Så här mitt på blanka julafton funderar jag lite över sms:et.
Om en alt gm hade tagit kontroll över marinas telefon så finns rätt stor chans för att denne tittat igenom hennes senaste sms för att kolla om hans namn är nämnt eller liknande. Då skulle han ju haft stora problem.

Han hittar då sms:et till syrran från dan innan. Om han velat fördröja tiden tills marina blev saknad av sin familj hade det ju då varit naturligt att sms:a syrran:
Jag blir kvar en natt till.
I marinas telefon dock finns inget som talar om att FS är informerad om Marinas ev vistelse i Lid(n)köping. Tvärtom så har ju Marina o en alt gm varit i Marinas hus, och hennes inneboende/fd pojkvän/FS har hållit sig borta. Så vitt en alt gm vet - även efter att ha tittat igenom hennes telefon - så är FS informerad om/utgår ifrån att Marina är hemma. Ett sms till FS med innebörden:
Jag blir kvar en natt till får en helt annan innebörd för honom, som flera redan varit inne på. Det betyder att hon blir kvar en natt till
hemma, och kanske vill hon då att han ska hålla sig borta en natt till.
Om det vore så att hemmet vid tidpunkten för sms:ets skickande var uppochnervänt, kroppen inte bortfraktad, sängen inte ombäddad mm, så hade ett sånt sms till FS kunnat vara logiskt. Då höll mördaren fortfarande på att röja upp och ville ha utsträckt tid för det. Men nu vet vi att undanröjningen redan var klar, FS säger sig ju vara hemma vid den här tiden. Han kom inte hem och överraskade någon, allt såg ut som vanligt enligt honom. Så även den förklaringen faller.
Jag kan inte se att det finns någon logisk förklaring till att en alt gm skulle skicka ett sånt sms till FS vid den tidpunkten och med den ordalydelsen.
Ytterligare en grej är att om en alt gm från Lidköping/Linköping tittar igenom Marinas senaste sms så ser han ju att hon skickat en sms till syrran dan innan som pekar åt hans håll. Det borde ju få honom att sk-ta knäck. Skulle han då inte tagit chansen att lägga ut nåt villospår i ett sms till syrran, typ: "Struntade i Linköping och åkte till Göteborg istället, jäklar vilken kille jag träffade!!!"??
Och god jul till er alla!!