2013-12-23, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lägg av. Din taktik med recension av dina inlägg för att få debatt-klarhet har passerat "bäst före".

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
det har ju dina malplacerade meningar med.

Jag är villig till att fördjupa mina argument, när möjligheten finns. D.v.s. när debatten inte blir semantik-akrobatisk eller 'taktisk'.

Sätt igång, med något matnyttigt.
Citera
2013-12-23, 20:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi har inga belägg för att tiden startade vid Big Bang. Eller har vi det? Visa mig vetenskapliga artiklar i så fall.

Och DU har ännu mindre belägg för att logik/kausalitet fungerar utanför sitt 'ursprungs-scenarie".
Citera
2013-12-23, 20:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är DIN ad hoc premiss, som du ännu inte har validerat, men däremot paketerat i semantisk trams.

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Återigen, premissen behöver inte vara giltig utanför kosmos. Men troligen gör den det.

"Troligen", hurdå? Ad hoc "troligen"?
Citera
2013-12-23, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men du är ju full av skit.

----

Citat:
Du är ju en kvasivetenskaplig lallare.

Jag talar faktisk om filosofi.

Citat:
Vad är det du inte förstår.

Din introduktion av induktiv logik, som du ännu inte har validerat.

Citat:
Kausalitet är BÅDE induktivt OCH deduktivt i överlag.

Detaljer, precision och specifikation, tack.

Citat:
Räkna alla situationer och det är endast TVÅ fall där vi INTE hittar det.

Se strax ovan.

Citat:
Är det då mest troligt att det finns i dessa fall också fast vi inte kan det än? Svar JA. Det finns INGENTING som pekar mot att det INTE finns. Det är induktivt.

Se ovan.

Citat:
Det är patetiskt att se hur du försöker vrida till vetenskapliga termer så att det ska se ut som det passar dit syfte. Stringens min vän. Var stringent. Sluta ljuga för dig själv och alla andra här inne

Jag talar fortfarande inte om vetenskapliga termer, men om filosofiska. Förstår du inte ens DEN skillnad?
Citera
2013-12-23, 22:42
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Inom min religion började Gud existera när universum började existera.

Ok, så vad fick universum OCH gud att börja existera?

Citat:
Universum är Guds värld så Gud bestämmer vad som ska finnas i dess värld.

Så varför tyckte han att HIV, analklåda och naturkatastrofer var en bra idé?

Citat:
Så när Gud skapade vår galax, vår sol, vår jord, så gjorde Gud det skulle ha ett liv en början och ett slut. Vad som sker på jorden är jordens liv. Om det skulle komma en vattenvåg t.ex en tsunami så är det jorden som lever sitt liv även om det skulle vara jordbävningar och diverse. Så när det sker en naturkatatrof så har det med naturenskrafter att göra.

Cirkelargument.

Citat:
Jag tycker det var bra du tog upp det med naturkatatrofer Det satte min nytänkande religion på sträckbänken men jag kommer på något bra svar för det, men jag har gett en liten förklaring ovan jag skrev.

Tyvärr så var den förklaring ett cirkelargument.

Citat:
Om vi tar andra religioner om naturkatastrofer så har nog de heller inget bra svar på det.

Hmmm...det är nästan så man misstänker att INGEN religion är sann?
Citera
2013-12-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Precis. Du saknar bevis. Bra att du vågade erkänna det.

Ja med dagens bevis-system, så går det inte att bevisa som jag nämnde. Om det kommer ett sätt, endag man kan bevisa Gud existens för de icke-troende, den dagen går det att bevisa. I nuläge går det inte. Så jag undrar hur de som är troende inom de vanligaste religionerna skulle svara kan du bevisa att Gud existera, så får vi se vad man får för svar ifrån dem.

Titta runt lite på nätet

" Att vissa med kraftfulla försök, försöker att bevisa att han inte finns är ju egentligen starka argument att Han verkligen finns." alltså han i texten är Gud.

http://www.gotquestions.org/Svenska/Finns-Gud.html

Kan det vara något?
Citera
2013-12-23, 23:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja med dagens bevis-system, så går det inte att bevisa som jag nämnde. Om det kommer ett sätt, endag man kan bevisa Gud existens för de icke-troende, den dagen går det att bevisa. I nuläge går det inte. Så jag undrar hur de som är troende inom de vanligaste religionerna skulle svara kan du bevisa att Gud existera, så får vi se vad man får för svar ifrån dem.

Med tanke på att de troende allt som oftast påstår att gud ingriper i världen så borde det vara en baggis att bevisa honom. Men ack...

Citat:
" Att vissa med kraftfulla försök, försöker att bevisa att han inte finns är ju egentligen starka argument att Han verkligen finns." alltså han i texten är Gud.

Dumheter, det är som att säga "gud finns för att jag tror att han finns".
Citera
2013-12-24, 00:18
Medlem
Citat:
En intressant ... men extremt rörig .... förflyttning av kausalitets-problematiken från abrahamisk teism till panteism (?)

Kan du förtydliga denna nya kausalitets-version, och förtydliga detta förtydligande som är UTAN logik (enligt dig själv)?

Väljer att försöka svara på allt du har skrivit.
Jag väljer folk ska ha valfriheten att följa det jag har kommit underfund med som jag har som särskilt ändamål för min religion jag håller på och grundar/utvecklar. Vad jag har för påstående får var upp till en och uppfatta som sant eller ej, om en del saker verkar vara irrelevanta. Sen måste jag o.b.s så det inte glöms bort så är min religion en nytänkande religion som samlar lärdom av tidigare religioner men har nya idéer. Så mitt syfte är även att försöka vända icke-troende till troende. En agnostiker i den meningen kan även vara ateist eller teist.
Ja det kommer nya begrepp hela tiden, så det jag har som tankegångar kan vara något helt nytt. Sen vet jag inte om det går att förtydliga orsakssamband så mycket mer, om man var i min hjärna så skulle man förstå, för då skulle man se själva verkan, som jag har svårt att förtydliga mig i text/ord.
Citera
2013-12-24, 00:29
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:

Titta runt lite på nätet

http://www.gotquestions.org/Svenska/Finns-Gud.html

Kan det vara något?
Läste jag rätt?
Han (Gud) finns, trots att det inte går att bevisa det? Ojojoj, jag tror redan att jag är i helvetet.
Citera
2013-12-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Godhet han ÖHT inte stå som parameter, giodhet är ett rörligt begrepp som skiftar utefter kontext, tid och plats och sak. Korrelationen Gud/god är ogiltigt av redan den anledningen.. ska gud undersökas ska gud, stå för sig självt.

Nästa, djävulen.. vad är det för uttryck, vidskeplighet och ockultism.. ockultism är vedertaget redan avfärdat som mentalfabulering och utgör lika lite som gud, något "som finns" : då det är samspel utefter härldeningar som aldrig funnits, det handlar alltså om mäniskors uppfattning.

så llänge inte vart och ett för sig FÖRST, kan läggas som ens underlag för betrakande, faller hela försöket att teoretisera, det går inte ens att teoretisera, så trassligt och obefintligt är det. Och fel.

Ex : Du kan annars försöka börja teoretisera ett stycke poesi :: detta :: den gråtna vindens väta rotade sig i hans anletes död.. för en kort stund på jorden... eftertänksamhetens godhet minde om den bistra ihågkomsten, men hon var god och vredgades. /

Hur skulle du nu vilja bevisa vad ovanstående ÄR, HUR är strukturen uppbyggd, att säga .. detta, är existerande! vetenskapen hanterar detta otillräckligt..

Så? vilken mättnad bevisar sig avgränsad VAR är den konkreta godheten, vederlagd åt ALLA? .. så vi får ett konkret studiematerial att påbörja det empiriska arbetet, så gud och djävulen, dvs hon eller han.. kan konstateras existera. Förutom då alla de ord och tankeuppsättningr som redan är erkänt etablerade, hur i hela friden tänker du dig..

Nej.. gud = fabulation, fascination för människans upptäckt att äga ett intellektuellt sinnelag, de gamla filosoferna badade i detta och kom de inte så långt att gud konstateras finna, kommer det inte att göras på länge länge till.

gud kan närmast beteckna en känsla, inte mer än så, det är enbart guden som ska bevisa sig, inse det tack.

Läst igenom båda inläggen du skrev sedan läser man:
"gud kan närmast beteckna en känsla, inte mer än så, det är enbart guden som ska bevisa sig, inse det tack"

Kan hålla med om känsla, det är en känsla man får av att Gud finns. Personligen tror jag det finns en svag och en stark kraft inom varje individ om man tror på Gud. De som bär på den svaga kraften som är extra svag de är icke-troende, men det var bra du kunde nämna känslan
Citera
2013-12-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Kan förklara lite min nuvarande syn på dessa oerhört svåra saker att greppa. Då jag tror starkt att aliens finns, så bygger det lite på det. Enligt vad som har ryktats att alien påstår, och det stämmer bra med vad jag också tror. De säger "Det finns ingen gud så som vi tror. Dock finns det något som de kallar källan, och det liknar gud."

Jag tror att vi lever i ett multi-universum som har flera dimensioner. Allt har en själ. Själen har ofta en boning, i en fysisk kropp. Det finns myror och de har myr själar. Sedan finns det människor och de kan styra över myrorna. Myrorna vet inte vem eller hur som styr dem. Men ofta är myror på en så mycket lägre nivå att vi inte bryr oss om deras tillvaro. De som styr över oss, kallas för änglar, och även de har någon som styr över dem. Dock är det sällan som änglar, direkt styr i våran tillvaro.

Det finns olika nivåer, eller densitet. Det man kallar de 7 himlarna. Vi kanske är på 1? Gud/källan ska finnas på nivå 7.
Vi kan inte direkt prata med källan, utan vi får prata med källans underchefer. Och de får prata med sina chefer.
Ondska, tror jag kommer av det att änglarna, våra chefer är oense om vad som källan egentligen menar att det är bäst att göra. Det som kallades för kriget i himlen, Dvs Lucifer vs Michael. Det är helt enkelt två grupper av änglar som är oense om vad som bör göras eller hur.
Det är svårt att skaffa bevis för saker. För bevis kan går att skaffa, problemet är kanske inte att det finns data. Nej, problemet är att någon ska tolka dessa data. Tolkningen är allt.
Dagens vetenskapsmän, är ofta mycket oense om hur data ska tolkas. Detta är inget nytt. När bevis för att jorden inte var platt kom, så sa vetenskapsmännen då att de inte tolkade resultaten på det sättet. Och det inte stämde. Jorden var platt sa de.

Det var intressant, ska ta lite lärdom från dig, men det låter ungefär som ett kastsystem du beskriver. När det gällde för så trodde man jorden var platt, innan de bestämde jorden inte var platt och den var rund. Det är lite det begreppet jag ser på Universum, som idag frågar man sig är universum slutet, öppet eller platt, personligen tror jag universum är slutet.
Citera
2013-12-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Läste jag rätt?
Han (Gud) finns, trots att det inte går att bevisa det? Ojojoj, jag tror redan att jag är i helvetet.

Enligt min religion jag har så finns helvetet här redan, så det kan stämma, men vi kan göra denna värld till ett paradis innan vi dör för eftervärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in