Vad jag ville ha sagt det går inte att bevisa att Gud existerar med dagens bevis-system som man ser som ett bevis, som ett bevis.
Vilket i stort sett är vad den ..... överlag .... agnostiska kritiken på denna tråd har hävdat från början.
Citat:
Sen tror jag att man kan göra så ondskan försvinner i världen om man lärt sig hantera vad ondskan är, så man kan få denna jord till ett paradis som många går och drömmer om att hamna i tills den dagen man dör.
Det finns flera typer av bevis normalt tänker vi på vetenskapliga bevis, formella bevis och juridisk bevisföring. Så det finns flera sätt att bevisa på Guds existens, men endel av bevisen räknas inte som bevis, så det blir svårt att få en slutsats på att Guds existens existerar.
Om vi tänker oss mer vetenskapligt och tar teodicéproblemet som exempel, kan det vara så många skarpa hjärnor som helst sen tillbaks till antiken kan vi säga utan ett logiskt svar som får ihop Gud existerar.
Om vi tar dessa 5st satser som sanna:
"
Gud existerar.
Om Gud existerar, så är han god.
Om Gud existerar, så är han allsmäktig.
Onda gärningar utförs och har utförts i världen.
Om Gud är god och allsmäktig, så är sats 4 falsk.
"
Som sagt vi tänker bestämt hur Gud kan vara både god och allsmäktig - när det finns ondska och lidande.
I min religion finns Djävulen mitt i bland oss, finns det godhet, så måste det finnas ondska i världen. Men vi får inte glömma bort det var Gud som skapade allt, det betyder Djävulen är en skapelse av Gud, och det kan vara en prövning i livet när man träffat på Djävulen. Om man fått Djävulen i sig kan man inte veta, utan Djävulen bara finns där och kan ge idéer, men man väljer själv om man vill följa dem idéer. Så handlingar i livet man gjort och gör är sina egna och man kan inte skylla ifrån sig på någon inte ens på självaste Djävulen.
Så när Gud vet sätter Gud ut bestraffningar och det kan uppfattas som ondska.
Så sats 4 som nämns men vi ser inte Gud som han som sagt, utan som Gud. Så är sats 4 sann.
Godhet han ÖHT inte stå som parameter, giodhet är ett rörligt begrepp som skiftar utefter kontext, tid och plats och sak. Korrelationen Gud/god är ogiltigt av redan den anledningen.. ska gud undersökas ska gud, stå för sig självt.
Nästa, djävulen.. vad är det för uttryck, vidskeplighet och ockultism.. ockultism är vedertaget redan avfärdat som mentalfabulering och utgör lika lite som gud, något "som finns" : då det är samspel utefter härldeningar som aldrig funnits, det handlar alltså om mäniskors uppfattning.
så llänge inte vart och ett för sig FÖRST, kan läggas som ens underlag för betrakande, faller hela försöket att teoretisera, det går inte ens att teoretisera, så trassligt och obefintligt är det. Och fel.
Ex : Du kan annars försöka börja teoretisera ett stycke poesi :: detta :: den gråtna vindens väta rotade sig i hans anletes död.. för en kort stund på jorden... eftertänksamhetens godhet minde om den bistra ihågkomsten, men hon var god och vredgades. /
Hur skulle du nu vilja bevisa vad ovanstående ÄR, HUR är strukturen uppbyggd, att säga .. detta, är existerande! vetenskapen hanterar detta otillräckligt..
Så? vilken mättnad bevisar sig avgränsad VAR är den konkreta godheten, vederlagd åt ALLA? .. så vi får ett konkret studiematerial att påbörja det empiriska arbetet, så gud och djävulen, dvs hon eller han.. kan konstateras existera. Förutom då alla de ord och tankeuppsättningr som redan är erkänt etablerade, hur i hela friden tänker du dig..
Nej.. gud = fabulation, fascination för människans upptäckt att äga ett intellektuellt sinnelag, de gamla filosoferna badade i detta och kom de inte så långt att gud konstateras finna, kommer det inte att göras på länge länge till.
gud kan närmast beteckna en känsla, inte mer än så, det är enbart guden som ska bevisa sig, inse det tack.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-23 kl. 14:16.
1. Finns det ett efterliv enligt din religion och existerar ondska där?
2. Finns det enligt dig en tidpunkt då enbart din gud existerade? Fanns det isf ondska då också?
Är inte gud allvetande?
1. Dumheter. Ta bort djävulen ur ekvationen och du hade inte gjort den onda handlingen, inte sant?
2. Vem orsakar allt lidande som INTE kommer från människor, t ex naturkatastrofer?
Om ordet "ondska" över huvud taget ska ha någon som helst betydelse så bör man definitivt applicera det på vissa av guds påstådda handlingar...
???
Inom min religion började Gud existera när universum började existera. Universum är Guds värld så Gud bestämmer vad som ska finnas i dess värld. Så när Gud skapade vår galax, vår sol, vår jord, så gjorde Gud det skulle ha ett liv en början och ett slut. Vad som sker på jorden är jordens liv. Om det skulle komma en vattenvåg t.ex en tsunami så är det jorden som lever sitt liv även om det skulle vara jordbävningar och diverse. Så när det sker en naturkatatrof så har det med naturenskrafter att göra.
Jag tycker det var bra du tog upp det med naturkatatrofer Det satte min nytänkande religion på sträckbänken men jag kommer på något bra svar för det, men jag har gett en liten förklaring ovan jag skrev. Om vi tar andra religioner om naturkatastrofer så har nog de heller inget bra svar på det.
Inom min religion började Gud existera när universum började existera. Universum är Guds värld så Gud bestämmer vad som ska finnas i dess värld. Så när Gud skapade vår galax, vår sol, vår jord, så gjorde Gud det skulle ha ett liv en början och ett slut. Vad som sker på jorden är jordens liv. Om det skulle komma en vattenvåg t.ex en tsunami så är det jorden som lever sitt liv även om det skulle vara jordbävningar och diverse. Så när det sker en naturkatatrof så har det med naturenskrafter att göra.
En intressant ... men extremt rörig .... förflyttning av kausalitets-problematiken från abrahamisk teism till panteism (?)
Kan du förtydliga denna nya kausalitets-version, och förtydliga detta förtydligande som är UTAN logik (enligt dig själv)?
Inom min religion började Gud existera när universum började existera.
När du nu behagar enbart byta ut ordet universum mot ordet gud ... what´s your point AT ALL?
Du är hungrig, säger att du vill dricka guds nektar och pekar lite försynt andligt diskret sublimt mot något mat-aktigt.. och börjar lulla runt över det spektra av uttryck vi redan har.. för underlättanden, om du inte visste. Dvs inte för att eliminera "the sublime undertoner av magic.. in the air.. when giving some extrasubliminal.. touch.. nostrala evaporiseringar genom tankesfären i samband med t.ex hungrn.. och behöva med klubban determt fastställa att DETTA var Gud, inget jävla tjafsigt ytligt livsmedel, inte specially enoughh.. nä må tro det.. ett luftslott av eklektiskt släptåg måste ju med... så det märkts att *vördnad (dvs underksstelse är med, annars.. kan det.. tolkas som eventuellt lite ondska.. bäst att Rensa som fan och kratta kratta., ansa ansa)
och jääävligt "abstrakt" (som är fint som fan) - en normal människa preciserar vad den behöver, t.ex jag får be om en filmjölk och en smörgås med en kppp kaffe, tack.
Du kom du såg du distraherades.. och ?
En stjärnhimmel är faktiskt fortf. en stjärnhimmel och du behöver bajsa mitt i dett subliminala omtolkningsomtolkade fascinerande beandligade, och då heter det en bajskorv hur du än vänder på det att försöka ha den abstrakt - riktigt så abstrakt är inte gud.. somi din värld ju blir också en bajskorv..
Då du inte verkar vilja ha de vanliga benämningarna, är de så oandliga? Eller är du en inlärd, mycket hjärntvättad och "clean" trogen de alternativa språkbruket, du också?
Nu ska du inte förbryllas att jag skrev bajskorv, kunde ha skrivit exkrement, men du fick väl inte reflektionen över guds underbarhet vid sådan doft-dräkt väl.. eller.. kanske? De flesta människor förstår att de levaer på jorden och också varför.. de med andra ord lever med jorden, istället för att "ropa hallå hallå.. hemliga gudsarmén..
Jag tycker det var bra du tog upp det med naturkatatrofer Det satte min nytänkande religion på sträckbänken men jag kommer på något bra svar för det, men jag har gett en liten förklaring ovan jag skrev. Om vi tar andra religioner om naturkatastrofer så har nog de heller inget bra svar på det.
Kan förklara lite min nuvarande syn på dessa oerhört svåra saker att greppa. Då jag tror starkt att aliens finns, så bygger det lite på det. Enligt vad som har ryktats att alien påstår, och det stämmer bra med vad jag också tror. De säger "Det finns ingen gud så som vi tror. Dock finns det något som de kallar källan, och det liknar gud."
Jag tror att vi lever i ett multi-universum som har flera dimensioner. Allt har en själ. Själen har ofta en boning, i en fysisk kropp. Det finns myror och de har myr själar. Sedan finns det människor och de kan styra över myrorna. Myrorna vet inte vem eller hur som styr dem. Men ofta är myror på en så mycket lägre nivå att vi inte bryr oss om deras tillvaro. De som styr över oss, kallas för änglar, och även de har någon som styr över dem. Dock är det sällan som änglar, direkt styr i våran tillvaro.
Det finns olika nivåer, eller densitet. Det man kallar de 7 himlarna. Vi kanske är på 1? Gud/källan ska finnas på nivå 7.
Vi kan inte direkt prata med källan, utan vi får prata med källans underchefer. Och de får prata med sina chefer.
Ondska, tror jag kommer av det att änglarna, våra chefer är oense om vad som källan egentligen menar att det är bäst att göra. Det som kallades för kriget i himlen, Dvs Lucifer vs Michael. Det är helt enkelt två grupper av änglar som är oense om vad som bör göras eller hur.
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Precis. Du saknar bevis. Bra att du vågade erkänna det.
Det är svårt att skaffa bevis för saker. För bevis kan går att skaffa, problemet är kanske inte att det finns data. Nej, problemet är att någon ska tolka dessa data. Tolkningen är allt.
Dagens vetenskapsmän, är ofta mycket oense om hur data ska tolkas. Detta är inget nytt. När bevis för att jorden inte var platt kom, så sa vetenskapsmännen då att de inte tolkade resultaten på det sättet. Och det inte stämde. Jorden var platt sa de.
Det är svårt att skaffa bevis för saker. För bevis kan går att skaffa, problemet är kanske inte att det finns data. Nej, problemet är att någon ska tolka dessa data. Tolkningen är allt.
OK. Kan du istället för all ancient-aliens/war-in-heaven* snacket presentera en tolknings-metodologi som kan valideras?
* Jag tycker själv det är spännande med massor av POTENTIELL information; men inte mer.
Kan förklara lite min nuvarande syn på dessa oerhört svåra saker att greppa. Då jag tror starkt att aliens finns, så bygger det lite på det. Enligt vad som har ryktats att alien påstår, och det stämmer bra med vad jag också tror. De säger "Det finns ingen gud så som vi tror. Dock finns det något som de kallar källan, och det liknar gud."
Jag tror att vi lever i ett multi-universum som har flera dimensioner. Allt har en själ. Själen har ofta en boning, i en fysisk kropp. Det finns myror och de har myr själar. Sedan finns det människor och de kan styra över myrorna. Myrorna vet inte vem eller hur som styr dem. Men ofta är myror på en så mycket lägre nivå att vi inte bryr oss om deras tillvaro. De som styr över oss, kallas för änglar, och även de har någon som styr över dem. Dock är det sällan som änglar, direkt styr i våran tillvaro.
Det finns olika nivåer, eller densitet. Det man kallar de 7 himlarna. Vi kanske är på 1? Gud/källan ska finnas på nivå 7.
Vi kan inte direkt prata med källan, utan vi får prata med källans underchefer. Och de får prata med sina chefer.
Ondska, tror jag kommer av det att änglarna, våra chefer är oense om vad som källan egentligen menar att det är bäst att göra. Det som kallades för kriget i himlen, Dvs Lucifer vs Michael. Det är helt enkelt två grupper av änglar som är oense om vad som bör göras eller hur.
Dagens vetenskapsmän, är ofta mycket oense om hur data ska tolkas. Detta är inget nytt. När bevis för att jorden inte var platt kom, så sa vetenskapsmännen då att de inte tolkade resultaten på det sättet. Och det inte stämde. Jorden var platt sa de.
Säger inget om din syn.. som du nogsamt har försökt strukturera..
Men ändå.. här kommer saker vi sedan länge vet om abstracts/dvs människans abstrakta värld.
Att du kallar det för änglar, det gjorde man tidigt i den religiösa historiken som plöjde fårorna för enarekomna religiösa förgreningar.
På engelska, engelska fångar in mer innebörder än svenska tycker jag, men vill du kan jag översätta, vilket jag tror du inte vill.. men ot. Om männiksans fysiska vilsenhet i det abstrakta landskapet, alstrat av henne själv
TOPIC : about abstracts då du talar om en rakt igenom igenkännlig för människan inte okänd mental omformulering över viljan att inte vilja... skiljas sina demoner/änglar : m.a. o vad du uttrycker .. är delvis viljestyrt. Delvis av imperativ art ; påkallat via auktoritär styrning. Vill be dig uppmärksamma historisk dynamik, vi sällan ser idag. Men att förhärliga, javisst varsågod. Säger ändå .. Sorry.
Människan har varit en väldigt ledsen varelse på jorden, vid okunskaplig oförståelse, går reservmetnaliteten i gång, välkända begrepp, inget man kan skylla på t.ex "scientistism, scientism finns inte vad gäller detta, då det är alltför mänskligt!) däremot bemötandet. Men att livet är jobbigt, vem har sagt det skulle vara livet på en pinne?
Recent scholarship suggests that virtual environments can serve as effective proxies in battling implicit stereotypes. Archetypes.. structurized planned.. suggested... disconnected.. to subliminal determinizing theosofic wishes of control not gone crazy.. bonding them up however in intellectual perception to handle.. for better or worse..
Demons.. Angels.. Helpers.. Doppelgangereffects misbehaviour allures.. .. The Memories calling for You.. Hypnosis Trances.. etc. Well-armed confrontal battlement about conscious of mankind.
However, existing experimental research has rarely examined the effectiveness of virtual simulations of mental illnesses in inducing empathy to combat stereotypical responses. We report results from a 4-condition, between subjects experiment (N = 112), wherein participants were exposed to either a virtual simulation of schizophrenia, a written empathy-set induction of schizophrenia, a combination of both the simulation and written empathy conditions, or a control condition. The results indicated that the virtual simulation + empathy condition induced greater empathy and more positive perceptions toward people suffering from schizophrenia than the control or written empathy-set condition. Interestingly, the simulation-only condition resulted in the greatest desire for social distance whereas not significantly differing on empathy and attitude measures from either the written empathy or simulation + empathy conditions. We discuss the implications of the findings and recommend directions for future research. /.
Alltså, som alltid landar det på viljan att fjärma sig, viljan att isolera sig för att upprätta annan värld, och pumpa,mata,nära, medvetet avvika, uppmuntra allt som går ifrån det reella mot det abstrakta, farligt nära mental ohälsa men inte per se.
Säger enbart att det tangerar, utan särskild rikting mot din bild, som du gillar.. men obs. i kollektiv form, har du en extra pålagd EFFEKT av detta emotionella fenomen med inte sällan i uppblandning med aversion gentemot -vad-som-är-och alltid kommer-vara-så-länge-det-är. Det bildas kontraster. : avstånd, ... i förlängningen.. fördomar.
Vi kan säga så här istället.. människorna i en kropp är variabeln och gud är konstanten/FIX, i din mentala skiss att försöka verifiera guda-hypotesen.
Right?
För mig framstår det tydligt.
.
Resten är individuellt. Men fabultivt mytomniskt , JA. Verklighetsfrämmande, JA, substantiellt för befästande att änglars existens är ett faktum.. NEJ. Däremot är människan, ett veritabelt faktum, som förbryllar i sitt unikum, ur alla vrår och vinklar, finns a-typiska tillstånd i precis allt.
Har dock med perception att göra. Vissa är fenor på att måla.. ( t.ex jag skissar och tecknar mycket, men är inte bäst.. ) andra kan inte så mkt som avbilda ett streck.. fundera tack!
Det unika, på jorden. En som är duktig på algebra.. är han därmed gud? knappast. Han ska bajsa han också och kräver samma sak, men han har abstrakta sinnelaget, det vad det handlar om. Vad jag målar, finns inte på riktigt, men ser så ut. Idag datorer, en trådmodell av valfritt objekt, ser ut att leva sitt eget liv, så funkar din hjärna. Men visst.. allt kan ännu inte sättas ord på... därför "finns" änglarna?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-23 kl. 16:02.
[...]
*Varför välbefinnande är det enda viktiga och varför godhet är att skapa stabilt välbefinnande är inget som jag behöver gå in i detalj på:
det är helt enkelt så diskussion om gott och ont är uppbyggd. Det som alla människor egentligen oroar sig för i sammanhanget är helt enkelt välmående. Det är en axiom i den moralfilosofiska debatten och godhet/ondska defineras som det som tar oss närmare, respektive längre från toppen av välmående. Det är upp till dig att övertyga mig om annat och tro mig: det kan du inte, eftersom det är helt omöjligt med respekt för hur teister debatterar godhet och ondska.
Lol jo, det du beskriver är fortfarande självcentrerad inte så mycket till inlevelse och medkänsla.
om jag ger en uteliggare en slant bara för att JAG ska vara lycka hur kan det vara godhet?
eller att göra en reportage om svält inte för att man bryr sig om dom drabbade utan för att kunna klättra upp på karriärstegen vilket i sin tur gör mig ''lyckligt'' är det din definition på godhet?
att det är en axiom hos ateistiska moralfilosofer är ju som att vända sig till Vatikanen angående att katolicism är sann eller ej.
Men snälle nån..
Att du inte förstår den avgrundsdjupa skillnaden mellan vetenskapliga beteckningen på perception och kognitionens liksom inner state of Mind.. men är sjutusans snabb med att utnyttja den flora av insikter som vetenskapliga studier presenterat och satt ord på! det har INGET med ditt och andra väldigt superlativ-drägglande apologetistiska vurm för besjunganden och religiositetsskapanden att göra.. när ni så klumpigt föärväxlar t.ex "immateriell" med "eternal" med "transparens" med " medvetande"
Fattar du inte att religiös fixt sagoberättande saknar beröringspunkter med vad den riktiga, sanningsenliga upptagningen av fenomen (vetenskaplig ärlighet.. där man inte säger att man sätter fingret och prognosför allt.. som kommer i ens väg..)
Förstår du inte ghur fången du är att tro du ens förstått immateia och negativitet? Religion har nothing! med det att göra, du bara fuskar.. som så många andra.. lä'ser lite om medvetande (desperatgooglar väl och stressläser, för att klibba ihop den tarvliga religionsdoktrinen om att "din UPPLEVELSE är så sann så sann, så sann såå...
Och använder nu t.o.m vetenskaplighet, att utgöra en snuttefilt, genom att du snuttifierar stora begrepp, till att vara anpassade din gudakänsla..
Känslan, jojo.. den är imateriell för man kan ej ta på den, där tar likhterna slut..och innebörden till din fasta fördom GUDSHYPOTESEN ÄR, en stark fördom som skymt sikten för många vetenskapsmän.
Du förstår ju inte ens hur ditt medvetande spelar med dig, du är ju helt vetenskapsföraktande, varför berör du ens persecption, när du NEGLIGERAR prceptionens komplexa natur?!
Du förundrar mig, men det är inget nytt.. då trosfantster alltid sett sig som att inte behöva sätta sig in i vad de talar om - således : du pratar om gud som folk pratar om tomten, han bara ska vara där = din attiralj och bevis på hur materialiserad du är, du ger en tydlig blueprint om att det är så.
Många religiösa förstår inte vilken materialisation de opmhuldar. då man aldrig ids reflektera längre än att sätta gud på pränt, så var det gjort och basta med det.
Det enda du/ni kan göra .. är att hela tiden backa, backa bandet och redovuisa varmed en massa skit kommer upp vid strandytan, då ni strandat och bredvid medvetandeforskning, är ni några stackars förvirrade barn.. nymornade.
Använd inte vetenskaplig terminologi tack, det är som att se någon pressa ner tubsockor i för smala lackskor. En stilbrytning som.. ja.. är vad den är Sensitivity och inner state of mind, är universellt liksom kognitivt subjektivt del av mänsklig egenskap, som att vi har andra fysiologiska egenskaper, dock är det mentala spektrumet.. inte utifrån kommande mer än att det behöver en antändning en fusion.. för att uppstå/ ett stimuli av olika sort, både osynlig liksom synlig (hunger syns inte.. ), Gud är ett namn, kommen ur subjektiv systematiskt selektiv tolkning/interpretation.. inte va som är ... har alltså inget med den fixe gudapappan att göra. Och ska man tvunget gå i ballerinaskor, behöver man inte trippa fram med dem i bergspass där terrängen inte är anpassad efter människans begär på färdiga lösningar!
Och neee.. överlevnadsinstinkten är också intelligensens första kraft vilken utgör logikens väsen! och där platsar inte den fixe gud, invirad i myterier... Försök för fan att förstå hur din retorik löper i cirkel.. , dvs medvetande i olika grad, alla är inte hungriga, en gudsfanatiker är t.ex proppmätt... och har byggt upp ett mentalt stämngsel... varpå intelligensen blir ljum.. andra guds -lovprisare är ytliga esteter, de vill ha kvar sin mönsteranpassning vissa bara sugna på fabulering.
Och du kommer i vanlig ordning att sucka och hänga upp dig på yta igen, undra vad jag svamlar om, då du inte klarar av att klättra över mentala stängslet. Men slänga dig med vetenskap lingvistik och stretca.. det vill du.