2013-12-24, 01:10
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Ja med dagens bevis-system, så går det inte att bevisa som jag nämnde. Om det kommer ett sätt, endag man kan bevisa Gud existens för de icke-troende, den dagen går det att bevisa. I nuläge går det inte. Så jag undrar hur de som är troende inom de vanligaste religionerna skulle svara kan du bevisa att Gud existera, så får vi se vad man får för svar ifrån dem.

Titta runt lite på nätet

" Att vissa med kraftfulla försök, försöker att bevisa att han inte finns är ju egentligen starka argument att Han verkligen finns." alltså han i texten är Gud.

http://www.gotquestions.org/Svenska/Finns-Gud.html

Kan det vara något?

Det där är ju ett ganska roligt argument. Skulle jag och några andra (så att vi uppfyller kvoten "vissa") ge oss dän på att motbevisa att, säg, tomten inte finns, skulle författarna av det argumentet då helt plötsligt anse att det i sig är ett starkt argument för att tomten finns?
Citera
2013-12-24, 01:38
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Enligt min religion jag har så finns helvetet här redan, så det kan stämma, men vi kan göra denna värld till ett paradis innan vi dör för eftervärlden.
Jag syftade mer på den logiken du använde dig av (som är helvetes jävla ologisk).
Citera
2013-12-24, 21:10
Medlem
526s avatar
Vad är det vi ser? Vad innebär universum egentligen i praktiken? Jo det är ljus vi mäter rörelsen på och hur vilken våglängd det har. Ju rödare desto längre bort, ju blåare dessto närmare är det. (bortsett från bla gammastålning, men i princip)
Ur detta tolkar vi en massa saker. Vad kosmos är, hur gammalt, var det kommer ifrån, vart som kommer hända, vad som redan hänt, hur det funkar i största allmänhet.

Men egentligen är det bara flimmer vi stirrar på. Små spår av en värld vi inte kommer nära. Det är bara ett enda stort skuggspel.
Citera
2013-12-24, 21:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det vi ser? Vad innebär universum egentligen i praktiken? Jo det är ljus vi mäter rörelsen på och hur vilken våglängd det har. Ju rödare desto längre bort, ju blåare dessto närmare är det. (bortsett från bla gammastålning, men i princip)
Ur detta tolkar vi en massa saker. Vad kosmos är, hur gammalt, var det kommer ifrån, vart som kommer hända, vad som redan hänt, hur det funkar i största allmänhet.

Men egentligen är det bara flimmer vi stirrar på. Små spår av en värld vi inte kommer nära. Det är bara ett enda stort skuggspel.

Jaha? Hur ansluter det till trådens ämne?

Jag tror iaf att det är meningen att vi inte ska kunna bevisa gudarnas existens.
Citera
2013-12-24, 22:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jaha? Hur ansluter det till trådens ämne?
Vet ej. Var mer en kommentar riktad till Black Jewel. Man ska inte låta sig skrämmas av farbröder som hånar barn för att de ser sammanhang i skuggorna. Det är nämligen det enda vi människor ser sammanhang i.
Citat:
Jag tror iaf att det är meningen att vi inte ska kunna bevisa gudarnas existens.
Intressant vinkel. Har inte tänkt på det. Vad skulle egentligen hända om vi kunde bevisa Gud?
Citera
2013-12-24, 22:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Intressant vinkel. Har inte tänkt på det. Vad skulle egentligen hända om vi kunde bevisa Gud?

Jag tror att om vi kunde bevisa gud(-arnas) och kanske framför allt vår existens efter jordelivet så skulle många kanske satsa mindre på detta liv. Att leva här och nu. Man ska leva som om det här är det enda livet, den enda existensen vi har. Vi får inte veta om fortsättningen och ev. pånyttfödelse till ett nytt liv. För att vi inte ska satsa mindre på det här livet alltså.
Citera
2013-12-24, 22:38
Medlem
Citat:
Vet ej. Var mer en kommentar riktad till Black Jewel. Man ska inte låta sig skrämmas av farbröder som hånar barn för att de ser sammanhang i skuggorna. Det är nämligen det enda vi människor ser sammanhang i.

Tyckte det var bra du nämnde det om universum fick jag ta lärdom om det om det blåa och röda, inget som jag har tänkt på.

Men vad jag tror på det finns en Gud för varje universum och vi befinner oss i ett multiversum jag tror det heter och där finns källan till allt.

Här är en bra klipp om multiversum Tillgänglig till: 22 jan 2014
http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Fast vi får förstås ta bort begreppet Gud förstås när ni ser klippet, sen när det gäller allt i klippet tror jag inte på, men det mesta tror jag på. Som sagt vetenskapen handlar om bevis och inte tro För de som vill ha klippet nerladdad kan jag berätta hur. Som sagt det var verkligen intressant klipp.
Citera
2013-12-25, 01:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag tror att om vi kunde bevisa gud(-arnas) och kanske framför allt vår existens efter jordelivet så skulle många kanske satsa mindre på detta liv. Att leva här och nu. Man ska leva som om det här är det enda livet, den enda existensen vi har. Vi får inte veta om fortsättningen och ev. pånyttfödelse till ett nytt liv. För att vi inte ska satsa mindre på det här livet alltså.
Det beror ju iofs på vad vi tror händer i nästa liv. Om man tror att man kommer till ett paradis oavsett vad så kanske man kan bry sig mindre om detta liv. Men om man tror att man lever vidare i ett annat liv så handlar det mer om att leva rätt än att leva ut allt.

Personligen har jag svårt att föreställa mig "icke-liv". Tror inte det finns. Allt är energi i kretslopp. Ingenting försvinner. Det kommer bli som sist. Vi kommer att uppfatta att vi lever och befinner oss i ett "jag" precis som nu, fast i en annan kropp. Det finns bara ett enda stort medvetande som allt är "kopplat" till. Vore skumt om det inte var så. Mycket skumt.
Citera
2013-12-25, 01:32
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det beror ju iofs på vad vi tror händer i nästa liv. Om man tror att man kommer till ett paradis oavsett vad så kanske man kan bry sig mindre om detta liv. Men om man tror att man lever vidare i ett annat liv så handlar det mer om att leva rätt än att leva ut allt.

Personligen har jag svårt att föreställa mig "icke-liv". Tror inte det finns. Allt är energi i kretslopp. Ingenting försvinner. Det kommer bli som sist. Vi kommer att uppfatta att vi lever och befinner oss i ett "jag" precis som nu, fast i en annan kropp. Det finns bara ett enda stort medvetande som allt är "kopplat" till. Vore skumt om det inte var så. Mycket skumt.
Hur var det innan du föddes, när du var "icke-existerande"?
Citera
2013-12-25, 01:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur var det innan du föddes, när du var "icke-existerande"?
Det är just det jag inte tror finns.
Citera
2013-12-25, 02:45
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Det är just det jag inte tror finns.
Kan du utveckla...?
Citera
2013-12-25, 08:29
Medlem
Citat:

Du inser att sådana här tankegångar medför en hel del logiska bekymmer...fast logik har aldrig bekymrat troende genom mänsklighetens historia!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in