2013-12-25, 13:10
Medlem
SleighBellss avatar
Roligt att se att det faktiskt finns folk som vågar gå mot strömmen och faktiskt säga vad majoriteten tänker men inte vågar säga, för det finns väl ingen som är intresserad av fotboll och jämställer herrarnas prestationer med damerna. Han hade väl kunnat skräda orden lite, men det är ju Zlatan och han säger vad han tycker. Vad uppfriskande lite ärlighet kan vara ibland.
Citera
2013-12-25, 13:11
Medlem
Klart att zlatan har rätt .... annars skulle det inte ha varit en "Herr fotbollslandslag" och en "Dam fotbollslandslag..

Kan tyvärr inte ger ngn källa på detta..

men såg en reklamblad ifrån någon kvällstidning när det var Dam VM eller EM så jämförde man damerna prestationerna genom dessa 20-30åren gentemot herrarnas...och så klart hade damerna fler medaljer och slutspel... Det går liksom inte att göra det enligt mig!
Svensk Dam fotboll är en av världens bästa och välbetalda.. Eftersom jämställdheten är så mycket bättre i Sverige än MÅNGA länder i världen. man kan säga att Svenska damlandslaget är Herrarnas isländska herrlandslag om vi ska jämföra på riktigt o nu är jag ändå generöst.

Det är inte så konstigt att den svenska damlandslaget ser så bra ut när majoriteten av världen har en annorlunda kvinnosyn än Sverige.
Citera
2013-12-25, 13:12
Medlem
Är helt riktigt det han säge. Och precis som någon här skrev så är han den ende som kan komma undan med det. Taco-Anders svarade på ett otroligt mjukt ochförsiktigt sätt men fick utstå kritik från alla håll och kanter, tex från Johan cronemam, vi får se om han skriver något liknande om Zlatans uttalande
Citera
2013-12-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Ursprungligen postat av Elin Rubensson
– Jag tycker det är tråkigt att läsa, det är lite tradiga uttalanden som man får läsa ibland. De vet hur mycket tid som vi lägger ner, precis lika mycket som de gör, säger hon.

Herregud alltså, det här är nog argumentet jag hatar mest av allt!
1. Elin Rubensson har med största sannolikhet inte lagt ner lika mycket tid på fotboll som Zlatan.
2. Finns säkert killar som tränat mer än landslagspelarna men ändå bara nått till Superettan, detta betyder väll inte att de ska få likvärdig lön och annat som diverse landslagspelare får? Bara för de "lagt ner lika mycket tid"?

Bara för man lägger ner lika mycket tid betyder det ju inte att man är lika bra på sitt jobb och ska därav inte ha lika mycket betalt! Hur svårt ska det vara att förstå?

Tycker dom ska vara glada för det dom får med tanke på att det svenska damlandslaget förlorade mot AIKs 97or för nått år sen om jag inte minns helt fel och då kallade det som ett bra matchning inför kommande turneringar...

Visst är det onödigt av Zlatan att uttala sig såhär men alla vet ju hur det ligger till egentligen.
Citera
2013-12-25, 13:15
Medlem
tomperss avatar
Om man har någon koll på den genomsnittlige Rosengård-mannens åsikter i detta ämnet borde detta uttalande knappast komma som en överraskning. En del pk-fjantar förväntade kanske bättre från Zlatan men då är de ju totalt blåsta.

Så många uttalanden han gjort om sin fru och deras relation. Zlatan är så långt från jämställd man kan vara utan att vara taliban.

Ska bli roligt om Salin tycker det är lika viktigt att påpeka att Zlatan är svensk om Zlatan fortsätter på detta spåret lite till.
Citera
2013-12-25, 13:16
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Klart att zlatan har rätt .... annars skulle det inte ha varit en "Herr fotbollslandslag" och en "Dam fotbollslandslag..

Kan tyvärr inte ger ngn källa på detta..

men såg en reklamblad ifrån någon kvällstidning när det var Dam VM eller EM så jämförde man damerna prestationerna genom dessa 20-30åren gentemot herrarnas...och så klart hade damerna fler medaljer och slutspel... Det går liksom inte att göra det enligt mig!
Svensk Dam fotboll är en av världens bästa och välbetalda.. Eftersom jämställdheten är så mycket bättre i Sverige än MÅNGA länder i världen. man kan säga att Svenska damlandslaget är Herrarnas isländska herrlandslag om vi ska jämföra på riktigt o nu är jag ändå generöst.

Det är inte så konstigt att den svenska damlandslaget ser så bra ut när majoriteten av världen har en annorlunda kvinnosyn än Sverige.

Du behöver ingen källa på det, det är ju självklart. Hade det inte varit några större skillnader mellan herrar och damers prestationer i fotboll hade man låtit bästa spelare spela istället.

På alla dom områden där det finns möjlighet för män och kvinnor att prestera lika delar man ju inte upp det så, vi har inga företag där ena avdelningen uttalat bara anställer kvinnor och den andra bara män, samtidigt som båda avdelningarna jobbar med samma sak.
Citera
2013-12-25, 13:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Tror Zlatan skiter högaktiligen i om Damerna får en bil för sin prestation eller inte. Vad han är besviken på om jag fattade artikeln rätt är att det tar fokus bort från andras prestationer. Såväl han som Andres Svensson har gjort stordåd i världens största sport Fotboll, men istället för att fokusera uppmärksamheten på det handlar deras roll i svensk media om hur det är orättvist mot andra. Är väl det som Zlatan stör sig på.

Tyvärr så bjuder sunkpressen in damerna att ge svar tillbaka, också är fokusen fel igen. Kan förstå Zlatans önskan, men till och med han borde förstått att detta inte skulle fungera.
Citera
2013-12-25, 13:19
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baleken
Zlatan bör hänvisa till: (FB) Svenska damlandslaget förlorar mot aik p-17!
Haha, ja det säger väl allt!
Citera
2013-12-25, 13:20
Medlem
jesusmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutumba
1. Elin Rubensson har med största sannolikhet inte lagt ner lika mycket tid på fotboll som Zlatan.
2. Finns säkert killar som tränat mer än landslagspelarna men ändå bara nått till Superettan, detta betyder väll inte att de ska få likvärdig lön och annat som diverse landslagspelare får? Bara för de "lagt ner lika mycket tid"?

Bara för man lägger ner lika mycket tid betyder det ju inte att man är lika bra på sitt jobb och ska därav inte ha lika mycket betalt! Hur svårt ska det vara att förstå?

Tycker dom ska vara glada för det dom får med tanke på att det svenska damlandslaget förlorade mot AIKs 97or för nått år sen om jag inte minns helt fel och då kallade det som ett bra matchning inför kommande turneringar...

Visst är det onödigt av Zlatan att uttala sig såhär men alla vet ju hur det ligger till egentligen.
Vad tror du är anledningen till att män tilläggs lägga mer tid på fotboll än kvinnor?
Citera
2013-12-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Varför tycker du att det är något dåligt?
Jag har inte sagt något alls om vad jag tycker utan undrar varför du tycker det är något bra.

Men för all del, jag tycker man skapar dålig stämning och verkar småaktig, gnällig och missunnsam. Förstår inte varför Zlatan inte skulle kunna bjuda på bättre.

Men varför tycker du att det är något positivt att vara nedlåtande och nedvärderande?
Citera
2013-12-25, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mutumba

Det spelar ingen roll om Elin lagt ner 10 gånger mer tid än Zlatan på fotboll. Kvinnor saknar männens fysik vilket gör att hela jämförelsen blir så meningslös. Hade kvinnorna varit lika snabba, starka och explosiva så hade det varit en annan sak. Ta en titt på tennis när dom spelar mixed (man/kvinna dubbel)
Citera
2013-12-25, 13:25
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusmannen
Vad tror du är anledningen till att män tilläggs lägga mer tid på fotboll än kvinnor?

För att de är fanatiska. Skulle en tjej spela så mycket fotboll som invandrarna gör där jag bor så skulle föräldrarna rika psyket. MEA-grabbarna här spelar jämt mellan 09-23, spelar ingen roll om det regnar, snöar, +30* eller -10*, mörkt eller ljust ute, har skor eller saknar skor, ensamma eller flera stycken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in