2013-12-24, 13:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag har aldrig sagt att JE är GM. Om du läst vad jag skrivit tidigare så ser du att jag nämner JS som en alt. GM med en kvinnlig medhjälpare.

Varför kontaktar JE BO om det inte var för en träff, det var ju bestämt så och inte tvärtom.
Nej, men som jag påpekade så gäller de framförda invändningarna från min sida även
i alla andra fall med en alternativ gärningsman.

Det är bara inte rimligt att anta att någon sådan ska ha kunnat gå i land med allt det
som skedde efter dådet. Att kunna agera utan att bli påkommen av en i huset fortfarande
boende FS eller av någon annan. Allt det här som skedde med sängen efteråt.
Allt som letades fram i huset för att dölja det som skett. Alla åtgärder som vidtogs.

Det blir inte rimligt någonstans och ingenting alls tyder heller på att det finns
anledning att intressera sig för någon utom den som nu är häktad åter en gång.

Den där "magkänslan" var nog helt rätt när allt kommer omkring...
Citera
2013-12-24, 14:00
Avslutad
Så här mitt på blanka julafton funderar jag lite över sms:et.

Om en alt gm hade tagit kontroll över marinas telefon så finns rätt stor chans för att denne tittat igenom hennes senaste sms för att kolla om hans namn är nämnt eller liknande. Då skulle han ju haft stora problem. Han hittar då sms:et till syrran från dan innan. Om han velat fördröja tiden tills marina blev saknad av sin familj hade det ju då varit naturligt att sms:a syrran: Jag blir kvar en natt till.

I marinas telefon dock finns inget som talar om att FS är informerad om Marinas ev vistelse i Lid(n)köping. Tvärtom så har ju Marina o en alt gm varit i Marinas hus, och hennes inneboende/fd pojkvän/FS har hållit sig borta. Så vitt en alt gm vet - även efter att ha tittat igenom hennes telefon - så är FS informerad om/utgår ifrån att Marina är hemma. Ett sms till FS med innebörden: Jag blir kvar en natt till får en helt annan innebörd för honom, som flera redan varit inne på. Det betyder att hon blir kvar en natt till hemma, och kanske vill hon då att han ska hålla sig borta en natt till.

Om det vore så att hemmet vid tidpunkten för sms:ets skickande var uppochnervänt, kroppen inte bortfraktad, sängen inte ombäddad mm, så hade ett sånt sms till FS kunnat vara logiskt. Då höll mördaren fortfarande på att röja upp och ville ha utsträckt tid för det. Men nu vet vi att undanröjningen redan var klar, FS säger sig ju vara hemma vid den här tiden. Han kom inte hem och överraskade någon, allt såg ut som vanligt enligt honom. Så även den förklaringen faller.

Jag kan inte se att det finns någon logisk förklaring till att en alt gm skulle skicka ett sånt sms till FS vid den tidpunkten och med den ordalydelsen.

Ytterligare en grej är att om en alt gm från Lidköping/Linköping tittar igenom Marinas senaste sms så ser han ju att hon skickat en sms till syrran dan innan som pekar åt hans håll. Det borde ju få honom att sk-ta knäck. Skulle han då inte tagit chansen att lägga ut nåt villospår i ett sms till syrran, typ: "Struntade i Linköping och åkte till Göteborg istället, jäklar vilken kille jag träffade!!!"??

Och god jul till er alla!!
Citera
2013-12-24, 18:52
Medlem
Grandiosos avatar
Ur den första stämningsansökan:

Vidare skall med bevisningen styrkas att samtliga åtgärder vidtagna för att dölja Marina Johanssons blod i sängbotten inte utförts omgående efter mordet - kamouflagefilten har inte lagts ovanpå inkontinensskyddet förrän det gått så lång tid att underlaget hunnit torka (se teknisk undersökning, punkt 24), vilket i sin tur visar att gärningsmannen måste ha befunnit sig under relativt lång tid i Marina Johanssons bostad after mordet (utredningen visar att Fredrik Svensson bott kvar i huset fram till det första ingripandet mot honom 2010-08-04, varefter huset spärrades av) och att en alternativ gärningsman är utesluten (se nedan skriftlig bevisning punkt 40 ang. syn).
Citera
2013-12-24, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Om en alt gm hade tagit kontroll över marinas telefon så finns rätt stor chans för att denne tittat igenom hennes senaste sms för att kolla om hans namn är nämnt eller liknande. Då skulle han ju haft stora problem. Han hittar då sms:et till syrran från dan innan. Om han velat fördröja tiden tills marina blev saknad av sin familj hade det ju då varit naturligt att sms:a syrran: Jag blir kvar en natt till.

I marinas telefon dock finns inget som talar om att FS är informerad om Marinas ev vistelse i Lid(n)köping. Tvärtom så har ju Marina o en alt gm varit i Marinas hus, och hennes inneboende/fd pojkvän/FS har hållit sig borta. Så vitt en alt gm vet - även efter att ha tittat igenom hennes telefon - så är FS informerad om/utgår ifrån att Marina är hemma. Ett sms till FS med innebörden: Jag blir kvar en natt till får en helt annan innebörd för honom, som flera redan varit inne på. Det betyder att hon blir kvar en natt till hemma, och kanske vill hon då att han ska hålla sig borta en natt till.

Om det vore så att hemmet vid tidpunkten för sms:ets skickande var uppochnervänt, kroppen inte bortfraktad, sängen inte ombäddad mm, så hade ett sånt sms till FS kunnat vara logiskt. Då höll mördaren fortfarande på att röja upp och ville ha utsträckt tid för det. Men nu vet vi att undanröjningen redan var klar, FS säger sig ju vara hemma vid den här tiden. Han kom inte hem och överraskade någon, allt såg ut som vanligt enligt honom. Så även den förklaringen faller.

Jag kan inte se att det finns någon logisk förklaring till att en alt gm skulle skicka ett sånt sms till FS vid den tidpunkten och med den ordalydelsen.

Ytterligare en grej är att om en alt gm från Lidköping/Linköping tittar igenom Marinas senaste sms så ser han ju att hon skickat en sms till syrran dan innan som pekar åt hans håll. Det borde ju få honom att sk-ta knäck. Skulle han då inte tagit chansen att lägga ut nåt villospår i ett sms till syrran, typ: "Struntade i Linköping och åkte till Göteborg istället, jäklar vilken kille jag träffade!!!"??

ALt GM är färdig runt 10 med bestyren, han vet också att FS skall vara borta till minst 10.

Då, för att FS inte skall springa runt och snoka eller börja undra - skickar han SMSet i övertygelsen att FS vet om att MJ är på dejt av något slag.

Det finns ingen logik för FS att skicka SMSet till sig själv, hade han varit mördaren hade han skickat det till systern.
Citera
2013-12-24, 20:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Bra tänkt. Tur att fridens högtid har infallit så att jag nöjer mig med att konstatera att du borde ha tänkt tanken att Marina raderade SMS allt eftersom, precis som FS säger sig ha gjort.
Citera
2013-12-24, 21:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Vidare skall med bevisningen styrkas att samtliga åtgärder vidtagna för att dölja Marina Johanssons blod i sängbotten inte utförts omgående efter mordet - kamouflagefilten har inte lagts ovanpå inkontinensskyddet förrän det gått så lång tid att underlaget hunnit torka (se teknisk undersökning, punkt 24), vilket i sin tur visar att gärningsmannen måste ha befunnit sig under relativt lång tid i Marina Johanssons bostad after mordet (utredningen visar att Fredrik Svensson bott kvar i huset fram till det första ingripandet mot honom 2010-08-04, varefter huset spärrades av) och att en alternativ gärningsman är utesluten (se nedan skriftlig bevisning punkt 40 ang. syn).

Det bör vara Kvarnströms ord, och med facit har han således alla rätt.
Jag tror ta mej fan han även har med detaljen om dejten nästa dag och han ifrågasatte om Fredrik va svartsjuk.
Man tror sig blivit av med Kvarnström som även va åklagare då Fredrik dömdes för misshandel på sitt barn, men så får man Svenkvist istället.

Den här filten i fleece är lite klurig så sett eftersom den inte hade ett enda spår av blod på sig. Rimligtvis bör den ha lagts på då blodet va torrt.

Hur lång tid tar det för blod att torka i sån här mängd och på detta underlag ?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-24 kl. 21:41.
Citera
2013-12-24, 21:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det bör vara Kvarnströms ord, och med facit har han således alla rätt.
Jag tror ta mej fan han även har med detaljen om dejten nästa dag och han ifrågasatte om Fredrik va svartsjuk.
Man tror sig blivit av med Kvarnström som även va åklagare då Fredrik dömdes för misshandel på sitt barn, men så får man Svenkvist istället.

Den här filten i fleece är lite klurig så sett eftersom den inte hade ett enda spår av blod på sig. Rimligtvis bör den ha lagts på då blodet va torrt.

Hur lång tid tar det för blod att torka i sån här mängd och på detta underlag ?
Du skapar två bra frågor:
- Finns facit?
- Hur lång tid tar det för blod att torka så att en plastfilt inte suger upp?
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-24 kl. 21:44.
Citera
2013-12-24, 21:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Mordplatsen och slutsatser som kan dras utifrån denna

5. Efter att Marina Johanssons kropp anträffats har en hel del mycket viktiga bitar fallit på plats när det gäller mordplatsen.
Sålunda är det numera klarlagt att Marina Johansson har dödats i sin säng i sovrummet. Den tekniska utredningen (kompletterad inför hovrättsförhandlingen) visar att det är Marina Johanssons blod som finns i de två resårmadrasser som ligger i sängen i sovrummet.

De bäddmadrasser som "hörde till" dessa resårmadrasser och som låg i sängen vid mordet har Marina Johansson packats in i efter mordet.
Madrasserna anträffades sålunda vid fyndplatsen.

Ytterligare en väsentlig omständighet är att det på väggpanelen, i den del av rummet som ligger närmast Marina Johanssons sänghalva (familjemedlemmar har berättat att Marina Johansson sov på den halvan i sängen), fanns ett kulhål, vilket upptäcktes i samband med en förnyad teknisk undersökning av sovrummet. Den tekniska utredningen beträffande kulhålet visade att detta orsakats av ett kulvapen, att kulan måste ha träffat ett föremål innan den tog i väggen, att det i hålet finns skrapmärken i kanten, att det i hålet —trots detta — anträffades rester av bly m.m. och benpartikel samt att hålet kan ha orsakats av en 9 mm mantlad kula. Utredningen visar vidare att hålet kan ha uppkommit efter att först ha gått igenom Marina Johanssons kropp när hon legat ner i sängen.

En ytterligare omständighet som med styrka talar mot Fredrik Svensson är att madrasserna och inkontinensskyddet bäddats över med en filt. På denna fanns inga blodbesudlingar, vilket innebär att blodet har koagulerat innan filten har lagts på sängen. Gärningsmannen har sålunda inväntat att blodet skulle torka. Nästan oavsett hur lång tid detta har tagit kan den slutsatsen dras, att gärningsmannen har befunnit sig i bostaden under en inte helt ringa tid. Sannolikheten för att en alternativ gärningsman med avsikt skulle dröja sig kvar på mordplatsen framstår som ytterst osannolik.

Resningsmaterialet.
Chefsåklagarens promemoria och det är tydligen så att filten är en ytterst viktig del i resonemanget.
Kvarnström all in !
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-24 kl. 22:31.
Citera
2013-12-24, 22:06
Bannlyst
Citat:
En ytterligare omständighet som med styrka talar mot Fredrik Svensson är att madrasserna och inkontinensskyddet bäddats över med en filt. På denna fanns inga blodbesudlingar, vilket innebär att blodet har koagulerat innan filten har lagts på sängen. Gärningsmannen har sålunda [b]inväntat att blodet skulle torka. Nästan oavsett hur lång tid detta har tagit kan den slutsatsen dras, att gärningsmannen har befunnit sig i bostaden under en inte helt ringa tid. Sannolikheten för att en alternativ gärningsman med avsikt skulle dröja sig kvar på mordplatsen framstår som ytterst osannolik.

Chefsåklagarens promemoria och det är tydligen så att filten är en ytterst viktig del i resonemanget.
Kvarnström all in !

Koagulerar blod utanför kroppen ?
Skulle inte tro det. Det torkar.

Gravitationen bestämmer vart det går, är under laget poröst sjunker vattnet(blodet) ner. Fleece är inte sugande och underlaget är inte kapillärt.

Om Åklagaren vill veta mer om blod, fysiologi eller fluid och termodynamik bör han kontakta experter och inte själv dra slutsatser.
Kan se ut som en idiot i rätten.
Citera
2013-12-24, 22:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Den stämningsansökan är historia.
Citera
2013-12-24, 22:32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Intressant att se att man i resningsmaterialet har exakt samma resonemang som Kvarnström hade.
Alltså det materialet som HD beviljade resning på.

Resningsmaterialet.
Citat:
Gärningsmannen har sålunda inväntat att blodet skulle torka. Nästan oavsett hur lång tid detta har tagit kan den slutsatsen dras, att gärningsmannen har befunnit sig i bostaden under en inte helt ringa tid. Sannolikheten för att en alternativ gärningsman med avsikt skulle dröja sig kvar på mordplatsen framstår som ytterst osannolik.

Tja, självklart så är ingen random gärningsman kvar i huset tills blodet torkar. Inte heller ränner den in igen mellan 2-4 augusti igen direkt. Klart är att det bara fanns en som kunde utfört detta mord med efterföljande åtgärder. Han sitter häktad och misstänkt på sannolika skäl för mord.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-24 kl. 22:35.
Citera
2013-12-24, 22:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Intressant att se att man i resningsmaterialet har exakt samma resonemang som Kvarnström hade.
Alltså det materialet som HD beviljade resning på.

Resningsmaterialet.

Tja, självklart så är ingen random gärningsman kvar i huset tills blodet torkar. Inte heller ränner den in igen mellan 2-4 augusti igen direkt. Klart är att det bara fanns en som kunde utfört detta mord med efterföljande åtgärder. Han sitter häktad och misstänkt på sannolika skäl för mord.
"Relativt lång tid" och "en inte helt ringa tid" är inte exakt samma resonemang.

Hur lång tid tar det för blod att torka så att en plastfilt inte suger upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in