bara tre år och inte speciellt svår. Deras löner kommer pressas hårt. De kommer inte ha råd med sin städskrubb på södermalm utan tvingas ut i de dåliga förorterna.

De 398 journalistjobben är ett hårt slag. Det var bra jobb med fasta anställningar. Tidningarna kommer göra sig av med de dyra fastanställda journalisterna med kontrakt från 80-talet och ersätta dem med projektanställda som kostar en bråkdel så mycket och kan drivas mycket hårdare. Frilansare är mycket bättre för redaktören än en gammal skräcködla med rättigheter.

Det där är en viktig punkt. Journalistyrket dör inte bara genom de uppsägningar vi ser på pappret, utan även genom en mer osynlig utarmning. Arnstad är ju ett lysande exempel, som inte ens klarade av en enkel historiekurs och nu titulerar sig själv Scholar of history. Han kan inte ens lära ut historia i lågstadiet men jobbar som journalist. Vem fan kan ta han på allvar? Till detta sjunkande löner, som i sin tur attraherar allt mer korkade nollor, som i sin tur motiverar lägre löner och så spinner hjulet vidare.
Citera
2013-12-25, 14:32
  #4324
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Ja, det finns all anledning att vara vid gott mod. Den likriktade intoleranta provinsiella göl som "svensk media" utgör förlorar för varje dag som går allt mer förtroende bland allmänheten, och de mister problemformuleringsprivilegiet ju mer enskilda börjar lita till sitt eget omdöme ich sitt eget förnuft.
Se nu på den bomb som briserat i dessa hat-och lögnspridares unkna konsensusförsamling när Zlatan Ibrahimovic, just nu på toppen av en fantastisk fotbollskarriär där han även växt in i rollen som en värdig kapten för landslaget, yttrar några ord som i en frisk offentlig atmosfär öppen för andra åsikter än partilinjens skulle betraktas som helt naturliga och vettiga:

(FB) Zlatan ger sig in i jämställdhetsdebatten

Zlatan genererar massor av pengar och uppmärksamhet till Aftonbladets och Expressens sportbilagor, Sportbladet har två kvinnliga reportrar i Paris som stalkar Zlatan och ständigt fjäskar och lovprisar honom på ett pinsamt sätt. Hur fan ska de nu ta sig ur den här knipan? Tror inte Zlatan viker sig en millimeter, han vet att han har rätt och behöver inte deras äckliga blaskor, det är de som behöver honom. När han tidigare bojkottade Aftonbladet ett tag åkte väl både chefredaktören och sportchefen till Italien för att be på sina bara knän att den heligförklarade skulle förbarma sig över dem och börja tala med deras reportrar igen. Hoppas han blir riktigt jävla lack på deras gnäll nu och ber dem fara åt helvete, och aldrig bevärdigar dem ett ord i fortsättningen. Det skulle bidra till en snabbare tidningsdöd.

kallingar: God fortsättning till dig också.

Har inte Zlatan öppnat en egen mediakanal också? Men visst är det spännande att en enda man kan påverka de största tidningarna så otroligt mycket att cheferna personligen måste böna för att han skall prata med dem. Humor på stor nivå.
Citera
2013-12-25, 15:28
  #4325
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Det där är en viktig punkt. Journalistyrket dör inte bara genom de uppsägningar vi ser på pappret, utan även genom en mer osynlig utarmning. Arnstad är ju ett lysande exempel, som inte ens klarade av en enkel historiekurs och nu titulerar sig själv Scholar of history. Han kan inte ens lära ut historia i lågstadiet men jobbar som journalist. Vem fan kan ta han på allvar? Till detta sjunkande löner, som i sin tur attraherar allt mer korkade nollor, som i sin tur motiverar lägre löner och så spinner hjulet vidare.

Tror inte vi ska räkna ut journalister. De kommer att få en ny roll som ledare för olika aktivistgrupper. Det är där pengarna finns idag genom bidrag från kommuner, organisationer, riksdag och regering.
Citera
2013-12-25, 15:41
  #4326
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Tror inte vi ska räkna ut journalister. De kommer att få en ny roll som ledare för olika aktivistgrupper. Det är där pengarna finns idag genom bidrag från kommuner, organisationer, riksdag och regering.

Oh ja, men det är en rätt kortsiktig lösning. Visst kan nån typ undervisa ditkommenderade kommunalanställda, men det är en betydligt mindre plattform är att skriva i en blaska. Visst kommer vi att se rättrådiga ex journalister hitta andra födkrokar, men den forna glansen är borta.
Citera
2013-12-25, 16:03
  #4327
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Oh ja, men det är en rätt kortsiktig lösning. Visst kan nån typ undervisa ditkommenderade kommunalanställda, men det är en betydligt mindre plattform är att skriva i en blaska. Visst kommer vi att se rättrådiga ex journalister hitta andra födkrokar, men den forna glansen är borta.

Murvlarna trasslar i så fall bara in sig etter värre i den föga avundsvärda rollen som anti-svenska kollaboratörer.
Jag skulle önska att mångfaldigt fler svenskar verkligen förstod vad som står på spel i vår tid: det handlar om liv eller död för det svenska folket och övriga europeiska folk, och vara eller icke vara för folkens kultur, identitet och traditioner. De som ihärdigt med stora resurser till sitt förfogande arbetar för att förslava och förinta dessa folk, upplösa deras nationer, kriminalisera varje naturlig etniskt självbevarande instinkt, förstöra befolkningarnas sociala trygghetssystem, beröva folken den ömsesidiga tillit som varit en vardaglig verklighet på många håll, utlämna de värnlösa folken till rovfinans, kulturskymning, EU-byråkrati, invandrarvåld, gängkriminalitet och röd terror, är att betrakta som fiender. Det finns inga förmildrande omständigheter. Dessa krafters mediapropagandistiska makt måste motarbetas, och de individer som säljer sin arbetskraft i lögnens och förstörelsens tjänst måste naturligtvis även de motarbetas på en mängd olika sätt.
Citera
2013-12-25, 16:20
  #4328
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Har inte Zlatan öppnat en egen mediakanal också? Men visst är det spännande att en enda man kan påverka de största tidningarna så otroligt mycket att cheferna personligen måste böna för att han skall prata med dem. Humor på stor nivå.
Jo Zlatan unplugged http://www.appguiden.se/article/4700002 , vilket är vad framtiden är för olika kändisar att de helt enkelt skiter i media och ger ut sitt eget material istället. Så man får hoppas att de olika sportredaktionerna retar upp Zlatan så att han skiter i dem.
Citera
2013-12-25, 16:45
  #4329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Man bör om möjligt bejaka sin rätt att vara glad och fri även i ett samhälle som vill övervaka och skuldbelägga en på ett sätt som nog aldrig tidigare skådats i den mänskliga historien. Våga skratta åt förtryckarna och deras krampaktiga kanslisvenska gravallvar när de styr landet käpprätt åt helvete och vägrar tillåta någon kritik av vad de gör. Under skrattet döljer sig förhoppningsvis ett djupare allvar, och en handlingsberedskap.

Du är något viktigt på spåren här.

Det finns mycket ilska som kommer fram i kommentarsfält och forum. Folk är förbannade, med all rätt. Men om all den energin och kraften ska leda till något konstruktivt tror jag att ilskan måste blandas med positiva känslor. Hopp och glädje. De flesta människor vill inte vara arga, inte hela tiden iallafall. Den här tråden är i all enkelhet ett exempel på det. Man blir glad av att läsa om hur imperiet börjar falla samman och alternativen växer. De är inte osårbara trots allt.
Citera
2013-12-25, 16:53
  #4330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Jo Zlatan unplugged http://www.appguiden.se/article/4700002 , vilket är vad framtiden är för olika kändisar att de helt enkelt skiter i media och ger ut sitt eget material istället. Så man får hoppas att de olika sportredaktionerna retar upp Zlatan så att han skiter i dem.

Men appen är väl ett hot mot demokratin? Aftonbladets publisher var exempelvis snabbt framme och sågade Zlatan-appen, och sade bland annat att "den här appen visar hur journalistiken behövs". Och kollegan Thomas Mattsson på Expressen påstod att den som läser appen förlorar det "breda perspektiv som man får genom kvalificerad fotbollsjournalistik".

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/10/21/jan-helin-sagar-zlatan-appen/
Citera
2013-12-25, 17:06
  #4331
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Men appen är väl ett hot mot demokratin? Aftonbladets publisher var exempelvis snabbt framme och sågade Zlatan-appen, och sade bland annat att "den här appen visar hur journalistiken behövs". Och kollegan Thomas Mattsson på Expressen påstod att den som läser appen förlorar det "breda perspektiv som man får genom kvalificerad fotbollsjournalistik".

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/10/21/jan-helin-sagar-zlatan-appen/
Förbannat underhållande att läsa hur fientliga de två medelålders redaktörna på Sveriges sämsta tidningar är mot framsteg, fast jag kan förstå att det kan vara svårt för journalistavskum att fatta att de inte kommer behövas i framtiden.
Citera
2013-12-25, 17:38
  #4332
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Förbannat underhållande att läsa hur fientliga de två medelålders redaktörna på Sveriges sämsta tidningar är mot framsteg, fast jag kan förstå att det kan vara svårt för journalistavskum att fatta att de inte kommer behövas i framtiden.

Det är mycket Bagdad-Bob, och mer kommer det bli det kommande året. Och vem kan klandra dem för det egentligen. Hela deras yrkeskår - allt de kan och är utbildade till - är på väg att gå under framför ögonen på dem.

Att dagens tidningar är det fria ordets största fiende är bara en lyckosam tillfällighet, annars skulle situationen väcka sympati istället för glädje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in