2013-12-23, 16:36
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp
Seså, rekommendationer var det alltså. Ett VITT ariskt ÖL som smakar fint i min strupe.

Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Hur kan en öl vara arisk?
Reinheitsgebot? Köp valfri tysk tråklager t ex Becks. Akta dig för vissa av de sydtyska veteölen, Paulaner Kristall Weisse har namnet till trots undantag från renhetslagarna, trist om du skulle råka besudla din strupe...
Citera
2013-12-23, 16:41
Medlem
Hur bra tror ni förra årets Corsendonk hunnit bli? Funderar på om jag ska dricka den imorgon eller låta den ligga i ett år till.

Detta ska i alla fall drickas under de två veckorna jag är hemma från skolan:

vanliga Yeti - lagrad 1½ år
Yeti Chocolate Oak Aged - lagrad 1 år och några månader
Bourbon County Stout - lagrad 1 år och några månader
Leffe Nectar - lagrad två år
Sigtuna Midvinterblot - lagrad ungefär ett år
Brother Thelonius - lagrad nästan två år

Ser fram emot ett par sköna kvällar framför brasan.
Senast redigerad av BumbiBeer 2013-12-23 kl. 17:22.
Citera
2013-12-23, 18:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Reinheitsgebot? Köp valfri tysk tråklager t ex Becks. Akta dig för vissa av de sydtyska veteölen, Paulaner Kristall Weisse har namnet till trots undantag från renhetslagarna, trist om du skulle råka besudla din strupe...
Det var en nyhet för mig. Hittar inget om det på nätet heller, har du någon bra länk?
Veteöl är ju annars riktigt gott, dock så är det väl lite fel säsong nu i mitt tycke.
Citera
2013-12-23, 18:31
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det var en nyhet för mig. Hittar inget om det på nätet heller, har du någon bra länk?
Veteöl är ju annars riktigt gott, dock så är det väl lite fel säsong nu i mitt tycke.
malt, humle, jäst och vatten. vete borde väl vara den felande länken.
jag är inte megainsatt i ämnet då jag tycker det är skittramsigt, men det är mitt förslag till varför de skulle trilla utanför.
Citera
2013-12-23, 18:44
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp
Lugna ner dig och svara på min fråga istället din jävla tattarunge. Sådana som dig förstör forum när ni inte kan förhålla er till ett diskussionsunderlag utan måste galla ut era åsikter om andras politiska fattning. Nu talar vi öl, inte något annat.

Seså, rekommendationer var det alltså. Ett VITT ariskt ÖL som smakar fint i min strupe.
Hej pajas. Ska fundera på om jag kan komma på något vitt öl som smakar fint i din strupe.
Så länga kan jag rekommendera ett nästan svart öl. Yeti från bryggeriet Great Divide.

Se upp med att kasta sten i glashus i fortsättningen.

EDIT: Pinsamt att jag var så naiv som trodde på dig. Nyreggad precis vid jullovets början.. Hah
Senast redigerad av lugna ner dig 2013-12-23 kl. 19:23.
Citera
2013-12-23, 18:48
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Hur bra tror ni förra årets Corsendonk hunnit bli? Funderar på om jag ska dricka den imorgon eller låta den ligga i ett år till.

Detta ska i alla fall drickas under de två veckorna jag är hemma från skolan:

vanliga Yeti - lagrad 1½ år
Yeti Chocolate Oak Aged - lagrad 1 år och några månader
Bourbon County Stout - lagrad 1 år och några månader
Leffe Nectar - lagrad två år
Sigtuna Midvinterblot - lagrad ungefär ett år
Brother Thelonius - lagrad nästan två år

Ser fram emot ett par sköna kvällar framför brasan.
Enligt mig kan du låta ligga den minst ett år till, inte hänt särskilt mycket nu.
Tyckte bcs var grym för några månader sedan. Önskar att jag hade fler, hoppas den kommer hit 2014 igen.

Dubbelpost pga mobilen.
Citera
2013-12-23, 18:59
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun

Citat:
Enligt den här intervjun med Paulaners bryggmästare så lyder Paulaner och de övriga "kungliga" bayerska bryggerierna inte under reinheitsgebot.

Citat:
reinheitsgebot… är en komplicerad historia. Den infördes av den bayerske kungen, men han var samtidigt den förste att bryta mot reglerna eftersom man hade ett undantag för de kungliga bryggerierna. Och det var bara de som fick brygga veteöl.

Förresten, redan innan 1516 fanns det liknande regler för hur öl skulle bryggas i flera av de bayerska städerna.

Men Reinheitsgebot har aldrig gällt för Paulaner, eftersom vi härstammar från ett av de undantagna kungliga bryggerierna.
Citera
2013-12-23, 18:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
malt, humle, jäst och vatten. vete borde väl vara den felande länken.
jag är inte megainsatt i ämnet då jag tycker det är skittramsigt, men det är mitt förslag till varför de skulle trilla utanför.
Det finns väl inget i renhetslagarna som kräver att det skall vara kornmalt? Eller?
Citera
2013-12-23, 19:02
Avslutad
Citat:

Det tyckte jag också, innan jag provade Schneider Weisse Aventinus för ett tag sedan. Den har nu blivit en favorit hos mig. Weizenbock är perfekt vinteröl.

http://allaboutbeer.com/article/weizenbock-a-perfect-marriage/
Citera
2013-12-23, 19:03
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Det finns väl inget i renhetslagarna som kräver att det skall vara kornmalt? Eller?
är som sagt inte alls vidare insatt i ämnet, men enligt ovan så verkar det ju som om att just vete inte är godkänt, utan det måste(?) vara kornmalt.
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Det tyckte jag också, innan jag provade Schneider Weisse Aventinus för ett tag sedan. Den har nu blivit en favorit hos mig. Weizenbock är perfekt vinteröl.

http://allaboutbeer.com/article/weizenbock-a-perfect-marriage/
tap 6:an? den är micket pra. verkar i tråden som att man antingen hatar eller älskar den.
Citera
2013-12-23, 19:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Enligt mig kan du låta ligga den minst ett år till, inte hänt särskilt mycket nu.
Tyckte bcs var grym för några månader sedan. Önskar att jag hade fler, hoppas den kommer hit 2014 igen.

Dubbelpost pga mobilen.
Brooklyn Black Chocolate Stout förmodar jag att du menar? Kommer 30 000 flaskor 1 februari.
Citera
2013-12-23, 19:07
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Jag drack en Cordendonk 2010 förra helgen och den var riktigt fin, hade säkert med fördel kunnat lagras i ett par år till, tyvärr var det min sista och inte har jag köpt några nya i år heller Jag hade väntat med att öppna förra årets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in