2009-08-24, 22:21
Medlem
prominentens avatar
För vad det är värt - för att använda en direkt översättning från amerikanska till svenska:

Den hussmaken det talas om ang. Nils Oscar är inget annat än den kakiga malt som används, som de mältar själva.
Inte riktigt smörkola, men en rejäl maltighet som är fluffig och kakaktig.

Inte sant vänner?
Citera
2009-08-25, 14:45
Medlem
prominenten:
Citat:
Inte sant vänner?

Möjligt, men lite märkligt att dom är relativt ensamma(jag har ju inte testat alla världens öl, men av dom jag testat är smaken unik) om att ha den smaken.

En sak man inte ska glömma bort är att alla växter tar smak av jordmånen. Och på flera av NO:s öl så står det om att man tar råvarorna från en lokal källa.
Detta kan förklara att vissa hus-smaker kan uppstå vid lägre produktionsvolymer.
Citera
2009-08-26, 15:53
Medlem
Schutnes avatar
Smakade en otroligt god öl från Kenya, Tusk har jag för mig att namnet var! Det är en helt underbar öl, får ni chansen att dricka den så gör det!
Citera
2009-08-26, 15:56
Medlem
poojks avatar
elk brew 7,5% är en smakrik upplevelse, trots sitt pris. Söt och smakar inte alls alkohol, samtidigt som man blir rejält på arslet efter 14 stycken
Citera
2009-08-26, 16:30
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
elk brew 7,5% är en smakrik upplevelse, trots sitt pris. Söt och smakar inte alls alkohol, samtidigt som man blir rejält på arslet efter 14 stycken

Är det den där blaskölen som finns på bolaget på typ flaska med en älgskylt på flaskan?
Citera
2009-08-26, 18:03
Medlem
Någon som kan rekomendera mig en mörk öl att börja med? Nybörjar mörk öl alltså
Citera
2009-08-26, 18:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avancez
Newcastle Brown Ale brukar gå hem hos många. Men det går inte generalisera och säga "mörk öl", det är ganska stor skillnad på en ale och en mörk lager. Vad dricker du för öl i dag? Du kanske ska prova en tjeckisk lite mörkare sort till att börja med? Staropramen Dark, Primátor Premium Dark eller Krusovice Cerne är några tips. Vill du prova ale så har du ju Kilkenny som är ganska populär, Fullers Discovery är också en ganska lätt ale.
Citera
2009-08-26, 21:34
Medlem
Citat:
Som djävulen säger så är det skillnad på mörk öl och mörk öl.

Men en öl som jag blev förälskad i direkt när jag precis upptäckt att öl är så mycket mer än Staropramen och Pilsner Urquell är Nils Oscar Kalasöl.
Oerhört lätt att älska. Staropramen Dark är också en mörk lager som är lätt att tycka om. Men kalasölen är godare. Men de två är kanske bra att börja med.
Citera
2009-08-26, 22:11
Medlem
loomiss avatar
Citat:

Några goda mörka - eller åtminstone halvmörka - ale:
Brooklyn Brown Ale, Wychwood Hobgoblin, Murphys Irish Red. Testa även deras mjuka kolsvarta Stout. Är osäker på om Brooklyn finns kvar på SB. Jag har inte sett den på ett tag men det är bara att kolla upp. Vill du ha en lite kraftigare men inte direkt tung Porter, testa Anchor Porter. Mycket god.

Mörka lager:
Primátor Dark, Krusovice Cerne, två goda tjecker som måste nämnas, liksom Staropramen Dark. Borta är Saranac Black Forest. Nu finns bara Sam Adams Black Lager kvar av jänkarna. Går inte av för hackor den heller. Jag har en favorit när det gäller mörka och svarta lageröl, tjeckiska Bernard. Finns inte i ordinarie sortimentet tyvärr men går att ta hem.
Citera
2009-08-28, 11:54
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, kastar man in tips om Red Stripe i en pågående diskussion om förslag på mörk öl i finsmakarforumet så förtjänar man en

Så sant...

Jämtlands Heaven är nog den godaste mörka lagern jag provat. Kraftig, tung, chockladig och kaffe arom samt den härliga lätt brända eftersmaken och doften. Synd bara att den är svår att hitta. Så vida man inte vill köpa hem en back... vilket jag ändå kan rekommendera. Det är inte för intet som den blir vald som bästa mörka lagern år efter år
Citera
2009-08-28, 20:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Så sant...

Jämtlands Heaven är nog den godaste mörka lagern jag provat. Kraftig, tung, chockladig och kaffe arom samt den härliga lätt brända eftersmaken och doften. Synd bara att den är svår att hitta. Så vida man inte vill köpa hem en back... vilket jag ändå kan rekommendera. Det är inte för intet som den blir vald som bästa mörka lagern år efter år

Samuel Adams Black och Staropramen Dark är två riktiga bra mörka lageröl som bör testas för den som inte gjort det än.
Citera
2009-08-29, 22:00
Medlem
Avnjuter en Havre srout från Skovlyst bryggeri, klart spännande men lite för fruktig för mig. Den innehåller förutom korn och havre även råg, lakris och brännässlor.

Har även en björkpilsner, men den får stå lite.

http://bryggeriskovlyst.dk/site/doc.php?id=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in